Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار زعفران به عنوان یکی از گران قیمت ترین محصولات کشاورزی ایران و جهان که بیش از 90 درصد تولید آن در ایران انجام می شود، در سال های اخیر با وجود همه تاکیدات و ایجاد تشکیلات دولتی، خصوصی و نیمه دولتی و غیره باز هم در زمان برداشت این محصول، دچار سرگردانی و صحنه گردانی دلالان می شود.
بر همین اساس نیز به طور مرسوم دولت برای حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان خرید تضمینی به اجرا می گذارد و نکته عجیب این ماجرا نیز این است که همان صحنه گردان ها اصلی به محض اینکه اجرای موفق این سیاست و تنظیم بازار و جلوگیری از افت قیمت را مشاهده می کنند، با استفاده از رسانه ها به شیوه های مختلف اقدام به تخریب سیاست های اتخاذ شده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هنوز چند روزی از آغاز خرید تضمینی زعفران در تربت حیدریه توسط تعاون روستایی و در نتیجه بهبود نسبی قیمت زعفران نگذشته است که برخی از این بازیگران به شیوه های مختلف مقابله و نقد این سیاست های تنظیمی دولت را نشانه رفته اند.
یکی از فعالان این حوزه ضمن تشریح خرید تضمینی زعفران به صورت زیرکانه ای با اشاره این جمله اما هنوز نحوه خرید جهاد کشاورزی در این روش مشخص نشده است این سیاست را به نوعی شکست خورده اعلام می کند.
این ادعا را وقتی می توان مقرون به صحت دانست که همین مقام در ادامه گفته های خود تصریح می کند : برای اینکه این طرح هم مانند تجربه‌های تلخ گذشته با شکست روبه‌رو نشود باید ضوابط را مشخص کرده و برمبنای آنها عملیات اجرایی را انجام داد همچنین دولت نباید در این میان دیدگاه سودآوری داشته باشد چراکه این اقدام ممکن است منافع صادرکنندگان را به خطر بیاندازد.
جملات فوق و بویژه اشاره به اینکه منافع صادرکنندگان!!! به خطر نیفتد به قدر کافی خود نشان از چرایی نگرانی این مقام و دیگر بازیگران است.
از سوی دیگر باید اشاره کرد که این رفتارهای دلال مابانه به همین جا ختم نمی شود بلکه این بازیگران با ارایه اطلاعات غلط و اشتباه از جمله تاکید می کنند : به هیچ عنوان نمی‌توان در مورد میزان برداشت محصول از مزارع پیش‌بینی انجام داد اما باید گفت که سطح زیر کشت به شکل قابل توجهی افزایش داشته است. سعی می کنند بازار را دچار آشفتی و سرگردانی کنند.
چراکه امروز از هر کشاورز و تولیدکننده ای در هر منطقه ای بویژه در استان خراسان رضوی سوال کنید اشاره می کند که برداشت زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد و سال گذشته حدود 20 درصد نسبت به سال ماقبل افت داشته است.
بر همین اساس است که می توان مدعی شد ارایه اطلاعات ناقص و اشتباه از سوی برخی بازیگران زعفران فقط با هدف کنترل بازار به نفع صادرکنندگان!! و به زیان تولیدکنندگان و کشاورزان انجام می شود.
** خرید توافقی زعفران از مبلغ پایه 43 میلیون ریال تا 57 میلیون ریال
پرداخت علی الحساب بابت خرید توافقی محصول زعفران کشاورزان که معادل 30 درصد کل زعفران فروخته شده به اداره تعاون روستایی تربت حیدریه از چند روز گذشته آغاز شده است.
از زمان آغاز خرید توافقی تاکنون 60 کیلوگرم زعفران خریداری شده و علت پرداخت علی الحساب آن است که تا امروز نتایج آزمایش تشخیص عیار زعفران مشخص نیست.
بر اساس نظر مسئولان بعد از بازنگری نتایج آزمایش، بقیه مبلغ زعفران کشاورزان بر اساس نرخ اعلام شده قیمت پایه 43 میلیون ریال و تا سقف 57 میلیون ریال پرداخت می شود.
در حالی است که تعاون روستایی بابت خرید زعفران پوشال کشاورزان مبلغ هر کیلو 43 میلیون ریال می پردازد، اما اکنون در بازار تربت حیدریه بابت خرید زعفران نگین تنها بین 39 تا 40 میلیون ریال برای هر کیلو بیشتر پرداخت نمی شود.
در خصوص چگونگی خرید و پرداخت وجه خرید تضمینی زعفران با اشاره به دو نوع خرید امانی و قطعی باید گفت: در شیوه امانی کشاورز با تحویل محصول 30 درصد مبلغ را نقدی دریافت و محصول به مدت سه ماه در اختیار تعاون روستایی امانت خواهد ماند و در صورتی که در این مدت کشاورز زعفران خود را بتواند به قیمت بالاتر از نرخ تعاون روستایی بفروشد، با پرداخت 30 درصد دریافتی می تواند محصول خود را تحویل گیرد.
در شیوه خرید قطعی نیز 40 درصد قیمت زعفران به کشاورزان پرداخت می شود و مابقی نیز ظرف مدت سه ماه پرداخت خواهد شد.
تمام تلاش دولت این است که با تنظیم بازار بتواند از افت قیمت و وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری کند.
1744 /1042
**رئیس دفتر ایرنا در تربت حیدریه

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:  از ابتدای فصل خرید گندم در ۲۰ فروردین ماه تاکنون بیش از ۳۷۰  هزار تن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده است.

امید جهان نژادیان افزود: از این میزان ۱۰۰ هزار تن گندم از مراکز خرید روباز به مراکز استاندارد ارسال شده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به نرخ ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان بیان کرد: در سال گذشته در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زارعی جاری  در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی استان کشت گندم انجام شده است.

استان خوزستان پارسال رتبه نخست خرید گندم در کشور را کسب کرد.

دیگر خبرها

  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • نصف قیمت ماشین بخر! قسطی با ۵۰ درصد پیش‌پرداخت
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • بلیط فروشی بازی تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه
  • قرمز پوشی یک دست بانک‌ها پس از خرید سهام باشگاه پرسپولیس!
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا