Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلام - ایرنا - حضور گسترده زائران اربعین حسینی در استان مرزی ایلام به عنوان موضوعی که اهالی این استان به ان مباهات دارند مستلزم باید ها ونبایدهایی است که از جمله انها ضرورت دفع مناسب پسماند اقلام مصرفی است.

به گزارش ایرنا، مردم و مسئولان استان ایلام برای نشان دادن عشق و ارادت خالصانه خود به آقا و مولایشان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با تمام وجود از زائران کوی دوست پذیرایی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در جریان حضور و پذیرایی از زائران بسیاری از مواد غذایی ،محتواهای فرهنگی و غیره که بسته بندی پلاستیکی دارند توزیع و مصرف می شود.
محاسبه سطح جمعیت با حجم اقلام توزیعی ومصرفی حاکی از سطح گسترده زباله و پسماندهای مربوط به بسته بندی ها و ظروف پلاستیکی است که رها سازی انها باعث الودگی محیط طبیعی و زیستگاهی و الایش گسترده محیطی دارد.
براین اساس می توان گفت که اگاهسازی و جلب حساسیت بیشتر زائران و نیز اقدام مردم و دستگاه های اجرایی مرتبط استان ایلام برای پیشگیری و ساماندهی مناسب زباله ها ضرورت بهداشتی و زیستگاهی دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: یکی از اهداف اصلی ما فرهنگ سازی و آموزش فرهنگی زائران در خصوص حفاظت از محیط زیست و نریختن زباله و پسماند در مسیر راهپیمایی است و البته زائران نسبت به سال های گذشته اهتمام بیشتری به حفظ محیط زیست دارند.
مازیارسلیمان نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در نقاط مختلف بنرهایی حاوی مطالب و شعارهای زیست محیطی نصب شده تا زائران با مطالعه مطالب این بنرها در طول مسیر پیاده روی اربعین از رها سازی پسماند و زباله در طبیعت خودداری کنند.
وی گفت: این اداره کل به طور مرتب با همکاری انجمن های مردم نهاد زیست محیطی مسیر تردد زائران در استان ایلام را از زباله و پسماند پاکسازی می کنند.
وی افزود: همچنین نیروهای خدماتی شهرداری تهران نیز در طول شبانه روز در پاکسازی مسیر پل زائر تا پایانه مرزی از هرگونه آشغال اهتمام دارند.
سلیمان نژاد اظهار کرد: به تمام مسئولان و خادمان ایستگاه های صلواتی از طرف اداره کل حفاظت میحط زیست و دانشگاه علوم پزشکی آموزش های لازم برای حفظ بهداشت ارائه شده و در کنار همه این ایستگاه ها سطل و کیسه های زباله نیز تعبیه شده است.
وی یادآور شد: بعد از اتمام کامل آیین های اربعین و بازگشت زائران اداره کل حفاظت محیط زیست و انجمن های مردم نهاد زیست محیطی همه مسیرهای محل تردد زائران پاکسازی می شود.
وی افزود:50 هزار کیسه زباله برای توزیع در بین ایستگاه های صلواتی، زائران و خودروهای آنها که به استان ایلام برای حضور در آئین های اربعین سفر کرده اند در نظر گرفته شده که تاکنون 10 هزار آن توزیع شده است.
به گفته سلیمان نژاد مقادیری از این کیسه های زباله در پلیس راه تمام ورودی های استان ایلام توسط انجمن های مردم نهاد زیست محیطی در بین خودورهای زائران توزیع می شود.

** رهاسازی زباله ها در محیط اطراف موجب بروز بیماری های روده ای و سالک می شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ساماندهی و جمع آوری زباله و پسماندها به منظور جلوگیری از بروز آلودگی های محیطی در دستور کار مرکز بهداشت استان قرار دارد.
دکتر راضی ناصری فر اظهار کرد: بی مبالاتی در خصوص عدم ساماندهی و جمع آوری زباله ها موجب بروز بیماری های روده ای و زمینه ساز بیماری های پوستی چون سالک می شود.
وی افزود: با همکاری حفاظت محیط زیست و سازمان تبلیغات اسلامی فعالان و خادمان ایستگاه صلواتی آموزش های لازم بهداشتی و موارد چالش برانگیز در این حوزه را فرا گرفته اند.
ناصری فر گفت: برای این افراد کارت تندرستی موقت صادر شده و آنها باید در طبخ غذا و هر گونه اقلام غذایی و خوراکی مواد اولیه سالم را تهیه کنند و باید در امر پخت و پز از دستکش، ماسک و روپوش استفاده کنند.
وی یادآور شد: همچنین با همکاری انجمن های مردم نهاد بهداشتی گروه های موسوم به سفیران سلامت به صورت داوطلبانه در نقاط مختلف مستقر هستند و آموزش های لازم به زائران و موکب داران برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی محیطی را ارائه می دهند.
وی نمونه گیری از غذاهای هیات های مذهبی و ایستگاه های صلواتی، کنترل سلامت آب و منابع آبی، نظافت و گند زدایی سرویس های بهداشتی، جمع آوری قلیانی ها و ... را از جمله اقدام های موثر در زمینه جلوگیری از آلودگی های محیطی برشمرد.

** جمع آوری 120 تن زباله و پسماند در طول روز توسط نیروهای خدماتی شهرداری تهران
شهردار منطقه پنج تهران که در مهران مستقر شده اند گفت: 120 تن زباله روزانه توسط نیروهای شهرداری تهران بزرگ در مرز مهران جمع آوری می شود که 60 تن آن را زباله آن خشک تشکیل می دهد.
سید محسن اسدی نیز اظهار کرد: یک دستگاه پرس زباله برای جلوگیری از آلودگی محیط در مرز مستقر شده که زباله ها را پرس و فشرده سازی می کند.
وی افزود: 800 نفر از عوامل و نیروهای شهرداری تهران بزرگ در گستره یک میلیون و 100 هزار متر مربع در مرز مهران فعالیت می کنند.
اسدی یادآور شد: این نیروها به صورت سه شیف از محل پل زائر تا محل گیت های عراق به نظافت محیط و خدمات رسانی مشغول هستند.
وی با بیان اینکه 11 پست اجرایی در نقاط مختلف پل زائر تا خروجی های مرز ایجاد شده، افزود: 600 نفر از این نیروها نظافت و بهداشت حوزه خدمات شهری را بر عهده دارند.
به گزارش ایرنا، مرز بین المللی مهران به عنوان قدمگاه زائران عتبات عالیات از ابتدای ماه صفر تاکنون میزبان بیش از یک میلیون زائر عزادار حسینی بوده است.
تاکنون بیش از 50 درصد زائران مرز بین المللی مهران را برای زیارت عتبات عالیات و حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین انتخاب کرده و از این مرز به کشور عراق تردد کرده اند.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: شهریار حیدری فر
7172/6034

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی در نخستین نشست اعضای ستاد اربعین حسینی استان گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی استان معین ایلام است و جمعی از زائران از استان مرکزی به مقصد کربلا عبور می کنند، باید تمهیدات لازم برای اعزام و میزبانی از زائران را در مسیر رفت و برگشت داشته باشیم.

نظری افزود: دستگاه‌ها در این نشست نسبت به وظایف خود آگاهی بهتری پیدا کردند و مکلف شدند موکب‌ها را در مسیر تردد زائران در استان و نیز در مرز مهران براساس نیازسنجی و جانمایی ستاد اربعین و ستاد عتبات عالیات استان سامان دهند. همچنین محلی برای رعایت ملاحظات امنیتی و ترافیکی در یک ساختار برنامه ریزی شده انجام شود تا زائران بتوانند از ظرفیت موکب‌ها بهتر استفاده کنند.

غلامی رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان هم گفت: این ستاد با سازماندهی موکب‌ها خدمات دهی به زائران در استان از شهرستان زرندیه تا شهر توره را بر عهده دارد و در شهرستان‌های مختلف در این مسیر حدود ۳۰ موکب و از مرز مهران تا مسیر سامرا، کاظمین، نجف تا کربلای معلی ۵۲ موکب به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

پارسال بیش از ۶۳ هزار زائر از استان مرکزی به سفر معنوی اربعین اعزام شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان