Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: نصب هرگونه حفاظ بر روی سی و سه پل و سایر پل های تاریخی با اجماع نظر کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی صورت می گیرد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الله یاری با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اینکه سی و سه پل و سایر پل های تاریخی امروز به عنوان یک معبر عمومی استفاده می شوند و با عنایت به بروز سوانح مختلف، مدیریت شهری با مشورت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به این نتیجه دست یافت که جهت تسهیل در تردد رهگذران و همچنین در جهت حفاظت از گردشگرانی که از پل های تاریخی بازدید می کنند نیازمند برنامه ریزی های ویژه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه با اشاره به اینکه روزانه چندین هزار نفر از روی سی و سه پل تردد می کنند افزود: با توجه به اینکه میدان انقلاب اسلامی، اصلی ترین میدان شهر محسوب شده و سی و سه پل دقیقا به عنوان یکی از اصلی ترین معابر ورودی و خروجی این میدان شناخته می شود، روزانه ده ها هزار نفر از روی این پل تردد نموده و برخی نیز همچون گردشگران مدت زمانی نسبتا طولانی از اوقات خود را بر روی این پل می گذرانند.

الله یاری ادامه داد: با توجه به اینکه پل های سی و سه پل و خواجو به صورت دو طبقه طراحی شده، در دو سمت عرشه های هر دو پل در عصر صفوی راهروهای سرپوشیده ای احداث شده که در دو سوی طبقه فوقانی پل ها قرار داشته و چشم انداز زیبایی را از دو سمت پل ها به سوی رودخانه در برابر دیدگان بیننده می گشایند، لذا عابرانی که در جهت عبور از طبقات فوقانی این دو پل این راهروها را انتخاب می کنند ناخودآگاه مدت زمانی را جهت دیدن مناظر پیرامون صرف می کنند و در همین نقطه است که همواره به دلیل عدم وجود هیچ گونه حفاظی، همواره حوادثی رخ می دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه این سازمان متولی حفاظت از آثار تاریخی است، اظهار داشت: پل های تاریخی اصفهان همانند سایر پل های تاریخی جهان به عنوان معبر عمومی شناخته می شوند و همین نکته باعث ادامه حیات این آثار به دلیل ادامه کارکرد آنها می شود، بنابراین هرگونه دخل و تصرف در این آثار تاریخی با نظر این سازمان امکان پذیر خواهد بود، با این وصف با توجه به بروز چندین حادثه در طی چهار سال اخیر در پیرامون پل های سی و سه پل و پل خواجو، در طی یک سال گذشته کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، طرح های مختلفی که مستلزم حفاظت از جان عابران و گردشگران و در عین حال حفاظت از آثار تاریخی باشد را مورد بررسی قرار داده اند.

وجود ۲۰۰ غرفه در طبقه فوقانی سی و سه پل

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه به ویژگی های سی و سه پل اشاره کرد و افزود: این پل تاریخی با ۲۹۹ متر طول و ۱۴ متر عرض، طولانی ترین پل تاریخی بر روی زاینده رود است که به صورت دو طبقه طراحی شده و محور اتصال چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا بر روی زاینده رود است، لذا این پل بزرگ در طبقه فوقانی خود در بخش راهروهای سرپوشیده دارای حدود ۲۰۰ غرفه است، با این وصف برنامه ریزان این طرح، پس از بررسی های اولیه، صرفا و به صورت آزمایشی این حفاظ را در یک دهانه (غرفه) از مجموع ۲۰۰ غرفه طبقه فوقانی سی وسه پل اجرا کردند تا از یک سو بازخورد این طرح توسط کارشناسان بررسی شود و از سوی دیگر نظرات شهروندان و سایر کارشناسان و همچنین دوستداران میراث فرهنگی نیز اخذ شود و پس از آن شورای فنی سازمان بهترین تصمیم را در این رابطه اتخاذ نمایند.

نصب نرده های جدید ایوان عالی قاپو پس از یک و نیم سال با اجماع نظر کارشناسان

الله یاری در ادامه به سایر تصمیمات مشابه در اداره کل میراث فرهنگی استان در این زمینه اشاره کرد و افزود: این روش در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مسبوق به سابقه است، به گونه ای که در زمان مرمت ایوان کاخ عالی قاپو، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که همزمان با پیش رفتن عملیات های مرمتی، برای نرده های حفاظ این ایوان عظیم نیز برنامه ایی در نظر گرفته شود، زیرا در حدود یکصد سال بود که این ایوان باشکوه فاقد نرده های حفاظ به صورت موزون و شکیل بود، لذا با توجه به کمبود منابع متقن علمی در این زمینه، آن هم پس از قریب به چهار سده، اداره کل میراث فرهنگی استان صرفا برای طراحی، ساخت و نصب این نرده ها با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت های موجود در این آثار تاریخی که همگی از سرمایه های ملی به شمار می روند، یک و نیم سال زمان صرف کرد، تا طرح علمی و متقن با اجماع نظر کارشناسان و صاحبنظران تهیه و سپس اجرا شود، لذا بخشی از طولانی شدن عملیات های مرمتی در ابنیه تاریخی به همین دلیل است.

او در همین رابطه اظهار داشت: برای نصب هرگونه حفاظ بر روی سی و سه پل و پل خواجو اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با آگاهی از حساسیت های موجود در این زمینه، خصوصا در حوزه آثار تاریخی شهر اصفهان و تجاربی که در حوزه های مختلف در سالهای پیش کسب کرده است، جهت نصب حفاظ بر روی سی و سه پل نیز از تجربه موفق حفاظ های ایوان عالی قاپو استفاده کرده و پس از بررسی های اولیه، صرفا اجازه نصب حفاظ بر روی یک دهانه از ۲۰۰ دهانه طبقه فوقانی سی و سه پل را صادر کرد تا پس از بررسی های دقیق کارشناسی با یک اجماع کامل به جمع بندی نهایی برسیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با اشاره به حساسیت های موجود در زمینه حفاظت از آثار تاریخی و همچنین حساسیت های ویژه در زمینه حفاظت از جان رهگذران افزود: با توجه به اینکه نهادهای ذیربط شهری همچون شهرداری و میراث فرهنگی در زمینه حفظ جان شهروندان در این پل ها و حتی سایر آثار تاریخی دارای مسئولیت حقوقی مشخص هستند، تلاش می کنیم تا با رعایت ضوابط میراثی و حفاظت از آثار، به حفظ جان گردشگران و رهگذران نیز بیندیشیم، با این وصف با توجه به اینکه در دهه های گذشته این نیاز نیز توسط مسئولین وقت احساس می شد، به صورت سنتی نرده هایی بر روی برخی دهانه های طبقه فوقانی پل خواجو نصب شده است، به گونه ایی که بینندگان امروز احساس می کنند این حفاظ ها نه تنها الحاقی نبوده بلکه بخشی از ساختار این پل تاریخی به شمار می رود.

وی ادامه داد: با این وصف هم اینک تلاش داریم تا با بررسی تجارب گذشته بهترین راه حل را با رعایت ضوابط میراثی در رابطه با سی و سه پل در نظر داشته باشیم. بنابراین اعضای شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان پس از قریب به یک ماه که از نصب آزمایشی حفاظ بر روی یکی از دهانه های سی و سه پل می گذشت با در نظر گرفتن تمامی نظرات شهروندان و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که طرح و اجرای این حفاظ و نحوه نصب آن متضمن حفاظت از پل سی و سه پل نیستند، لذا با اکثریت آراء این طرح را رد کردند.

الله یاری همچنین به سایر طرح های حفاظتی اشاره کرد و افزود: هم اکنون چندین طرح جایگزین در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ارائه شده و کارشناسان در حال بررسی این طرحها هستند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۱۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۲۵۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی استان گیلان به منظور حفاظت بهتر و گسترده‌تر از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها ۲۵۰ برنامه طراحی و برنامه‌ریزی شده است، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از بناهای تاریخی که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مورد مرمت قرار گرفته از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان خاطرنشان کرد: بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان، افتتاح پروژه‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی در سطح استان، تقدیر از میراث‌بانان و برگزاری رویداد تخصصی افتتاح موزه مردم‌شناسی رودبار بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته میراث فرهنگی است.

جهانی اضافه کرد: افتتاح دفاتر خدمات مسافرتی، نمایشگاه باستان‌شناسی و نمایش اشیای شاخص و کمتر دیده شده، برگزاری جشنواره بهار نارنج ثبت ملی استان و دیدار با چهره‌های شاخص فرهنگی و مذهبی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.‌

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی ویژه این هفته از جمله پاکسازی آثار و محوطه‌های تاریخی سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آنلاین و حضوری آموزشی، نمایشگاه‌ها، تجلیل از مفاخر و میراث‌بانان حوزه میراث فرهنگی، تورهای آشناسازی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران و سازمان‌های مردم نهاد انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با قدردانی از مقام عالی دولت در گیلان گفت: استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان تعامل خوبی با حوزه میراث فرهنگی دارند و اعتبار خوبی برای سه حوزه تخصصی تخصیص داده شده که بخش عمده این تخصیص مربوط به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی است.

کد خبر 748691

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟