Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:20:10 GMT

مرور مطالب مطبوعات محلی استان اصفهان - شنبه 13 آبان 96

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۷۵۳۶

مرور مطالب مطبوعات محلی استان اصفهان - شنبه 13 آبان 96

اصفهان- ایرنا- جایگاه نخست اصفهان در توسعه یافتگی صنعتی، معدنی و تجاری کشور، مساله آب باید در سطح ملی حل شود، کلید آب اصفهان در جیب تهرانی ها و آخرین های زرگرپور و اولین های مهرعلیزاده ؛از مهمترین مطالب روزنامه های امروز (شنبه) استان اصفهان است.

روزنامه نصف جهان در مطلبی با عنوان جایگاه نخست اصفهان در توسعه یافتگی صنعتی، معدنی و تجاری کشور به نقل از مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نوشت:اصفهان دارای ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از ۱۰ هزار کارگاه فعال است که ۷۰ درصد فولاد، ۵۰ درصد سیمان و ۵۰ درصد صنایع دستی کشور در این استان تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محسن نیرومند افزود: استان اصفهان رتبه اول توسعه یافتگی صنعتی، معدنی و تجاری کشور را دارد.
وی گفت: اصفهان رتبه اول کشور را در شاخص‌هایی نظیر حمل و نقل کالا و مسافر، تولیدات دامی کشور، جذب گردشگر خارجی، تعداد مراکز آموزش فنی و حرفه ای دارد و توانسته رتبه‌ دوم کشور در کسب در آمد کشور را در میان سایر استان ها کسب کند.
این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان بنا داریم استانداران غیر بومی باشند به نقل از وزیر کشور نوشت: ما در وزارت کشور بنا داریم استانداران، غیربومی باشند و امید داریم استاندار جدید اصفهان که برنامه‌های خوبی هم دارد در خدمت به مردم موفق باشد.
عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به معیارهایی برای انتخاب استانداران گفت: استاندار باید مجری برنامه‌های دولت باشد و دولت را قبول داشته‌باشد و این از شرایط اصلی ما برای انتخاب استاندار است و در کنار آن رفتار اعتدالی، تجربه و تخصص، هماهنگ‌کننده ظرفیت‌ها، تعامل با مدیران و... از دیگر معیارها برای انتخاب استانداران است.
روزنامه اصفهان امروز هم در مطلبی با عنوان مساله آب باید در سطح ملی حل شود به نقل از وزیر کشور نوشت: هر کاری که در استان اصفهان انجام شده است پیچیدگی‌های خاص خود را داشته است.
عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: حداقل سه جلسه شورای امنیت در خصوص آب اصفهان برگزار شده است و ده‌ها جلسه در هیات دولت و صدها جلسه در استان اصفهان در این زمینه انجام شده است.
روزنامه اصفهان زیبا هم در مطلبی با عنوان آخرین‌های زرگرپور، اولین‌های مهرعلیزاده به نقل از استاندار سابق اصفهان نوشت:از ابتدای دولت دوازدهم چندبار از وزیر کشور خواسته تا او را از استانداری اصفهان معذور کند.
رسول زرگرپور اصلی ترین وظیفه حکومت ها را تامین امنیت دانست و افزود: در طی این مدت به اعتراف همه مسئولان سیاسی و اجرایی و عقلای اصفهان، امنیت و آرامش و فضای کار در اصفهان ایجاد شده است.
استاندار اصفهان هم با اشاره به اینکه شعارمان باید «کار ، کار ، کار» باشد، ضمن تشکر از دولت تدبیر و امید به خاطر اعتماد به او، مساله آب زاینده رود را از مهم ترین مسائل استان خواند و افزود: زاینده‌رود به عنوان ستون فقرات این استان است که اگر آسیبی ببیند، تمام پیکر این استان از هم می‌پاشد و باید تلاش کنیم تا آسیب هایی که تاکنون دیده است جبران شود.
محسن مهرعلیزاده گفت: باید در الگوهای کشت، نحوه زراعت، نحوه آبیاری و چگونگی استفاده از آب تجدیدنظر شود.
این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان گام بزرگ شفافیت در شهرداری اصفهان نوشت: شهردار اصفهان دستور اجرای کامل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را صادر کرد.
روزنامه نسل فردا هم در مطلبی با عنوان کلید آب اصفهان در جیب تهرانی ها نوشت: امروزه مشکل زاینده رود فنی و اعتباری نیست .
این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان در اصفهان هر هفته بیش از 15 معده کوچک می شود به نقل از مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نوشت:از نظر آماری در خود سانتر دانشگاه علوم پزشکی در طول هفته بیشتر از 15 مورد جراحی بای پس معده ( کوچک کردن معده) انجام می شود.
دکتر محسن محمودیه با بیان اینکه تعداد این بیماران بسیار زیاد است افزود:گاهی متقاضیان بای پس معده نزدیک به یک سال در نوبت انجام این عمل قرار می گیرند.
وی گفت: بای پس معده، یکی از روش های کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا به چاقی است که تا حدود زیادی در بین مردم از جمله شهروندان اصفهان شناخته شده و مورد اقبال است.
گ 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۷۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

شهرستان چادگان در ۱۲۰ کیلومتری غرب اصفهان، از آب و هوای دلنشینی در فصل بهار و تابستان برخوردار است و هرساله مسافران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، شهرستان چادگان یکی از خوش آب‌وهواترین شهرستان‌ها در استان اصفهان است که در طول سال میزبان گردشگران زیادی از استان اصفهان و سایر استان‌ها است. چادگان قدمتی دیرینه در تاریخ ایران دارد و کتاب‌های تاریخی قدمت آن به دوران صفویه نسبت داده‌اند، از دیگر نام‌های قدیمی این شهرستان می‌توان به پرتیکان و پاراتاک اشاره کرد.

مردم ساکن در شهرستان چادگان به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند و در بعضی روستاهای اطراف لرهای بختیاری ساکن هستند، با سفری به سمت روستاهای اورگان و چنارود آثاری از شیرهای سنگی را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده حضور بختیاری‌ها و عشایر در این مناطق است.

طبیعت پرطرفدار چادگان

وجود طبیعت جذاب و بکر در این منطقه در کنار اماکن گردشگری، این شهرستان را به یکی از قطب‌های توریستی استان اصفهان تبدیل کرده و از زیبایی‌های این منطقه وجود دریاچه زاینده‌رود و چشمه‌های فراوان است.

یکی از پل‌های تاریخی در چادگان، پل اورگان است که به وسیله شخصی به نام حاج جلیل استکی از اهالی اورگان بر روی زاینده‌رود بنا شده است؛ پل اورگان معماری زیبایی دارد و به وسیله سنگ‌های محلی و ملات گچ ساخته و با آجر تزئین شده است.

این پل دارای یازده دهانه و دوازده پایه است و در قسمت میانی طاقچه‌ای برای آن تعبیه شده است تا در زمان طغیان رودخانه، از فشار آبی آن کم شود؛ گفته می‌شود این پل تاریخی یادگاری از اقوام بختیاری در چادگان است که در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسیده است.

علاوه بر آثار تاریخی زیبا در شهر ساحلی چادگان، مجتمع‌های گردشی زیادی در اطراف زاینده‌رود قرار دارد که مقصد بسیاری از مسافران است.

یکی از مهم‌ترین مجتمع‌های گردشگری در چادگان دهکده تفریحی زاینده‌رود (عمران) است، در این دهکده ویلاهایی برای ارگان‌های دولتی وجود دارد که از امکانات تفریحی گسترده‌ای همچون سینما، پارک‌های بازی، باشگاه ورزشی، استخر، زمین اسکیت و رستوران‌های متنوع برخوردار است؛ قایقرانی در دریاچه زاینده‌رود انجام می‌شود و جزیره مجنون یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی دریاچه است.

در این دهکده هر ساله با آغاز فصل بهار جشنواره اقوام ساکن در چادگان برگزار می‌شود که هدف از برپایی آن، آشنایی مسافران با آداب و رسوم، لباس و غذاهای محلی این شهرستان است.

در این جشنواره صنایع‌دستی بانوان منطقه همچون گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی، لباس‌های محلی بختیاری و ترک قشقایی، سیاه چادر و غذاهای سنتی این دو قوم ساکن در چادگان از جمله آش محلی، شله کشک، آش جو و آش رشته و کدو برانی پخته می‌شود.

در جشنواره اقوام محلی همچنین ساز محلی " ساز و ناقاره" نواخته می‌شود و ترک‌های قشقایی که لباس‌های محلی بر تن دارند، همراه آن رقص محلی چپی را اجرا می‌کنند.

برگزاری چنین جشنواره‌هایی به آشنایی بیشتر گردشگران در شناخت دیگر مشاغل موجود در این شهرستان همچون خراطی و برش کاری با چوب، میناکاری روی مس و دیگر هنرهای دستی کمک کرده و موجب اشتغال‌زایی جوانان شده شده است.

مکان‌های تاریخی چادگان

از جمله مکان‌های تاریخی شهرستان چادگان، عمارت تاریخی معظم الملک است که قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد و به واسطه آینه‌کاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری و هنرهای چوبی از زیباترین آثار غرب اصفهان است؛ این عمارت به خانه دکتر صالحی، خانه آنالویی و عمارت سنگی نیز معروف است.

مسجد جامع چادگان یکی از بناهای قدیمی است که در سال ۱۲۵۲ شمسی احداث شده است و بعدها چندین بار تعمیر و بازسازی شد، این مسجد معماری بسیار زیبایی دارد و از مهم‌ترین قسمت‌های تاریخی آن می‌توان به سر در مسجد اشاره کرد.

مقبره کاوه آهنگر در روستای مشهد کاوه در ۱۳ کیلومتری شهرستان واقع شده است. مردم این روستا به شعر و ادبیات علاقه دارند و هرساله در کنار مقبره کاوه آهنگر مراسم شاهنامه‌خوانی برپا می‌کنند.

لباس‌های محلی مردم چادگان

مردان و زنان چادگان لباس‌های محلی زیبایی دارند، لباس زنانشان از جمله دامن مخملی و روسری بافته شده است و مردان لباس‌هایی به نام " دن آرخالوق" به همراه کلاه نمدی و کفش‌های سفید رنگی به نام " ملیکی" به پا می‌کنند.

زنان، امروزه از لباس‌های محلی خود بیشتر در جشن حنابندان عروسی استفاده می‌کنند.

در کنار ترک‌های قشقایی در این شهرستان لرهای بختیاری هم زندگی می‌کنند که لباس محلی زیبایی دارند و به نسبت ترک‌ها سنت لباس محلی خود را به خوبی حفظ کرده‌اند.

لباس زنان بختیاری شامل مینا، کله چه، دامن قر و لباس بلند می‌شود و مردان بختیاری از دبیت، جوقا و کلاه نمدی " کلاه خسروی" استفاده می‌کنند.

سوغات شهرستان چادگان

بیشتر مردم چادگان به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سوغات اصلی این شهرستان شامل محصولات کشاورزی از جمله کشک، شیر، دوغ محلی، ماست محلی، سرشیر، پنیر محلی، روغن محلی، قره قوروت، لواشک و سبزی‌های کوهی است که طرفداران زیادی در بین گردشگران دارد

صالحه عباسی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 734440

دیگر خبرها

  • روزنامه‌های ورزشی شنبه 8 اردیبهشت ۱۴۰۳
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • روزنامه‌های پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • روزنامه اصولگرا: تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبه‌رو کرده
  • مرور مهم‌ترین اخبار سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ قم
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ چهار شنبه ۵ اردیبهشت ماه
  • صفحه نخست روزنامه ها‌ی چهار شنبه ۵ اردیبهشت