Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@21:56:17 GMT

هدف های مبهم روسیه در خاورمیانه و نگرانی ایرانیان

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۱۵۹۳

هدف های مبهم روسیه در خاورمیانه و نگرانی ایرانیان

در اواسط مهر ماه میزبان آقایان نیکلای کاژانف، استاد دانشگاه دولتی مسکو، لئونید عیسایف، استادیار دانشگاه تحقیقات علمی، و خانم دکتر آلیسا شیشکینا، استادیار دانشگاه تحقیقات علمیمیهمان ایراس  بود ند. حضور اساتید روسی در موسسه ایراس با هدف آشنایی از آخرین دیدگاه های کارشناسان ایرانی و تبادل نظر میان طرفین صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست سه ساعته که با حضور دکتر داوود کیانی، قائم مقام موسسه ایراس، دکتر محمود شوری، مدیر گروه روسیه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، آقای حسن بهشتی پور، تحلیلگر ارشد مسائل اوراسیا و آقای دکتر ولی گل محمدی، کارشناس مسائل ترکیه و پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، روابط میان ایران و روسیه و نیز همکاری های دو کشور در سطح منطقه ای مورد واکاوی قرار گرفت و در ادامه، هر یک از دو طرف به طرح پرسش ها و دیدگاه های خود پرداختند.در نوشته زیر که متن سخنرانی محمود شوری و داود کیانی است این احساس در خواننده ایجاد می شود که بازی پیچیده و پررمز و راز ولادیمیر پوتین و حلقه اول یارانش درروسیه گونه ای است که کارشناسان ایرانی را از درک رفتار روسیه عاجز کرده است یا دست کم این دونفر چنین نشان می دهند. واقعیت این است که کارنامه روسیه در ایران کارنامه سفید و روشنی نیست و شهروندان آگاه ایرانی حس خوبی به سیاستمداران روسی ندارند و این را از سخنان ایرانیان حاضر در نشست با مقامهای روسی می توان شنید و خواند .
هدف های مبهم روسیه در خاور میانه
محمود شوری مدیر گروه روسیه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نخستین سخنران این نشست علمی، در خصوص تحولات منطقه و نقش ایران و روسیه در این میان اظهار داشت :این روز ها بحث خاورمیانه بحث های متعددی را دربرمی گیرد. به هر حال از بحث سوریه گرفته تا مسئله یمن و الان هم که با بحث رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان عراق مواجه هستیم. همه اینها بیانگر این است که منطقه خاورمیانه منطقه ای است که ظاهرا قرار نیست به این زودی شاهد نظم جدید و ثبات در آن باشیم. در گذشته شاید قدرت‌های بزرگ بودند که روند و چیدمان منطقه‌ای را تعیین و تعریف می‌کردند. ولی الان قدرت‌های منطقه‌ای برای خود بازیگر هستند و علاوه بر این، ما درواقع بازیگران فرودولتی یا غیردولتی هم داریم. لذا این تعدد بازیگران موجب پیچیدگی شرایط در منطقه شده است.بنابراین نوع ارتباطاتی که الان قدرت‌های بزرگ با هر کدام از کشورهای منطقه برقرار می‌کنند یک مسئله تعیین‌کننده است.

به هر حال، امریکایی‌ها باتوجه به منافعی که از گذشته در منطقه برای خودشان تعریف کرده بودند تقریبا می‌دانند با چه بازیگرانی باید چه بازی‌ای را انجام دهند. از طرفی کشوری مثل ایران هم در منطقه اهداف خود را دارد و به دنبال پیگیری آن است. در کنار اینها خود قدرت‌های منطقه‌ای مثل عربستان، ترکیه و حتی دولت‌هایی مثل عراق دولت‌های تعیین‌کننده و مهمی هستند. در اینجا تنها بازیگری که هنوز دقیقا مشخص نیست در منطقه به دنبال چه چیزی است ولی در عین حال، بازیگر مهمی به شمار می‌آید روسیه است.برای ما به عنوان کارشناسانی که در ایران  پیگیر مسائل روسیه هستیم هنوز مبهم است که روسیه در منطقه خاورمیانه چه هدفی را دنبال می‌کند. شاید بشود گفت که اقدامات روسیه در منطقه حداقل از دید ما، الزاما در راستای یک هدف واحد تعریف نشده است. به هر حال، نوع تعامل روسیه با جمهوری اسلامی ایران امر مشخصی است و ما دیگر کم و بیش در خصوص آن می‌دانیم و نمی‌خواهیم خیلی وارد این موضوع شویم. اما در ارتباط با سایر قدرت‌های منطقه‌ای روسیه تا الان تلاش کرده با همه این قدرت‌ها رابطه‌ی خوبی داشته باشد. درواقع این رابطه خوب باعث شده که این تناقض‌ها هم شکل بگیرد. علاوه بر آن، حتی به لحاظ موضوعی هم خیلی مشخص نیست که سوریه در منطقه آیا به دنبال ثبات است، به دنبال تغییر مرزهاست، یا به دنبال تغییر نظم است. در واقع، معلوم نیست روسیه در منطقه به دنبال چه چیزی است.در گذشته، وقتی خود من درباره سیاست خارجی روسیه صحبت می کردم یکی از محورهای بحث یا اصولی که درباره سیاست خارجی روسیه در منطقه برمی‌شمردم این بود که روس‌ها در منطقه به دنبال ثبات و تثبیت مرزها هستند. یعنی به این نکته قائلند که مرزهای موجود تغییری نکند.


ولی در شرایط فعلی، چندان مطمئن نیستم که روسیه پذیرای تغییرات ژئوپلتیک در منطقه نباشد و آن را رد نکند. به هر حال، موضع روسیه در ارتباط با بحث رفراندوم کردستان موضعی دوپهلو بود. الان هم که شاهد تحول در روابط روسیه و عربستان سعودی هستیم. به طوری که روسیه در مذاکرات اخیر با عربستان سعودی پیشنهادات و موضوعاتی را طرح کرده است و مذاکره‌ای که بین پادشاه عربستان و پوتین برقرار شده حاکی از آن است که دو کشور اهداف بزرگی را در روابط خودشان ترسیم کرده‌اند.من قبل از این جلسه هم خدمت آقای عیسایف گفتم در شرایط موجود خاورمیانه، قابل درک نیست که روسیه صرفا به دنبال تجارت با عربستان باشد. شاید از دید برخی در ایران این یک نوع رفتار فرصت‌طلبانه تعبیر شود. قاعدتا این رفتار به عنوان رفتار یک قدرت بزرگی که در منطقه خاورمیانه دارای اصولی است نمی‌تواند تلقی شود. مایلیم که حداقل دوستان روس به ما بگویند روسیه با این بازی‌هایی که در منطقه خاورمیانه انجام می‌دهد به دنبال چه چیزی است و چه اهدافی را در منطقه دنبال می‌کند؟ مثلا آیا روس‌ها نظم متفاوتی را مدنظر دارند که بخواهند در منطقه اجرا نمایند؟ در صحبت‌های قبلی من و آقای عیسایف، سوالی هم مطرح شد که ایرانی‌ها نسبت به روابط ایران و روسیه در منطقه چه نظری دارند و در این باره چه فکری می‌کنند؟ شاید ابهام بزرگی که در ذهن ما هست به همین دلیل باشد."  "ما حداقل به عنوان کارشناس ترجیح می‌دهیم خیلی به آینده فکر نکنیم. چون اگر بخواهیم براساس آنچه تا الان اتفاق افتاده، آینده را تحلیل کنیم باید تحلیل بسیار بدبینانه‌ای داشته باشیم. گرچه این را هم باید اضافه کنم که همیشه اتفاقاتی رخ داده که عملا  ایران و روسیه را ناگزیر به همکاری بیشتر با همدیگر کرده است. به همین دلیل باید به جای آنکه بخواهیم خیلی بدبینانه از آینده‌ی روابط دو کشور صحبت کنیم. امیدواریم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که ایران و روسیه بتوانند همکاری بیشتری با هم در منطقه داشته باشند. مثلا در موضوع سوریه که یکی از مهمترین موضوعات در این رابطه است ببینیم چه آینده‌ای برای سوریه می‌خواهیم تعریف کنیم. طبیعتا آن چه ایران به دنبال آن است شاید متفاوت باشد. ولی فکر می‌کنم شرایط در منطقه به خصوص در سوریه خیلی متغیر است و احتمالا ایران و روسیه دلایل بیشتری برای همکاری پیدا خواهند کرد. چون ما در مورد آینده سوریه به دنبال آینده‌ای واحد هستیم که تداوم دولت اسد در آن تضمین شده باشد. در حالی که روسیه به گزینه‌های دیگری می‌اندیشد، اما این که سایر گزینه‌های مدنظر روسیه چیست، حداقل ما (ایرانی‌ها) اطلاعی از آنها نداریم.
نگرانی نخبگان ایرانی از روسیه
دکتر داوود کیانی، قائم مقام موسسه ایراس در پایان این نشست تخصصی با اشاره به نقش روسیه در سوریه اظهار داشت :برخی نگرانی ها در سطح نخبگان و جامعه ایرانی نسبت به رفتار روسیه در قبال بحران سوریه وجود دارد. تا پیش از تحولات اخیر، این نگرانی در ایران وجود نداشت، چه بسا ایران از سطح همکاری ها میان تهران و مسکو در خصوص بحران سوریه بسیار خرسند نیز بودند. اما در حال حاضر، برخی علل تردید و بدگمانی نسبت به آینده همکاری ها و همچنین آینده بحران سوریه ظهور کرده است. این نگرانی در واقع برخاسته از دیدار و گفتگوهایی است که میان دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین صورت گرفته است، بخصوص گفتگویی که میان این دو رئیس جمهور در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ انجام شد. من به خاطر دارم که وزاری خارجه دو کشور اشاره داشتند که این گونه گفتگوها حول موضوع سوریه میان روسیه و آمریکا ادامه خواهد داشت. همین عامل باعث بروز نگرانی ها در سطح نخبگان و تصمیم گیران ایرانی شد چرا که اعتقاد  بر این است که همکاری مشترک تهران و مسکو باعث نجات حکومت بشار اسد از سقوط شد و متعاقبا منافع آن ها را تضمین کرده است. به عبارت دیگر این نگرانی از این جهت است که آمریکا در حال برداشت محصولات همکاری مشترک ایران و روسیه بوده و همچنین واهمه از آن دارد که گفتگوهای روسیه و آمریکا در بحران سوریه ناقض منافع ایران در این کشور جنگ زده باشد. با توجه به خصومت میان آمریکا و ایران، واشنگتن اجازه نخواهد داد که منافع ایران در سوریه تامین شده و متقابلا ایران نیز اجازه نخواهد داد که منافع آمریکا در سوریه تامین شود. این یکی از نگرانی های اصلی ایران در این خصوص است. دومین نگرانی نیز مربوط به موضوع «اسرائیل» است. اشاره شد که روسیه علاقه مند به حفظ روابط متوازن خود با تمامی بازیگران کلیدی در سطح منطقه است. این موضوع البته منبع نگرانی برای ایران نبوده و تهران به خوبی نسبت به محدودیت های سیاست خاورمیانه ای روسیه آگاه است. نگرانی در این جاست که مسکو برخی امتیازها برای اسرائیل قائل شده است؛ در حالی که چنین امتیازاتی برای دیگر بازیگران کلیدی در نظر نداشته است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۱۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان

وزیر دفاع روسیه اظهار داشت تهدید اصلی برای آسیای مرکزی از سوی گروه‌های تروریستی افراطی است که در افغانستان مستقر هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه  در نشست سازمان همکاری شانگهای گفت کشورهای آسیای مرکزی از سوی گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان مورد تهدید قرار دارند.

شویگو تصریح تهدید اصلی از سوی «گروه‌های تروریستی افراطی مستقر در افغانستان» متوجه آسیای مرکزی است.

وزیر دفاع روسیه در ادامه از این گروه‌ها نامی نبرد، اما پیش از این گفته بود سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در حال افزایش نفوذ خود در افغانستان هستند و کشورهای غربی فعالانه‌تر با گروه‌های مسلح مستقر در خارج از کشور کار می‌کنند.

شویگو پیش از این درباره اهداف کشورهای غربی از افزایش تعاملات با گروه‌های مسلح مخالف طالبان در خارج افغانستان گفته بود: هدف آنها روشن است؛ از یک سو، یک کانون درگیری در مناطق مرزی شرکای ما ایجاد می‌شود و از سوی دیگر کمک‌های نظامی برای خنثی کردن درگیری که به طور غیرطبیعی ایجاد شده، ارائه می‌شود.

این در حالی است که بارها مقامات حکومت طالبان تاکید کرده‌اند از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید نمی‌شود و گروه تروریستی داعش نیز در این کشور نابود شده است.

روسیه: قاچاق هروئین از افغانستان تهدیدی برای امنیت آسیای مرکزی استروسیه: نگرانی‌های تاجیکستان درباره تهدیدات ناشی از افغانستان را درک می‌کنیمروسیه: گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان چالشی جدی برای آسیای مرکزی است

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز پیش از این در یک نشست خبری گفته بود گروه تروریستی داعش با حمایت نیروهای خارجی در پی تضعیف ثبات کشورهای آسیای مرکزی است.

وی تاکید کرده بود تامین مالی گروه تروریستی داعش در افغانستان توسط سرویس‌های اطلاعاتی خارجی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از هیچ کشوری نام نبرد اما پیش از این «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور گفته بود آمریکا از داعش و القاعده در افغانستان حمایت می‌کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • (ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • بارسلونا مردد شد؛ چرا آینده ژائو فلیکس و ژائو کانسلو مبهم است؟
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
  • نفت در مدار رشد؟