Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@11:45:07 GMT

زنگ هشدار از بین رفتن دریاچه کردستان

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۰۶۹۹

زنگ هشدار از بین رفتن دریاچه کردستان

وضعیت فعلی دریاچه زریوار خطرناک است و مدیران سازمان حفاظت محیط‌‌زیست زنگ هشدار را در این باره صدا در آورده اند پریسا سادات عظیمی

ایران آنلاین / در این جلسه، مجری طرح چند گزینه و مکان برای ساخت پالایشگاه را پیشنهاد می‌دهد و پس از انجام ارزیابی و ارائه گزارش آن به سازمان محیط زیست نسبت به بررسی مکان‌های پیشنهادی اقدام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عبدالوحید ریاضی‌فر»، مدیرکل محیط زیست کردستان درباره ساخت پالایشگاه در نزدیکی دریاچه زریوار و مشکلاتی که برای حیات آن به وجود خواهد آمد، گفت: مکان اولیه پیشنهادی جهت ساخت پالایشگاه مورد قبول دفاتر مربوطه سازمان حفاظت محیط زیست قرارنگرفته و باید ضمن معرفی مکان‌های مناسب دیگر گزارش ارزیابی ارائه شده اصلاح شود تا درنهایت به سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری ارسال و بهترین مکان انتخاب و مورد تأیید قرار گیرد.

بخشی نگری برخی از سازمان‌ها
مدیرکل محیط زیست کردستان بخشی نگری برخی از سازمان‌ها را در وضعیت فعلی دریاچه زریوار دخیل دانست و افزود: متأسفانه هر کدام از سازمان‌ها به‌ دور از برنامه سیستماتیک و مدیریت جامع، عمل می‌کنند که به‌ همین دلیل این عملکرد حتی در برخی موارد سد راه حفاظت تالاب و محیط زیست شده ‌است. وی مکان‌یابی نامناسب فضولات حیوانی و پسماندهای روستایی، ورود فاضلاب شهری محله‌های«استادیوم» و«سردوشی‌ها» مریوان، آتش‌سوزی نیزار، تغییرات اقلیمی (باعث تغییراتی در حجم آب ورودی تالاب شده) و افزایش فضولات و مواد معدنی که موجب تغذیه‌ تالاب از آنها شده را ازعواملی ذکر کرد که زریوار را تهدید می‌کنند. ریاضی‌فر خاطرنشان کرد: ساخت وساز غیرمجاز در حاشیه تالاب، باغداری و کشاورزی ناپایدار(نبود الگوی کشت مناسب و مصرف کود و سموم شیمیایی)، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اطراف تالاب توسط افراد ناآگاه و وجود تعاونی صیادان باعث مشکلاتی برای زریوار شده است.

تالاب پرآب است
ریاضی‌فر درباره خشکسالی و کاهش بارندگی و تأثیر آن بر میزان آب دریاچه، افزود: با توجه به بارندگی خوبی که امسال و سال گذشته داشتیم، تالاب هم‌اکنون وضعیت مناسبی دارد. بارندگی خوب در این 2 سال باعث سرریز آب تالاب شده، بخصوص سال قبل که سرریز آب 40 روز ادامه داشت.

تأثیر منفی خشکسالی
اما درباره خشکسالی می‌توان گفت، نتایج نشان می‌دهند که این پدیده از نظر کمی و کیفی روی آب دریاچه تأثیر منفی می‌گذارد. در زمینه زندگی جانوری هم موجب کاهش تعداد پرندگان بومی و غیربومی خواهد ‌شد. از طرفی، آب‌های زیرزمینی روند روبه کاهش داشته و با توجه به وابستگی فعالیت‌هایی نظیر آبزی ‌پروری، کشاورزی و گردشگری با دریاچه زریوار شاهد تأثیرات منفی خشکسالی روی این فعالیت‌ها در محدوده دریاچه خواهیم بود، به‌ طوری که خشکسالی زراعت، دامپروری و پرورش طیور در روستاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی با اشاره به اینکه خشکسالی تعداد صیادان و مزارع پرورش ماهی را کاهش داده و به‌دنبال آن مقدار صید و تولید ماهی نیز با کاهش مواجه شده، گفت: به طور حتم ورود گردشگران هم با کاهش روبه‌ رو می‌شود. خشکسالی به طور قطع به تالاب ضرر وارد می‌کند همچنان که در چند سال گذشته روی کاهش آب تالاب تأثیر گذاشته و باعث کاهش آب آن شده بود. ریاضی‌فر درباره ورود فاضلاب بخشی از مریوان به این دریاچه و مشکلاتی که در این راستا به وجود آمده، تصریح کرد: 3 حوزه توسعه گردشگری، حفظ محیط‌ زیست و حفظ و صیانت از منابع آبی دریاچه زریوار از اولویت‌های ستاد نجات بخشی این دریاچه است و همه دستگاه‌های اجرایی باید توان خود را برای نجات بخشی و ساماندهی این مکان طبیعی به‌کار گیرند. نجات‌بخشی دریاچه در چند بخش برنامه‌ریزی و عملیاتی خواهد شد که رسیدگی و ساماندهی وضعیت شبکه فاضلاب شهری و روستایی و ورود پساب‌های آلاینده به داخل دریاچه با سرعت بیشتر در اولویت برنامه‌ها خواهد بود.

تشکیل ستاد نجات‌بخشی دریاچه
وی از تشکیل ستاد نجات‌بخشی دریاچه زریوار و کارهای زیادی که در این زمینه انجام شده اشاره کرد و یاد آور شد: ساخت مسیرهای فاضلاب برای انتقال فاضلاب روستاهای اطراف دریاچه که تأثیر مهمی در کاهش حجم مواد آلی آب دریاچه و میزان آلودگی آن دارد، از جمله اقدام‌ها بوده است. طی چند سال اخیر تمام اهتمام محیط زیست کردستان با طرح مسائل اصلی زریوار در ستاد نجات بخشی و تأکید این اداره کل بر بالا رفتن تغذیه‌گرایی تالاب از فاضلاب‌های روستاهای اطراف آن بوده که این مسأله باید کنترل شود. البته با پیگیری‌‌های صورت گرفته و همکاری مجموعه استانداری و اداره‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی مقدمات ساماندهی و انحراف فاضلاب 7 روستا از 10 روستا انجام شده و 3 روستای باقیمانده و محله‌های استادیوم و سردوشی‌ها مریوان نیز در حال انجام است و این موضوع از اولویت اول اداره کل و ستاد نجات بخشی این تالاب است.

توقف ساخت و سازهای غیرمجاز
این مقام مسئول در محیط زیست کردستان در مورد ساخت و سازهایی که در حریم دریاچه انجام شده، گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه تالاب زریوار به طور کلی متوقف شده است. با دستور«عبدالمحمد زاهدی»، استاندار وقت کردستان در خصوص اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی استان باید تالاب زریوار را به‌عنوان یکی از موضوعات جدی و اساسی استان رصد و پیگیری کنند و با تشکیل ستاد نجات بخشی تالاب که در آن وظایف دستگاه‌ها به روشنی بیان شده ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه تالاب متوقف شده است. ساخت خانه باغ‌ها نیز با کمک سازمان جهاد کشاورزی، دادستان و نیروی انتظامی کنترل شده و در این زمینه تخریب بیش از 40 مورد بنای غیرمجاز در حاشیه تالاب براساس آرای قطعی دادگاه و بازداشت متخلفان با پیگیری قضایی و اقدام بموقع جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی انجام شده است.

تأیید نشدن ساخت و ساز داخل حریم پناهگاه حیات وحش تالاب
ریاضی فر در زمینه تشکیل پرونده برای ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تالاب، خاطرنشان کرد: 250پرونده در دادگستری دراین خصوص تشکیل شده است. هرگونه ساخت و ساز در داخل حریم پناهگاه حیات وحش زریوار به‌دلیل تبعات غیرقابل جبران بر اکوسیستم تالاب مورد تأیید این اداره کل نیست و به محض مشاهده بلافاصله از طریق ارگان‌های قضایی نسبت به جلوگیری و تخریب اقدام می‌شود، بنابراین هرگونه ساخت و ساز در زریوار باید با اخذ مجوز از اداره کل محیط زیست انجام گیرد.

برخورد با حفاران غیرمجاز
مدیرکل محیط زیست کردستان درباره برخورد با حفاران غیرمجاز چاه در اطراف دریاچه زریوار برای آبیاری اراضی کشاورزی، یادآور شد: ستاد نجات بخشی تالاب زریوار دی ماه سال 93 با هدف فعالتر کردن اداره‌های متولی حفاظت دریاچه، تلفیق و هماهنگی برنامه‌ها و همکاری اداره‌های دولتی و سازمان‌های مردم ‌نهاد و اجرای سیاست‌های محیط زیستی دولت، شکل گرفت. با توجه به پیگیری‌های انجام شده توقیف و جمع‌آوری 76 مورد تلمبه غیرمجاز و 4 مورد ماشین‌آلات غیرمجاز برداشت شن و ماسه، شناسایی 560 حلقه چاه غیرمجاز، انسداد 60 حلقه چاه غیرمجاز در حاشیه دریاچه و 10 مورد اخطاریه نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های حاشیه دریاچه از جمله اقدام‌های صورت گرفته از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان برای احیا و نجات زریوار بوده است. ریاضی فر افزود: با توجه به اینکه طرح آبیاری با استفاده از انتقال آب سد «گاران» در دست اقدام است، درصورت اتمام آن، آبیاری از طریق چاه قطع می‌شود و حتی از آب چاه‌های مجاز نیز با پایان این طرح (با توجه به تعهدی که توسط شرکت آب منطقه‌ای اخذ شده) استفاده نخواهد شد.

تغذیه‌گرایی و رشد نیزارها
مدیرکل محیط زیست کردستان به رویش نیزارهایی که در سطح دریاچه ایجاد شده اشاره کرد و گفت: بیشتر رشد نیزار در ضلع جنوبی تالاب است یعنی جایی که فاضلاب وارد تالاب ‌شده و باعث تغذیه‌گرایی و رشد نیزار می‌شود. البته با توجه به پیگیری‌های انجام گرفته، طرح هدایت فاضلاب محله «سردوشی‌ها» و «استادیوم» و 3 روستای حاشیه زریوار که فاضلاب آن وارد تالاب می‌شود در دست اقدام است و تا یک سال آینده به سرانجام خواهد رسید./ روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۰۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شهند عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طی سال آبی جاری، ۷۷ میلیون مترمکعب حق آبه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد که ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از میزان حق آبه مصوب رهاسازی‌شده است.

وی با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تالاب‌های درگه سنگی، طالقان، قوپی بابا علی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده است، گفت: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت زیست محیطی تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالاب‌ها هستیم.

شهند اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تابستان امسال نیز حق آبه ۳ تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی برازان تأمین خواهد شد.

کد خبر 6088778

دیگر خبرها

  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه