Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@17:49:22 GMT

نهاد هوشمندسازی در شهر اصفهان ایجاد شود

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۳۶۷۷

نهاد هوشمندسازی در شهر اصفهان ایجاد شود

به منظور ارائه خدمات الکترونیکی به صورت یکپارچه به مردم سازمان فاوا پیشنهاد داده تا نهاد هوشمندسازی متشکل از نمایندگان دستگاههای اجرایی در شهر ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  ساخت یک شهر هوشمند به عنوان یک استراتژی برای کاهش مشکلات تولید شده توسط رشد جمعیت شهری و شهرنشینی سریع مطرح شده است.

بر اساس یافته های وسیع و گسترده ای از ادبیات میان رشته ایی مختلف، ۸ عامل مهم شهر هوشمند شناسایی شده اند که شامل حکمروایی هوشمند، انرژی هوشمند، ساخت و ساز هوشمند، جابجایی هوشمند، زیرساخت هوشمند، تکنولوژی هوشمند، مراقبت های بهداشتی هوشمند و شهروندی هوشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عوامل اساس چارچوبی یکپارچه هستند که می تواند در بررسی چگونگی ابتکارات دولت های محلی در تشکیل شهر هوشمند برای رسیدن به توسعه شهری پایدار استفاده شوند، چرا که شهر هوشمند شهری است که به تمام شئونات زندگی بشر وارد شده و به توسعه پایدار و افزایش کارایی عملکرد شهر می پردازد.

ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی مردم مهمترین هدف هوشمندسازی شهر

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان هدف از هوشمند سازی شهر را ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی مردم می داند.

وحید حیدریان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: برای اداره شهر دستگاه های زیادی در بخش های آموزش، بهداشت و مسایل اجتماعی خدمت رسانی می کنند که شهرداری از جمله نهادهای مهم آن به شمار می رود.

وی تاکید می کند: هدف از هوشمندسازی افزایش کارآیی و عملکرد اداره شهر، ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی مردم بوده که دراین راستا لازم است دستگاه های اجرایی با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان با اشاره به ارایه خدمات دستگاه های مختلف شهر تصریح می کند: وقتی به شهرداری مراجعه می کنید ممکن است به خدمات دستگاه های دیگر همچون گاز، برق و آب نیز احتیاج پیدا شود و اینجاست که همکاری دستگاه های مختلف در خدمات رسانی بهتر به شهروندان ضرورت پیدا می کند.

وی از خدمات الکترونیکی شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی شهر نیز سخن به میان آورده و ادامه می دهد: خدمات الکترونیکی زمانی ارزش نهایی خود را پیدا می کند که شهروندان بتوانند یک خدمت را به طور کامل دریافت کنند و از آنجا که ارایه خدمات مطلوب، به همکاری سایر دستگاه ها بستگی دارد، این هماهنگی می تواند کیفیت خدمات را افزایش داده و کارآیی خدمات را بهتر کند.

حیدریان با تبیین ابعاد هوشمندسازی عمودی و افقی در شهرها بیان می کند: در هوشمند سازی عمودی، نهادی مانند شهرداری به سمت هوشمندسازی حوزه های خود همچون ترافیک، شهرسازی و معماری، پسماند و غیره حرکت کرده اما خدمات دیگر بخش ها مانند آموزش، بهداشت، اشتغال وغیره توسط دستگاه های اجرایی دیگر ارایه می شود.

مدیرعامل سازمان فاوا با اشاره به اینکه در شهرداری اصفهان هوشمند سازی عمودی به خوبی پیش رفته است، می گوید: متاسفانه در هوشمندسازی افقی که ارتباط بین دستگاههای اجرایی است، تعامل کم و سرعت پایین است و به همین دلیل رضایتمندی نهایی حاصل نمی شود، از این رو پیشنهاد دادیم نهاد هوشمند سازی متشکل از نمایندگان دستگاه های اجرایی در شهر ایجاد شود تا خدمات الکترونیکی و فناوری اطلاعات به صورت یکپارچه و از یک درگاه به صورت کامل به مردم ارایه شود.

وی ادامه می دهد: در این هوشمندسازی مهم نیست که فرد به چه دستگاهی مراجعه می کند بلکه نوع خدمت مهم است.

باید با کمترین هزینه بیشترین خدمت ارایه شود

حیدریان با اشاره به اینکه افزایش رضایتمندی شهروندان و بالا بردن کیفیت زندگی آنها هزینه دارد، اضافه می کند: از اهداف مهم شهر پایدار هوشمند این است که با کمترین هزینه، بیشترین خدمت ارایه شود.

وی با بیان اینکه بیشتر دستگاه های اجرایی در هوشمندسازی عمودی اقداماتی انجام داده اند که قابل توجه است، اضافه می کند: در این زمینه باید عمق بخشیدن به هوشمندسازی عمودی هم در دستور کار قرار گیرد و اکنون زمان آن فرارسیده که هوشمندسازی افقی را سامان بخشیم چرا که تا هوشمندسازی افقی شکل نگیرد درصد کمی از هوشمندسازی شهر اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری در ادامه موضوع اینترنت اشیاء را یکی از مباحث مهم شهر پایدار هوشمند عنوان کرده و می گوید: اینترنت اشیاء شامل همه اجزای شهر مثل خیابان ها، پل ها، اتومبیل ها، ساختمان ها و غیره می شود و در صورتی که از اجزای شهر اطلاعات خوبی در دست داشته باشیم، می توانیم شهر را به صورت بهینه مدیریت کنیم.

وی خاطرنشان می کند: برای اینکه اینترنت اشیاء در شهر پیاده سازی شود، لازم است سنسورهای مناسب بر روی اجزای شهری نصب شده تا اطلاعات به هنگامی از وضعیت اشیاء به دست آید به عنوان مثال اگر بدانیم یک درخت چه زمانی نیاز به آبیاری دارد و یا جمعیت افراد منتظر در ایستگاه اتوبوس چقدر است بهتر می توانیم زمان آبیاری درختان شهر و زمانبندی اتوبوس ها را برای جابه جایی مسافران مدیریت کنیم.

حیدریان همچنین به شاخصه های شهر پایدار هوشمند نیز اشاره کرده و اظهار می کند: یکی از اهداف شهر هوشمند رسیدن به شاخصه های شهر پایدار است که در این خصوص استاندارد بین المللی ایزو ۳۷۱۲۰  (ISO ۳۷۱۲۰) برای رسیدن به شهرهای پایدار و توسعه پایدار شهرها تدوین شده است.

وی با اشاره به ۱۷ مضمون استانداردهای گروه کیفیت خدمات شهری در یک شهر، ادامه می دهد: این مضامین عبارتند از بخش های اقتصادی، آموزش و تحصیلات، انرژی و زیست محیطی، واکنش سریع و آتش سوزی، بهداشت و سلامت، محیط های سرگرمی، امنیت اجتماعی، پسماند، سرپناه، پساب، آب بهداشتی و سالم، ارتباطات، حمل و نقل، مالی، حاکمیت و برنامه ریزی شهری که این مضامین فقط مربوط به شهرداری نیست بلکه مربوط به همه دستگاه های شهری است.

مدیرعامل سازمان فاوا در پایان ابراز امیدواری می کند با هماهنگی و تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی و تحقق شهر پایدار هوشمند، گام مهمی در جهت خدمت رسانی به شهروندان برداشته شود.

شهرهای هوشمند به عنوان شکل جدید زندگی در محیط مدنی با استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات هزینه ارایه خدمات شهروندی را کاهش می‌دهند البته دسترسی به این جایگاه و ایجاد و توسعه شهرهای هوشمند ایران نیازمند فراهم ساختن زیرساخت‌هایی است که باید به آن توجه ویژه شود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مأموریت نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد پسندیده است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، در اولین گردهمایی ملی قرارگاه های راهبری مساجد استان ها، ضمن تأکید بر اینکه در برابر مسجد، آرم های نهادها و دستگاه ها باید رنگ ببازد و آنچه که باقی می ماند، وحدت و همدلی در جایگاه خادمی مسجد، برای عمران معنوی و مادی مساجد است گفت: مأموریت نهادها و دستگاه ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد، تا پشت در مساجد ممدوح و پسندیده است و لیکن داخل مسجد، باید نظام طبیعی و مردمی، با محوریت امام جماعت جاری و ساری باشد و مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست.

حاج علی اکبری، با تصریح بر اینکه جلسه ای با این کیفیت، با شرکت جمع حاضر و با موضوع مسجد، برای اولین بار است که تشکیل می شود، در تشریح سابقه و مسیر طی شده برای برگزاری این گردهمایی گفت: از مدتی قبل با عزیزان و رؤسای نهادها و دستگاه های مرتبط، طی جلسات متعدد و متوالی دور هم نشستیم و همفکری کردیم، ناظر بر ارتقاء وضعیت مساجد در کشور و هم عهد شدیم که حق مسجد، چنانکه شایسته است در نظام مقدس جمهوری اسلامی ادا شود.

این هم عهدی نهادی و دستگاهی، این نقطه امید را بر می انگیزد که تلاش جمعی و جدیدی را برای خدمتگزاری به مساجد آغاز کنیم و اکنون به همگرایی بیشتری در ارتباط با مسائل اصلی و راهبردی مرتبط با مساجد رسیدیم و در نهایت، جمع بندی نهادها و دستگاه های مرتبط برای همکاری و هم افزایی، به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم و تذکرات و رهنمودهای معظم له دریافت شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد، نمایندگان ولی فقیه در استان ها مصمم هستند با همراهی ائمه جمعه، نهادها و دستگاه های استانی فصل تازه ای از تمرکز بر حل و فصل نظام مسائل مساجد در استان ها را در ادامه خدمات قبل، آغاز کنند.آنچه که مدنظر است، طراحی سازوکارهای مناسب، معطوف به ظرفیت های موجود، برای پشتیبانی از مساجد است و این مسیر به شکل گیری تشکیلات و ساختار جدید منجر نخواهد شد.

وی گفت: در دولت سیزدهم، اهتمام جدی و قابل تحسینی به امر مسجد وجود دارد و در این زمینه، در جستجوی یافتن راه های جدیدی برای خدمت به مساجد، با مشارکت وزارتخانه ها و ارکان دولت هستیم و تعامل با وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش در حوزه اختیارات و وظایف، در گام اول، در دستور قرارگاه ملی مسجد قرار دارد و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تأکید کرد: مأموریت نهادها و دستگاه ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد، تا پشت در مساجد ممدوح و پسندیده است و لیکن داخل مسجد، باید نظام طبیعی و مردمی، با محوریت و مدیریت امام جماعت و همراهی پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد جاری و ساری باشد و مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست.

حاج علی اکبری در پایان گفت: در برابر مسجد، آرم های نهادها و دستگاه ها باید رنگ ببازد و آنچه که باقی می ماند، وحدت و همدلی در جایگاه خادمی مسجد، برای عمران معنوی و مادی مساجد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جمعیت هلال احمر یک ارگان مردم‌نهاد برای تسکین آلام بشری در حوادث
  • نکات ایمنی مهم برای شارژ کردن گوشی های هوشمند؛ اگر موبایل دارید، بخوانید
  • مأموریت نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد پسندیده است
  • لازمه مدیریت کارآمد شهرها ایجاد شهرهای هوشمند است
  • افشای سوءرفتارهای جنسی گسترده در یک نهاد فدرال آمریکایی
  • برنامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ایجاد یک دانشگاه هوشمند
  • پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان برای کمک به ساخت مسکن روستایی در کردستان
  • ۳۴۵ هزار پلاک آبی هوشمند بر منازل اصفهانی‌ها نصب شده است
  • پاوربانک‌های جدید سامسونگ معرفی شد
  • نصب ۳۵ هزار پلاک‌ آبی هوشمند در منطقه ۵ اصفهان