Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان،این روزها در دومین شهر بزرگ هرمزگان شاهد پدیده زباله گردی هستیم و این موضوع تا اندازه ای طبیعی شده که بیشتر ساعات روز افرادی در همه سنین برای پیدا کردن پلاستیک و یا زباله های بازیافتی سر در سطل های زباله پرسه می زنند .

سطل های زباله فلزی برای آنها حکم منبع درآمد دارد، از این سطل زباله به سطل زباله دیگر می‌روند و با خودشان آرزو می‌کنند که ای کاش در سطل بعدی جنس بهتری که به درد من بخورد باشد تا از دیگر دوستان در پیدا کردن اشاء مورد نظر جلوتر باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین افرادی را سر در سطل های زباله می بینید که روزی صاحب فکر، ایده و جایگاه اجتماعی و شخصیتی برای خودشان بودند اما در پس رفاقت با دوستان ناباب به اعتیاد روی آورده و  ناچار و از روی اجبار به زباله گردی روی آورده اند.

در این بین مردم و هم سن و سالهایشان نگاه ترحم آمیزی به آنها می‌کنند اما آنها بی توجه به این نگاه ها به فکر هستند که کدامیک از سطل های زباله آذوقه بیشتری دارد و پیش از تخلیه سطل های زباله توسط شهرداری بازنگری انجام می دهند.

افرادی که چهره سیاه آنها حاکی از درد است و به واسطه مشکلات زندگی، بیکاری، اعتیاد، طلاق، به زباله گردی روی آورده اند، بااحتیاط و دقت که مبادا شی تیز و برنده ای و یا سرنگی داخل سطل زباله باشد زباله ها را زیرو رو کرده تا وسیله ای که ارزش فروش داشته باشد پیدا کنند.

زباله گردی این روزها زن، مرد، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و زمانش هم مثل سابق که اواخر شبها بود دیگر نیست، زباله گردی در طول روز در همه سنین و از هر دو جنسیت در سطح شهر به چشم می‌خورد از بس زباله گردی زیاد شده این امر برای مردم هم عادی شده و بعضا اگر در مسیری اطراف سطل زباله کسی نباشد تعجب مردم را به همراه دارد.

در این میان زن هایی هستند که دائم برای یافتن مانده غذا در سطل های زباله در خیابان های شهر پرسه می زنند، معضلی که از دید مسئولین یا پنهان مانده یا تا کنون ترتیب اثری برای آن داده نشده است.

یکی از زباله گردهای میناب می گوید:  من در روز هر چه زباله جمع کنم آخر روز می‌فروشم و هر چی پولش شده باشد برای خرج کرد خودم بر می دارم اگرکار و کاسبی داشتم اصلا زباله گرد نمی شدم که مردم از من خنده بزنند.

این مرد محتاج گفت: من برای پیدا کردن مانده غذای بیشتر می دانم در کدام سطل زباله مانده بیشتری می توانم جمع کنم، افراد مرفه آشغال بیشتری به دورن سطل می اندازند و من آن سطل ها را به بقیه ترجیح می دهم.

او  که در پس گرفتار شدن به دام اعتیاد زندگی، همسر و فرزندان خود را از دست داده  و در آرزوی دیدن فرزندانش لحظه شماری می کند می گفت: روزی در کنار خانواده زندگی خوش و خرمی داشتم اما شرایط طور دیگری رقم خورد و با روی آوردن به مواد مخدر همه چیز خودم را از دست دادم، اعتیاد هستی من را ازم گرفت، من دیگر هیچی ندارم که از دست بدهم، خانه ای هم ندارم و تنها زندگی می کنم.

این شهروند گفت: چند سال قبل بیشتر افراد معتاد برای پیدا کردن زباله اطراف سطل های آشغال پرسه می‌زدند اما الان این کار تقریبا همه گیر شده و معتاد و غیر معتاد ندارد بلکه افراد محتاج اند که سر در سطل زباله دارند صورت سفید خود را چرکین می کنند.

احمدی یکی مغازه دارهای شهرستان میناب گفت: حجم زیاد زباله های خانگی و ریخت و پاش آن در کنار سطل های زباله وجه شهر خراب کرده که باعث بروز و انتقال بیماری ها توسط حشرات ناقل شده است.

وی گفت: سطل هایی که در حاشیه خیابان و سطح محله ها تعبیه شده جوابگوی حجم زباله های خانگی نبوده و اغلب خانواده ها با وسایط نقلیه بصورت خودجوش با گذاشتن پلاستیک های زباله به مکان دبوی زباله های شهری اقدام می کنند.

این شهروند ادامه داد: ماشین جمع آوری زباله های خانگی در شهر میناب بعد از جمع آوری زباله ها بدون توجه به ریخت و پاش زباله باید با مواد شوینده و ضدعفونی کنده محل دبوی زباله را تمیز کنند اما بعضا شاهد ریخت و پاش زباله روی خیابان ها هم هستیم.

احمدی اظهار داشت: دبوی بیش از حد زباله در سطل های تعبیه شده محلی برای تامین مخارج افراد زباله گرد و بیمار شده و بدون توجه به مقوله شهروندی باعث افزایش تعداد افراد زباله گرد در شهر و روستاها شده است.

فراری، کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: هر چند کسب درآمد و کمک به تفکیک زباله اصلی ترین دلیلی است که زباله گردها به آن اشاره می کنند اما این که هر کس بدون رعایت شرایط و ضوابط بهداشتی گلاویز هر سطل زباله شود و علاوه بر آلوده کردن محیط اطراف، حجم زیادی از آلودگی ها و میکروب ها را به جامعه و خانواده انتقال دهد موضوعی است که ضرورت جلوگیری از فعالیت این افراد را مورد توجه قرار می دهد.

وی، فقر اقتصادی و در درجه دوم فقر فرهنگی را از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در بروز پدیده زباله گردی عنوان کرد و اظهار کرد:در شهری که از همه سنین و حتی زنان نیز به این کار مشغول هستند تنها اعتیاد نیست چرا که برخی از افراد هستند که اعتیاد ندارند اما در سطل های زباله پرسه می‌زنند و وقتی از آنها دلیلش را می‌پرسی اغلب می‌گویند برای بدست آوردن یک  لقمه نان سر در سطل زباله دارم تلاش می کنم.

این جامعه شناس تصریح کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی و وضعیت بد معیشت در حال حاضر پدیده زباله گردی امری کاملا طبیعی و در واقع به شغلی بدون خجالت شده است و با کاهش بیکاری و سطح معیشت مردم در حال افزایش است.

طبق این گزارش با ایجاد فاصله طبقاتی زیاد بین مردم و مسئولان و قشر مرفه جامعه متاسفانه این پدیده شاهد افزایش چشمگیری داشته است که این نشان دهنده بی اهمتی دولتمردان برای ورود به این قضیه است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۲۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارزار نجات انجیلسی در مازندران

مازندرانی‌ها برای تعطیلی سایت زباله انجیلسی، با تشکیل کارزار «سکوی مستقل جمع آوری امضاء» خواستار اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت زباله انجیلسی به مکان دیگر شدند.

در این کارزار خطاب به رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و استاندار مازندران آمده است:

"منطقه انجیلسی و حومه به مدت ۲۵ سال محل دپوی زباله شهرستان بابل می‌باشد که سبب آلودگی محیط زیست و آب‌های زیرزمینی و سطحی از طریق شیرابه و تخریب جنگل، اراضی کشاورزی و دامداری و نابودی جان و مال مردم گردیده است؛ لذا تقاضا داریم نسبت به اجرای حکم قطعی به شماره ۱۴۰۰/۳۸۰۶۱ مورخه ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ صادره از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر رفع مزاحمت، جمع‌آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت از منطقه انجیلسی به محل دیگر اقدام شود. آدرس کارزار https://www.karzar.net"

۹ اردیبهشت ماه جاری هم جمعی از اهالی روستای انجیلسی بابل که خواهان اجرای حکم قطعی دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر جابجایی این سایت زباله شدند در ورودی این سایت تجمع و خواستار حل گره کوره ۲۵ ساله این سایت در قلب جنگل‌های هیرکانی شدند.

مردم منطقه در ورودی سایت زباله انجیلسی بنری نصب کردند که در این بنر تنها خواسته خود را اجرای حکم دادگاه تجدید نظر استان مبنی بر رفع مزاحمت، جمع آوری زباله‌های مدفون و انتقال سایت زباله به مکان دیگر اعلام کردند.

روستای انجیلسی یکی از روستا‌های بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که اهالی این روستا بعد از ۲۵ سال پیگیری موفق شدند حکم قطعی جابجایی این سایت را از طریق مراجع قضایی در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان دریافت کنند.

بعد از قطعی شدن حکم سایت انجیلسی در جلسه شورای حفظ بیت المال شهرستان بابل که سال گذشته با حضور رییس کل وقت دادگستری مازندران تشکیل شد، تا ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۲ برای حل این مشکل زمان تعیین شد، که بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه از این ضرب الاجل اهالی روستا خواستار اجرای حکم شدند.

نفوذ شیرابه‌ها در اراضی کشاورزی، مراتع چرای دام و شیوع بیماری‌ها مختلف سبب شد که اهالی منطقه دست از زادگاه خود بردارند و برای ادامه زندگی به مکان دیگری دست به کوچ اجباری بزنند. اهالی منطقه که در مدت ۲۵ سال گذشته تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته بودند موفق به حل مشکل نشدند، در نهایت با طرح شکایت در مراجع قضایی این خواسته را پیگیری کردند.

اهالی بخش بابلکنار بر این باورند که مشکلی انجیلسی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و ۶ شهر اقماری آن بیابند، اما ۲۵ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده و حتی با حکم قطعی مرجع قضایی هم این گره گشوده نشد.

انجیلسی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بابل قرار گرفته است هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهر‌های بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است.

بر اساس مکاتبه اداری که در فرمانداری بابل موجود است قرار بود انجیلسی یک سال میزبان زباله باشد و بعد از آن یک جانمایی مناسب برای دفع زباله بابل و شهر‌های اقماری پیدا شود، اما مهمان یک ساله جا خوش کرد و ۲۵سال برخانه میزبان لنگر انداخته و هم اکنون سایت زباله انجیلسی دیگر مملو از زباله می‌باشد و از سویی دیگر سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله‌ها خسارت‌های زیادی به جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های شالیزاری پایین دست وارد کرده است که همه این اسیب‌ها سبب شد اهالی منطقه خواستار اجرای حکم شوند.

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل دارای هفت شهر و ۶ بخش است، که سایت زباله انجیلسی در بخش بابلکنار در قلب جنگل‌های هیرکانی واقع شد و روزناه میزبان حدود ۳۰۰ تن زباله است.

 

 

منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • کشف دومین منزل انباشت زباله در بجنورد!
  • کشف دومین منزل دپوی زباله در بجنورد + فیلم
  • تخلیه دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری بجنورد
  • دومین منزل انباشت زباله در بجنورد کشف شد
  • دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری تخلیه شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم‌گردی
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم گردی
  • کارزار نجات انجیلسی در مازندران