Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با اشاره به ارزش 1.7 میلیارد دلاری حجم روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکمنستان در سال 2016، تصریح کرد: این حجم روابط در شان 2 کشور دوست، همسایه و خویشاوند نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس آخوندی» شامگاه یکشنبه در مراسم بیست و ششمین سالروز استقلال ترکمنستان در محل هتل اسپیناس افزود: ایران جزو نخستین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور برقرار و از سیاست بیطرفی ترکمنستان در سطوح منطقه ای و بین المللی حمایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته این مقام مسئول، کشورهای همسایه جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران و به ویژه دولت دوازدهم دارند و توسعه روابط با همسایگان بخصوص در زمینه های اقتصادی و تجاری از اولویت های روابط خارجی ماست.
وی با تاکید بر تاثیر متقابل امنیت، توسعه و رشد اقتصادی بر یکدیگر، خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه و بویژه آسیای مرکزی باید با وحدت رویه در مقابل افراطی گری ها، خشونت ها و ترور، در جهت تقویت همکاری ها بخصوص در زمینه اقتصادی برای افزایش رفاه منطقه و مردم خود تلاش کنند.
آخوندی تصریح کرد: تقویت همکاری ها و تعامل سازنده با کشورهای همسایه، اولویت نخست سیاست های ایران است و در این میان، از اینکه کشور ترکمنستان همچنان با حفظ رویه بیطرفی در جهت تحکیم صلح و ثبات در منطقه گام بر می دارد، خرسندیم.
وی یادآور شد: تعاملات ایران با بسیاری کشورهای آسیای مرکزی از نظر بسترهای مشترک تاریخی و قرابت های فرهنگی، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از آن جمله می توان به نوروز باستانی، شخصیت های علمی و فرهنگی مشترک، واژگان مشترک، احترام گذاشتن به بزرگان و کودکان و ... اشاره کرد که موجب تقویت دوستی با این ملت ها شده است.
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که «کشور ترکمنستان نه فقط همسایه، بلکه خویشاوند ملت ایران است»، افزود: بی تردید پیوندهای تاریخی و فرهنگی و همسایگی دو کشور در منطقه، سرمایه بزرگی برای ساختن آینده ای پربارتر است.
وی تصریح کرد: استفاده بهینه از امکانات و فرصت های دو کشور می تواند منجر به افزایش مناسبات و مراودات دوجانبه بویژه در عرصه اقتصادی شود.
آخوندی با بیان اینکه در 27 سال گذشته روابط تهران و عشق آباد در همه عرصه ها رو به رشد بوده، یادآور شد: اجرای پروژه های مشترک در 2 دهه اخیر از جمله در زمینه های حمل و نقل، ترانزیت، گاز، پتروشیمی، سیلو، سدسازی از نشانه های اهتمام طرفین بر توسعه مناسبات است.
وی تاکید کرد: ظرفیت های موجود برای همکاری های متقابل بیش از اینهاست و اکنون بین وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد؛ در همین پیوند نیازمند بهره گیری بیشتر از ظرفیت ها، توجه به حوزه های همکاری و تقویت روابط هستیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و علمی 2 کشور در آینده نزدیک، گامی بزرگ برای رفع موانع و مشکلات فراروی توسعه روابط طرفین است.
وی با اشاره به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون دلاری حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته میلادی، آن را رقمی بسیار پایین توصیف و ابراز امیدواری کرد حجم معاملات تجاری افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم «احمد قربان اف» سفیر ترکمنستان در تهران، تجار، فعالان اقتصادی و فعالان فرهنگی دو کشور حضور داشتند.
تجارت 10 ساله ایران با ترکمنستان حاکی از مثبت بودن روند مبادلات تجاری بوده و افزایش حجم صادرات موجب شده است در نیمه نخست امسال، میزان صادرات بر واردات پیشی گیرد.
بررسی روند 10 ساله تجارت ایران با ترکمنستان در بازه زمانی 1384 تا 1394 نشان می‌دهد صادرات ایران به این کشور تا سال 1393 با نرخ رشدی قابل توجه صعودی بوده و از سال 1388 از واردات پیشی گرفته و در نهایت به مثبت شدن تراز تجاری ایران تا به امروز منجر شده است.
بدون در نظر گرفتن افت صادرات در سال 1394 ترکمنستان را می‌توان جزء کشورهایی محسوب کرد که جریان صادرات ایران به این کشور در یک دهه گذشته از رشدی پایدار برخوردار بوده است.
ترکیب سبد کالاهای برتر صادراتی نیز تا حدودی در این سال‌ها ثابت بوده و تحول خاصی را به خود ندیده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065* 1070* 6075*خبرنگار: محمد ملک دار * انتشار: زهرا هجینی نژاد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۴۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است

 علی فکری امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در حاشیه آغاز به کار رسمی ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، اظهار کرد: امروز در آغاز به کار این کمیسیون کمیته‌های مقدماتی به بررسی می‌پردازند تا طی امروز و فردا طرفین متون یادداشت تفاهم و اسنادی که دو کشور در سفر مقامات بلندپایه طرفین به امضا برسد، با یکدیگر نهایی کنند.

وی ادامه داد: صورتجلسه مذاکرات طرفین فردا بعد از ظهر در نشست صحن علنی کمیسیون مشترک بین وزیر اقتصاد ایران و وزیر تجارت عراق به امضا خواهد رسید.

فکری به کمیته‌های بررسی اشاره کرد و گفت: پنج کمیته شامل کمیته‌های انرژی، حمل و نقل، تجارت، صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری و مالی و بانکی می‌شود.

وی در خصوص دستاورد‌های این کمیته تصریح کرد: اکنون ۱۰ سند از سمت ایران در دست مذاکره است و ۱۳ سند دیگر نیز آماده است که اگر دو کشور به تفاهم برسند این ۲۳ سند برای مذاکرات و امضای نهایی در جریان سفر مقامات عالی رتبه می‌تواند آماده شود.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: علاوه بر این اسناد، برخی از پروژه‌های ویژه از جمله توسعه شهرک‌های صنعتی، متوازن سازی روابط اقتصادی بین دو کشور، سرمایه گذاری‌های مشترک بین دوطرف و رفع موانع تجاری چه حوزه مالی و بانکی و چه حوزه مقررات و قوانین وجود دارد را در این نشست پیش میبریم تا با تفاهم ایجاد شده، روابط دو کشور توسعه بیشتری نسبت به حال پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان