Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - ایرنا- مدیر مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد گفت: طبق بررسی های انجام شده طی 10 تا 15 سال آینده، موج دوم دیابت در این استان فرا می رسد و بیشتر افراد را در معرض ابتلا قرار می دهد.

دکتر سید محمدرضا آقایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیماری دیابت را شایع ترین بیماری غدد دانست و افزود: طبق بررسی های انجام شده بیش از نیمی از دانش آموزان استان چاق بوده و اضافه وزن دارند و 30 درصد آنها هفته ای یکبار فست فود مصرف می کنند پس دانش آموزان، آماده ابتلا به دیابت در سال های اینده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه کم تحرکی یکی دیگر از فاکتورهای دیابت است اظهار کرد: بیشتر افراد جامعه، تحرک بدنی ندارند و دانش آموزان هم از این قاعده مستثنی نیستند.
دکتر آقایی تغذیه نامناسب، ژنتیک ، استرس و غذاهای پر کالری و کم فیبر را از جمله دلایل اصلی ابتلا به دبایت نام برد و گفت: برنامه داریم که مدیریت استرس را به دانش آموزان آموزش دهیم.
وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه امار دیابت بارداری در حال افزایش است افزود: احتمال اینکه 30 درصد مادران باردار در پنج تا 10 سال پس از زایمان به بیماری دیابت نوع دو مبتلا شوند زیاد است.
وی اضافه کرد: باید دیابت بارداری را جدی گرفت و با غربالگری و مشاوره، آن را کنترل کرد.
مدیر مرکز تحقیقاتی- درمانی دیابت یزد افزود: ارائه مشاوره رایگان ،تشکیل پرونده ژنتیک برای مبتلایان به دیابت و آموزش از جمله اقدامات این مرکز در راستای پیشگیری و کنترل دیابت است.
وی همچنین از افراد در معرض ابتلا خواست به مراکز جامع سلامت یا مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان مراجعه کنند تا ضمن تشکیل پرونده آموزش های لازم در زمینه این بیماری به آنها داده شود.
*** رتبه پنجم استان یزد در زمینه شیوع دیابت
رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد در ادامه با بیان اینکه استان یزد در سالهای گذشته در زمینه شیوع دیابت در رتبه های نخست کشور قرار داشت گفت: اکنون با توجه اقدامات و فعالیتها انجام شده در زمینه پیشگیری از دیابت در استان ، یزد در رتبه پنجم کشور قرار دارد.
*** برنامه های هفته دیابت در استان
دکتر آقایی با اشاره به هفته ملی دیابت 19 تا 25 آبان گفت: استقرار اتوبوس دیابت در میدان امیرچخماق و ارائه مشاوره رایگان در زمینه پیشگیری و کنترل این بیماری ، برگزاری سمینار دیابت ویژه دانش آموزان و نشست خبری با اصحاب رسانه از جمله برنامه های این هفته است.
وی برگزاری همایش ' بانوی سالم، خانه سالم'، با حضور بانوان کارمند ادارات ، همایش زندگی سلام با موضوع' دیابت و بارداری' و برنامه ' ورزش همگانی' و ' نشاط دیابت' در پارکهای سطح شهر را از دیگر برنامه های این هفته اعلام کرد.
22 درصد افراد بالای 30 سال استان به دیابت مبتلا هستند و در مجموع 100 هزار نفر در استان یزد دیابت دارند.
حدود 40 هزار نفر از افراد دیابتی در مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان دارای پرونده هستند که از این تعداد فقط 20 هزار نفر فعال می باشند و برای کنترل بیماری خود به مرکز مراجعه می کنند.
بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش و موثر نبودن انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‏آید و در حال حاضر این بیماری یکی از معضلات کنونی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه است.
دیابت، شایعترین بیماری غدد در جهان و عامل چهار میلیون مرگ سالانه است به طوری که در هر دقیقه 12 مورد ابتلای جدید و 6 مرگ ناشی از دیابت گزارش می شود.
بیماری دیابت به سه نوع یک، دو و حاملگی تقسیم می شود و تاریخچه این بیماری به 1500 سال قبل از میلاد برمی گردد که برای نخستین بار در مصر مورد توجه قرار گرفت و در آن یک پزشک مشهور هندی این بیماری را شناخت و نام مدهومها ( بیمار ادرار شیرین ) را روی ان گذاشت.
پزشکان هندی برای تشخیص این بیماری ، ادرار بیمار را روی زمین ریخته و مشاهده می کردند که مورچه ها به سمت ان جذب می شوند.
نخستین توصیف کامل بیماری دیابت شیرین و تفکیک آن از دیابت بی مزه، توسط ابوعلی سینا انجام شد.
افرادی که قند خون ناشتای آنها بالاتر از 100 باشد، در مرحله پیش دیابت (پره دیابت) قرار دارند که باید با کنترل عوامل خطر این بیماری را پیشگیری کنند.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار جمعیت دارد.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار: فلاح

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۵۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مصطفی معین، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران، طی پیامی فرا رسیدن بیست و هفتمین سال‌روز جهانی آسم (سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸) را فرصتی مناسب جهت جلب توجه مسئولان و آگاهی بیشتر جامعه به اهمیت بیماری آسم به عنوان شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی و نوجوانی و جوانی و شایع‌ترین بیماری‌ تنفسی بزرگسالان، و به‌منظور مشارکت همگان در کمک به رفع کاستی‌های دارو و درمان و چالش های پیشگیری، کنترل و مراقبت از بیماران دانست. به این مناسبت یک همایش علمی و مباحث تخصصی در این زمینه در تهران (بیمارستان میلاد) و توسط شاخه‌های انجمن آسم وآلرژی ایران در چندین استان دیگر برگزار می‌شود.

در ادامه پیام دکتر معین آمده است که: هم اکنون بیش از ۳۵۰ میلیون تن از جامعه بشری از علائم تنفسی آسم رنج می‌برند و طبق مطالعات اخیر (۸-۱۳۹۷) انجام‌گرفته در مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی، حدود ۱۰/۹ درصد از کودکان و بیش از ۸/۹ درصد از بزرگسالان در ایران دچار این بیماری هستند.

نتایج پژوهش‌های علمی بین‌المللی نشان می‌دهد که علیرغم پیشرفت‌هایی که در تشخیص و درمان دارویی آسم حاصل شده و میزان مرگ و میر به علت این بیماری کاهش یافته ولی هنوز هم مشکلات تنفسی بیماران در حدود ۵۰ درصد از موارد به خوبی کنترل نشده که علت آن عدم مهارت بیماران در مصرف اسپری‌ها و یا عدم همکاری آن‌ها در مصرف اسپری استروئیدی تجویزشده توسط پزشکان معالج در ۳۰ تا ۷۰ درصد موارد بوده است. عدم کنترل مطلوب آسم موجب می‌شود که کیفیت زندگی این بیماران و خانواده‌های ایشان از نظر روانی و اجتماعی کاهش یابد و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم و سنگین دارو و درمان که به طور میانگین سالانه بالغ بر حدود ۳۰ میلیون تومان (۵۰۰ دلار) برای هر بیمار است، به آن‌ها تحمیل گردد. هم‌چنین افراد مبتلا به آسم با افت تحصیلی و غیبت از کلاس درس و یا کار و اشتغال، اختلال در خواب و استراحت، محدودیت در انجام ورزش و فعالیت‌های روزمره روبه‌رو می‌شوند. عدم کنترل مطلوب بیماری آسم کاستی‌های و علت‌های مختلفی دارد که رفع آن‌ها منوط به اهتمام پزشکان معالج، همکاری بیماران و خانواده‌های آنان و برنامه‌ریزی مناسب مسئولان نظام سلامت قرار دارد. بنابراین رفع این کاستی‌ها نیز در سه محور به شرح زیر ارائه می‌شود:

الف) رفع علل و کاستی‌های مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری توسط پزشکان

۱. عدم تشخیص دقیق و به هنگام آسم با وقت‌گذاری کافی برای بیماران

۲. درمان ناقص (مقدار دارو و طول مدت مصرف) با اسپری‌های کورتیکواستروئیدی

۳. عدم ارتباط منظم با بیماران و ارزیابی پیشرفت بهبودی با انجام معاینه و آزمون‌های تنفسی و یا آزمون‌های حساسیت (آلرژی)

۴. عدم ارائه آموزش و آگاهی به بیماران نسبت به مزمن بودن بیماری و جلب اعتماد و مشارکت آنان در چگونگی مصرف درست داروها در بلندمدت و سالم‌سازی محیط زندگی

۵. عدم تشخیص و درمان بیماری‌های همزمان؛ مانند چاقی و اضافه وزن، آلرژی بینی و سینوزیت، اکزمای پوست یا رفلاکس معده

۶. عدم توجه به شرایط خانوادگی، مسایل روانی- اجتماعی و وضعیت اقتصادی بیماران، و تاثیرپذیری آنها از خرافه‌ها و شایعات و شبه‌علم در اینترنت

ب) رفع علل و کاستی‌های مربوط به بیماران (و خانواده‌ها) در زمینه نیاز به افزایش آگاهی، یادگیری و رعایت توصیه‌های پزشک معالج و کسب مهارت‌های خودمراقبتی

۱. عدم همکاری بیماران (و خانواده‌ها) در مراجعه منظم به پزشک و مصرف طولانی‌مدت داروها

۲. عدم مصرف دقیق داروهای استنشاقی و استفاده از ابزار کمک دارویی (آسان‌نفس، دم‌یار...) به شکل درست

۳. نگرانی و یا وحشت از مصرف اسپری‌های تنفسی به‌ویژه کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، تاثیرپذیری از شایعات و شبه‌علم در فضای مجاری

۴. عدم همکاری در پیگیری توصیه‌های پزشک معالج برای بهداشتی کردن محیط زندگی و پرهیز از مواد آلرژی‌زا و یا تحریک‌کننده مانند دود سیگار و اسپند

۵. عدم گزارش دقیق سوابق پزشکی و ابتلا به بیماری‌های دیگری غیر از آسم به پزشک معالج

۶. مشکلات اقتصادی و عدم تمکن مالی بیماران برای تهیه اسپری‌های دارویی، مراجعه به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903231

دیگر خبرها

  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • سبزی‌های بی‌نظیر برای کنترل قند خون
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور