Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با بیان نکاتی راجع به سنت حسنه وقف، برنامه های این اداره کل در دهه پایانی ماه صفر را نیز اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام محمد قاسمی زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، امروز(۱۵ آبان)در نشست خبری با اشاره به در پیش بودن دهه پایانی ماه صفر و نامگذاری آن به عنوان دهه وقف بیان داشت: این دهه که از ۲۵ آبان، روز وقف آغاز و تا ۴ آذر است؛ فرصتی برای آشنا کردن مردم با این سنت حسنه‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی درباره «سنت حسنه» آن را عملی که تجویز، تأیید و انجام توسط معصومین داشته، معنا کرد و  اظهار داشت: خود ایجاد و توسعه وقف کمک به دولت و نظام ودستگاه های اجتماعی؛یک گره گشایی منظم و حساب شده و بستن راه سوءاستفاده بر افرادی است که می خواهند از عنوان خیرات مردم داشته باشند زیرا وقف و آنچه طبق مقررات شرع با آن رفتار شود، حذف شدنی نیست.

 

 

این مسئول یکی از مصادیق عملی وقف را اقتصادمقاومتی دانست و با توجه به هدف آن برای تولید و اشتغال، اظهار داشت: همه خیرین و متمکنین به این توجه کنند که وقف، رکنی از اقتصاد مقاومتی است.

 

 

وی اظهار داشت: اوقاف ۶ هزار موقوفه دارد که سه هزار مورد آن مسجد است و نزدیک دو هزار خانوار در موقوفات و امامزادگان و مؤسسات وابسته به وقف، امرار معاش می کنند و به زودی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر به این تعداد اضافه می شود؛ شما ببینید اگر قرار بود برای این تعداد افراد، شغل دولیت ایجاد شود نیازمند چه هزینه ای بود.

 


حجت الاسلام قاسمی زاده سپس به برنامه های شاخص و بزرگ هفته وقف در حوزه های فرهنگی و مذهبی و قرآنی اشاره کرد و پیش از آن، این نکته را بیان داشت: با وجود شور حسینی در دهه اول محرم اما در وقف نامه ها به ماه صفر بیش از محرم پرداخته شده است.

 

وی رونمایی از دو کتاب در حوزه وقف و امامزادگان استان، برپایی خیمه های معرفت در ۲۰ امامزاده شاخص، ۳۰ ایستگاه همه واقف باشیم برای مشاوره دادن به مردم برای وقف جدید، اعزام ۲۵۰ مبلغ که ۱۰۰ نفر آنان بومی است، توزیع  ۵ هزار جلد قرآن در اماکن مذهبی، محافل انس با قرآن، همایش تجلیل از یاوران وقف، همایش خانوادگی اوقاف، جلسه مشورتی با دستگاه قضا برای دفاع از موقوفات، کلنگ زنی پروژه ها، سفر رییس سازمان اوقاف برای افتتاح پروژه ها در پایان ماه صفر و برگزاری تور خبری ۲۳ آبان را از جمله برنامه های دهه وقف برشمرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان بر ضرورت انتقال نقش خدمات وقف به مردم توسط رسانه ها تأکید کرد و گفت: به مردم باید گفت که «وقف» چه خدماتی می دهد نه اینکه «اوقاف» لذا نقش خدمات وقف باید برای مردم تبیین شود.

 

وی درباره وقف های جدید هم بیان داشت: اولین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، وقف بر ترویج فرهنگ قرآن و نشر معارف اهل بیت است و پس از آن وقف بر علم و فنآوری- علمی که مبنایی باشد- وقف برحوزه های علمیه و تبلیغ اسلامی که مورد غفلت قرار گرفته، وقف بر نظام سلامت جامعه، حل مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد و بچه های بد و بی سرپرست، امنیت و... از دیگر اولویت های وقف است.

 

حجت الاسلام قاسمی زاده با اشاره به مدارس علمیه شهر کرمان خاطرنشان کرد: حدود ۳۰۰ نفر در دو مدرسه مشغول به تحصیل است که اگر موقوفه نباشند{برخوردار از پشتوانه وقف نبود}، کار یک بنیان دینی و فرهنگی در استان معلوم نیست چه خواهد شد؟!

 

وی در خصوص ورود اوقاف به پروژه های گردشگری هم توضیح داد: از سه هزار موقوفه ای که اشاره شد، نیمی از آن فاقد درآمد است و با همکاری بخش خصوصی که سهم ما را اجاره می کند، هم ملک وقفی حفظ می شود، هم سهمی نصیب اوقاف و هم باعث آبادانی می شود؛ بهرحال باید بخش خصوصی را پای کار آورد و او هم هر جا منفعت اقتصادی برایش داشته باشد، ورود می کند لذا ورود ما به این حوزه هم سیاست دولت است، هم احیای موقوفات و هم اینکه تعدادی افرادمشغول کار می شوند.

 

مدیرکل اوقاف استان با بیان اینکه ۵ میلیارد تومان دیگر برای خانه حاج آقا علی رفسنجان جهت تبدیل به هتل و افتتاح رسمی لازم است؛ افزود: سه نوع وقف خاص، عامِ خاص و عام داریم که اوقاف، تنها دو مورد آخر را ناظر است و درباره موقوفه خاص مثل بیمارستان های ارجمند، راضیه فیروز و... هیچگونه نظارتی ندارد.

 

وی در توضیح بیشتر راجع به مطلب اخیر گفت: منظور از موقوفات خاص این است که به طور مثال واقف آن را چون نمی خواهد به فرزندان بفرشود، وقف بر اولاد می کند، لذا از درآمد آن هم خود و فرزندانش بهره مند می شوند و ربطی به اوقاف ندارد البته اگر این زیرساخت ها مثل بیمارستان های موقوفه{خاص} ارجمند و راضیه فیروز توسط افراد نیکوکار در کرمان فراهم نمی شد مردم برای دریافت خدمات پزشکی باید به دیگر استان ها می رفتند.

 

وی اقدامات وسیع اوقاف در حوزه امامزاده محمد شهر کرمان و احیاء بسیاری از موقوفات را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: در ماهان،  ۱۰۰ هکتار برای کشت گیاه دارویی در نظر گرفتیم که زمینه ای برای قطب اقتصادی شود.

 

بخش دیگر سخنانش حجت الاسلام قاسمی زاده با محور خدمات اوقاف استان کرمان به زائرین اربعین متعاقباً منتشر می شود.

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۷۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

بهنام نیک‌نژاد؛ درباره ابلاغ آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی و ساماندهی وضعیت شهریه این مدارس اظهار کرد: طبق این قانون سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی با هدف شفاف سازی ایجاد می‌شود البته این در گذشته ایجاد شده بود اما چون پشتوانه قانونی نداشت، عمدتاً مورد اعتراض مدارس قرار می‌گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان مدارس غیردولتی چگونه در سامانه نظارت بر وضعیت مدارس میزان شهریه دریافتی، تعداد کارکنان و وضعیت فضای آموزشی را نظارت می‌کند؟ عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداقل ۶ ماه بعد از ابلاغ قانون، سامانه الکترونیکی مدیریت، نظارت و ارزیابی مدارس و مراکز غیردولتی را ایجاد کند و تمام اطلاعات از جمله آمار کارکنان و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی، فضا و نوع مالکیت، تجهیزات آموزشی، مجوزهای تأسیس و راه اندازی، شاخص‌های ارزیابی، میزان شهریه دریافتی، درآمد و هزینه‌ها را ثبت کند.

امکان نظارت مجلس

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته مدارس برای اعلام درآمد و هزینه‌ها همراهی نمی‌کردند، افزود: مجلس و سازمان مدارس غیردولتی به عنوان ناظر می‌تواند سامانه نظارت را رصد کنند؛ در گذشته معلمان مدارس غیردولتی همواره اعتراض داشتند که حقوق آن ها اندک است هم‌اکنون سامانه نظارت می‌تواند درباره شفاف‌سازی مبالغ پرداختی به کارکنان مدارس شفافیت ایجاد کند.

وی ادامه داد: امکان ارزیابی و رصد سامانه شفافیت برای مدیران آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش مجلس فراهم است همچنین اولیای دانش‌آموزان مدرسه می‌توانند به اطلاعات مربوط به فضا، نوع مالکیت، تجهیزات آموزشی، شاخص‌های ارزیابی و میزان شهریه دریافتی دسترسی داشته باشند، دریافت این اطلاعات جامع می‌تواند به اجرای رتبه‌بندی مدارس غیردولتی کمک کند.

نیک‌نژاد بیان کرد: والدین نسبت به شهریه بالای مدارس غیردولتی معترض هستند از سوی دیگر مؤسسان می‌گویند که چرا شهریه مدرسه را پایین تعیین می‌کنید، در گذشته چون نمی‌توانستیم اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه مدارس را به صورت سامانه‌ای و آنلاین مشاهده کنیم در نهایت شهریه برخی مدارس بسیار زیاد و برخی پایین می‌شد.

حساب‌های مختلف مدارس باید ساماندهی شود

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید به وضعیت مدارس غیردولتی نظم داد، افزود: حساب‌های مختلف مدارس باید ساماندهی شوند و شفاف‌سازی به نفع مؤسسان و مردم است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان برداشت شهریه دریافتی اضافه از حساب مدرسه وجود دارد، بیان کرد: طبق قانون جدید امکان جریمه نقدی مؤسس تا ۱۰۰ درصد شهریه ابلاغی کل دانش‌آموزان مدرسه در همان سال متناسب با مبلغ تخلف مالی وجود دارد، در گذشته جریمه نقدی وجود نداشت.

برگرداندن شهریه به مردم و جریمه مدارس

نیک‌نژاد ادامه داد: به مدرسه‌ای که بیشتر از شهریه مصوب دریافت کند فرصت می‌دهیم شهریه اضافه را به خانواده‌ها بازگرداند و بعد از آن برای مدرسه جریمه تعیین می‌کنیم روند کار بدین صورت است، وقتی در استان رأی صادر شد که مؤسس مدرسه باید جریمه پرداخت کند ۲۰ روز فرصت برای اعتراض دارد پس از آن پرونده در شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر مدارس غیردولتی بررسی می‌شود، وقتی آن ها جریمه مدرسه را تایید کردند، قطعیت یافته و از مدرسه دریافت می‌شود.

وی افزود: جریمه نقدی به حساب درآمدهای عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و به طور کامل در اختیار صندوق حمایت از مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد تا در راستای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی در مدارس غیردولتی مناطق محروم هزینه شود.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: شهریه باید به حساب مدرسه واریز بشود و پس از در پایان سال تحصیلی اگر مبلغی باقی ماند، مؤسس می‌تواند به عنوان سود برداشت کند.

ساماندهی ساعت کار و بیمه معلمان

نیک‌نژاد درباره ساماندهی حقوق و بیمه معلمان مدارس غیردولتی عنوان کرد: در قانون جدید آمده است، ساعات فعالیت تمام وقت معلمان و کارکنان آموزشی غیر رسمی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی شامل برنامه درسی ملی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس درس، ۳۰ ساعت در هفته و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی این مدارس و مراکز ۳۶ ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شوراهای آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته قانون کار مبنا بود و با استناد به آن معلمان مدارس غیردولتی برای دریافت حقوق و بیمه کامل باید ۴۴ ساعت در هفته تدریس می‌کردند اما اکنون در قانون جدید ساعت تمام وقت معلمان ۳۰ ساعت است و مؤسسان مدارس غیردولتی و مهدکودک‌ها باید با رعایت این موضوع کارکنان خود را بیمه کنند و امکان رصد به صورت آنلاین برای سازمان مدارس غیردولتی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • طرح‌های اجرا شده در حوزه عفاف و حجاب در چارچوب قانون است
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • نظارت ستاد ملی جمعیت بر دستگاه‌ها در قانون جوانی جمعیت