Web Analytics Made Easy - Statcounter

مناطق مرزی به عنوان اصلی ترین مقاصد قاچاق بیشترین زیان ها را از واردات زیرزمینی دام دیده اند که هرمزگان نیز در سال های اخیر به طبع از این حقیقت شاهد آثار سوء و زیانباری بوده است.ضری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از مهرمز؛در سال های اخیر واردات بی رویه به کشور ابعاد شوم خود را در لایحه های مختلف جامعه بروز داده و تمامی اقشار مختلف از تولید کنندگان تا مصرف کنندگان را درگیر خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واردات حال چه به صورت زیرزمینی و قاچاق و یا به صورت رسمی موجب شده تا اقتصاد کشوری که بر پایه درآمدهای نفتی بنا شده و تحریم ها آن را شکننده تر کرده معیشت مردم را بیش از پیش تحت الشعاع خود قرار دهد.

با وجود تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر حل این بحران و اقدامات دستگاهها برای جلوگیری از گسترش معضلات ناشی از قاچاق در کشور تاکنون اقدام درخوری را از سوی دولت به خود ندیده و تنها ارگان های نظامی و دستگاههای بازدارنده با اقدامات خود به برخورد با قاچاقچیان پرداخته اند که این عمل نیز در برابر حجم بالای کار و دست خالی بودن این سازمان ها مطلوب نبوده است.

استان های مرزی به عنوان دروازه های وروردی کشور بیشترین تبعات ناشی از قاچاق را متحمل می شوندآثاری که شاید در ابتدا در برابر مشکلات مناطق مرزی و محرومیت ها به چشم نیاید و ساده از کنار آن گذشت اما در طولانی مدت آثار سوء خود را بر جامعه نمایان می سازد.

واردات اقلام غیرضروری و مشابه به کشور که از شیر مرغ تا جان آدمی زاد  را شامل می شود در میان خود ارقامی را دارد که موجب حیرت و شگفتی است؛قاچاقچیانی که تنها برای کسب سودی بیشتر کمر به نابودی معیشت ساده ترین و محروم ترین اقشار جامعه بسته اند با فراغ خاطر به درآمدهای بادآورده خود می اندیشند و چشم بر روی ابعاد سوء تجارت بسته اند.

مناطق مرزی قربانیان اصلی قاچاق دام

در میان انواع مختلف واردات های زیر زمینی به کشور، قاچاق دام مزحک ترین  و یا پیش پاافتاده ترین زمینه ها می باشد اما برخلاف دیدگاههای عموم که قاچاق تنها به زمینه های مواد مخدر یا مشروبات الکی ختم می شود قاچاق دام به کشور ابعاد فاجعه بار خود را دور از چشم همگان نمایان ساخته  ودامداران را به عنوان جامعه هدف و متضرر اصلی درگیر خود کرده است.

در گوشه و کنار هر شهر و یا روستایی عده ای به دام پروری مشغول اند و معیشت خود را از این راه می گذرانند که قاچاق دام به کشور نه تنها موجب بروز زیان های مالی به این قشر ضعیف شده بلکه بروز مشکلات بهداشتی و شیوع انواع بیماری های دامی و مشترک میان انسان و حیوان تبعات خود را نمایان ساخته است.

مناطق مرزی به عنوان اصلی ترین مقاصد قاچاق بیشترین زیان ها را از واردات زیرزمینی دام دیده اند که استان هرمزگان نیز به طبع از این حقیقت شاهد آثار سوئی بوده است.

 استان هرمزگان به واسطه واردات دام از کشورپاکستان و جایگزین شدن گونه های وارداتی به جای نژاد های اصیل شاهد بروز بیماری های بسیاری بوده که علاوه بر بروز تلفات به اپیدمی منطقه تبدیل شده است.

 بروز بیماری های لاعلاج مشترک میان انسان و دام  سالانه خسارات جانی و مالی بسیاری را به جا می گذارد که به دلیل زیر زمینی بودن این واردات ایجاد می شود.

شهرستان های ساحلی مانند جاسک، سیریک، میناب،حاجی آباد ، بندرعباس و پارسیان که مهم ترین مراکز پرورش دام استان محسوب می شوند بیش از سایر نقاط هرمزگان شاهد قاچاق دام هستند و علاوه بر خسران مالی باید تبعات جانی نیز متحمل شوند.

اقدامات نیروی انتظامی ومبارزه با معضل قاچاق هرچند قابل تقدیر است اما دست تنها بودن این ارگان در برابر هجوم بی سروسامان قاچاقچیان به مرزها کفاف نمی دهد و نیازمند اقدام عاجل از سوی دستگاههای دولتی است.

خسارات جانی و مالی ارمغان بروز بیماری های مشترک انسان و دام در هرمزگان

به واسطه توزیع دام های قاچاق در کشور شاهد بروز بیماری مشترک انسان و دام  مانند تب کریمه کونگو، تب برفکی، تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک ، لپتوسپیروز، جنون گاوی، تب دره ریفت و غیره هستیم که  در ماههای اخیر تب کریمه کونگو در گوشه و کنار کشور قربانی های بسیاری به همراه داشته است.

براساس اظهارات رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  در تابستان سال جاری 79  نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند و ۵ نفر نیز جان خود را از داده اند.

استان هرمزگان در دو دهه اخیر میزبان بیماری مهلک تب کریمه کنگو یا تب خونریزی دهنده است که منشا آن کنه های آلوده در بدن دام هایی هستند که به صورت قاچاق وارد شده اند و اکنون با گذشت قریب به 20سال به بیماری بومی هرمزگان تبدیل شده است.

هر ساله با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان این بیماری مشترک دام و حیوان در هرمزگان سرباز می کند و تلفات زیادی را بهمراه دارد که در ماههای گذشته با شیوع تب کنگو در گوشه و کنار کشور بالاخره زنگ خطر آن به صدا در آمد و دستگاهها را مجبور به واکنش کرد.

شیوع اپیدمی تب مالت پس از فروکشی تب کنگو

 در هفته های اخیر خبر شیوع تب مالت در برخی از نقاط استان از قبیل شهرستان حاجی آباد نیز نگرانی های عامه مردم را موجب شد تا مرکز بهداشت این شهرستان موضوع اپیدمی شدن بیماری را به تمامی دامداران و قصابان هشدار دهد.

با توجه به افزایش شیوع بیماری بروسلوز (تب مالت) در بین برخی از دامداران شهرستان حاجی آباد وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری در مناطق با شیوع بالا، بررسی شد.

بیماری ها مشترک میان دام و انسان اغلب منشا عفونی دارند که از طریق حیوانات ، مواد غذایی و محصولات جانبی به دست آمده از آنها نظیر گوشت، پوست، پشم  و سایر اجزاء دام به انسان منتقل می شود.

کنترل بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان کاری بسیار دشوار و طاقت فرسایی است که در دهه اخیر با بروز بیماری های نوظهور و ناشناخته که از حیطه دانش سازمان بهداشت خارج است به مشکلی لاینحل تبدیل شده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۰۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی گناباد در خصوص بیماری تب سه روزه گاوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  مرکز خراسان رضوی، با توجه به فصل گرما و فعالیت پشه‌ها و بندپایان که ناقل بیماری هستند نسبت به احتمال وقوع، بروز و شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی هشدار داد.

 رییس شبکه دامپزشکی گناباد، گفت: تب سه روزه بیماری ویروسی است که بوسیله نیش حشرات گسترش می‌یابد و به صورت همه گیر و غیر واگیر بروز می‌کند ولی گذرا بوده و قابل درمان است.

دکتر محمدرضا متقی، افزود: این بیماری صرفاً در گاو و گاومیش و در نقاط گرمسیری با شروع فصل گرما و فعالیت حشرات بروز می‌کند.

وی  گفت: سمپاشی جایگاه‌های دام و بدن دام‌ها از راه‌های اساسی پیشگیری بیماری است.

دیگر خبرها

  • این علامت‌ها خبر از بیماری آسم می‌دهد؟
  • ۹۶۱ پرونده تخلفات اصناف در شاهرود تشکیل شد
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با بروز بیماری‌های قلبی
  • ۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!
  • هشدار شبکه دامپزشکی گناباد در خصوص بیماری تب سه روزه گاوی
  • نفرین پنج که دامن‌گیر انسان و پستانداران شد
  • ۴۰مبتلا به تب مالت در دیشموک/سه روستا دچار اپیدمی هستند
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها