Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- اربعین حسینی که می رسد خراسان رضوی به ویژه مشهد مقدس خود را برای برپایی دومین شور بزرگ حسینی و استقبال از راهپیمایان دلداده آقای علی بن موسی الرضا(ع) از اقصی نقاط کشور و آنان که از راهپیمایی بزرگ اربعین در عراق بازمی گردند آماده می کند.

در این ایام مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در مشهدش از یک سو میعادگاه دلدادگان کسانی است که از صف راهپیمایان در همایش بزرگ اربعین حسینی در عراق بازمانده اند و خود را با عزاداری در جوار بارگاه منور رضوی تسلی می دهند و از سوی دیگر این صحن و سرا منزلگاه ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) در مشهد است که خود را برای پذیرایی از راهپیمایان دهه آخر صفر و زائران بازگشته از راهپیمایی اربعین مهیا می سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دهه آخر صفر که آغاز آن اربعین حسینی و خاتمه اش سالروز شهادت امام رضا (ع) است در قطب معنویت و پایتخت مذهبی ایران اسلامی تبلور هنگامه ای دیگر از شور و شعور حسینی است، این شور چه از جانب آنان که به نام ثامن الحجج (ع) به خیل راهپیمایان اربعین حسینی در عراق پیوسته و با برپایی ایستگاههای صلواتی به نام آن حضرت به دلدادگان اباعبدالله الحسین (ع) خدمت می کنند و چه از جانب آنان که در این شهر به استقبال زائران پیاده امام رضا (ع) می روند بی نظیر و ستودنی است.
همزمان با دهه آخر صفر پرچم سبز مزین به نام آقا علی بن موسی الرضا(ع) همراه با کسانی که در زیر این بیرق به خدمت مشغول می شوند داخل و خارج از مرزهای ایران در اهتزاز است و این ایام با اسم آن حضرت گره خورده و بر تارک جهان اسلام می درخشد.
به گفته معاون هماهنگی زیارت و امور زائران استانداری خراسان رضوی این استان با مشارکت مردم 60 ایستگاه صلواتی یا موکب در شهرهای کربلا، سامرا و مسیرهای نجف ـ کربلا و کربلا ـ کاظمین برای پذیرایی از راهپیمایان اربعین حسینی برپا کرده است.
محمدحسن واحدی افزود: استان خراسان رضوی برای اربعین حسینی و 28 صفر در دو موضوع راهپیمایی کشور عراق و ارائه خدمات به زائران در داخل کشور فعالیت می ‌کند.
وی ادامه داد: امسال بیش از 85 هزار نفر از خراسان رضوی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در عراق شرکت کردند که این آمار هنوز قطعی نشده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود خراسان رضوی در ایام پایانی ماه صفر پذیرای بیش از 3.5 میلیون زائر باشد گفت: در مدت مشابه سال گذشته سه میلیون و 200 هزار زائر عزادار وارد این استان شدند.
معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برآوردها حاکی از ورود 350 هزار زائر پیاده به مشهد در روزهای پایانی ماه صفر است اظهار کرد: این تعداد در مدت مشابه پارسال 298 هزار زائر پیاده بود.
وی گفت: کمیته های مختلف ستاد زائران پیاده دهه آخر صفر در قالب کمیته های خدمات شهری، حمل و نقل، خدمات مسافرتی، امور شهری و شهرداری، اطلاع رسانی، امنیتی و انتظامی، بهداشت و سلامت، هلال احمر و تبلیغات اسلامی فعال شده اند تا تامین کننده امنیت، سلامت و سایر نیازهای زائران پیاده آقای علی بن موسی الرضا در دهه پایانی صفر باشند.
واحدی افزود: بیش از 250 ایستگاه صلواتی و مراکز اقامتی و مدارس برای پذیرایی و اسکان زائران پیاده در مسیرهای بین شهری و داخل شهر در حال استقرار و آماده سازی هستند تا بتوانند بهترین خدمات را به زائران ارائه دهند.
قرنهاست که بارگاه منور رضوی در دهه آخر صفر محل برپایی مراسم عزا و برگزاری آیین و مناسک مذهبی از اربعین تا شهادت امام رضا (ع) است.
بنا به روایات اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی قدمت برگزاری مراسم سوگواری دهه آخر صفر به 156 سال قبل بازمی گردد و قدیمی ‌ترین سند موجود مربوط به هزینه‌های برگزاری مراسم سوگواری در دهه آخر صفر مربوط به سال 1282 هجری قمری از محل مصارف موقوفه وزیر نظام است.
براساس اسناد موجود برگزاری مراسم عزا و ذکر مصیبت به مناسبت های مختلف در حرم مطهر امام رضا (ع) مرسوم بوده و اجرای مراسم سوگواری به ویژه در دهه نخست محرم و دهه آخر صفر با وسعت و شکوه خاصی برگزار می شده است که خطبه خوانی، شمع گردانی و مجالس روضه خوانی از متداول ترین و قدیمی ترین آیین ها در مراسم دهه آخر ماه صفر در حرم مطهر رضوی بوده است.
هرچند حضور زائران پیاده در دهه آخر صفر برای زیارت بارگاه منور رضوی و شرکت در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) در این ایام پس از انقلاب اسلامی رواج یافته اما این حضور بر شور و شکوه مراسم عزاداری برای آن حضرت در مشهد و خدمت شایسته به زائران افزوده است.
همزمان با شب و روز اربعین حسینی در مشهد آیینهای مذهبی و سوگواری در نقاط مختلف شهر برگزار می شود، دسته روی هیاتهای مذهبی در خیابانها آغاز می شود و مقصد نهایی همه این هیاتها بارگاه منور رضوی است. شب گذشته همه خیابانهای این شهر مزین به بیرقها و پارچه های سیاه مربوط به آقا اباعبدالله الحسین(ع) بود. ایستگاههای صلواتی برپا شده در خیابانهای منتهی به حرم مطهر مشغول پذیرایی از زائران و مجاوران بودند و پخش نذورات از سوی دلدادگان حسینی فضای شهر را تغییر داده بود.
آیین محوری شامگاه اربعین حسینی با حضور هیاتهای مذهبی و زائران و مجاوران عزادار حسینی در رواق امام خمینی (ره) بارگاه منور رضوی برگزار شد. در این ویژه برنامه امیر عارف به قرائت زیارت عاشورا و حجت الاسلام و المسلمین کاظم راشد یزدی با موضوع مبانی تربیت در اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت. سپس ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مرثیه سرائی و عزاداری پرداختند.
مراسم عزدارای اربعین و دهه آخر صفر در حرم رضوی با شکوه و معنویت خاصی از چهارشنبه شب آغاز شده و طبق سنت دیرینه در آخرین روز از صفر و سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) به اوج خود می‌‏ رسد.
گزارشگر: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۹۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود

جعفر رئیسیان زاده در این باره اظهار داشت: این برنامه با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران ارشد ملی و استانی، با هدف تجلیل از کارگران به عنوان ارکان اصلی تولید و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، تدارک دیده شده است.
وی، با اشاره به اینکه این مراسم  روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشا در ورزشگاه امام رضا (ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این مراسم از ۲۵ هزار کارگر مشهدی به همراه خانواده‌هایشان تجلیل خواهد شد.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی خاطرنشان کرد:مدعوین به این مراسم از طریق کارفرمایان در کارخانجات مختلف شناسایی شده‌اند به طوری که سهمیه‌ای برای تجلیل از کارگران شاغل در هر کارگاه تولیدی و مجموعه فعال در امر تولید در نظر گرفته شده است.
رئیسیان زاده  ابراز داشت: ویژه برنامه های این مراسم شامل جشن خانوادگی، اجرای سرود و نماهنگ‌های مذهبی، برنامه‌های شاد برای کودکان، سخنرانی و نور افشانی است و در پایان مراسم، غذای متبرک رضوی به خانواده‌ها اهدا خواهد شد.
وی گفت: همچنین در این برنامه از تعدادی از کارگران نمونه که در راستای تولید کار ویژه و منحصر به فردی انجام داده‌اند نیز به نمایندگی از تمامی کارگران تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود