Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@21:32:06 GMT

هیچ روزنامه‌ای در استان گلستان منتشر نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۰۲۱۷۵

هیچ روزنامه‌ای در استان گلستان منتشر نمی‌شود

کارشناس مسئول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: براساس آمار ۹۹ رسانه در استان گلستان داریم که ۳۴ مورد آن پایگاه خبری و الکترونیک است و ۶۵ نشریه و روزنامه هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، ایرج رمضانی عصر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان درباره نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات اظهار داشت: نمایشگاه مطبوعات امسال از 5 تا 12 آبان ادامه دارد و بسیاری از نشریات و خبرگزاری‌های مکتوب و الکترونیک شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از نظر فصل و فضا برای برگزاری نمایشگاه بین المللی مطبوعات زمان خوبی در نظر گرفته شده و نزدیک به 630 رسانه در این نمایشگاه حضور دارند و همچنین از ظرفیت نشریات استانی و برخی نشریات استانی در استان‎ها نیز استفاده شده است.

کارشناس مسئول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان یادآور شد: به نظر می‎رسد استقبال از نمایشگاه نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و با رشد روزافزون رسانه‎ها ممکن است بازخورد رسانه‎ها با دلایل مختلفی مانند دغدغه‎های مردم و وضعیت معیشتی مانع این شده باشد که مردم به مطبوعات بپردازند، یا اینکه اطلاع‎رسانی درستی در استان‎ها انجام نشده است.

رمضانی افزود: اعتقاد دارم به جایگاه‎ رسانه‌های استانی نیاز است که اهمیت بیشتری در نمایشگاه مطبوعات داده شود و مکان‎های بهتری را برای این نشریات در نظر گیرند.

وی گفت: متاسفانه در نمایشگاه، رسانه‎های برند در جایگاه‌های اصلی قرار می‎گیرد، در حالی که نشریات محلی استانی بیشتر نیاز به معرفی و تبلیغات دارند و بسیاری از این نشریات توان این را ندارند که در این نمایشگاه مجدد شرکت کنند.

کارشناس مسئول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: چند سالی است اداره کل ارشاد استان‎ها را در جایگاهایی در نمایشگاه قرار می‎دهند که بازدیدکننده کمی دارد و آن طور که باید و شاید نمی‎تواند نشریات استان‎هایشان را معرفی کنند و این مورد اعتراض مدیران ارشاد استان‎ها در این نمایشگاه است.

رمضانی تاکید کرد: در سال‎های گذشته نیز این مهم مورد نقد مدیران ارشاد استان‌ها قرار گرفته و امسال نیز بدتر از سال‎های پیش مکان مناسبی برای جایگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد دیده نشده و خیلی از مسئولان خبر ندارند که در طبقه فوقانی نمایشگاه نیز نمایشگاه مطبوعات ادامه دارد.

وی گفت: استان‎هایی بین 300 تا 400 رسانه و 10 تا 15 روزنامه دارند که به علت مکان نامناسب در نمایشگاه مطبوعات دیده نمی‎شوند.

کارشناس مسئول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان یادآور شد: براساس آمار 99 رسانه در استان گلستان داریم که 34 مورد آن پایگاه خبری و الکترونیک است و 65 نشریه و روزنامه هستند که 22 مورد آن هفته‎نامه است که می‌تواند دکه‌های روزنامه فروشی را رونق دهد.

رمضانی تاکید کرد: در استان گلستان روزنامه وجود ندارد و نشریاتی که فعال هستند انتشار نامنظم دارند و زمانی که آگهی داشته باشند و شماره‎ای که برایشان مقرون به صرفه باشد، منتشر می‎کنند.

وی افزود: برخی نشریات کیفیت ندارند و در 4 صفحه نشریه به چاپ می‎رسانند که 2 صفحه آن آگهی است و ما بقیه اطلاعاتی است که از رسانه‎های دیگر گرفتند و عمدتا این مطالب را مردم در فضای مجازی مطالعه می‎کنند.

کارشناس مسئول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: یکی از ضعف‎های نشریات استان گلستان نبود گزارش و تحلیل است چرا که گزارش و تحلیل در نشریات کهنه نمی‎شود، متاسفانه در استان کمبود گزارشگر حرفه‎ای و تحلیل‌گر خوب در نشریات احساس می‌شود.

رمضانی تاکید کرد: برخی افرادی که خود را مطبوعاتی می‎دانند بیشتر با نگاه مادیات مجوز نشریات را می‎گیرند و رسالت روزنامه‎نگاری برایشان مهم نیست.

وی یادآور شد: هیئت نظارت مجوز نشریات را می‎دهد، و این جای نقد دارد که افردی که پیشینه مالی و جایگاهی در روزنامه‌نگاری ندارند مجوز نشریه می‎گیرند.

کارشناس مسئول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تاکید کرد: در سامانه جامع رسانه‎ای کشور روزنامه‎هایی که اعلام وصول نداشته باشند پس از مدتی از سیستم لغو می‎شوند و بر این اساس چند رسانه از استان از گردونه خارج شدند.

رمضانی درباره حواشی خانه مطبوعات استان هم گفت: بیان شد که یک سری افراد را فرهنگ و ارشاد حذف کرده و باید گفت عضویت در خانه مطبوعات پروسه‎ای دارد که در آن متقاضی درخواست می‎دهد و در مرحله بعد در انتظار تائید مدیر مسئول قرار می‎گیرد و پس از آن خانه مطبوعات و ارشاد تائید می‎کنند و زمانی که تائید نهایی می‎شود اداره کل ارشاد استان دسترسی به سامانه ندارد و این شائبه به وجود آمد که فرهنگ و ارشاد اسلامی این افراد حذف کرده، که این درست نیست و معاونت مطبوعاتی مدارک را جهت بازنگری و بررسی مجدد به خانه مطبوعات ارسال می‎کند.

وی درباره عدم عضویت بسیاری از خبرنگاران خبرگزاری‌ها در خانه مطبوعات افزود: خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های تحلیلی در فضای مجازی بار عمده تولید خبر استان را دارد، و تعداد خبرنگاران زیادی دارند و ما براساس شرایط عضویت را انجام می‎دهیم.

کارشناس مسئول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: این مشکل به علت آن است که این افراد از دفتر مرکزی در تهران تائید نشدند و این مسئله درون سازمانی است و باید خود خبرگزاری‎ها پیگیر باشند چرا که تا زمانی که نماینده آن در استان تائید نشود نمی‎تواند خبرنگاران خود را در استان به عضویت خانه مطبوعات در بیاورد.

انتهای پیام/

R41471/P1336/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی «شعر نوجوان از منظر مخاطب و جایگاه امروزی آن» به دبیری انسیه موسویان و با سخنرانی افسون امینی شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «شعر نوجوان، سرگردانی میان متن و مخاطب» و حسین تولایی با موضوع «واکاوی جهان در تجربه-سروده‌های نوجوانان» برگزار شد.

امینی گفت: حرف زدن در مورد شعر نوجوان، بی‌نیاز از صحبت کردن درباره‌ی شعر کودک نیست؛ به ویژه که منابع ما در حوزه‌ی شعر نوجوان بسیار اندک است.

وی با اشاره به سیر تاریخی شکل‌گیری شعر نوجوان افزود: شعر کودک برخلاف داستان کودک که به شکل خودجوش مسیر خود را طی کرد؛ به صورت خودجوش شکل نگرفت. پس از انقلاب مشروطه، نیاز متولیان مدارس و کودکستان‌ها به تولید شعر برای دانش‌آموزان، باعث شکل‌گیری شعر کودک و تولید محتوا در این دوره شد. در این میان، رواج ترانه‌های عامیانه‌ی دوره‌ی مشروطه و گسترش کار ترجمه تأثیر بسزایی داشتند.

این نویسنده گفت: در این دوره شعر نوجوان وجود نداشت، چرا که اصولاً مفهوم نوجوانی در این دوره هنوز شکل نگرفته بود و مخاطبان به دو گروه بزرگسالان و کودکان تقسیم می‌شدند. گاه شعر برخی از شاعران بزرگسال که از نظر زبانی و محتوایی اشعارشان برای نوجوانان قابل فهم بود، مثل پروین اعتصامی در حوزه‌ی شعر نوجوان مورد توجه قرار می‌گرفتند.

وی افزود: پیشرفت علم روان‌شناسی و آشنایی با دیدگاه‌های کسانی چون ژان پیاژه و نیز دومین سمینار ملی ادبیات کودک شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۶ که بخش مهمی از آن مختص شعر کودک با سخنرانی عباس یمینی شریف بود، زمینه‌ی توجه به شعر نوجوان را فراهم کرد. در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ افرادی مثل محمود کیانوش به صورت جدی وارد حوزه‌ی شعر کودک و نوجوان شوند. کیانوش تحت تأثیر نظریه‌ی رشد پیاژه و ادبیات ترجمه، نخستین شاعری است که به طور جدی سراغ شعر نوجوان رفت و اولین کتاب شعر نوجوان را با عنوان «آفتاب خانه‌ی ما» منتشر کرد. نکته‌ی قابل توجه در مورد شعر کودک در ایران، پشتوانه‌ی پژوهشی آن، قبل از رواج و گسترش آن در بین شاعران کودک است. دو کتاب «نیم قرن در باغ شعر کودکان» از عباس یمینی شریف و «شعر کودک ایران» از محمود کیانوش در زمانی منتشر شدند که شاعران کودک بسیار انگشت‌شمار بودند.

امینی گفت: در دهه‌ی ۶۰ به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعی‌ای که در جامعه رخ داد، نیاز بود تا آموزش و پرورش و نهادهایی مثل وزارت ارشاد و غیره توجه ویژه‌ای به جمعیت نوجوان داشته باشند. نسلی که در آن زمان به لحاظ کمیت، طیف وسیعی از جمعیت کشور را شامل می‌شد. بنابراین به شعر نوجوان توجه بیشتری شد و شاعرانی چون جعفر ابراهیمی، محمدکاظم مزینانی، وحید نیکخواه آزاد، جواد محقق، قیصر امین‌پور، افشین علاء و دیگر شعرا پای کار آمدند. این شاعران متناسب با نیاز نوجوان آن روز شعر می‌سرودند؛ اگرچه هنوز اشعار آنان بین شعر نوجوان و شعر کودک یا بزرگسال معلق بود.

این مدرس دانشگاه گفت: از دهه‌ی ۷۰ شعر نوجوان رشد و جایگاه خود را پیدا می‌کند. در این دوره کتاب‌های شعر نوجوان از نظر ظاهری هم به ثبات می‌رسند و فونت و قطع آن‌ها برای مخاطب تعریف مشخصی می‌یابد، اگرچه هنوز نوسان‌هایی هست و گاه شعر نوجوانان، با تصاویر و قطع کتاب کودک منتشر می‌شود. از شاعران شاخص شعر نوجوان در این دهه، می‌توان از بیوک ملکی، افسانه شعبان‌نژاد، افشین علاء، عرفان نظرآهاری، شاهین رهنما، آتوسا صالحی و محمدکاظم مزینانی نام برد.

وی افزود: در دهه‌ی ۸۰ تعداد شاعران نوجوان بیشتر و آثار آنان متنوع‌تر شد. ظهور شاعران توانمند در این دهه، کتاب‌های شعر نوجوان را از نظر مضمون، قطع و زبان با تنوع قابل توجهی همراه کرد. در این دوره بسیاری از شاعران شعر کودک نیز، برای محک زدن خود وارد حوزه‌ی شعر نوجوان می‌شوند. بیشتر شاعران این دهه موفق هستند و تا سال‌های بعد هم می‌مانند. از چهره‌های شاخص این دوره علاوه بر شاعران دهه‌ی ۷۰، می‌توان از مهدیه نظری، عباس تربن، حسین تولایی، مهدی مردانی، انسیه موسویان، غلامرضا بکتاش، علی باباجانی، کمال شفیعی و.... را نام برد.

این شاعر با تاکید بر اینکه این روند در دهه‌ی ۹۰ هم ادامه یافت، گفت: با این تفاوت که از اواخر این دهه، این رشد کمرنگ می‌شود و ما با کتاب شعر نوجوان کمتری روبه‌رو هستیم و توجه ناشران به چاپ و کیفیت این نوع ادبی کمتر می‌شود.

امینی گفت: از نظر من مخاطب شعر کودک عام است، اما مخاطب شعر نوجوان خاص. کتاب‌های شعر کودک از سوی والدین در هر سطح و طبقه‌ای برای سرگرمی و آموزش کودکان خریداری می‌شوند؛ اما شعر نوجوان باید توسط نوجوان علاقه‌مند به شعر خریداری شود. نوجوانی کتاب شعر می‌خرد که خودش اهل شعر و ادبیات باشد. بنابراین شعر نوجوان از سوی ناشران با اقبال مواجه نیست. از سوی دیگر، آشنایی ما با شعر نوجوان در سطح جهانی کمرنگ است. تنها تعداد کمی از مترجمان مثل رضی هیرمندی و مهدی مرادی به سراغ ترجمه‌ی شعر نوجوان رفته‌اند. در سطح جهانی نیز جوایز ادبیات کودک و نوجوان بیشتر معطوف به آثار کودکانه است تا آثار نوجوان.

یکی از دلایل اوج‌گیری شعر نوجوان در دهه‌ی ۸۰ حضور نشریات حرفه‌ای بود

در ادامه‌ی این نشست، حسین تولایی با تاکید بر اینکه در دهه‌ی ۸۰ شعر نوجوان در اوج خود بود و چهره‌های تازه و جوان در این دوران درخشیدند، گفت: این روند رو به رشد از نیمه‌ی دوم دهه‌ی ۹۰ سیر نزولی به خود گرفت. به گونه‌ای که در سال‌های اخیر، چهره‌های جوان و موفق در این زمینه کمتر دیده می‌شود و شعر نوجوان هنوز به نام‌های شاعران پیشکسوت و شاعران اواخر دهه‌ی هفتاد و هشتاد به راه خود ادامه می‌دهد. از دلایل مهم این مشکل، کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان، تعطیل‌شدن جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان و البته افزایش جشنواره‌های مناسبتی است.

وی افزود: قطعاً یکی از دلایل اوج‌گیری شعر نوجوان در دهه‌ی ۸۰ حضور نشریات حرفه‌ای و موفقی مثل سروش نوجوان، آفتابگردان و نشریه‌ی دوچرخه بوده است. این نشریات در آن زمان جریان‌ساز بودند و توانستند حرکتی را در جامعه ایجاد کنند و افرادی مثل آتوسا صالحی، عرفان نظرآهاری، مهدیه نظری، عباسعلی سپاهی یونسی، انسیه موسویان، مهدی مردانی، عباس تربن، مهدی مرادی، فاصل ترکمن، کبری بابایی و … را به جامعه‌ی ادبی تحویل دهند. با تعطیل‌شدن این نشریات، شعر نوجوان هم جایگاه ویژه‌ی خودش را کم‌کم در بین ناشران از دست داد و چاپ کتاب شعر نوجوان هم با چالش جدی مواجه شد. در حالی که نشریات کودک و نوجوان بیش از کتاب‌های این رده‌ی سنی می‌تواند در علاقه‌مندی این گروه سنی به حوزه‌های فرهنگی مؤثر باشد.

وی با طرح این سوال که چرا شعر نوجوان امروز با مخاطب مواجه نیست؟ گفت: شعر نوجوان در میان نوجوانانی مخاطب دارد که دغدغه‌ی شعری داشته باشند؛ یعنی مخاطبان تخصصی. تعداد این افراد به گواه تعداد نوجوانان شاعر عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات سراسری فرهنگی و هنری در رشته‌ی شعر وزارتخانه آموزش و پرورش، شاعران نوجوان مرتبط با نشریاتی مثل دوچرخه، آفتابگردان و.... کم نیست. مضاف بر اینکه حتی اگر هم این تعداد کم باشد، جامعه موظف است برای آن‌ها خوراک لازم را تهیه کند.

این شاعر سپس به تشریح پژوهش خود در نشریه‌ی دوچرخه در فاصله زمانی ۱۳۹۵ تا پایان ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: بر اساس این پژوهش، در ۲۲۶ شماره‌ی منتشر شده‌ی نشریه‌ی دوچرخه، در بازه زمانی یاد شده، ۷۱۵ شعر از ۱۶۸ نوجوان شاعر و علاقه‌مند به شعر بر اساس نظریه‌ی ارتباطی ربکا نای مورد بررسی قرار گرفت و اشعار نوجوانان در حوزه ارتباطی به چهار دسته‌ی تعامل با خود، تعامل با خدا، تعامل با دیگری و تعامل با محیط تقسیم شدند.

وی افزود: بر اساس یافته‌های این پژوهش در فاصله زمانی مذکور بر اساس هسته مرکزی شعر نوجوانان، تعامل با دیگری با ۶۰ درصد فراوانی، بیشترین مضمون شعری نوجوانان را به خود اختصاص می‌داد و پس از آن تعامل با محیط با ۲۳ درصد، تعامل با خود با ۱۴ درصد و تعامل با خدا با ۳ درصد به ترتیب، بیشترین فراوانی‌ها را دربرمی‌گرفتند.

تولایی گفت: در زمینه‌ی تعامل با دیگری، عاشقانه‌ها با فراوانی مطلق ۳۹۸ شعر، بیشترین درصد تعامل با دیگری را شامل می‌شدند؛ یعنی چیزی حدود ۵۵ درصد. این در حالی است که پروژه شعر عاشقانه نوجوان که در یکی از مؤسسات انتشاراتی دنبال می‌شد و بنا بود با همت گروهی از شاعران حوزه نوجوانان منتشر شود، با تغییر مدیریت آن انتشارات متوقف شد و ناشران دیگر هم از چاپ آن استقبال نکردند. این پژوهش با عنوان "نشریات کودک و نوجوان به مثابه راهنمایی برای مخاطب شناسی؛ مورد مطالعه نشریه دوچرخه" در سال گذشته در گاهنامه‌ی نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شده است.

همچنین افسون امینی که ۱۶۰ شعر از ۱۶ شاعر نوجوانان را گردآوری کرده و به چاپ سپرده است، در آغاز سخنرانی خود از محمد هادی محمدی و زهره قائینی به خاطر تألیف مجموعه‌ی تاریخ ادبیات کودکان ایران که از منابع ارزشمند مرجع در این حوزه است، سپاسگزاری کرد.

کد خبر 6089743 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۸ اردیبهشت
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۶ اردیبهشت
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • تازه ترین شماره‌ی ماهنامه جرجان بیست شد
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان