Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- با وجود به رشد هر چند اندک معاملات خرید، فروش و اجاره مسکن در تابستان سال جاری، شاهد بازگشت رکود به این بازار با وجود پیش‌بینی‌های کارشناسان مبنی بر رونق در نیمه دوم سال جاری هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، با گذشت یک ماه از نیمه دوم سال جاری شاهد کاهش تقاضا برای خرید مسکن و اُفت تب و تاب بازار اجاره بها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که کارشناسان بازار مسکن نیمه دوم سال جاری را فصلی جدید برای رشد معاملات این بازار پیش‌بینی کرده بودند که در واقعیت شاهد کاهش تقاضا در خرید و فروش و حتی اجاره هستیم.

گزارش میزان از بازار مسکن نشان می دهد همزمان با کاهش یک باره حجم معاملات مسکن در پایتخت و دیگر شهرها، قیمت ها نیز به طور ناگهانی فروکش کرده است. این در حالی است که در ماه های تیر و مرداد تابستان امسال شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم؛ ولی روند کاهش معاملات در شهریور ماه آغاز شد و در روزهای اخیر با تشدید روند کاهش معاملات مسکن، قیمت ها مجددا سیر نزولی در پیش گرفته است.

بازار مسکن شهر تهران با وجود پنج عامل محرک نزدیک شدن قیمت به کف، رشد نسبی ارزش افزوده بخش ساختمان، التهاب بازار اجاره در تابستان امسال، کاهش نرخ سود بانکی و انتظار برای کاهش سود تسهیلات مسکن، هنوز تغییر مسیری به سمت خود رونق نداده است.

به علاوه انتظار می‌رفت ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به بازار مسکن کل کشور مقداری خرید و فروش را افزایش دهد که این امر در واقعیت چندان محقق نشد و در نیمه دوم سال شاهد رکود مجدد در معاملات بازار مسکن هستیم.

در این باره محسن سرحی کارشناس بازار مسکن در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان گفت: مسکن صرفا یک موضوع اقتصادی نیست، بلکه در کشور ما مسأله ای کاملا اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که از همه شرایط حاکم بر این فضاها تأثیر می پذیرد. بنابراین بدون در نظر گرفتن این شرایط، پیش بینی از آینده وضعیت مسکن از پیش محکوم به شکست است.

وی در ادامه افزود: مسائلی همچون اشتغال و کاهش یا افزایش افراد جامعه به عنوان مسائل اجتماعی، تغییر سبک زندگی و علاقه مندی ایرانیان به زندگی در خانه هایی با فضاهای لوکس را به عنوان نمونه ای از مسائل فرهنگی را به عنوان یکی از مسائل سیاسی مؤثر بر بازار مسکن نام برد.

کارشناس بازار مسکن یادآور شد: پیش بینی آینده بازار مسکن در سال ۹۷ نیز هر چند پیش‌ فرض‌های گوناگون، منجر به پیش‌بینی‌های متنوع بازار مسکن است؛ اما با این حال آنچه بیش از سایر گزینه‌ها، محتمل به نظر می‌رسد این است که رشد و رونق قیمت مسکن و به طور کلی بازار املاک، حول و حوش نرخ تورم عمومی خواهد بود.

براساس این گزارش علی رغم پیش بینی ها، بازار مسکن به سرعت دچار رکود شد و علت آن فضای حاکم بر اقتصاد کشور است که دولتمردان علیرغم وعده های متعدد هنوز نتوانسته‌اند برای آن بیاندیشند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۳۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش قیمت مسکن در تهران / یک متر خانه ۸۱۶.۳ میلیون تومان!

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش «تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی‌بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، در فروردین‌ماه امسال، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۱.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷۵.۶ و ۱۴.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۱۶.۳ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است.

حجم معاملات مسکن در شهر تهران نصف شد!

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از مجموع ۱۵۰۸ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۰.۱ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین‌ماه سال قبل حدود ۱.۷ واحد درصد افزایش یافته است.

افزایش ۲۲.۹ درصدی مسکن نسبت به مشابه سال قبل

در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۱۶.۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۲ و ۲۲.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۱۵۰۴.۲ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۴۲۳.۶ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

کد خبر 6099594 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • مس سونگون از شکست برابر سایپا گریخت/ توقف آریو برابر دریا بابل
  • آخرین وضعیت بازار مسکن تهران در فروردین ۱۴۰۳+ اینفوگرافیک
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توقف بازار مسکن در فروردین
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خوشبینی به مذاکرات هسته‌ای بازار طلا را کاهشی کرد؟
  • گزارش تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ نوشداروی دلسردی سهامداران چیست؟
  • با اجرای قانون «ساماندهی بازار زمین» التهابات در بخش مسکن کاهش می‌یابد
  • جهش قیمت مسکن در تهران/ یک متر خانه ۸۱.۶ میلیون تومان!
  • جهش قیمت مسکن در تهران / یک متر خانه ۸۱۶.۳ میلیون تومان!