Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با اشاره به اعطای مجوز به بیش از 3500 شرکت دانش بنیان در چهار سال اخیر گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به عتف است و باید با تبعیت از آن فعالیت کند.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا وحید احمدی روز چهارشنبه با حضور در غرفه ایرنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در مورد وجود نهادهای مختلف در حوزه فعالیت های علمی و پژوهشی گفت: همه مسائل علمی فناوری کشور دو سطح دارد؛ یکی سطح سیاستگذاری که مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن رده کار می کنند و شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف) هم طبق قانون، بالاترین مرجع برای سیاستگذاری اجرایی و هماهنگی بین همه دستگاه های دولتی در این زمینه است، رئیس جمهوری، رئیس این شوراست، وزیر علوم نایب رئیس و من هم دبیر آن هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هفت نفر از وزیران، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از فرهنگستان ها و رئیسان تعدادی از دانشگاه ها و نمایندگان بخش خصوصی و انجمن های علمی هم در شورای عتف، عضویت دارند بنابراین، قانون به صورت پیشرفته همه چیز را پیش بینی کرده و در سال 83 که قانون وزارت علوم تصویب شد، شورای عالی عتف پیش بینی شده و صراحت دارد و مصوبات شورا با امضای رئیس جمهوری برای همه دستگاه ها لازم الاجراست.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: با این ترکیب و پیش بینی قانون، در دولت یازدهم و انشالله دوازدهم این شورا جایگاه قانونی اش را خواهد داشت و کارهای زیادی هم انجام دهد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در بعضی موارد مستقل از هم عمل می‌کنند، گفت: قانون شرکت های دانش بنیان صراحت دارد که صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به شورای عالی عتف هست و زیر نظر رئیس شورا فعالیت خواهد کرد.
احمدی گفت: بنابراین وابسته به یک وزارتخانه یا نهاد مشخص نیست و صندوق باید با تبعیت از شورا که رئیس آن شخص رئیس جمهوری است فعالیت کند.
دبیر کل شورای عالی عتف در مورد شرکتهای دانش بنیان توضیح داد: با وجود اینکه 7 سال از ابلاغ این قانون می گذرد، اما اجرای آن در زمان دولت یازدهم شروع شد؛ چون در صندوق نوآوری و شکوفایی عملا پیش از آن هیچ پولی ذخیره نشده بود، کارگروه شرکت های دانش بنیان هم که مجوز این شرکت ها را می دهد قبل از دولت یازدهم فعال نبود، بنابراین چهار سال از عملیاتی شدن شرکت های دانش بنیان گذشته است و در این دوره بیش از 3500 شرکت دانش بنیان مجوز گرفته اند و این آمار جدا از 4400 شرکت دانش بنیان و واحدهای فناور است که در پارکها و مراکز رشد علم و فناوری داریم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون حدود 180 مرکز رشد و 42 پارک علم و فناوری داریم.
احمدی افزود: سال آینده میزبان اجلاس بین المللی پارک های علم و فناوری دنیا خواهیم بود و این امر نشان می دهد انجمن بین المللی پارک های علم‌ و نوآوری، با وجود عمر کوتاه کارمان، جایگاه خوبی برای ایران قائل است زیرا میزبانی این اجلاس به هر کشوری واگذار نمی شود.
وی به میزبانی روسیه و ترکیه در دوره قبل اجلاس پارک های علم و فناوری جهان اشاره کرد و گفت: انتخاب میزبان این اجلاس از طریق رای گیری اعضا صورت می گیرد و اعتبار علمی بین المللی ایران موجب شد که این میزبانی را به ما بدهند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در هجدهمین دوره و سال 2018 میزبان این انجمن هستیم و در این سال twas یا همان the world academy of sciences هم در ایران برگزار می شود که نشانگر وجهه علمی و فناوری قابل قبول کشورمان است.
احمدی خواستار تعامل بیشتر مجلس و دولت در زمینه افزایش اعتبارات پژوهشی شد و گفت: در غیر اینصورت، همچنان سهم اعتبارات پژوهش مان از تولید ناخالص داخلی زیر نیم درصد خواهد بود.
معاون وزیر علوم در مورد تخصیص یک درصد بودجه دستگاه ها به پژوهش و سهم نداشتن دانشگاه ها نیز گفت: ما پیگیر تحقق یک درصد و گسترش آن اعتبارات هم هستیم چون یک درصد فقط در اندازه های اعتبارات هزینه ای است پس می خواهیم سهم یک درصد تا سه درصد افزایش پیدا کند و اعتبارات تملک و دارایی هم به این میزان اضافه شود.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، پنجم آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
فراهنگ**3079**1055
خبرنگار: علی اسدی**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۲۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، حمزه کازرونی مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: حوزه فعالیت این شرکت در تولید کاتالیست ها و مواد نانوساختار است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. مأموریت شرکت، ورود در فناوری‌های سطح بالا در نانوفناوری است.

وی افزود: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا در اختیار چند شرکت محدود در جهان بوده که توسط متخصصان این شرکت بومی سازی شده است. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست های ریفرمینگ نفتا فعالیت داشته است که در تولید بنزین کاربرد دارد.

کازرونی ادامه داد: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت می‌باشد و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در پایان از تولید لیسانس بر اساس فناوری ODH خبر داد که برای اولین بار در جهان توسط این شرکت ایجاد شده است و برنامه ریزی جهت توسعه فناوری آن در مقیاس صنعتی در جریان است.

بر اساس این گزارش، شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا از سال ۱۳۸۹ در پارک فناوری پردیس مستقر است و درزمینه تولید مواد نانو ساختار فعالیت دارد. این شرکت در بیست و یکمین اجلاس سالانه پارک فناوری پردیس توانست به عنوان شرکت برتر در حوزه توسعه فناوری و خلق نوآوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

کد خبر 6091160 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد 
  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد