Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به محدودیت های موجود در تامین منابع آبی و شرایط سخت اقلیمی استان، کشاورزی در قم به سمت تغییر الگوی کشت پیش می رود و کشاورزان از کاشت محصول های جدید کم آب بر و مقاوم استقبال می کنند.

محمد رضا طلایی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن اشاره به این مطلب که مدیریت منابع آبی در منطقه گرمسیر قم، اولویت نخست بخش کشاورزی است، افزود: سفره های زیر زمینی استان قم با محدودیت های جدی مواجه شدند و اگر تعادل آب موجود در آن ها در اثر برداشت های بی رویه در معرض تهدید قرارگیرد، علاوه بر ازبین رفتن مزارع کشاورزی، فرونشست زمین اتفاق خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان برای مقابله با این وضعیت، مدیریت بهینه منابع آبی و تغییر الگوی کشت را طی برنامه ای راهبردی در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد در روش های آبیاری سنتی 60 درصد منابع آبی قبل از رسیدن به گیاه در اثر تبخیر و سایر موارد از بین می رود، به همین دلیل طی سه سال گذشته استفاده از روش های آبیاری نوین در سطح هشت هزار هکتار از زمین های زراعی استان با استفاده از اعتبارات ملی به مبلغ 600 میلیارد ریال صورت پذیرفت و کشاورزان در قالب وام های بلاعوض از تسهیلات دولتی برای اجرای این طرح بهره مند شدند.
طلایی با اشاره به این که نگاه سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزایش سطح زیر کشت محصول های زراعی نیست، گفت: در طول سال های اخیر کشاورزان استان با محدودیت های آبی و اقلیمی قم به خوبی آشنا شده اند و می دانند افزایش سطح زیرکشت، استفاده از روش های آبیاری سنتی و کشت محصول های پر آب بر، دیگر قابل توجیه نیست.
وی افزود: کشاورزان استان باید بدانند کشت گیاهانی همچون یونجه که مصرف آبی بالایی دارد دیگر مقرون به صرفه نیست و به جای آن باید به دنبال کشت محصول های کم آب بر همچون پسته و گیاهان دارویی مناسب بهره برداری در قم، باشند.
وی ادامه داد: البته در این بخش نمی توان کشاورزان را مجبور کرد بلکه باید با برگزاری کلاس های آموزشی و معرفی محصولات کم آب بری که کشت آن درآمد اقتصادی مناسبی در پی دارد، بهره برداران بخش کشاورزی استان را به سمت تغییر الگوی کشت هدایت کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: همچنین در مورد برخی از محصولات مورد توجه کشاورزان استان قم که امکان جایگزینی آن وجود ندارد،همچون جو و ذرت نیز، می توان از اقلامی که عملکرد بهتری در واحد سطح داشته و به آب کمتری نیاز دارند، استفاده نمود.
وی افزود: گسترش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی به میزان 250 هکتار و باغات پسته به میزان 12 هزار هکتار از جمله اقدام هایی بود که در راستای اجرای سیاست تغییر الگوی کشت در استان قم به اجرا درآمد.
وی ادامه داد: گیاهان دارویی دارای تنوع بالایی هستند و اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار مزارع این گیاهان احداث شود، می توانند فرصت های شغلی و درآمد زایی اقتصادی، قابل توجهی را برای استان قم ایجاد و از مهاجرت ساکنان روستاها به شهر جلوگیری کند.
طلایی گفت: همچنین می توان در بخش هایی از استان قم که خاک غیر حاصلخیز و آب بسیار شور دارد، گیاهان مقاوم همچون ساریکورینا و دانه گیاهی کینوا را کاشت که علاوه بر ایجاد پوشش گیاهی درآمد زایی اقتصادی نیز در پی دارد.
وی در پایان با اشاره به این که موفقیت در پیشبرد سیاست تغییر الگوی کشت در استان قم نیاز به فرهنگ سازی و توجیه اقتصادی و اجتماعی کشاورزان دارد، بیان کرد: دراین زمینه رسانه ها از نقش برجسته ای در هدایت بهره برداران بخش کشاورزی به سمت استفاده از گیاهان کم آب بر و مقاوم، برخوردارند.
تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی و کم آب بر به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و هم به خاطر کم آب بَر بودن از 2 سال گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی استان قم قرار گرفته و نزدیک به 300هکتار از زمین های کشاورزی استان برای کشت این گیاهان اختصاص یافته است.
گسترش سطح زیر کشت گیاه گل محمدی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قم برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی مردم مناطق روستایی است.
حدود 10 قلم گیاه دارویی در استان قم شامل نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران کشت می‌شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 6133/خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده:جعفرمسلمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون مبارزه با عوامل خسارتزا در سطح ۲۴۶ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شده است که ۲۶۱ هکتار آن مربوط به بیماری برگی زنگ زردگندم است.

فرشته صادقی نسب افزود: باتوجه به شرایط جوی مناسب برای ایجاد وگسترش بیماری برگی بویژه زنگ زرد گندم در مزارع غلات استان، لازم است کارشناسان شبکه مراقبت ضمن پایش دقیق مزارع، درصورت مشاهده بیماری هرچه سریع‌تر اطلاع رسانی لازم را در خصوص  کانون کوبی و سمپاشی  مزارع با سموم توصیه شده به کشاورزان انجام دهند.

صادقی نسب اظهارکرد:  با توجه به نقش بیماریها در کاهش عملکرد محصول، عملیات مبارزه  بایستی با نظر کارشناسان شبکه مراقبت و در اسرع وقت انجام گیرد تا علاوه بر اثربخشی مناسب از وارد آمدن خسارت به مزارع جلوگیری شود.

صادقی نسب اضافه کرد: عملیات ردیابی و پایش در مزارع همچنان ادامه دارد و توصیه های مدیریتی لازم توسط کارشناسان به کشاورزان انجام  می گیرد.

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد