Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@21:47:16 GMT

کشاورزی پایدار با طلای خاکستری

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۹۸۰۰

کشاورزی پایدار با طلای خاکستری

به گزارش ایرنا بر همین اساس امروز شنبه نشستی با حضور کارشناسان کشوری به منظور تبیین این شیوه علمی و بررسی راهکارهای عملیاتی آن با استفاده از دانش و فناوری روز در تبریز برگزار شد.
مدیر دفتر محیط زیست کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در این نشست یکروزه با اشاره به اینکه نقشه استفاده مجدد و بازچرخانی پساب در کشور در حال تهیه است، گفت: تدوین راهبرد کلان در این زمینه ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فریدون آرمانفر با اشاره به اینکه از 42 میلیون متر مکعب از فاضلاب استان آذربایجان شرقی در زمان حاضر 28 میلیون مترمکعب تصفیه می شود، گفت: بخشی از فاضلاب تصفیه نشده توسط کشاورزان استفاده و در واقع وارد محیط می شود.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی سهند نیز با اشاره به اینکه سال گذشته اولین همایش بازچرخانی در استان برگزار شد، خاطرنشان کرد: موضوع آب کم اهمیت تر از مسائل دفاعی نبوده و بحران آب دارای ابعاد گوناگونی از مدیریت پساب تا توزیع است.
بهزاد پورعباس با بیان اینکه بازچرخانی نیازمند فناوری مناسب است، گفت: برای سال آینده ( 2018) همایش بین المللی تحت این عنوان در تبریز برگزار می شود.
دانشیار دانشگاه صنعتی سهند هم با ارائه گزارش کمیته فناوری این همایش، گفت: بازچرخانی در سال 2012 در نقشه جهانی فناوری آب و فاضلاب به عنوان موضوع ویژه مطرح بود.
رضا یگانی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با بازچرخانی 87 درصد فاضلاب خود، رتبه نخست بازچرخانی پساب در دنیا را دارد، گفت: این صنعت به عنوان صنعت مولد محسوب می شود.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری های روز برای بازچرخانی پساب، اظهار کرد: تا زمانی که تعرفه آب پائین است، مجموعه های صنعتی رغبتی به تصفیه نخواهند داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تصفیه هر متر مکعب فاضلاب صنعتی 20 میلیون ریال هزینه دارد، گفت: عدم اعمال سیاست های بازدارنده محیط زیستی و حاکم بودن نگرش سودآوری مالی بدون توجه به مولفه های زیست محیطی از عوامل کم توجهی به این موضوع است.
وی اعمال سیاست های تشویقی و تنبیهی برای استفاده بهینه از منابع طبیعی را ضروری دانست و پیشنهاد کرد: برای واحدهای صنعتی واقع در مسیر خط انتقال آب زرینه رود که نیازی به آب با کیفیت ندارند، مصارف جدید تعریف شود.
یگانی با اشاره به اینکه مسوولیت تامین 10 درصدی آب دریاچه ارومیه با استان آذربایجان شرقی است، خاطرنشان کرد: مدول دوم تصفیه خانه تبریز به منظور انتقال پساب آن به دریاچه ارومیه در دست اجراست.
رییس گروه تحقیقات شرکت آب و فاضلاب روستایی با اشاره به ارائه نشدن طرح جامع آب کشور، گفت: به دلیل تشدید شرایط خشکسالی رقابت در بین بخش های شرب، صنعت و کشاورزی افزایش یافته است.
مجتبی صیادی با اشاره به اینکه بی تدبیری در کنار خشکسالی به وضعیت بحرانی امروزی دامن زده است، افزود: باروری ابرها به دلیل هزینه بری بالا و اثربخشی کم در دنیا مورد توجه نیست.
وی با اشاره به مشکلات و تنش های اجتماعی حاصل از انتقال بین حوضه ای آب حتی در سطح مدیران و نماینده های مردم در خانه ملت، گفت: ادبیات استفاده از آب در کشور ما ضعیف است.
وی با اعلام اینکه در 20 سال گذشته 200 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از سفره های زیر زمینی اتفاق افتاده است، گفت: فرونشست زمین و ریزگردها از تبعات کاهش آب سفره های زیرزمینی است.
صیادی با اشاره به اینکه سازمان ملل هم در سال 2011 آب و محیط زیست را به عنوان یکی از چالش های جهانی مطرح کرد، گفت: سالانه 200 میلیارد متر مکعب فاضلاب خام وارد مجراهای طبیعی می شود.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما هم بر اساس برآورد 33 میلیارد متر مکعب پساب تولید می شود، گفت: این در حالی است که توسط 183 تصفیه خانه موجود تنها 3 میلیارد مترمکعب پساب صفیه می شود.
صیادی با اشاره به اینکه 112 تصفیه خانه فاضلاب در کشور در دست احداث است، گفت: پساب جزوی از چرخه طبیعی است و با توجه به چالش آب، چاره ای جز بازچرخانی پساب نداریم و در کنار مدیریت مصرف آب باید اطلس بازیابی پساب تدوین شود.
دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با اشاره به انتخاب شعار 'پساب، طلای خاکستری' به عنوان شعار روز جهانی آب در سال 2017 میلادی، گفت: سند ملی فناوری‌های راهبردی آب به عنوان یک نقشه راه برای مدیریت بهینه آب کشور تدوین شده است.
علی اصغر اعلم الهدی اظهارکرد: در این سند بر اجرای سه سیاست شامل حکمرانی با مشارکت تمامی ذی نفعان، مدیریت یکپارچه و مدیریت هوشمندانه تاکید شده است.
وی با اشاره به مقرون به صرفه و پایدار بودن پساب، گفت: برای تسهیل در امر تصفیه باید آلودگی آب را در سرمنشاء کنترل کنیم.
اعلم الهدی با بیان اینکه الگوی قدیمی کشورمان در مورد جدا بودن فاضلاب آب مورد استفاده در آشپزخانه با آب مصرفی در بخش های دیگر، مورد توجه کارشناسان اروپایی قرار دارد، گفت: امروز هم برای نتیجه گیری بهتر باید پساب خاکستری را از پساب سیاه جدا کنیم.
به گزارش ایرنا، فاضلاب تولید شده در خانه شامل فاضلاب تولیدی آشپزخانه، حمام و لباس‌شویی (به جز فاضلاب توالت) را آب خاکستری می‌گویند که تقریباً ۵۰ تا ۸۰ درصد فاضلاب شهری را تشکیل می‌دهد.
آب خاکستری پس از تصفیه می‌تواند بسته به نوع و میزان تصفیه اعمال شده، برای مصارف غیرشرب، آبیاری سطحی و زیرزمینی، لباس‌شویی و سرویس بهداشتی مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
بطور کلی سامانه‌های بازچرخانی و استفاده‌ی مجدد از آب خاکستری شامل چند بخش و واحد اصلی است:
• سامانه جمع‌آوری متشکل از شیرها و لوله به منظور انتقال آب خاکستری به بیرون از خانه
• مخزن جمع‌آوری برای نگهداری موقت مقدار زیادی از آب خاکستری
• سامانه‌ها و واحدهای مربوط به فرایندهای مختلف تصفیه همچون آشغال‌گیری، انواع فیلترها و گندزدایی
• پمپ برای انتقال آب خاکستری تصفیه شده از مخزن جمع‌آوری به مقاصد مورد استفاده
بر اساس این گزارش، استفاده مجدد از آب خاکستری و بازچرخانی آن بخصوص در بخش کشاورزی، به عنوان یکی از راهکارهای اصولی مورد اجماع مجامع علمی به منظور مقابله با بحران های کیفی و کمی منابع آب درکشورهای درحال توسعه توصیه و دربسیاری از این کشورها اجرا شده است.
نشست تخصصی چندساعته بازچرخانی پساب در تبریز به عنوان یکی از برنامه های جنبی پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ( ربع رشیدی ) برگزار شد.
گزارش از پرویز انصاری**انتشار: عزیزی راد
3071/518

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرآموزی برای کسب مهارتی پایدار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، رئیس هنرستان شهید اربابی رشید زابل گفت: این هنرستان دارای ۱۱۰ هنرجو در ۴ رشته تحصیلی است.
علیدادی افزود: هنرجویان این هنرستان در رشته‌های تعمیر ماشین آلات کشاورزی، امور دامی، امور زراعی و کشت و کار مکانیزه مشغول کسب مهارت هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • بازدید علمی دانش آموزان از تصفیه خانه آب ارومیه
  • هنرآموزی برای کسب مهارتی پایدار
  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر