Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به سیاست این اداره کل مبنی بر خارج کردن مسکن از مجموعه کالاهای سرمایه ای گفت: 45 هزار واحد مسکونی شیک و تجملی خالی از سکنه در مناطق یک و چهار شهرداری قم وجود دارد.

به گزارش ایرنا، حسن صبوری عصر سه شنبه در دومین جلسه کارگروه تخصصی اقتصادی قم در تالار امام جواد (ع) استانداری، اظهار داشت: معادل همین مقدار نیز 46 هزار واحد مسکونی مهر ایجاد کردیم و هر چند این 2 عدد بسیار به هم نزدیک است ولی شاید مقایسه آنها با یکدیگر درست نباشد، چراکه مسکن مهر برای قشرهای آسیب پذیر است، ولی این تعداد واحد مسکونی شیک خالی از سکنه در مناطق یک و چهار شهرداری قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اذعان داشت: سیاست راه و شهرسازی خروج مسکن از ردیف کالاهای سرمایه ای است، تا به یک کالای مصرفی تبدیل شود و به تبع آن مردم نیز سرمایه های خود را برای انجام سرمایه های بلند مدت به حوزه مسکن وارد نکنند و نخواهند از تورمی که به یک باره رخ می دهد منفعت اقتصادی کسب کنند.
صبوری ادامه داد: اگر در عرض یک سال بر اثر سیاست مالی دولت افزایشی را در بحث صدور پروانه ها مشاهده می کنیم، شاید تحلیل های نادرست جامعه باشد، ولی به هیچ وجه رویکرد اصلی رشد فزاینده قیمت مسکن همانند سال های گذشته نیست.

**سید مهدی صادقی استاندار قم نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع پرداخت به موقع تسهیلات از سوی بانک ها و نقش موثر آن در توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی استان، اضافه کرد: اتاق اصناف با توجه به اختیارهایی که در جهت کنترل، نظارت و رسیدگی به واحدهای مختلف دارد، اگر وظایف خود را به خوبی انجام دهد، به طور حتم با کاهش تخلف هایی که در گذشته داشتیم مواجه خواهیم شد، از این رو معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را دنبال کنند.

**عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز با اشاره به این که پیمانکاران حوزه ساختمان سازی به سمت ساخت هتل و اماکن گردشگری اقبال زیادی پیدا کردند، افزود: این پیمانکاران در بحث ساختمان با تحقیق و بررسی های دقیقی که انجام می دهند سعی می کنند، سرمایه های خود را هر چه زودتر نقد کنند، ولی در گردشگری این گونه نیست و باید سرمایه ها به تدریج تدیل به ثروت شود و اگر بانک ها نیز حمایت کنند بیشتر به این سمت روی می آورند.

** مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری نیز با اشاره به این که نرخ بیکاری استان در سه ماهه نخست سال گذشته 14.1 درصد بوده است، افزود: این نرخ در مدت مشابه سال جاری به 10.9 درصد کاهش پیدا کرده است.
مجید آوری فرد نرخ بیکاری در سه ماهه دوم سال 95 را نیز 11.4 درصد ذکر کرد و افزود: این رقم در تابستان سال 96 به 10.2 تقلیل یافته است.
وی یادآور شد: با توجه به نرخ 12.6 درصدی بیکاری کشور در سه ماهه نخست سال 96 و نرخ 11.7 درصدی بیکاری در سه ماهه دوم همین سال، نرخ بیکاری استان همچنان پایین تر از میانگین کشوری است.
آوری فرد با بیان این که در سه ماهه دوم سال 96 بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات به تربیت با 4.5 درصد، 42 درصد، و 53 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص دادند، افزود: واردات استان از ابتدای سال 96 تا پایان مهرماه به لحاظ وزنی 29 درصد و از نظر ارزش ریالی 41 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی با اشاره به افزایش 45 درصدی وزنی و 22 درصدی ارزش ریالی صادرات در همین دوره زمانی افزود: این افزایش در حالی صورت گرفته که در کشور چهار درصد کاهش صادرات داشتیم.
آوری فرد نرخ تورم استان قم نسبت به میانگین کشوری در نیمه نخست سال 96 را با یک روند کاهشی عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته این روند سیر صعودی را طی نموده و رکود مسکن و افزایش اجاره بهای مسکن یکی از شاخص های اصلی آن بوده، اما امسال با تغییر پیدا نکردن قیمت مسکن نرخ تورم کلی استان کمتر از میانگین کشوری شده است.

** مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم نیز با بیان این که طی پنج سال گذشته پنج خوشه کسب و کار کفش ماشینی، فرش دستباف، مبلمان، سوهان و سنگ را در دست اجرا و خاتمه داشتیم، افزود: سه خوشه نخست به پایان رسیده و خوشه های سوهان و سنگ در حال اجراست و امسال امکان سنجی خوشه چاپ را انجام می دهیم و تا پایان سال این خوشه به تعداد خوشه های کسب و کار استان اضافه خواهد شد.
امیر هوشنگ طیبی نژاد تعداد واحدهای تولیدی خوشه سوهان قم را 800 واحد برشمرد و افزود: این واحدها پراکندگی زیادی دارند و در محله ها و مکان هایی نزدیک منازل مسکونی و تعمیرگاه های خودرو و فضاهای نامناسب و غیر بهداشتی قرار گرفتند و چهار هزار تن نیز در این حوزه مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به حضور خوشه سوهان قم در نمایشگاه های بین المللی و مواد غذایی کشورهای امارات عربی متحده و عمان افزود: سال گذشته یک تن سوهان به صورت رسمی از مبادی هوایی کشور با برند صادراتی استان به امارات صادر شد، در حالی که به صورت غیر رسمی نیز صادراتی را به کشورهای آمریکا و ژاپن داشتیم.
طیبی نژاد با بیان این که سوهان قم در حال حاضر تحت عنوان شیرینی های شکلاتی ثبت سفارش می شود، افزود: برای حل این معضل باید وزارت صنعت، معدن و تجارت یک کد ای. سی. تی برای این کالای صادراتی قم در نظر بگیرد تا از طریق گمرک به همه نقاط صادر شود.

** همچنین محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به ظرفیت های خوب و روز افزون پسته این استان افزود: کشاورزی هنوز در خوشه های کسب و کار استان وارد نشده و چون این محصول بیشتر به صورت خورد تولید می شود، بیشتر دلالان خریدار آن هستند، ولی با توجه به جنبه اقتصادی و بازرگانی این محصول می توانیم این خوشه را راه اندازی و به سایر خوشه های کسب و کار قم اضافه کنیم.

** سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با اشاره به پایان یافتن مهلت ثبت نام واحدهای تولیدی متقاضی برای اخذ تسهیلات بانکی در نیمه آبان ماه امسال، افزود: در سال جاری 276 واحد و طرح در قالب سرمایه در گردش و سرمایه ثابت و 57 واحد نیز در قالب بازسازی و نوسازی در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند، که از این تعداد 232 واحد در کمیته بررسی که منتخب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان است بررسی، و برای آنها حدود سه هزار و 50 میلیارد ریال مصوب شد.
محمود سیجانی افزود: از این تعداد 188 مورد به ارزش 2 هزار و 840 میلیارد ریال به تایید مدیران منتخب ستاد یاد شده رسیده است، که همین تعداد به بانک ها معرفی و در حال تکمیل مدارک هستند.
وی خاطر نشان کرد: از مجموع موارد تایید شده 160 مورد در قالب سرمایه در گردش یا نقدینگی و 28 مورد نیز طرح نیمه تمام است و علاوه بر آن 26 مورد نیز در سال جاری به عنوان بازسازی نوسازی اضافه شده که ارزش ریالی آن بالغ بر 350 میلیارد است.
سیجانی گفت: مطابق سامانه بهین یاب به 19 واحد تولیدی تسهیلاتی به ارزش 400 میلیارد ریال پرداخت شده است.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم نیز، کشورهای قطر و عمان را 2 مورد از اهداف مهم صادراتی قم دانست و با بیان این که تا به حال برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از این ظرفیت صورت نگرفته است، خواستار تهیه یک برنامه مدون برای بهره مندی از بازارهای سودآور این 2 کشور عربی حوزه خلیج فارس شد.
ابوالفضل خاکی با اشاره به اعلام آمادگی 150 شرکت چینی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایران، افزود: حدود یک هزار و 500 شرکت چینی در حال سرمایه گذاری در سطح دنیا هستند که خیلی از آنها علاقه زیادی به سرمایه گذاری در ایران دارند و بانک چین نیز اعتباری را در زمینه فاینانس ایجاد نموده است.
وی افزود: برای جذب سرمایه گذاران کشور چین در قم باید همه مجموعه ها و نهادهای اقتصادی اطلاعات کامل و جامعی را از ظرفیت های استان در قالب یک کتابچه، کاتالوگ و بروشور تهیه کنند تا آنها را در اختیار این شرکت ها قرار دهیم.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۹۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۱ هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد آقامیری در چهارمین جلسه شورای تامین مسکن استان قم اظهار کرد: تخصیص سه هزار واحد مسکونی ویژه محرومان بنابر هماهنگی‌های لازم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شود.

استاندار قم بیان کرد: ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی در دستورکار قرار داشت که این آمار به ۷۱ هزار رسیده است.

وی افزود: استان قم سکان‌دار ساخت مسکن در کشور می‌باشد که این رتبه مرهون تلاش دستگاه‌های مربوطه و اداره کل راه و شهرسازی است‌.

آقامیری خاطرنشان کرد: آمار بانک‌هایی که در طرح نهضت مسکن ملی همکاری لازم را ندارند، طی روزهای آتی به ریاست جمهوری و بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

کد خبر 6088417

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • اجرا ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه در سازمان ملی مسکن
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • آغاز ساخت هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • آغاز ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • ۷۱ هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند
  • ساخت بیش از ۵۰ واحد مسکونی در صومعه سرا
  • ۷۱ هزار واحد مسکونی در استان قم درحال ساخت است