Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@21:25:54 GMT

کاهش ۱۶ درصدی صادرات استان کرمان

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۰۲۷۵

کاهش ۱۶ درصدی صادرات استان کرمان

کرمان - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان از کاهش ۱۶ درصدی صادرات استان در هفت ماهه اول سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد.

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، مهدی حسینی‌نژاد صبح یکشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کرمان، از کاهش ۱۶ درصدی صادرات استان در هفت ماهه اول سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: طبق آمار گمرکات استان میزان صادرات استان کرمان در هفت ماهه اول سال جاری ۴۶۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش صادرات مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان جهش صادرات استان کرمان را در نیمه دوم سال دانست و ادامه داد: محصولات صادراتی استان از سایر گمرکات کشور می باشد به‌گونه‌ای که بیش از یک میلیارد دلار صادرات استان از سایر گمرکات بوده که این امر نشان دهنده این است که استان کرمان یک استان صادراتی می‌باشد.

وی اظهار کرد: بیشترین سهم صادرات استان در ۷ ماهه اول سال جاری مربوط به محصولاتی همچون پسته و مغز پسته است، به ‌طوری که در این مدت زمان ۲۴۸ میلیون دلار میزان صادرات استان از این محصولات می‌باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با تبیین مسائل و مشکلات کاهش صادرات پسته استان در سال گذشته، یادآورشد: کمبود موجودی انبارها یکی از دلایل کاهش صادرات پسته در سال جاری است و ضمن آنکه در کشور آمریکا صادرات پسته خود را فقط از طریق یک کمپانی انجام می دهد که در ایران با تعدد صادر کنندگان پسته مواجه هستیم و این موضوع باعث لطمه زدن به صادرات پسته شده است.

حسینی نژاد از کاهش صادرات محصولات نانوکامپونت در هفت ماهه اول سال جاری خبر داد و عنوان کرد: استان کرمان در صادرات نانوکامپونت ۲۰ میلیون دلار نسبت به سال گذشته کاهش صادرات داشته‌ است.

وی میزان صادرات استان کرمان را در سال گذشته ۲.۲ میلیارد دلار از گمرکات استان و سایر گمرکات کشور دانست و گفت: یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان کرمان در سال گذشته بوده است و ۹۳۰ میلیون دلار آن از سایر گمرکات کشور بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان، واردات مواد اولیه که خوراک بنگاه‌های تولیدی را تامین می کنند را مفید عنوان کرد و افزود: در هفت ماهه اول سال جاری ۵۲۲ میلیون دلار میزان واردات استان کرمان بوده که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.

حسینی نژاد تراز تجاری استان در هفت ماهه اول سال جاری را منفی ۶۲ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: در سال گذشته تراز تجاری استان مثبت ۴۲۳ میلیون دلار بود، اما اگر میزان صادرات استان کرمان از سایر گمرکات کشور داشته باشیم، تراز تجاری استان مثبت خواهد شد و این موضوع را باید مدنظر قرار داد که عمده واردات استان از گمرکات استان می‌باشد.

وی صادرات دانش بنیان را یکی از راهکارهای مثبت کردن تراز تجاری استان دانست و بیان کرد: در سال گذشته از ۲.۲ میلیارد دلار صادرات استان حدود ۲۸۰ میلیون دلار آن متعلق به صادرات محصولات نانو که یک محصول دانش بنیان است، می‌باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان اظهار کرد: براساس آمار در سه سال گذشته صادرات گمرکات استان از مرز یک میلیارد دلار گذشته است که نشان دهنده توجه خاص استان به صادرات می باشد.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه میانگین صادرات کشور در سال گذشته ۳.۵ درصد بوده است، اعلام کرد: در سال گذشته ۴.۸ کل صادرات کشور متعلق به استان کرمان است و عمده صادرات محصولات استان کرمان به کشورهای چین، عمارات، عراق، هند، افغانستان، پاکستان و ترکیه می‌باشد.

وی به بزرگترین مشکل صادرات استان اشاره کرد و افزود: بزرگترین مشکل استان، کمبود منابع مالی کافی می باشد لذا باید مدنظر داشت که بهره تسهیلات بانک‌ها بالا می‌باشد و اگر بتوانیم یک خط اعتباری برای صادرات پسته در نظر گرفته شود، کمک شایانی به صادرات استان خواهد کرد.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و ادامه آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تأمین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تأمین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی