Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:44:16 GMT

طرود، دهستانی محروم اما در مسیر توسعه

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۸۱۸۸

طرود، دهستانی محروم اما در مسیر توسعه

شاهرود- ایرنا- با وجود کارهای تاثیرگذار دولت تدبیر و امید در زدودن گرد محرومیت از چهره طرود، گاز رسانی و کمک به رونق اقتصادی همچنان از مهم ترین خواسته های مردم این منطقه است.

به گزارش ایرنا، ساکنان جنوب شهرستان شاهرود را انسان هایی سخت کوش، متواضع، کم توقع و بی ادعا تشکیل می دهند. اهالی روستاهایی که طی خشکسالی های 15 سال گذشته، با بیشترین آسیب رو به رو شده و در نتیجه، برخی از آنان برای یافتن روزنه ای در تامین زندگی خانواده هایشان مجبور به ترک دیار خود شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دهستان طرود در بخش مرکزی شاهرود با داشتن بیش از 130 کیلومتر فاصله با مرکز این شهرستان، از جمله این مناطق است. مرکز این دهستان نیز روستایی با همین نام بوده و سطوه، بیدستان و مهدی آبادی از دیگر روستاهای تشکیل دهنده این دهستان هستند.
طرود را با نخل های استوار و سر به فلک کشیده اش، با چهره های آفتاب سوخته مردان زحمتکش و دستان پینه بسته زنانی می شناسند که پشت دار قالی خانه هایشان روشنی صبح را به سیاهی شب های کویر گره می زنند.
این منطقه با داشتن تواناهایی بسیار اما به دلیل موانعی چون کمبود زیرساخت ها طی سالیان پیش نتوانسته است به خوبی از توانمندی های خویش بهره مند شود. ثروت هایی الهی که در صورت اندک توجهی به بهره برداری از آنان می تواند طرود را به یکی از قطب های اقتصادی شهرستان بدل کند.
وجود بزرگ ترین نخلستان شمال شرق کشور در طرود، پرورش 15 هزار نفر شتر در این روستا به عنوان قطب شترداری علمی کشور، فعالیت بیش از یکهزار و 200 بانو با 300 دار قالی و وجود معادن فعال نمک، عقیق، سیلیس و ' بنتونیت ' و قرار گرفتن در مسیر مسافرانی که از مرکز ایران خود را به شمال و شمال شرق کشور می رسانند، فقط بخشی از دارایی های این منطقه کم برخوردار است.
با این وجود، کمبودهایی در تامین آب آشامیدنی، گاز، ارتباطات، راه، پزشک و حتی روحانی برای مسجد روستا فقط بخشی از خواسته هایی است که در کلام مردم این دیار جاری می شود.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه بسیاری از سوی مسوولان به رفع بخشی از محرومیت های این منطقه شد. به گفته فرماندار شهرستان شاهرود، در بازه زمانی چهار ساله دولت یازدهم، 45 طرح عمرانی، اقتصادی و فرهنگی با اعتبار 146 میلیارد و 380 میلیون ریال در این دهستان اجرا شده است.
سید محمد رضا هاشمی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه اولویت دولت تامین آب آشامیدنی مردم این منطقه بود، افزود: در این راستا بیش از 13 میلیارد و 400 میلیون ریال به اقداماتی مانند حفر چاه، اجرای خط انتقال و نصب تجهیزات اختصاص داده شده است.
وی به بهره برداری از مرکز جامع سلامت دهستان طرود هم اشاره کرد و گفت: این مرکز با اعتبار هشت میلیارد و 600 میلیون ریال ساخته و تجهیز شده و بیش از سه هزار و 200 تن از اهالی منطقه را زیر پوشش خود دارد.
معاون استاندار سمنان با تاکید بر تلاش دولت برای دسترسی همه مردم به خدمات بهداشتی-درمانی، یادآور شد: در این مرکز خدمات در بخش های گوناگون پزشکی عمومی، دندانپزشکی، بهداشت محیط و بهورزی به مردم ارایه می شود.
هاشمی اضافه کرد: اهدای بیش از 6 دستگاه خودروی کمپرسی، آتش نشانی و حمل زباله، راه اندازی شبکه های دیجیتال تلویزیونی و ساخت سالن ورزشی از دیگر کارهای دولت برای محرومیت زدایی از این منطقه کم برخوردار است.
وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در مسیر مسافرانی که خود را از اصفهان به شاهرود می رسانند، در حوزه راه و ترابری نیز کارهایی چون شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی و اجرای روکش آسفالت در محور طرود- شاهرود انجام شده است.
فرماندار شاهرود بر لزوم احداث پایگاه اورژانس در این مسیر نیز تاکید کرد و گفت: برای راه اندازی پایگاه هلال احمر طرود هم یک میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
در هفته گذشته نیز جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی به همراه فرماندار و نماینده مردم شاهرود و میامی به منظور بررسی مشکلات مردمی و اقدامات انجام گرفته به این دهستان سفر کردند.
نماینده مردم شاهرود و میامی درباره این سفر به ایرنا گفت: گازرسانی به طرود یکی خواسته های مردمی است و با توجه به فاصله بسیار زیاد این دهستان با شاهرود و از سوی دیگر با کوه زر دامغان، بر اساس قوانین وزرات نیرو، امکان انتقال وجود نداشته و باید تدبیری اندیشیده شود.
سید حسن حسینی شاهرودی نصب مخزن سی ان جی را یکی از راهکارهای ممکن دانست و افزود: برای انتقال خط لوله از کوه زر به طرود نیز مذاکراتی با نماینده مردم دامغان و وزیر نیرو انجام شده است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود آب باید استفاده از شیوه های آبیاری نوین در نخلستان ها و زمین های کشاورزی طرود جدی گرفته شود، بیان کرد: برای نخستین بار در این دهستان سیستم آبیاری نوین در نخلستان توسط بخش خصوصی در حال اجراست و از این الگو برای کشت دیگر محصولات مانند سیر و پیاز هم می توان بهره برد.
عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با تلاش نمایندگان، میزان یارانه دولتی برای راه اندازی سامانه های نوین آبیاری از 70 به 90 میلیون ریال برای هر هکتار افزایش یافته و فرصت خوبی را برای بهره برداران فراهم کرده است.
حسینی شاهرودی تاکید کرد: برای ایجاد رونق در بخش کشاورزی باید زنجیره تولید را تکمیل و واسطه ها را حذف کرد تا کشاورزان بتوانند محصولاتشان را فرآوری و بسته بندی کرده و با ' برند' خود در بازار به فروش برسانند.
طرود 130 کیلومتر از مرکز شهرستان شاهرود فاصله دارد.
شترداری، قالی بافی، کشت گندم، جو، سیر و پیاز و همچنین خرما شغل اصلی مردم این منطقه است.
دهستان طرود بیش از سه هزار نفر جمعیت دارد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده : محسن شاکری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۸۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لردگان با اشاره به ارائه خدمت گروه‌های جهادی بهداشتی درمانی در مناطق دوردست بارز وشوارز گفت: در این طرح پزشکان عمومی، متخصص، دندانپزشک حضور داشتند.
فریبرز جباری افزود: هزینه خدمات ارائه شده ۲۵۰ میلیون تومان است.

دیگر خبرها

  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز
  • ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • محروم‌‌ترین و برخوردارترین استان‌‌های ایران مشخص شدند