جاذبه های مذهبی کربلا، مهد دین اسلام
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۲۰۱۱
کربلا مهد دین اسلام و یاداور عاشورا و امام حسین، یکی از شهر های واقع در جنوب کشور عراق و مرکز استانی به همین نام می باشد.با جمعیت 572٬300 نفر در قسمت غرب فرات ،یکی از بزرگترین مکان های مقدس مسلمین و زیارتگاه های مسلمانان عاشق و شیعه میباشد. از جاذبه های مذهبی کربلا وجود مرقد مطهر امامان و بزرگان دینی جهان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قبل از واقعه ی بزرگ عاشورا، تمام کربلا تنها بیابانی بی اب و علف و لطفی در سینه ی زمین بود.با دفن پیکر های مطهر بزرگان و شهدای مطهر کربلا در دل خاک و جذب مسلمانان از هر گوشه برای زیارت، این مکانن رفته رفته رنگ زندگی را به خود دیدو تبدیل به شهر شد. حالا کربلا، از مهم ترین قطب های گردشگری مذهبی شیعیان میباشد.از مهم ترین جاذبه های این قبله ی دل ها، حرم مطهر امام حسین علیه السلام و حضرت عباس علیه السلام به فاصله ی 300 متر از یکدیگر قرار دارد که این فاصله ی این حرم این دو بزرگوار را "بین الحرمین" مینامند. آهن ربای دل های عاشق و سینه چاکان اهل بیت. همچنین حضرت علی اصغر و علی اکبر بر روی سینه و پایین پای سرور اسلام و شهدا آن دفن شده اند. طبق وصیت بسیاری از علماو بزرگان دین اسلام نیز در کربلا دفن شده اند که خود جاذبه های مذهبی دیگری هستند.
مزارهای کربلااکثر یارهای امام حسین در روز عاشورا در کنار آن حضرت در این شهر مقدس دفن شده اند و برخی از انها به دلایل بسیاری در مکان های مختلفی چهره درخاک کشیده اند و از جاذبه های مذهبی کربلا هستند. از جمله:
حر بن یزید ریاحیروستای حر در 9 کیلو متریه غرب کربلا محل دفن حر ابن یزید ریاحیست که به سبب قبر او این نام را گرفته است.قبیله او بدن او را از صحنه ی کربلا خارج کرده و در این مکان به دامان خاک سپردند.در سال 370 هجری قمری ارامگاه وی در مرکز این روستا به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته و شد پس از زیارت شاه اسماعیل صفوی در سال 914 هجری قمری از این مکان وی فرمان تجدید بنای بارگاه را صادر کرد.
عون بن عبداللّٰهمزار باشکوهی در کنار بزرگراه کنونی کربلا-بغداد مشاهده میشود متعلق به عون بن عبدالله میباشد و بنا به روایاتی از شهدای کربلا، فرزند زینب کبری، همان عون بن عبدالله بن جعفر طیار است.بنا به روایتی دیگر بارگاه عون بن عبداللّٰه یکی از احفاد امام حسن مجتبی (ع) است.
در حومه ی شهرکی به نام "مسیب" مرقد مطهر دو طفلان مسلم عقیل قرار دارد. این مکان در 30کیلومتریه کربلا و در اتوبان کربلا- بغداد واقع است و از جاذبه های مذهبی کربلا است.
عالمان و سادات محمد بن نبی بن کاظم علیه السلامایشان نوه بزرگوار امام کاظم علیه السلام، مدفون در دوازده کیلومتری شهر اسلام کربلا ،" طویرج" میباشد و در میان عربان به "امام نوع" مشهور است.
اخرس بن کاظم علیه السلامدر نجف، سادات آل خراسان به الاخرس مشهور هستندو میان آنها محمد بن ابی الفتح مشهور به "الاخرس"، یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر علیه السلام در اطراف کربلا و در محله ای به نام "الابتر" به دست خاک سپرده شده است.
سید احمد ابوهاشمسید احمد که با چندین و چند واسطه به امام موسی کاظم میرسد، در شمال غربی و در 25 کیلومتریه منطقه شفائه مدفون است و دارای مزار و گنبدی مزین با کاشی های ابی رنگ است.
ابن حمزهعماد الدین ابو محمد بن علی بن حمزه بن حسن بن عبید اللّٰه بن عباس بن علی علیه السلام، از بزرگان فقیه و عالمان بزرگ و برجسته و حدیث گو ، مشهور به ابن حمزه و از نواده های حضرت عباس علیه السلام است. وی در جنوب شرقی آستان حضرت ابوالفضل علیه السلام کنار بزرگراه کربلا- طویرج که در قدیم در نزدیکی قبرستان قدیمی کربلا بود دفن شده است.
ابو احمد حسین بن محمدوی پدر بزرگوار سید رضی میباشد که با سه نسل به امام موسی کاظم علیه السلام می رسد. ( 304 ق - 400 ق)
سید رضیوی که در قرن چهارم هجری از عالمان شیعه و گرد آورندگان نهج البلاغه است همراه پدر و برادرش در رواق غربی حرم نزدیکی قبر سید ابراهیم مجاب دفن شده است.( 358 ق - 406 ق)
سید علی طباطباییسید علی طباطبایی که دیوار شهر کربلا را بنا کرد، صاحب کتاب المسائل در جهان اسلام بوده و پدر سید محمد مجاهد معروف است.وی در رواق شرقی حرم ارمیده است.
شیخ یوسف بحرانیشیخ یوف بحرانی آل عصفور، صاحب کتاب" الحدائق الناضره" ، همراه سید علی طباطبایی و وحید بهبهانی در مقبره اشان در رواق شرقی حرم ارمیده اند.
علامه وحید بهبهانیوحید بهبهانی با نام شیخ محمد باقر بن محمد اکمل که در کربلا رهبری و مرجعیت شیعیان رابر عهده داشت و از عالمان بزرگ جهان اسلام و شیعه در قرن دوازدهم هجری قمری به شمار میرود در رواق شرقی حرم دفن شده است.
شریف العلماءمحمد شریف بن حسن آملی، استاد شیخ مرتضی انصاری، در سمت جنوب شرقی آستان، در یکی از کوچه های فرعی خیابان امام حسین علیه السلام دفن شده است.ایشان که از عالمانن بزرگ اسلام و شیعیان است دارای بقعه بود که امروزه از میان رفته است.
ابن فهد حلیقبر شیخ احمد بن محمد بن فهد، فقیه بزرگ امامیه، خانه اش در غرب خیابان "باب القبله"، که هم اکنون به صورت مسجدی است، را برای زائران به عنوان منزل وقف کرده بود پس از اینکه وی چهره به خاک تسلیم کرد اورا در همان خانه به خاک سپردند. در سال 1033 هجری قمری باغ جنوب قبر وی به تصمیم شاه عباس به صورت مسجدی درآمد و کاشی کاری شده و روی قبر ابن فهد گنبدی قرار گرفت.
قبور پادشاهان و رجال سیاسی پادشاهان آل بویهدر صحن حرم امام حسین، چند تن از پادشاهان آل بویه نیز مدفون هستند.بقعه ای در گذشته بر فراز قبر هر یک قرار داشت که در 126 هجری قمری خراب شد.
پادشاهان و رجال قاجار مظفرالدین شاهمظفرالدین شاه، شاه قاجار که در سال 1324 هجری قمری فرمان مشروطیت را صادر کرده و در همان سال از دار دنیا رخت بست.طبق وصیتش قبر وی در داخل رواق پادشاهان بوده و در کربلا به خاک سپرده شده و از جاذبه های کربلا است.
محمد علی شاهفرزند مظفرالدین شاه، محمد علی شاه، از شاهان دوره ی قاجار و مخالفان مشروطه بوده که شهرت وی به سبب به توپ بستن مجلس شورای ملی است. وی در 1341 هجری قمری دنیا را وداع کرده و کنار پدرش دفن شد.
احمد شاهآخرین پادشاه سلسه قاجار، و فرزند محمد علی شاه، احمد شاه، در سال 1348 هجری قمری از دنیا رفت . وی که در دوران حکومتش کودتای 1299 رضاخان به وقوع پیوست درکنار قبر پدر و پدربزرگش آرمیده است و از جاذبه های کربلا است.
امیر کبیرمیرزا تقی خان هزاوه ای، امیر کبیر، همان صدر اعظم معروف ناصرالدین شاه در رواق پادشاهان به خاک سپرده شد. وی که به دستور شاهش در حمام فین کاشان به قتل رسید به همراه فرزندش ساعد الملک و برادرش میرزا حسین خان چهره در خاک کشیده است.
آثار تاریخی کربلاکربلا، به راستی مهد دین و اسلام است.در جای جای و قدم به قدم این شهر آثاری از تمدن اسلام است که که تاریخ پر فراز و نشیب آن را به تصویر میکشد.عبارتند از:
قلعه ی اخیضراین قلعه در 20 کیلومتریه غیر شهر کربلا در منطقه ای در همین نام واقع است. اختلاف نظر راجع به بانیان آن به دلیل قدمت زیاد آن میباشد. همچنین در داخل قلعه قلعه ی کوچکی واقع است و دیوارهای اطراف آن برج مانند است و از جاذبه های کربلا است.
قلعه هندیاین قلعه که در چهار کیلوو متریه شهر قرار دارد، قلعه و حصاری مستحکم و استوار است که به دستور آقا محمد خان قاجار برای حفاظت از شهر ساخته شد و با مرگ وی نیمه تمام ماند. شهرت وی به نام قلعه هندی به دلیل تامین هزینه های ساخت آن از هندوستان به دست مرحوم سید علی طباطبایی وساخته شدن حجره ها و دالان هایی به دست آصف الدوله هندی در ابتدای قرن سیزدهم هجری قمری میباشد.این دالان ها به این سبب ساخته شد تا زائران جایی برای استراحت و اسکان داشته باشند. مساحت این قلعه که تا کنون هزاران بار به زائران در برابر راهزنان و دزدان پناه داده است به حدود سه هزار متر میرسد و از جاذبه های کربلا است.
قصر عطشاناین قصر در سی کیلومتری جنوب غربی کربلا قرار دارد و قدمت آن به عصر عباسی باز میگردد. امروزه دیوارها و طاق هایی که حکم اسلحه خانه یا پناهگاه را برای زائران داشت از ان قصر باقی مانده که با اجر های محکم و مستحکمی ساحته شده است. همچنین قصرهایی چون «ابن مقاتل» و نیز دیوارهای شهر کربلا تا قرن چهاردهم هجری برپا بوده که امروزه تخریب شده اند.
مقام امام صادق علیه السلامگفته می شود در زمین های معروف به جعفریات در اطراف حرم اما حسین علیه السلام، زیارتگاهی واقع است که امام صادق علیه السلام در هنگام زیارت امام حسین علیه السلام با آب نهر فرات که در آن مکان جاری بوده غسل زیارت کردند. گنبد این مقام که در ساحل غربی نهر علقمه قرار دارد مزین به کاشی است و از جاذبه های کربلا است.
مقام حضرت مهدی (عج)در وروردی کربلا و وراه مقام امام صادق علیه السلام، در سمت چپ نهر حسینیه کنونی ، مقامی به نام و ذکر حضرت امام زمان عج با نماد گنبدی بلند ساخته شده است.
مقام زین العابدین علیه السلامابوطالب خان جهانگرد معروف، در ابتدای قرن سیزدهم هجری قمری به به مقام زین العابدین اشاره داردکه همسر آصف الدوله به احداث بنایی روی آن اقدام کرده بود.برخی آن را که ظاهرا در کنار بیمارستان امام حسین علیه السلام کنونی است محل اصلی خیمه گاه میدانند.
مساجد کربلادر میان تمامی جاذبه های مذهبی کربلا، مساجد که تعداد آنها به بیش از 100 تامیرد جایگاه ویژه ای دارد.مهم ترین آنها عبارتند از: مسجد اردبیلی ها، مسجد حاج نصر الله، مسجد خیمه گاه، مسجد رأس الحسین (ع)، مسجد عمران بن شاهین، مسجد حمیدیه، مسجد سید علی نقی طباطبائی، ، مسجد سردار حسن خان، مسجد ناصری، مسجد کبیس، مسجد شیخ یوسف بحرانی، مسجد شیخ خلف،مسجد شهید ثانی، مسجد شهرستانی.
حسینیه های کربلاهمانطور که میدانید کربلا شهری زیارتیست که مهمان سالیانه هزاران هزار مسلمان از سرتاسر جهان میباشد. به این سبب که از سرتاسر کشور های مختلف شیعه نشین برای زیارت مرقد ها وبازدید از جاذبه های مذهبی کربلا مقدس راه به سویش می پیمایند، بسیاری از مردم از شهر و کشور های گوناگون اقدام ساختن حسینیه هایی کرده اند که همانند مساجد تعدادشان از 100 پیشی گرفته است.مهم ترین آنها متعلق به کشور ایران میباشند که من جمله آنها: حسینیه تهرانی ها، اصفهانی ها، مازندرانی ها، قمی ها و آذربایجانی ها و غیره میباشد.
منبع: مجله همگردی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۲۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
به گزارش قدس خراسان، حرف و حدیث و حاشیه درباره تخریب مساجد به بهانه توسعه و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی زیاد است. در ابتدای دهه۷۰ پیش از مداخلات گسترده در مرکز شهر مشهد، کاربریهای متنوع مذهبی و فرهنگی شامل ۸۵ مسجد و ۱۴۵ حسینیه در بافت اطراف حرم مطهر رضوی وجود داشته است.
این عناصر هویتبخش در محلات مختلف بافت بودند و هر یک به عنوان عامل انسجامبخش اهالی نقش ایفا میکردند. رویکرد تخریب و بازسازی طرح طاش، افزون بر پلاکهای مسکونی به مساجد و حسینیههای قدیمی بافت نیز تسری یافت.
برای توجیه تخریب مساجد؛ اما چند مسجد بزرگمقیاس به عنوان جایگزین در طرح پیشبینی شد و اراضی قدیمی مساجد به کاربریهای انتفاعی نظیر هتلهای لوکس و چندستاره اختصاص یافت.
غافل از اینکه مساجد بزرگمقیاس جدید در حاشیه معابر عریض سواره از سوی جامعه محلی پذیرفته نشده و نمیتوانند نقش کانونی خود را در دل محلات ایفا کنند. در مجموع بر اساس طرح طاش تعداد مساجد از ۸۵ به ۳۰ و تعداد حسینیهها از ۱۴۵ به ۴۸ مورد کاهش یافت که فقط حدود نیمی از آنها با محل قرارگیری مسجد در ادوار گذشته انطباق داشته و نیمه دیگر مساجد پیشنهادی جدید بودهاند.
تخریب مساجد در بافت ثامن مجوز شرعی داشته است؟
محسن اکبرزاده که دارای مدرک دکترای معماری اسلامی تخصص مسجد، معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن و عضو تیم تهیهکننده طرح جدید حریم رضوی است، در خصوص تخریب مساجد و ساخت معوض میگوید: در میان علمای شیعه و سنی هیچ فتوایی یافت نمیشود که اجازه دهد مسجد به کاربری تجاری، اقامتی یا فضای سبز تبدیل شود. تنها مواردی که در میان فتواها وجود دارد، در دو دسته عمده قرار میگیرند؛ دسته نخست جوازی است که برای تعمیر و توسعه مسجد داده میشود. در این موارد فقط زمانی اجازه داده شده بخشی از کالبد مسجد تخریب شود که تعمیر و بهرهبرداری از آن به هیچ وجه ممکن نبوده و بیم صدمه جانی و اتلاف نفوس مسلمانان برود و حتی با تخریب و بازسازی مسجد بدون چنین ضرورتی کاملاً مخالفت شده است.
خروج از مسجدیت برای زمینی که وقف ابدی مسجد شده، غیرممکن است
او ادامه میدهد: بر این اساس اگر قصد توسعه مسجد وجود داشته باشد، فقط یک یا دو دیواری که برای توسعه ضروری است، مجوز تخریب مییابد و بازسازی کلی مورد موافقت نیست. مورد دیگری که میتواند کانون اصلی این بحث باشد، قرار گرفتن مساجد در میانه راههای تازهساخت است. مرحوم آیتالله بهجت تخریب مسجد را در چنین شرایطی کاملاً غیرمجاز میدانند و هیچگونه توجیهی حتی طرحهای قانونی را به عنوان دلیل نمیپذیرند. امام خمینی(ره) همچنان بر شرط بیم اتلاف نفوس در این مورد نیز تأکید میکنند و با مواردی که تعریضهای معمول، بخشی از مسجد را برای سهولت تردد حذف کرده، با وجود توسعه مسجد از ضلع دیگر، مخالفت جدی دارند. رهبر معظم انقلاب نیز این امر را تنها در صورتی مجاز میدانند که مسئله بسیار ضروری، غیرقابل حل، غیرقابل جایگزینی و خطرآفرین باشد. در این شرایط نیز مانند اکل میته (خوردن گوشت مردار برای زنده ماندن) حد استفاده از زمین مسجد را تا زمانی تعیین میکنند که این ضرورت وجود دارد و با رفع ضرورت، احیای مسجد واجب میشود. حتی در مواردی تصریح شده که باید از نجس کردن این محدوده در معبر قرار گرفته اجتناب کرد و عملاً خروج از مسجدیت را برای زمینی که وقف ابدی مسجد شده، بنا به نص صریح دین ممکن نمیدانند. مفروضاتی مانند متروک واقع شدن مسجد، وجود مساجد متعدد در نزدیکی هم و تبدیل به احسن از جانب تمامی فقها مردود دانسته شده است.
معوض مسجد به غلط تعبیر شد
اکبرزاده تصریح میکند: رسم قبول کردن معوض مسجد از سمت سازمان اوقاف نیز مبتلای مغلطهای شده که باید ابهام آن را زدود. شهرداری در هر تعریضی هزینه و قیمت ملک تخریبی را به مالکان پرداخت میکند و در این موضوع، اوقاف به عنوان متولی، و نه مالک، این وجه را دریافت و در همان موضوع وقف خرج میکند. حال اگر شهرداری به دلیل نبود نقدینگی، زمینی را به اداره اوقاف بدهد، از لفظ عمومی معوض استفاده میکند. این مسئله به هیچ وجه جابهجایی مسجد قلمداد نمیشود. باید دقت داشت که مسجدیت بر مکان و جایی مشخص جاری میشود و امری ابدی است. حتی بنای مسجد نیز به عنوان روبنا تنها به قصد خدمترسانی به نمازگزاران ساخته میشود؛ مانند سرویس بهداشتی، وضوخانه، قفسه کتاب، جامهری و ساختمان حکم مسجد را نداشته و با تخریب آن مسجدیت مسجد برطرف نمیشود.
این پژوهشگر معماری اسلامی اضافه میکند: بر همین اساس، فقها بازگشت کارکرد مسجدی را که معبر شده، امری ضروری و واجب میدانند. اگر این مسجد در معبری قرار گرفته، باید در صورت امکان با اصلاح هندسی و رفع ضرورت ترافیکی دوباره زمین به کارکرد مسجدیت خود برگردد و در مورد فضای سبز یا مجتمعهای تجاری و اقامتی ضرورت بازگشت، امری قطعی است.
داد و ستد در زمینی که وقف ابدی مسجد است
اکبرزاده بیان میکند: دردناک آنجاست که مردم، بیخبر از مسجد بودن یک فضا، بدون طهارت شرعی مناسب مسجد در آن فضا تردد کنند و جبران اثرات وضعی و تکوینی این هتک و تنجیس مسجد بدون شک بر عهده بانیان و مدیران قرار دارد. چگونه است وقتی حتی سخن گفتن از معامله و مال دنیا در مسجد حرام است و با واکنش جدی حضرت رسول(ص) روبهرو میشود و گویندگان را لعنت میکنند و بر عهده شنوندگان واجب میکنند تا آنان را لعنت کنند، در مجتمعهای تجاری متعددی مانند فرهاد، نرگس، رضوان، یادگار۲ و مبین قرار است روی مساجد تخریب و غصب شده، داد و ستدی صورت بگیرد؟ زیان تکوینی این گستاخی در چند قدمی حرم مطهر رضوی را چه کسی بر عهده میگیرد؟ آیا هیچ راه اصلاح هندسی ترافیکی برای تخریب نکردن مسجد هفت در، مسجد حوض معجردار، مساجد محذوف در شارستان رضوی و بولوار امیرالمؤمنین(ع) و حدود ۳۰ مسجدی که در این سالها در نزدیکی حرم مطهر رضوی تخریب شده، وجود نداشته است؟ آیا کسی هست که بتواند ضرورت تخریب یک به یک این مساجد را تا حد بیم از اتلاف نفوس مسلمین که شرط خروج موقت زمین مسجد از مسجدیت است، بر عهده بگیرد؟ و اگر چنین جسارتی هست، آیا چنین صلاحیت و کفایتی نیز دارد؟
موضوع را از رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد پیگیری میکنیم.
تحقیق و تفحص از مساجد بافت اطراف حرم مطهر رضوی کلید خورد
حجتالاسلام حسن منصوریان در این خصوص میگوید: درباره مساجد و حسینیههای بافت اطراف حرم مطهر رضوی طرح تحقیق و تفحص داریم. در کمیسیون فرهنگی از توضیحات منطقه ثامن قانع نشدیم و موضوع طبق آییننامه به جلسه کاری شورا کشیده شد. در آنجا هم اعضا از توضیحات قانع نشدند. در نتیجه هیئت تحقیق و تفحص تشکیل شد و به زودی احکام اعضای هیئت صادر و کار شروع میشود.
وی ادامه میدهد: مساجد بافت ثامن تنها موضوعی است که تحقیق و تفحص درباره آن به این مرحله رسیده؛ چراکه موضوع بسیار مهمی است و خیلی از دستگاهها باید جوابگو باشند و از آنها مدارک و مستندات مطالبه خواهیم کرد.
منصوریان متذکر میشود: برآورد کلی که تاکنون در تحقیق و تفحص به آن رسیدهایم این است که چرا تعداد مساجد تا این اندازه کم شده است؟ مساجد، پشتوانه حرکتهای دینی مذهبی و عناصر هویتی و دینی ما هستند. چرا به این راحتی از بین رفتهاند و در عوض آنها چه چیزی به شهر داده شده است؟
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد میگوید: در یک موضوعی که توضیح دادند، حدود ۱۱ مسجد تخریب و در یک مسجد تجمیع شده؛ اما همان مسجد معوض هم خودش در طرح تعریض خیابان قرار داشته و مقداری از آن از بین رفته است!
منصوریان عنوان میکند: در این خصوص موارد گوناگونی وجود دارد و ما حتماً از باب صیانت از نیت واقفان و برگرداندن سرانههای اصلی مذهبی این شهر که مطابق با بوم مذهبی این شهر است، محکم ورود خواهیم کرد.
وی در ادامه به نکته دیگری در خصوص سرانههای مذهبی شهر اشاره و بیان میکند: این در حالی است که اضافه کردن یک سرانه مذهبی به این شهر مشکلات عدیدهای اعم از تغییر کاربری، ایجاد، تعمیر و تجهیز دارد. در حال حاضر حدود ۴۰۰ مسجد را مورد تعمیر و تجهیز قرار دادهایم و افزون بر این، ساخت چند مسجد را نیز برعهده گرفتهایم تا سرانه مذهبی شهر حفظ شود. اگر نتوانیم مساجد را حفظ و صیانت کنیم، مساجد دیگری هم که الان در حال ساخت هستند، در امان نخواهند بود و به مرور زمان زوال مییابند. به همین خاطر محکم پای این موضوع ایستادهایم تا در خصوص مساجدی که در بافت ثامن دچار مشکل شده و از بین رفتهاند، تحقیق و تفحص صورت بگیرد.
خبرنگار: معصومه مؤمنیان
معصومه مؤمنیان