Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@15:21:48 GMT

نمایشگاه مطبوعات دو سالانه و بین‌المللی برگزار شود

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۸۰۲۳۳

نمایشگاه مطبوعات دو سالانه و بین‌المللی برگزار شود

در میزگرد اهالی رسانه آذربایجان غربی دستاوردهای شرکت و بازدید فعالان این عرصه از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات واکاوی و دلایل جدایی مردم از رسانه‌ها در کنار ضرورت برگزاری نمایشگاه مطبوعات به‌صورت دو سالانه و بین‌المللی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، 23 دوره برگزاری نمایشگاه مطبوعات برای اهالی رسانه فرصت مغتنمی است که یکبار دور هم بنشینند و دستاوردهای این نمایشگاه را از ابعاد مختلف ارزیابی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار تسنیم برای دستیابی به دیدگاه‌های مختلف اصحاب رسانه آذربایجان غربی با برپایی نخستین میزگرد مجازی که با مشارکت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، تعدادی از اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات این استان، برخی مدیران رسانه‌ها، عکاسان خبری و خبرنگاران برگزار شد ابتدا طرح دو پرسش را مطرح کرد و پاسخهای اصحاب رسانه را جویا شد.

مهم‌ترین دستاورد برپایی نمایشگاه مطبوعات چیه؟

حضور خبرنگاران استان و بازدید آنها از این نمایشگاه چه نتیجه‌ای در پی داشت؟

نمایشگاه مطبوعات اشکالاتی در نحوه برگزاری دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این باره اظهار داشت: شاید بنده نیز ایراداتی به برگزاری نمایشگاه مطبوعات از زاویه‌های مختلف داشته باشم اما معتقدم نباید برگزاری این رویداد را سیاه یا سفید دید.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی افزود: روشن است هر کاری اجرایی نقاط مثبت و منفی دارد بنابراین باید به دقت همه ابعاد یک رویداد و آثار آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: یقیناً مدیران رسانه‌ای کشور دنبال اهداف مبارکی غیر از پر کردن عملکرد ادارات و دستگاه‌ها هستند و در این میان برگزاری نمایشگاه مطبوعات حداقل‌ترین کارکردش یک دورهمی رسانه‌ای در ابعاد کشوری است.

کریمی گفت: جلب توجه افکار عمومی به ظرفیت رسانه‌ها نیز می‌تواند هدف دیگری از اهداف برگزاری نمایشگاه مطبوعات باشد.

رسانه‌ها آثار نمایشگاهی تولید نمی‌کنند

مدیر خبرگزاری تسنیم در آذربایجان غربی نیز در این نشست مجازی با انتقاد از فقدان روزآمدی نمایشگاه مطبوعات و تکرار یک شکل آن در سال‌های اخیر اظهار داشت: اساساً رسانه‌ها آثار نمایشگاهی تولید نمی‌کنند، آنچه که در رسانه‌ها تولید می‌شود کالایی نیست که بتوان در قالب نمایشگاهی عرضه کرد.

محمد آقایی پر در تبیین این اظهار نظر خود گفت: جنس آثار رسانه‌ها مناسبتی، وابسته به رویدادهای روز و کارکرد اطلاع رسانی دارد بنابراین در روزگاری که حتی خبر دقایقی قبل به واسطه توسعه شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای اطلاع رسانی یک خبر سوخته است برپایی نمایشگاه به شکل کنونی مشکلی از اهالی رسانه حل نمی‌کند.

وی با انتقاد از سطح بسیار پایین غرفه‌های نمایشگاهی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های مختلف افزود: چسباندن یک سری بنر و نشریه به در و دیوار که بعضاً چندین روز و هفته از انتشار آنها می‌گذرد چه معنی دارد، چنین موضوعاتی نه مورد مطالبه افکار عمومی است و نه اثری در جذب مخاطب و افزایش اطلاع رسانی دارد.

در تولید محتوای رسانه‌ای مردمی مشکل داریم

مدیر خبرگزاری تسنیم در آذربایجان غربی تصریح کرد: دولت و وزارت ارشاد مدتهاست به برگزاری این نمایشگاه به شکل کنونی و تکراری آن مبتلا هستند و به زعم بسیاری از منتقدین، تنها دستاورد آن عملکرد پر کنی برای ارشاد و هزینه کرد بیت المال است و خروجی مورد انتظار اهالی رسانه را در پی نیاورده است.

آقایی پر افزود: به نظرم در بحث تولید محتوای رسانه‌ای یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد و آن هم اینکه رسانه‌های ما مسئول محور هستند نه مردم محور، بنابراین بازدیدکنندگان از نمایشگاه مطبوعات بیشتر مسئولین هستند.

وی گفت: بازدید مردم عادی از نمایشگاه مطبوعات بسیار اندک است و جای تعجب و تأسف نیز هست که اساساً رسانه‌ها نیز به حضور مردم توجهی ندارند و در نمایشگاه فقط به دنبال رصد بازدید چهره‌ها و مصاحبه با آنها هستند در حالیکه این نمایشگاه برای ارتباط با مردم بر پا شده و الا مسئولین که مرتباً از تریبون رسانه‌ها برای ارائه عملکرد و گزارش کار خود استفاده می‌کنند.

افزایش تعاملات اصحاب رسانه در نمایشگاه مطبوعات

مسئول کمیته فرهنگی ورزشی خانه مطبوعات آذربایجان غربی نیز در این باره اظهار داشت: در مورد نمایشگاه نظرم به نظر شما مدیر خبرگزاری تسنیم در آذربایجان غربی نزدیکتر است.

آیدین بابایی در پاسخ به سؤال دوم که حضور خبرنگاران استان و بازدید آنها از این نمایشگاه چه نتیجه‌ای در پی داشت گفت: دستاورد حضور خبرنگاران در این نمایشگاه به خود افرادی که حضور پیدا کردند ربط دارد، به این معنی که خود خبرنگاران به‌صورت فردی می‌توانند در این باره اظهار نظر کنند.

وی افزود: به نظرم در چنین نمایشگاه‌هایی تعامل با اصحاب رسانه سایر استان‌ها و استفاده از تجربیات آنها می‌تواند در بعضی مواقع گره گشا باشد.

برگزاری نمایشگاه‌ مطبوعات بدون توجه به نیاز مخاطب مردمی انحراف است

محمد آقایی پر در نقد این بخش از سخنان مسئول کمیته فرهنگی ورزشی خانه مطبوعات آذربایجان غربی اظهار داشت: افرادی که حتی علاقه‌ای به تعامل با اصحاب رسانه داخل استان ندارند قطعاً نمی‌توانند با اصحاب رسانه سایر استان‌ها نیز ارتباط برقرار کنند کما اینکه این اتفاق در هیچ دوره‌ای از نمایشگاه‌ها نیافتاده است

وی افزود: معتقدم برگزاری مکرر و مشابه نمایشگاه‌های مطبوعات به دلیل اینکه نتوانسته از کلیشه درآید منجر به افزایش اعتبار رسانه‌ها بین مردم، کسب اعتماد، آنها و در نهایت به افزایش مخاطب رسانه‌ها منجر نشده است و در این میان دورهمی اصحاب رسانه به خودی خود چیزی نیست که مورد نیاز و تقاضای مردم باشد بلکه آنچه مهم است اینکه بتوانیم به واسطه برگزاری این نمایشگاه پایگاه دریافت خبر افکار عمومی را به رسانه‌های داخلی متمرکزتر کنیم.

مدیر خبرگزاری تسنیم در آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات پیش روی اصحاب حقیقی رسانه در اعطای مجوزهای فراوان به افراد مختلف از سوی دولت گفت: در همه کشورهای پیشرفته دنیا اعطا مجوز به رسانه‌ها توسط تشکل‌های صنفی و پس از کار کارشناسی و احراز صلاحیت حرفه‌ای آنها انجام می‌شود اما در کشورها اینگونه نیست بنابراین معتقدم تکثر و تنوع رسانه‌ها منجر به اعتبار بخشی این صنف نشده و بدتر سبب شده تا مردم به رسانه‌های گوناگون روز به روز بی اعتماد تر شوند.

وی تصریح کرد: بحران بی مخاطبی رسانه‌ها چیزی نیست که بتوان کتمان کرد، تیراژ غیر واقعی و پایین مطبوعات که فقط به خاطر آگهی منتشر می‌شوند گواه این حقیقت است.

راهکار جلب توجه مردم به ظرفیت‌های رسانه‌ای فقط نمایشگاه نیست

مسئول کمیته فرهنگی ورزشی خانه مطبوعات آذربایجان غربی در این ارتباط اظهار داشت: بر خلاف اظهار نظر مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی معتقدم جلب توجه مردم به ظرفیت‌های رسانه‌ای راه‌های بهتری افزون بر برگزاری نمایشگاه مطبوعات دارد.

آیدین بابایی گفت: به نظرم کیفیت بالای رسانه‌ها در انجام رسالتشون خیلی بهتر می‌تواند خلا توجه مردم به رسانه‌ها را جبران کند.

مدیر خبرگزاری تسنیم در آذربایجان غربی در همین ارتباط اظهار داشت: امروزه توجه افکار عمومی به رسانه‌ها چندان که باید و شاید معطوف نیست و بر در مقابل بسیاری از رسانه‌ها هم توجهی به مردم ندارند و میزان گزارشات مردمی در رسانه‌های مختلف کشور رقمی نزدیک به صفر است چون مردم، اصلاً منبع خبر رسانه‌ها به شمار نمی‌آیند.

آقایی پر گفت: بسیاری از رسانه‌ها در هر شکلی و خط مشی تریبون مسئولین شده‌اند بنابراین مردم در رسانه‌ها حضور خودشان را نمی‌بینند، دغدغه‌هایشان را مشاهده نمی‌کنند بنابراین ارتباط هم برقرار نمی‌کنند.

نمایشگاه مطبوعات دو سالانه برگزار شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این باره اظهار داشت: من هم با تکرار همه ساله نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها مخالف هستم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی افزود: معتقدم دو سالانه شدن نمایشگاه مطبوعات آثار بهتری می‌تواند داشته باشد.

وی گفت: حتی می‌شود نمایشگاه مطبوعات را به صورت منطقه‌ای نیز در گوشه و کنار کشور برگزار کرد.

کریمی افزود: معتقدم عندالمقدور از مطبوعات خارجی نیز می‌بایست برای شرکت در نمایشگاه مطبوعات دعوت شود تا کیفیت کار رسانه‌های داخلی با رسانه‌های روز دنیا مقایسه شده و بالاتر رود.

سه دستاورد نمایشگاه مطبوعات برای آذربایجان غربی

در همین ارتباط نایب رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: سه دستاورد کلی و اصلی برای آذربایجان غربی در نمایشگاه مطبوعات حادث شد که یکی از آنها آشنایی بیشتر همکاران خبری و خبرنگاران با حال و هوای نمایشگاه کشوری و رسانه‌های مطرح کشور است.

عبدالسلام معروفی گفت: برگزاری میزگرد دریاچه ارومیه با حضور نمایندگان مردم استان در خانه ملت و پرداختن به مشکلات مربوط به این سوژه دومین دستاورد نمایشگاه مطبوعات امسال برای آذربایجان غربی است.

وی گفت: برگزاری نشست نقش مطبوعات در همگرایی قومی و مشارکت خبرنگاران آذربایجان غربی در آن می‌تواند سومین دستاورد برای فعالان رسانه‌ای آذربایجان غربی از نمایشگاه مطبوعات امسال تلقی شود.

معروفی افزود: انتقاد از نحوه برگزاری نمایشگاه که نیاز به یک آسیب شناسی اساسی دارد یک مقوله جداست که به تفصیل می‌توان در یک نشست حضوری بدان پرداخت.

حس خوب خبرنگاران در بازدید از نمایشگاه مطبوعات

سهیل فرجی عکاس خبرگزاری ایسنا نیز در تشریح دستاوردهای نخستین حضور خود در نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: یکی از دست آورد های نمایشگاه مطبوعات برای من این بود که سطح رسانه‌های منطقه‌ای و کشوری خودمان را با سایر نقاط کشور و کل کشور بسنجم و به جایگاه خود و رسانه‌های استان پی ببرم و در این میان با چند تن از مسئولین کشوری رسانه‌ها صحبت کردم و اطلاعاتی که مد نظرم بود را تونستم تا حدی به‌دست بیاورم.

اسکندر خنجری روزنامه نگار و گزارشگر مسائل اجتماعی نیز در این باره اظهار داشت: من از حضور در نمایشگاه مطبوعات لذت می‌برم اما فرصت نشد تا در آن شرکت کنم، فکر می‌کنم اگر در نشست‌های تخصصی بتوان این موضوع را تحلیل و بررسی کرد آثار بهتری داشته باشد و در عین حال معتقدم ممکن است نمایشگاه دستاورد ملموسی نداشته باشد اما حضور در آن برایم حس خوشایندی می‌دهد.

لعیا نورانی عضو هیئت رئیسه خانه مطبوعات آذربایجان غربی نیز در این ارتباط اظهار داشت: طرح مباحث صنفی و آسیب شناسی مسائل مربوطه در یک نشست تخصصی می‌تواند گره گشا باشد اما همیشه از حال و هوای حاکم بر نمایشگاه مطبوعات کشور متأسف میشم و به ارزیابی استقبال مردم تهران از نمایشگاه نسبت به نمایشگاه استانی می‌پردازم.

بازدید 40 خبرنگار آذربایجان غربی از نمایشگاه مطبوعات

مدیر خانه مطبوعات آذربایجان غربی نیز درباره چگونگی حضور خبرنگاران استان در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات اظهار داشت: خانه مطبوعات آذربایجان غربی امسال توانست تور خبری بازدید از این نمایشگاه را با حضور 40 نفر از نمایندگان خبری این استان برگزار کرده و علاقه‌مندان را عازم تهران کند.

یدالله قربانی گفت: آذربایجان غربی در این نمایشگاه دارای چهار غرفه مطبوعاتی و یک غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان بوده تا دستاوردهای استان را به نمایش عموم بگذارند.

وی افزود: از موضوعات مهمی که در این نمایشگاه و در این سفر یک روزه سبب اهمیت بخشیدن به این سفر شد برگزاری 2 نشست بسیار مؤثر بود که برگزاری نشست بررسی همگرایی و واگرایی قومی که توسط مرکز مطالعات رسانه و با همکاری خانه مطبوعات آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان و همچنین میزگرد بررسی مشکلات احیا دریاچه ارومیه از جمله نشست‌های مؤثر بود که به همت خانه مطبوعات استان برگزار شد.

حجت فیروز بخت مدیرمسئول نشریه صدای قلم نیز در این ارتباط اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار در نمایشگاه مطبوعات شرکت کردم، هرچند زیاد از نمایشگاه بهره نبردم ولی به عنوان یک تجربه، بازدید از نمایشگاه تجربه بدی نبود چون در برخی از غرفه‌های نمایشگاه می‌شد کار حرفه‌ای نیز مشاهده کرد.

انتهای پیام/

R41361/P1336/S6,48/CT13

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۰۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

در استقبال از حضور کانون در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کارگاه‌های هنری کتاب‌محور در مرکز فرهنگی و هنری مجتمع کانون استان قزوین برپا شده است.

در این کارگاه‌ها به سفارش مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آثار هنری سرامیکی با نقش‌هایی براساس محتوای کتاب‌های کانون برای اهدا به بازدیدکنندگان کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهیه می‌شود.

تولید این آثار هنری مبتنی بر اساس محتوای کتاب‌های کانون با هدف استفاده از ظرفیت هنر برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی و انس با کتاب انجام می‌شود

کانون پرورش فکری با هزار عنوان کتاب و ده‌ها برنامه فرهنگی و هنری از جمله رونمایی کتاب‌های جدید در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند.

انتشارات کانون بیش از ۵۷ سال سابقه فعالیت دارد و در این دوره از نمایشگاه کتاب نیز با کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ مناسب برای گروه‌های سنی نوباوه (بالای ۴ سال)، نوخوان (بالای ۷ سال)، نونهال (بالای ۹ سال)، نونگاه (بالای ۱۲ سال) و نوجوان (بالای ۱۵ سال) حضور دارد.

کانون پرورش فکری در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از کتاب‌های گروه سنی مثبت صفر (کودکان بدو تولد تا ۳ سال) نیز رونمایی خواهد کرد.

همچنین برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید کانون از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری در طول برگزاری این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سه سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌ کشورهای اکو برگزار می‌شود 
  • پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌های کشور‌های اکو برگزار می‌شود
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود