Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این‌که واگذاری خرید گندم به بخش خصوصی ظرف یکسال آینده امکان پذیر نیست، گفت: برای این واگذاری نه کشاورزان آمادگی دارند و نه زیرساخت‌های فنی آماده است، در نتیجه این واگذاری به تدریج و پلکانی خواهد بود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ عبدالمهدی بخشنده با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری، افزود: مطابق این قانون قیمت تضمینی می‌تواند جایگزینی برای خرید تضمینی باشد و محصولات کشاورزان با عرضه در بورس کالا به فروش برسد، در همین راستا عرضه جو، ذرت، چغندر قند و اخیرا دانه‌های روغنی در بورس کالا در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اما در مورد گندم چون کشت آن گسترده و در تمام استان‌ها است، اجرای قانون قیمت تضمینی برای تمام تولید و در تمام استان‌ها ظرف یکسال آینده امکان عملیاتی شدن ندارد.

بخشنده آغاز عرضه گندم 4 استان کشور در بورس را نقطه آغاز جایگزینی روش قیمت تضمنی به جای خرید تضمینی گندم دانست و گفت: در مورد محصولات جو و ذرت نیز عرضه در بورس از دو تا سه استان آغاز شد و بعد از چند سال اکنون به طور کامل از طریق بورس انجام می‌شود،  در مورد گندم نیز این روند تدریجی خواهد بود و به مرور در سایر استان‌ها عملیاتی می‌شود.

بخشنده در پاسخ به این پرسش که سال آینده چند استان به خرید تضمینی گندم افزوده می‌شوند، بیان کرد: برای تعیین تعداد استان‌ها و میزان عرضه گندم در بورس وزارت جهاد کشاورزی باید با سازمان برنامه و بودجه کشور و بورس کالای ایران توافق کند و پس از آن اسامی استان‌ها و میزان عرضه اعلام خواهد شد.

وی یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی اجرای قانون قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی را خرد مالکی در مزار گندم دانست و اضافه کرد: در کشورهای اروپایی عمده مزارع در سطوح بزرگ هستند و به همین دلیل اغلب محصولات به راحتی قابلیت عرضه در بورس را دارند اما، در ایران به دلایل خرد و کوچک بودن مزارع، کیفیت متفاوت گندم‌ها و قرارگیری مزراع کوچک در نقاط دور دست عرضه محصولات در بورس بسیار سخت است.

بخشنده برای رفع این مشکلات پیشنهاد کرد؛ تشکل‌ها و تعاونی‌های تولید به خرید ورود پیدا کنند و با جمع‌آوری محصولات امکان عرضه در بورس را تسهیل بخشند.

پایان آبان زمان تسویه کامل مطالبات

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران نیز گفت: پرداخت مطالبات گندمکاران در یکی دو سال گذشته با روند خوبی انجام شد اما، امسال چون باید منابع مورد نیاز از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص پیدا می‌کرد و از طریق خزانه وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت می‌شد با یک سری مشکلات روبه‌رو شدیم که موجب شد به موقع منابع تامین نشود و پرداخت‌ها به تاخیر بیفتد.

بخشنده با بیان اینکه تا 10 روز دیگر تسویه کامل مطالبات گندمکاران انجام می‌شود، افزود: تاکنون بیش از 9 هزار میلیارد تومان معادل 78 درصد پول گندم کاران کشور پرداخت شده و تنها 22 درصد آن باقیمانده است که تا پایان آبان ماه تسویه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایدال ما این است که کشاورزان ظرف مدت 2 تا 3 هفته پس از تحویل محصول بهای دسترنج خود را دریافت کنند، اظهار کرد: از هفته گذشته برای پرداخت باقی مانده مطالبات گندمکاران معادل دو هزار و 620 میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته که طی هفته جاری مراحل انتشار و تبدیل آن به پول انجام خواهد شد.

پیگیری معاونت معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی برای دریافت اعتبارات کشاورزی حفاظتی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با تاکید بر اینکه پرداختن به کشاورزی حفاظتی اجتناب ناپذیر است، گفت: حفظ کیفیت خاک، حفظ منابع آبی و افزایش تولید در آینده وابستگی مستقیم به کشاورزی حفاظتی دارد.

بخشنده خاطر نشان کرد:  از 3 - 4 سال گذشته برخی از عملیات‌های مربوط به کشاورزی حفاظتی در کشور آغاز شده و در سطح و با شتاب خوبی در حال انجام است.

وی با بیان این‌که مصوبه برنامه ششم درباره کشاورزی حفاظتی، به توسعه این بخش کمک می‌کند، افزود: این معاونت از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور پیگیر دریافت اعتبارات لازم برای توسعه کشاورزی حفاظتی است.

بخشنده  تاکید کرد: دانش خوبی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی درباره کشاورزی حفاظتی به‌دست آمده که امیدوارم به توسعه این بخش بیانجامد.

اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌زودی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در مورد زمان اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز گفت: وزیر جهاد کشاورزی رسما در تیرماه امسال پیشنهاد قیمت خرید تضمینی 40 محصول زراعی و باغی را به دبیرخانه شورای اقتصاد مستقر در سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده اما هنوز در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با سازمان برنامه بودجه به توافق نرسیده است.

 بخشنده در پایان گفت: قرار شده قیمت‌های تضمینی پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به طور مستقیم در شورای اقتصاد مطرح شود و امیدواریم ظرف یک تا دو هفته آینده این قیمت‌ها اعلام شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۲۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد

ایسنا/فارس مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی دانه‌های روغنی استان فارس از خرید یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی توسط این تعاونی خبر داد.

سید حبیب علوی امروز، ۱۴ اردیبهشت طی بازدید از مراکز خرید کلزار با اعلام این مطلب گفت: خرید کلزا در فارس توسط شرکت تعاونی کشاورزی دانه‌های روغنی استان فارس با مشارکت اتحادیه و شرکت‌های تعاون روستایی در شهرستان‌های استان درحال انجام است.

وی اظهار کرد: بیش از یک هزار تن کلزا تاکنون در شهرستان‌های مهر، لار، زرین دشت و جویم خریداری شده ودر حال بارگیری به کارخانجات روغن کشی است.

علوی با بیان اینکه خرید در این شهرستان‌ها همچنان ادامه دارد، افزود: طبق قرارداد با یک شرکت صنایع غذایی مقرر شده است حداکثر یک‌ماه پس‌از بارگیری بهای خرید به کشاورزان پرداخت شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی دانه‌های روغنی استان فارس تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی کلزا در سال جاری ۳۵ هزار تومان با افت ۲درصد ناخالصی و۱۰ درصد رطوبت اعلام شده است.

وی یادآور شد: با توجه تغییر در شیوه خرید کلزا در سال جاری، شبکه تعاونی‌های روستایی نسبت به تحویل کلزا از کشاورزان گرامی و ذخیره‌سازی در انبارها اقدام کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز خرید گندم با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از هفته آینده
  • قیمت گندم مشخص شد
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن گندم در بیله‌سوار
  • قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار و پانصد تومان/ آغاز خرید از هفته آینده
  • خرید تضمینی گندم به ۸۵۵ هزارتن رسید
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد