Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:06:19 GMT

قلیان و سیگار پسوریازیس را تشدید می کند

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۱۸۷۰۳

قلیان و سیگار پسوریازیس را تشدید می کند

تهران-ایرنا-عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه سیگار و قلیان در تشدید برخی از بیماری ها نقش موثری دارد، گفت: قلیان و سیگار بیماری پوستی پسوریازیس را تشدید می کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، هفتم آبان ماه (29 اکتبر) روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده و هدف از تعیین این روز جلب توجه پزشکان، بیماران و عموم مردم و اطلاع رسانی گسترده در مورد بیماری پوستی پسوریازیس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پسوریازیس (ریشهٔ لغت پسوریازیس از یک کلمهٔ یونانی به معنای خارش است)، صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال ‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌ های پوست می‌شود.
دکترامیرهوشنگ احسانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به شیوع این بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: برآورد می شود که بین 2 تا 3 میلیون نفر در ایران به بیماری مبتلا باشند که نشان دهنده شیوع بیماری در کشور است.
وی با اشاره به اینکه از 100 نفر 2 تا 3 نفر به این بیماری مبتلا هستند، اظهار کرد: پراکندگی این بیماری در همه مناطق کشور تقریبا یکسان است. شیوع این بیماری در مردان و زنان هم برابر است.
این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه این بیماری قابل کنترل شدن است ولی ریشه کن نمی شود، گفت: بیماری ممکن است از هر سنی آغاز می شود ولی بیشترین شیوع آن در دهه های 3 و 4 زندگی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هرچند مدل ارثی این بیماری قابل پیشگیری نیست ولی با مراجعه زودرس، می توان آن را درمان کرد تا افراد دچار عوارض این بیماری نشوند.
وی افزود: با پیشرفت های علم پزشکی شاهد درمان های جدید در این حوزه هم هستیم و شیوه های جدید بهتر می توانند بیماری را کنترل کنند.
احسانی افزود: این بیماری با لک و پیس فرق می کند، براثر بیماری لک و پیس، لک های سفیدی بر روی بدن ایجاد می شود اما این بیماری پوسته ضخیم جدید برروی بدن ایجاد می کند.

** مبتلایان به پسوریازیس 2 تا 3 برابر در معرض بیماری قلبی و عروقی هستند
وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر در معرض ابتلا به دیابت، سکته قلبی، قند و چربی خون هستند، گفت: این افراد 2 تا 3 برابر افراد طبیعی در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی هستند.
متخصص پوست و مو افزود: در سال های گذشته تصور می شد، پسوریازیس فقط بیماری پوستی است اما در حال حاضر محققان به این نتیجه رسیده اند که فرد مبتلا ممکن است بیشتر در معرض بیماری های قند و چربی خون، دیابت ، قلبی - عروقی و سکته قلبی قرار بگیرد.

** بیماری بیشتر در ناحیه آرنج، زانو و سر ایجاد می شود
وی با اشاره به اینکه این بیماری بیشتر در ناحیه آرنج، زانوها، سر و نشیمنگاه ایجاد می شود، گفت: پسوریازیس، بیماری التهابی پوست بوده که درصدی از آن ژنتیکی است. براثر این بیماری تکثیر سلول های پوست زیاد شده و این کار سبب ایجاد پوست های ضخیم می شود.
احسانی افزود: هرچند ضخیم شدن پوست های در ناحیه آرنج ها، زانو و کف دست و پا ایجاد می شود اما این بیماری ممکن است کل بدن را نیز درگیر کند.
وی تاکید کرد که پسوریازیس ، جز بیماری واگیردار نبوده ولی تا آخر عمر بیمار را درگیر خود کرده و مشکلاتی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.
متخصص پوست و مو بیان کرد: بیماری ممکن است ناخن را درگیر کرد و آن را به حالت بدشکلی درآورد. شکستگی و ضخیم شدن این عضو از دیگر عوارض این بیماری است.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: درگیری مفاصل از دیگر عوارض این بیماری است و فرد مبتلا به این بیماری، دچار دردها و تورم مفصلی می شود.ورزش در کنترل این بیماری نقش موثر دارد ومصرف ماهی و روغن آن، زردچوبه و عسل نیز می تواند این بیماری را کنترل کند.
علمی ** 1201 **1440
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور** انتشار: گلشن

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۸۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید معملی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستا‌ها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند؛ بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند