Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: آیت الله اعرافی با بیان اینکه فرهنگ عمومی نیازمند عزم همگانی است، گفت: شوراهای فرهنگ عمومی برای نقش‌آفرینی جدی‌تر در جامعه نیاز به بازسازی و حمایت بیشتری دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله علیرضا اعرافی، امام جمعه قم امروز (12 آبان) در خطبه‌های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، عنوان کرد: خانواده سالم باید بر اساس اصول و روابطی استوار شود و اگر اصول سی گانه، فرهنگ جامعه و خانواده‌های ما شود، خانواده‌های اسلامی، الهی و تربیت کننده انسان‌های بزرگ خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زمینه سازی ازدواج سالم و به هنگام وظیفه جامعه، حاکمیت و خانواده است

 

امام جمعه قم اظهار داشت: تشکیل خانواده و ازدواج سالم از نگاه اسلام دارای 9 فلسفه و جهت گیری و هدف گیری است که در خطب‌های قبل اشاره شد.

 

وی در ادامه به بحث زمینه سازی تشکیل کانون خانواده توسط جامعه، حکومت و خانواده اشاره کرد و افزود: تشکیل خانواده سالم و ازدواج به موقع و درست و به هنگام مسئولیتی است که اولا متوجه جوان در سنین ازدواج است و سپس سه گروه از جمله عموم جامعه، حاکمیت و خانواده به عنوان تکلیف واجب و یا مستحب کفایی در این مسئله مسئول هستند.

 

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اسلام دین اجتماعی است، گفت: اسلام جامعه را هم در سطح جامعه و هم در سطح حاکمیت و هم در خانواده به وظایف زیادی موظف کرده است و انسان‌ها در برابر مسائل اجتماعی متعهد هستند و از تعهدهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شانه خالی کند.

 

وی ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های اجتماعی، شکل گیری خانواده‌های خوب و سالم است و همه در قبال آن مسئولیت دارند؛ یعنی یک خطاب عمومی در همه مسائل عمومی و اجتماعی وجود دارد که متوجه آحاد جامعه است.

 

آحاد جامعه در قبال تسهیل و زمینه سازی ازدواج مسئولند

 

امام جمعه قم بیان داشت: آحاد جامعه و همه مکلفان در جامعه در قبال تسهیل و زمینه سازی ازدواج به موقع و به هنگام و درست و در قبال شکل گیری خانواده‌های سالم مسئولند و هر کس به توان خود باید ایفای نقش کند.

 

وی افزود: خداوند در قرآن کریم بر «تعاونوا علی البر و التقوی» که همه باید در حد توان تلاش کنند تا خوبی‌ها در جامعه رواج پیدا کند و فرهنگ جامعه، فرهنگ سالمی باشد.

 

آیت الله اعرافی با بیان اینکه شکل گیری خانواده سالم، معروف است، تصریح کرد: اگر در جایی قدرتی دارید، شرایط ازدواج را برای جوانان در سن ازدواج فراهم کنید تا بنیان خانواده در جامعه محکم شود.

 

 

آیات و روایت درباره زمینه سازی و واسطه گری در ازدواج جوانان

وی با اشاره به آیه 85 سوره نساء و شأن نزول آن، عنوان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: کسی که شفاعت به کار نیکی کند، نصیبی از آن برای او خواهد بود و کسی که شفاعت به کار بدی کند، سهمی از آن خواهد داشت»؛ در روایات این آیه بر وساطت در کارهای خیر تطبیق داده شده است و زمینه سازی و وساطت در تشکیل خانواده سالم و ازدواج یکی از کارهای خیر است.

 

امام جمعه قم اضافه کرد: یکی از بهترین وساطت‌ها در کار خیر این است که کسی برای دو جوان در ازدواج وساطت کند که مصداقی از آیه شفاعت است.

 

وی به آیه 32 سوره نور اشاره و تصریح کرد: این آیه نیز یک خطاب عام است که تکلیف الهی است  که به همه عموم جامعه وارد است و همه به فراخور توان خود باید تلاش کنند، خانواده‌ها استوار بماند و درست و سالم شکل گیرد.

 

آیت الله اعرافی بیان کرد: ما با سلسله قوانین و ادله ای مواجه هستیم که بر انجام کارهای نیک از جمله بحث ازدواج سالم سفارش می‌کند؛ بیش از 10 روایت وجود دارد که بر برقراری خانواده سالم نقش داشته باشیم و وساطت کنید تا جوانان به موقع ازدواج کنند و اثراتی برای آن ذکر شده است.

 

وی به یکی از روایات اشاره کرد که خداوند به چهار گروه در صحرای قیامت نگاه ویژه دارد و مورد عنایت خاص خداوند هستند؛ کسی که معامله کرده و طرف پشیمان است و او سرسختی نشان نمی دهد؛ فردی که انسان مضطر و گرفتاری را فریادرسی کند؛ بنده ای را آزاد کند و چهارم فردی که واسطه شد تا جوانی به ازدواج برسد.

 

امام جمعه قم با اشاره به روایتی درباره نگاه خاص الهی به واسطه گران ازدواج، افزود: اگر کسی برای ازدواج دو جوان واسطه گری و زمینه ازدواج را فراهم کند، در ظل عرش خدا قرار می‌گیرد.

 

زمینه سازی برای ازدواج باید در فرهنگ عمومی جامعه ما نهادینه شود

 

وی اصل موضوع زمینه سازی برای ازدواج باید در فرهنگ عمومی جامعه ما نهادینه شود، گفت: در روایت آمده است: «کسی که برای برقراری یک خانواده سالم تلاش کند، هر قدمی که برمی دارد به ارزش یک سال ثواب می‌برد».

 

آیت الله اعرافی با بیان اینکه پیامبر خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در مواردی برای برقراری ازدواج واسطه شدند، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) الگوی این حرکت هستند.

 

همایش پیاده روی اربعین حسینی، پدیده اجتماعی بسیار کم نظیری است

 

امام جمعه قم در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته با گرامیداشت حضور زائران حسینی در مصلای قدس و همچنین دانش آموزان مدارس در نماز جمعه به مناسبت هفته دانش آموز به موضوع اربعین حسینی پرداخت.

 

آیت الله اعرافی بیان داشت: اربعین حسینی از اربعین غریبانه جابربن عبدالله انصاری آغاز می‌شود؛ اما حقانیت اربعین و فروغ خورشید کربلا و عاشورا چنان بود که از اربعین با آن محدودیت و غربت به اربعین 20 میلیونی جمعیت عاشق رسیدیم و این حقانیت حضرت أباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) است.

 

وی تصریح کرد: این راه جهاد در راه خداوند است که نورافشانی می‌کند؛ امروز اگر اربعین را بخواهیم تحلیل کنیم، بیان از وصف این پدیده بشری عاجز است و چنین پدیده ای با حضور بیش از 20 میلیون جمعیت در میان پدیده‌های اجتماعی بشر بسیار کم نظیر است.

 

عشق و اخلاص، شجاعت و ایثار، وحدت و انسجام در قلب‌های شرکت‌کنندگان در اربعین حسینی موج می‌زند

 

امام جمعه قم تأکید کرد: امروز در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی از همه مذاهب و ادیان و همه اقوام و نژادها حضور دارند و از بیش از صد کشور دنیا، انسان‌های دلباخته و شیدا در این راهپیمایی طولانی شرکت می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه همه گروه‌های سنی در این مراسم پرشکوه شرکت می‌کنند، گفت: امروز هزینه‌های اربعین حسینی مردمی است و این مراسم تاریخی قرن‌ها استمرار داشته و عشق و اخلاص، شجاعت و ایثار، وحدت و انسجام در قلب‌های شرکت کنندگان در این مراسم موج می‌زند.

 

آیت الله اعرافی با تصریح بر اینکه اربعین حسینی پدیده بزرگ اجتماعی است، یادآور شد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به آینده تاریخ فرمودند که مشعل عاشورا در تاریخ نورافشانی خواهد کرد؛ آن زمان، جابر بن عبدالله انصاری با آن وضعیت سخت و دشوار بر مزار حسین(علیه‌السلام) اشک ریخت اما امروز میلیون‌ها عاشق در آنجا گرد شمع حضرت می‌چرخند و آنها که نیامدند دلهایشان به عشق حضرت می‌تپد.

 

فرهنگ عمومی نیازمند عزم همگانی است/شوراهای فرهنگ عمومی نیازمند بازسازی حمایت‌های جدی تر هستند

 

امام جمعه قم در ادامه به روز فرهنگ عمومی اشاره و عنوان کرد: مقوله فرهنگ عمومی مقوله بسیار مهمی است و اسلام به ابعاد مختلف آن تأکید دارد.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی نیازمند به عزم همگانی است، افزود: شوراهای فرهنگ عمومی در شهرها و استان‌ها با هدایت ائمه جمعه و همراهی مسئولان دیگر نقش خوبی ایفا کرده است، اما به نظر می‌آید که در حمایت از این شوراها باید جدی تر بود.

 

آیت الله اعرافی اضافه کرد: این شوراها اگر بخواهد نقش آفرین جدی باشد، نیاز به بازسازی و حمایت بیشتر دارد که امید است این حمایت مورد توجه قرار گیرد و فرهنگ عمومی از رعایت حق الناس، امر به معروف و نهی از منکر، حیا، عفاف، نکات متعدد و کلیدی است که همه باید به آن حساس باشند.

 

راهپیمایی 13 آبان باید پرشکوه‌تر و با فریاد رساتر از سال قبل باشد

 

وی به روز 13 آبان و روز دانش آموز و مبارزه با استکبار اشاره کرد و اظهار داشت: فردا سالروز تسخیر لانه جاسوسی و سالروز تبعید امام از قم به ترکیه است.

 

امام جمعه قم با گرامیداشت این ایام، افزود: طرح امروز آمریکا طرح تکمیل شده نسبت به طرح‌های شیطانی قبل است و به عرصه جدیدی ورود پیدا می‌کند، گرچه این طرح بی سابقه نیست، اما ابعاد آن تازگی دارد.

 

وی اظهار کرد: راهپیمایی 13 آبان در سراسر ایران و در قم باید با حضور دانش آموز، دانشجو، طلبه، بازاری و همه طبقات جامعه راهپیمایی پرشکوه و با فریاد رساتر از سال قبل باشد.

 

اهداف و استراتژی‌های آمریکا در برابر ایران

 

آیت الله اعرافی بیان داشت: آمریکا امروز چند هدف را دنبال می‌کند و چند استراتژی را تعقیب می‌کند، از جمله مغز و اراده ملت ایران را از مبارزه خالی کند، مسئولان را از اراده و عزم تهی کند و برای آن نقشه و برنامه دارند.

 

وی افزود: امروز دشمنان اسلام درصدد هستند تا نگاه ما را به استکبار تغییر دهند که برای رسیدن به این هدف، عوامل و فریب خوردگانی، فکر صلح با دشمن را ترویج کنند.

 

امام جمعه قم اضافه کرد: فشار اقتصادی و تدوام تحریم ها، فشار بر جبهه مقاومت، توطئه‌های جدید برای تجزیه کشورهای اسلامی و همچنین تربیت جبهه مزدوران در منطقه و همراه ساختن جبهه اروپایی برای برداشتن گام‌های دیگر از دیگر اهداف استکبار جهانی است.

 

آمریکا به بهانه‌های جدید تحریم‌های جدید وضع می‌کند/ مسئولان توصیه‌های رهبر معظم انقلاب را جدی بگیرند

 

وی یادآور شد: آمریکا به بهانه‌های جدید تحریم‌های جدید وضع می‌کند، اینها برجام را نقض کردند و تحریم‌هایی بدتر از دوره قبل و زنجیره ای ایجاد می‌کنند که لیست شرکت‌های جدید و افراد جدید آوردند و شیوه‌های خطرناک تر از قبل اعمال کردند که حرکت‌های جدید است و ما و همه دنیا در یک آزمون جدید قرار گرفتیم.

 

آیت الله اعرافی افزود: اروپایی‌ها تا کنون راست نگفتند و ما مکرر فریب آنان را خوردیم، شما عهدی را امضا کردید و باید پای آن بایستید و نباید با جبهه استکباری همراه شوید؛ همچنین مسئولان باید فرمان و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب را جدی بگیرند و به غیر خود و جبهه مقاومت و ایمان ملت دل نبندند.

 

آمریکایی‌ها تحریم‌های سنگین تر و پیچیده تری آوردند/ اقتصاد مقاومتی اساس حرکت ماست

 

وی بابیان اینکه این آزمون سختی است، عنوان کرد: آمریکایی‌ها تحریم‌های سنگین تر و پیچیده تری آوردند، بنابراین ما باید هشیارتر باشیم؛ مسئولان ایران باید دیپلماسی انقلابی و جهادی را پیشه کنند و در برابر این سلسله نقض عهد‌ها آگاهی و بصیرت داشته باشند.

 

امام جمعه قم ادامه داد: اروپایی‌ها باید به عهد خود بایستند و ما نباید به آنان تکیه کنیم؛ همچنین جبهه مقاومت باید منسجم تر شود و اقتصاد مقاومتی اساس حرکت ماست و ما باید بر نیروی خود تکیه کنیم.

 

13 آبان باید ملت ایران را با زنجیره توطئه‌های جدید آمریکا آشناتر کند

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: 13 آبان باید ملت ایران را با زنجیره توطئه‌های جدید آمریکا آشناتر کند و عزم و اراده مسئولان و همه طبقات و همه جوانان استوار تر شود و استکبار جهانی بفهمد که ملت بزرگ ایران فریب آنان را نخواهد خود و با تمام توان و رشادت در برابر همه این توطئه‌ها خواهیم ایستاد.

 

وی تأکید کرد: فردا(13 آبان) روزی است که همه اقشار جامعه در آزمون جدید در صحنه مبارزه با دشمن و تحکیم مبانی انقلاب حضور پیدا خواهد کرد.

 

امام جمعه قم در پایان یادآور شد: درباره مسائل پزشکی قم مراجعات زیاد است اما همچنان کمبودها و کاستی‌هایی وجود دارد که امید است که به مقوله بهداشت و درمان و سلامت قم توجه بیشتری شود.  

پایان پیام/414

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۴۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس دانشگاه معارف اسلامی در نشست خبری گفت: همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. 

حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری بر وظیفه دانشگاه‌ها در تامین منابع جامع علمی برای دانشجویان و پژوهشگران تاکید کرد و گفت: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به شخصیت علمی و قرآنی مقام معظم رهبری غفلت صورت گرفته است خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی از سال ۴۳ تفسیر قرآن را در سطوح بالا تدریس می‌کرده اند و در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط گیری بالایی خصوصا با جوانان دارند و نگاه دینی ایشان منبعی جامع برای جوانان و دانشگاهیان خواهد بود. 

رئیس دانشگاه معارف اسلامی از پذیرش ۱۴۶ مقاله در این همایش خبر داد و گفت: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان همایش یک جلد از آنها منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش‌های علمی و قرآنی رهبر انقلاب اسلامی را در فضای علمی و دانشگاهی کشور گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولین استانی برگزار شده است که حدود ۸۰ مقاله از این بستر دریافت شد.

دیگر خبرها

  • تعاون به عنوان رکن مهم مشارکت مردم، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است
  • دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب
  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد