Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از اتاق تهران؛ در این دیدار که در اتاق تهران برگزار شد، مسعود خوانساری و رنه برناندرز در مورد مسایل مختلفی مانند تبادل هیات‌های تجاری تخصصی، بررسی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت، نشست‌های مشترک و تبادل اطلاعات و فرآیند صدور ویزای تجاری گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ابتدای این نشست مسعود خوانساری با اشاره به نقش اتاق‌های بازرگانی دو طرف در جذب ‌سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقای سطح مبادلات تجاری گفت: امکانات قابل توجهی در اتاق تهران وجود دارد و این اتاق، صنایع بزرگ، متوسط و کوچک پرشماری را در بر ‌می‌گیرد.

 رییس اتاق تهران با اشاره به تجارب کشور بلژیک درحوزه تکنولوژی عنوان کرد که پس از اجرایی شدن برجام، موقعیت مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و کشورهای اروپایی فراهم شده و بر همین اساس ‌می‌توان مناسبات تجاری و تکنولوژیک ایران و بلژیک را نیز بیش از پیش توسعه داد.

خوانساری با بیان اینکه تبادل هیات‌های تجاری تخصصی به افزایش مراودات منتهی خواهد شد، ادامه داد: در 29 و 30 نوامبر، هیاتی تجاری از ایران برای معرفی 15 پروژه ‌سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و معدن عازم بلژیک خواهد شد و به نظر ‌می‌رسد تجربه خوبی از اعزام این هیات حاصل شود. ضمن آنکه، ایران و بلژیک ‌می‌توانند تبادل هیات را به بخش‌های چون انرژی‌های نو، حمل‌ونقل و لجستیک، صنعت غذا و حوزه سلامت نیز تسری دهند.

او گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، مرکزی در اتاق تهران با عنوان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری تاسیس شده است که در حوزه قوانین و مقررات داخلی ایران، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و شناسایی شرکت‌های مناسب برای مشارکت به ‌سرمایه‌گذاران خارجی خدمات ارائه ‌می‌کند.

رییس اتاق تهران، از تاسیس مرکز داوری به عنوان خدمتی دیگر به ‌سرمایه‌گذاران از جمله ‌سرمایه‌گذاران خارجی یاد کرد و گفت: اتاق تهران با راه‌اندازی مرکز داوری در پی آن بود که این اطمینان را در میان ‌سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایجاد کند که در صورت مواجهه با مشکلات حقوقی در ایران، به مسایل آنان در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه رسیدگی ‌می‌شود.

خوانساری هم‌چنین، حل مشکلات بانکی و ایجاد سهولت در صدور ویزا را از الزامات توسعه روابط تجاری میان دو کشور برشمرد.

 برقراری روابط پایدار با کمک بنگاه‌های کوچک و متوسط

در ادامه این نشست، رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی بلژیک با استقبال از رفت‌وآمد هیات‌های تجاری بین دو کشور، عنوان کرد که اتاق‌های بازرگانی بلژیک آماده پذیرش فعالان اقتصادی ایرانی در نشست‌های دوجانبه و مذاکره هستند.

رنه برناندرز گفت: مساله اعزام هیات‌های تجاری تخصصی موضوعی است که از سوی ما نیز کاملا مورد قبول است. بهتر است برای بالا بردن بهره‌وری مذاکرات، ابتدا صنعت یا حوزه اقتصادی مورد مذاکره مشخص شود تا فعالان همان حوزه وارد تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر شوند. به این صورت احتمال مشارکت بسیار بالاتر می‌رود.

برناندرز با اشاره به لزوم تقویت روابط دوجانبه با محوریت بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) گفت: در زمان مذاکرات دوجانبه و در هیات‌های تجاری این اغلب بنگاه‌های بزرگ هستند که حضور دارند، در حالی که برای توسعه روابط به صورت پایدار بهتر است روابط بین بنگاه‌های کوچک و متوسط شکل بگیرد. ما در حال حاضر شناخت چندانی در مورد SMEها در ایران نداریم و بهتر است این مساله در دستور کار نشست‌های مشترک و هیات‌های تجاری دو طرف قرار گیرد.

رییس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی بلژیک با تاکید بر لزوم صنعت‌محور شدن نشست‌ها دوجانبه اعلام کرد که شرکت‌های بلژیکی علاقمندی بالایی به همکاری با ایران برای فعالیت و سرمایه‌گذاری مشترک دارند چون نقاط اتصال فراوانی بین دو کشور وجود دارد.

رنه برناندرز اعلام کرد: بخش خصوصی بلژیک، ایران را صرفا به عنوان یک مقصد برای صادرات نمی‌بیند بلکه قصد دارد نیازهای خود را از ایران تامین کند. او در پایان با اشاره به فرآیند صدور ویزا گفت: فرآیند صدور ویزا در منطقه شینگن مقررات خاص خودش را دارد. البته ما هم باید امکانات موردنیاز برای تسریع کار را فراهم کنیم.

 

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۹۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دومین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین جلسه سالیانه اسکاپ، با «آلیس جابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو کرد.

داود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاریها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

منظور با بیان اینکه خوشحال میشویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ میتواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم