Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر وحدتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در این کاوش ها هم چنین یک زیارتگاه در نزدیک روستای یکه سعود کشف که این زیارتگاه یک سردابه و یک پلان هشت ضلعی دارد و با مصالح سنگی ساخته شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این موارد محوطه ای به نام گورستان اسمی هم در نزدیک روستای یکه سعود کشف شد که بقایایی از معماری دوره سنگی است که در ارتفاعات حاشیه دره قرار گرفته و شاید حالات تدافعی و نظامی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وحدتی اضافه کرد: شناخت اولیه از آثار تاریخی که در محدوده سد قرار داشتند انجام شده و باید در 6 محوطه دیگر هم کاوش های باستان شناسی انجام شود که برای آغاز اجرای کار آنها باید پژوهشکده باستان شناسی مجوز صادر کند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: هنوز به زیرخاک رفتن این زیارتگاه مشخص نشده و کاوشگران در حال بررسی این موضوع هستند.
وحدتی افزود: سکه های مربوط به دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی در این محوطه کشف شده است.
وی با ذکر اینکه عملیات آبگیری در سد چندیر تهدیدی برای آثار تاریخی در این منطقه نیست گفت: تفاهم نامه ای بین پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و وزارت نیرو منعقد شده که در هر نقطه ای از کشور اگر سدهایی وجود دارند که احداث آنها سبب به زیر آب رفتن آثار تاریخی و یا در معرض خطر افتادن این آثار می شود قبل از آبگیری در آن سد، ابتدا مطالعات توسط این نهاد انجام و سپس اقدامات اجرایی و عمرانی اجرا خواهد شد.
وحدتی خاطرنشان کرد: کاوش های باستان شناسی در طرح نجات بخشی آثار تاریخی حوزه سد چندیر جرگلان شهرستان مرزی راز وجرگلان خراسان شمالی از دهم شهریورماه شروع شد و نیمه مهر ماه به پایان رسید.
شهرستان70 هزار نفری مرزی راز و جرگلان در 120 کیلومتری شمال غرب بجنورد واقع شده سد چندیر روستای یکه سعود این شهرستان هم اکنون آماده آبگیری برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی و نیز آب آشامیدنی است.
تاکنون برای اجرای این سد 800 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و در سال جاری نیز 300 میلیارد ریال هزینه می شود.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که حجم آن 12.25 میلیون مترمکعب است که زمین های کشاورزی پایین دست سد به وسعت 560 هکتار از آن بهره مند می شوند.
568 اثر تاریخی در خراسان شمالی به ثبت ملی رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۰۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگاران از انهدام باند حفاران غیرمجاز در دره شهدای ارومیه و در حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد خبر داد و گفت:  پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

بهروز محبی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.

وی گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جستجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجار‌های بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل کشف و ضبط شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد