Web Analytics Made Easy - Statcounter

در 24 ساعت گذشته خاورمیانه به مانند همیشه با تحولات و رویدادهای متعددی مواجه بود. در این میان، آزادی مهم ترین پایگاه داعش در مرز غربی عراق با سوریه که از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است نیز مهم ترین تحول بوده است. دعوت نتانیاهو از اعراب برای مقابله با ایران، درگیری شدید پ.ک.ک و ارتش ترکیه، طرح عربستان و امارات برای آشوب در کویت و   آغاز ماموریت سفیر جدید لبنان در دمشق نیز از جمله تحولات مهم دیگر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  به گزارش تابناک، یک منبع نظامی روز جمعه آزادی شهر مرزی القائم و مناطق حومه آن شامل الجماهیر، السلام، الرساله، الیرموک، الامین و منطقه الملعب علاه بر گذرگاه مرزی آن با کشور سوریه به نام 'الحصیبه' به عنوان مهمترین پایگاه حضور گروه تروریستی داعش در غرب عراق را اعلام کرد.

سپهبد «عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده مشترک نظامی عراق دقایقی پیش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که شهر مرزی القائم از توابع استان الانبار در غرب عراق - به عنوان مهمترین پایگاه گروه تروریستی داعش در غرب این کشور- آزاد شد.
این بیانیه حاکی است: اهداف عملیات بطور کامل تحقق یافته است و اکنون نیروهای مشترک درحال تثبیت مواضع و پاکسازی کامل از وجود احتمالی عناصر داعش و یا بمب گذاری ها در مناطق شهری هستند.
عملیات آزادی غرب الانبار با مشارکت نیروهای مسلح و الحشد الشعبی عراق از 26 اکتبر 2017 آغاز شد.
نیروهای عراق بعد از آزادی منطقه عکاشات و دیگر مناطق حومه آن از دیروز پنجشنبه به آستانه شهر قائم نزدیک شدند.
عملیات آزادی مرکز شهر القائم از ساعات اولیه بامداد جمعه از سه محور شرقی، جنوبی و جنوب غربی آغاز شد.  
نیروهای عراق در شروع این عملیات خطوط اولیه دفاعی القائم را در محله «التنک» در هم شکسته و ورود به داخل شهر را آغاز کردند و همزمان از محور جنوب غربی با حرکت در طول مرزهای عراق با سوریه، شهر القائم را از مرز سوریه جدا کردند.
نیروهای عراق با این عملیات نخست کنترل کامل گذرگاه مرزی «الحصیبه» را به دست گرفتند و مانع رسیدن کمک از عناصر تروریستی داعش در اراضی سوریه به عناصر داعش در شهر القائم شدند و همچنین عناصر تروریستی موجود در داخل شهر را تحت محاصره قرار دادند.
یگان های ویژه نیروهای مسلح و الحشد الشعبی سپس با حمله برق آسا به مرکز شهر توانستند به سرعت محلات مختلف شهر و مرکز القائم را آزاد کنند.
رسانه های عراقی و خارجی که از بامداد جمعه این عملیات را پوشش مستقیم می دانند، تصور نمی کردند که آزادی شهر القائم با این سرعت ظرف چند ساعت انجام شود.
با آزادی القائم همه مناطق مهم عراق از وجود تروریست ها پاکسازی شده و فقط بخشی از مناطق مانند «راوه» در بخش شمالی قائم از توابع استان الانبار باقی مانده که کارشناسان نظامی پیش بینی می کنند که بعد از آزادی القائم ، آزادی راوه نیز به سرعت به سرانجام برسد.
کارشناسان پیش بینی می کنند که منطقه «الحوران» در صحرای الانبار با توجه به اینکه هنوز برخی از هسته های گروه های تروریستی در آن تحرک دارند، در مرحله بعد، هدف عملیات نیروهای مسلح و الحشد الشعبی عراق باشد.   آغاز ماموریت سفیر جدید لبنان در دمشق  منابع لبنانی خبر دادند «سعد زخیا» سفیر پیشنهادی لبنان به سوریه به تازگی وارد دمشق شده و قرار است طی روزهای آینده اعتبارنامه خود را تقدیم بشار اسد رئیس جمهوری سوریه کند.  زخیا بعد از عزیمت به دمشق با ابراز خرسندی از حضور خود در سوریه و تحویل گرفتن مسئولیت سفارتخانه لبنان در این کشور، از مقام های این کشور به خاطر استقبال از وی تشکر و قدردانی کرد.
وی تاکید کرد که همه تلاش خود را در جهت منافع هر دو کشور لبنان و سوریه به کار خواهد بست.
گفتنی است لبنان در چند سال گذشته در سوریه سفیر نداشت و سفارتخانه این کشور در دمشق توسط کاردار اداره می شد.
روز گذشته در جلسه هیات دولت لبنان ، برخی از وزیران لبنانی از جمله وزیران حزب نیروهای لبنان نسبت به تقدیم اعتبارنامه سفیر جدید لبنان به بشار اسد رئیس جمهوری لبنان اعتراض کرده و درخواست کردند این موضوع تا بازگشت عضویت سوریه به اتحادیه عرب به تعویق بیفتد.
بی اعتنایی سعد الحریری نخست وزیر و دیگر وزیران جناح 14 مارس به این اعتراض ها نشان داد که الحریری رویکرد فعلی سفیر جدید در تقدیم اعتبارنامه به رئیس جمهوری لبنان را تایید می کند.  نتانیاهو: می خواهیم با اعراب برای مقابله با ایران متحد شویم!  به گزارش جروزالم پست، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تلاش خود برای اتحاد با کشورهای عربی خاورمیانه علیه ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو که به مناسبت یکصدمین سال بیانیه بالفور درخصوص حمایت انگلیس از تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی در اندیشکده «چتم هاوس» لندن به ایراد سخنرانی می پرداخت، بار دیگر یاوه سرایی های خود علیه ایران و برجام را ادامه داده و گفت مشکل اصلی در برجام این است که فقط برای چند سال آینده ایران را از تسلیحات هسته ای دور نگه داشته و ایران می تواند به هنکام منقضی شدن توافق، مجددا فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد. 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه سخنان خود بار دیگر به تفرقه افکنی میان ایران و کشورهای همسایه عرب زبان کشورمان متوسل شد. وی اعلام کرد که کشورهای عربی سنی مذهب اکنون اسرائیل را متحد خود در مقابله با قدرت گرفتن ایران دانسته و همچنین خواستار اصلاح و یا لغو توافق هسته ای با تهران هستند!

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اضافه شدن بند بازرسی از سایت های نظامی ایران به توافق هسته ای شد.

وی همچنین خواستار افزایش تحریم های بین المللی علیه ایران شده و مدعی شد: تهدید به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، تهران را مجبور به عقب نشینی از فعالیتهای هسته ای خود کرده است! افشای طرح امارات و عربستان برای ایجاد آشوب در کویت  به گزارش نشریه المنار فلسطین، دولت کویت گزارش های سری را به کشورهای عربی و غربی ارسال کرده است. در این گزارش ها بر اطلاعاتی و اسنادی که از برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه ای به دست کویت رسیده تکیه شده است. این گزارش ها نشان می دهد امارات طرح یرا علیه کویت فراهم می کند که  عربستان هم از آن استقبال کرده است.

این طرح علیه کویت با نظارت محمد بن زاید و محمد بن سلمان در حال آماده سازی است که هدف از آن در محاصره قرار دادن کویت و فتنه انگیزی در این کشور و در ادامه تحریم این کشور همانند قطر است. کویت در این گزارش ها از ابوظبی و ریاض درخواست کرده است از این طرح ویرانگر خود علیه کویت چشم پوشی کنند.

برپایه منابع آگاهی که با نشریه المنار صحبت کرده اند دولت کویت مدت ها است که در حال آماده باش به سر می برد و از فتنه انگیزی و جنجال آفرینی های امارات و عربستان در داخل کشور نگران است. 

برپایه این گزارش ها، امارات و عربستان از موضع مخالفتی کویت در محاصره قطر و در پیش گرفتن موضع آشتی جویانه خشمگین هستند. امارات به همراه عربستان تلاش می کند درباره مسائل منطقه تصمیم گیر اصلی باشند.  کشته شدن 60 عضو پ.ک.ک و ۱۰ نظامی ترک در درگیری‌های جنوب شرق ترکیه 

در درگیری‌های ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه با اعضای پ.ک.ک در مناطق مختلف این کشور نزدیک به 60 عضو پ.ک.ک از پای درآمدند و 10 نظامی ترک نیز کشته شدند، مساله‌ای که نشان می‌دهد آنگونه که مسئولان آنکارا تصور می‌کردند پ.ک.ک در داخل ترکیه ریشه‌کن نشده است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ترکیه دو سال است که در داخل و خارج از این کشور اقدام به عملیاتی علیه حزب کارگران کردستان و شبه نظامیان وابسته به آن می‌کند.

  

وزارت کشور و ستاد ارتش ترکیه اعلام کرده‌اند که در این درگیری‌ها که در مناطق شرق و جنوب شرق این کشور رخ داده، ۵۷ تن از نیروهای پ.ک.ک کشته شده‌ و 10 نظامی ترک نیز جان باخته‌اند.

حزب کارگران کردستان که علاوه بر ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز آن را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند در ژوئیه ۲۰۱۵ و پس از شکست مذاکرات صلح، حملات مسلحانه خود را از سر گرفت و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان ترک در حملات آنها کشته شده‌اند.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۲۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع این کشور از اواسط آوریل ۲۰۲۳ با یکدیگر درگیر شدند؛ جنگی که موجی از خشونت را در این کشور آفریقایی به راه انداخت و ۸.۶ میلیون نفر را بی‌خانمان کرد.

به گزارش ایسنا، این جنگ نظم سومین کشور بزرگ آفریقا را با سرعتی خیره‌کننده تغییر داده و خارطوم، پایتخت سودان را که زمانی مرکز مهم تجارت و فرهنگ در رود نیل بود، نابود کرده است. طبق آنچه ساکنان و امدادگران می‌گویند، محله‌های متروکه این شهر اکنون مملو از اجساد مدفون‌شده در قبرهای کم‌عمق و ساختمان‌های ویران‌شده است.

روزنامه نیویورک تایمز با استناد به گزارش سازمان ملل متحد می‌نویسد: «به دلیل آنکه برداشت محصول و ارسال کمک‌ها مختل شده است، بیش از یک‌سوم از جمعیت ۴۸ میلیونی سودان با سطح فاجعه‌باری از گرسنگی مواجه شده‌اند. هم‌چنین حدود ۲۳۰ هزار کودک از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند و زنانی که تازه مادر شده‌اند در صورت عدم دریافت غذا و مراقبت‌های بهداشتی با مرگ روبه‌رو خواهند شد. افزون بر این، امدادگران می‌گویند که ده‌ها بیمارستان و کلینیک بسته شده‌اند. مسئله دیگر وضعیت تحصیل است؛ به عبارتی تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها این کشور را که زمانی دانشجویان خارجی زیادی جذب می‌کرد، با بدترین بحران تحصیلی در جهان مواجه ساخته است.»

جنایات در «دارفور» واقع در غرب سودان که توسط دو دهه خشونت نسل‌کشی آسیب دیده، همچنان رو به افزایش است. غیرنظامیان سلاخی و اردوگاه‌های امداد و خانه‌ها سوزانده شده‌اند. هم‌چنین پناهجویانی که از خشونت‌های پیشین فرار کرده‌اند، از مرز به چاد عبور می‌کنند و می‌گویند که «هرگز به خانه‌های خود برنمی‌گردند.»

«پروژه داده‌های مربوط به مکان و رویداد درگیری مسلحانه» -  یک سازمان مردم‌نهاد که یکی از شرح وظایف آن ثبت تلفات است – گزارش داد که تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های این یک سال از ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر فراتر رفته و تعداد زیادی مجروح ثبت شده است. البته مقامات سازمان ملل و کارکنان وزارت بهداشت سودان معتقدند که تعداد واقعی تلفات بیشتر از این آمار می‌باشد.

آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید: «از میلیون‌ها نفری که در اثر درگیری آواره شده‌اند، بیش از ۶.۶ میلیون نفر در داخل سودان باقی مانده‌اند. هم‌چنین، تقریبا ۱.۸ میلیون نفر دیگر به کشورهای همسایه از جمله سودان جنوبی، چاد، مصر، اتیوپی و جمهوری آفریقای مرکزی فرار کرده‌اند.»

نیویورک تایمز در ادامه این گزارش تاکید می‌کند: «تداوم درگیری‌ها میان دو جناح – ارتش و نیروهای واکنش سریع – کورسوی امیدی را از بین برده و شاید سودان به زودی حاکمیت غیرنظامی را آزاد کند.»

مردم سودانی که از درگیری در منطقه «دارفور» گریختند، در ماه اوت در حال عبور از مرز سودان و چاد هستند. وضعیت درگیری چگونه است؟

نیروهای واکنش سریع همچنان در «خارطوم» مسلط هستند؛ جایی که جنگ برای اولین بار در آوریل ۲۰۲۳ آغاز شد. این گروه هم‌چنین در نوامبر کنترل خود را بر «دارفور» جایی که متهم به ارتکاب موجی از جنایات است، مستحکم و در ماه دسامبر «ود مدنی» را تصرف کرد؛ جایی که ده‌ها هزار نفر از آنجا گریختند.

ارتش سودان بخش زیادی از شرق کشور از جمله شهر بندر سودان در دریای سرخ را در اختیار دارد. به گفته یکی از ساکنان و امدادگران، ارتش در ماه مارس نیروهای شبه‌نظامی را از بخش‌های بزرگ «اُم‌دُرمان» شهری استراتژیک در آن سوی رود نیل از خارطوم بیرون کرد.

تحلیلگران منطقه‌ای و کارشناسان امنیتی می‌گویند ارتش در تلاش است از این حرکت جدید برای بسیج و بازپس‌گیری مناطق دیگر از گروه شبه‌نظامی استفاده کند.

تلاش‌های مکرر برای دستیابی به آتش‌بس تاکنون موفقیت آمیز نبوده و درخواست‌های سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها نادیده گرفته شده است.

ژنرال‌های رقیب کیستند؟ «محمد حمدان دقلو» (تصویر سمت راست) / «عبدالفتاح البرهان» (تصویر سمت چپ)

«ژنرال عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان از سال ۲۰۱۹ رهبر دوفاکتو این کشور بوده است. او پس از قیام پرآشوب علیه «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان که در آوریل ۲۰۱۹ در پی اعتراضات از قدرت برکنار شد، به قدرت رسید.

پیش از آن، ژنرال البرهان یک فرمانده ارتش منطقه‌ای در دارفور بود؛ جایی که ۳۰۰ هزار نفر در جنگ از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ آواره شدند و این مسئله محکومیت جهانی را برانگیخت.

پس از امضای توافقنامه تقسیم قدرت میان غیرنظامیان و ارتش در سال ۲۰۱۹، ژنرال البرهان رئیس شورای حاکمیت شد –  نهادی که برای نظارت بر انتقال سودان به حکومت دموکراتیک ایجاد شد. اما با نزدیک شدن به تاریخ تحویل کنترل به غیرنظامیان در اواخر سال ۲۰۲۱، او نشان داد که تمایلی به واگذاری قدرت ندارد.

رقیب اصلی ژنرال البرهان، «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» است که نیروهای واکنش سریع را رهبری می‌کند.

در تاریخ اکتبر ۲۰۲۱، ژنرال البرهان و ژنرال حمدان برای به دست گرفتن قدرت در یک کودتای نظامی متحد و عملا رهبر و معاون رهبر سودان شدند اما خیلی زود با یکدیگر نساختند و میان آنها درگیری شکل گرفت.

بسیاری از دیپلمات‌ها، از جمله دیپلمات‌های ایالات متحده، تلاش کردند تا توافقی بین دو ژنرال برقرار کنند تا قدرت را به غیرنظامیان بازگردانند. با این حال، آنها نتوانستند در مورد سرعت جذب نیروهای واکنش سریع در ارتش توافق کنند. در آوریل ۲۰۲۳، پس از ماه‌ها افزایش تنش، نیروهای آن‌ها دست به جنگ علیه یکدیگر زدند.

هر دو رهبر در سال گذشته برای جلب حمایت سیاسی به خارج از سودان سفر کردند. ژنرال البرهان در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد در حالیکه ژنرال حمدان سفری به چندین کشور آفریقایی داشت. ژنرال البرهان در یک سخنرانی در آوریل امسال گفت که نیروهایش «تا پیروزی می‌جنگند.»

اردوگاه پناهجویان در نزدیکی مرز چاد - سودان در ماه نوامبر چرا بسیاری از کشورهای دیگر در این درگیری سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: «سودان در قاره آفریقا موقعیت اساسی و بنیادی دارد. این کشور دارای خط ساحلی قابل توجهی در دریای سرخ است که یکی از شلوغ ترین مسیرهای کشتیرانی جهان تلقی می‌شود. این کشور با هفت کشور ازجمله جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، مصر، اریتره، اتیوپی، لیبی و سودان جنوبی مرز مشترک دارد که بسیاری از آنها نیز با تهدید بی‌ثباتی مواجه هستند.»

این روزنامه آمریکایی هم‌چنین با اشاره به خشونت در سرتاسر دارفور می‌افزاید: «دارفور مقری برای گروه نظامی واگنر – متعلق به روسیه – بود که در گذشته به عملیات استخراج طلای سودآور دسترسی داشتند. اگرچه این گروه پس از مرگ رهبرشان رسما منحل شد، اما گمان می‌رود که نیروهایش در سودان فعالیت می‌کنند.»

بنابر گزارش‌های منتشر شده، «نیروهای اوکراینی در کنار ارتش سودان عملیات‌هایی را علیه نیروهای واکنش سریع که توسط روسیه حمایت می‌شوند، انجام داده‌اند.»

به گفته چندین مقام آفریقایی و غربی، امارات متحده عربی هم‌چنین به طور مخفیانه به نیروهای واکنش سریع از طریق یک پایگاه هوایی در چاد تسلیحات و درمان پزشکی ارائه می‌دهد. البته اماراتی ها گفته‌اند که عملیات آنها «صرفا بشردوستانه» است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت