Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@18:21:10 GMT

اشتغال موضوع مشترک روزنامه های اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۹۶۶۱

اشتغال موضوع مشترک روزنامه های اصفهان

روزنامه اصفهان زیبا در مطلبی با عنوان رونق ۷۰۰هزار میلیاردی اشتغال به سفیر اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان اشاره کرد و نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای هشتمین بار از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به اصفهان سفر کرده بود، خبرهای خوبی برای اصفهانی ها داشت. علی ربیعی هفته گذشته در جریان سفر به شهرستان های گلپایگان و خوانسار از ابلاغ ۲۰ هزار میلیارد تومانی به روستاها و شهرستان ها برای اشتغال فراگیر خبر داد و اظهار داشت: بر اساس آیین نامه اشتغال فراگیر، برای ایجاد ۱۰ هزار اشتغال فراگیر در استان اصفهان، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه این مطلب می خوانیم: بی شک بیکاری یکی از معضلات اساسی پیش‌روی مدیریت استان طی سال های اخیر بوده است.
حضور اصفهان در بین استان های با نرخ بیکاری زیاد، خود گواه این موضوع است.اصفهان با بهرمندی از واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ هم اکنون با نرخ بیکاری فراتر از متوسط نرخ کشوری دست و پنجه نرم می کند که البته این موضوع دلایل خاص خودش را دارد. هر چند برای حل این معضل تا کنون کارگروه ها و نشست‌های ویژه ای در استان تشکیل شده است، اما همچنان بیکاری در این استان پهناور و صنعتی جولان می‌دهد. آخرین آمار سامانه کارورزی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی نشان می دهد بیش از 13 هزار اصفهانی تحصیلکرده برای دستیابی به شغل اعلام آمادگی کرده اند. در همین خصوص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که سه شنبه به اصفهان سفر کرده بود، در کارگروه اشتغال شهرستان های گلپایگان و خوانسار،‌ عنوان کرد: وام‌ های حمایتی نیز در نظر گرفته شده است که زمینه تحرک اشتغال را به همراه دارد.
علی ربیعی اظهار کرد: از 55 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته از سوی صندوق کارآفرینی امید تاکنون 70 درصد هزینه شده و مابقی مانده است، او با بیان اینکه باید از مزیت روستاها برای ایجاد گردشگری و اشتغال استفاده شود، گفت: درآمدها باید در شهرستان هزینه شود، نه اینکه به سمت مراکز استان‌ها برود. ربیعی با اشاره به اینکه آمار خودروهای عبوری در شهرستان گلپایگان و خوانسار زیاد است و باید جاذبه گردشگری برای مسافران بین شهری ایجاد شود، افزود: آماده اعطای وام و توسعه کارآفرینی هستیم؛ چراکه باید منابع و تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد، شهرستان گلپایگان و خوانسار در زمینه دام و آبزیان ظرفیت دارد که باید در این زمینه اقدامات تسهیل‌کننده و مروج اشتغال انجام شود. او با اشاره به اینکه با تلاش‌های مجاهدانه مقام معظم رهبری کشور به جزیره امن تبدیل شده است، افزود: امنیت و ثبات کشور فرصت است و باید با استفاده از این فرصت سهم خود را از نظر گردشگری، پوشاک و صادرات از دنیا بگیریم، در این خصوص باید هدف‌گذاری شود و خودمان را تغییر دهیم؛ چرا که برای رسیدن به اهداف تغییر نیاز است و باید کشور را به سمت جلو سوق دهیم.
روزنامه اصفهان امروز نیز در مطلبی با عنوان 20 درصد اصفهانیهای تحصیلکرده بیکار هستند نوشت: نرخ بیکاری تحصیلکرده ها در استان اصفهان، هشت دهم درصد از متوسط کشوری بالاترر و برابر با 20.8 درصد است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان دراین ارتباط گفت: جمعیت استان حدود 5 میلیون و 120 هزار نفر و نرخ بیکاری در استان اصفهان 14 درصد است که از متوسط کشوری یعنی 11.4 درصد، بالاتر هستیم. محسن نیرومند در کارگروه مشترک اشتغال گلپایگان و خوانسار گفت: استان اصفهان یک میلیون و 100 هزار بیمه شده دارد که بالغ بر 700 هزار نفر بیمه شده اجباری هستند که با احتساب 200 هزار بازنشسته، 64 درصد جمعیت استان کارگری است و بنابراین استانی کامال کارگری و با توجه به شاخصها کاملا صنعتی هستیم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: نرخ بیکاری تحصیلکرده ها در استان اصفهان، 0.8 درصد از متوسط کشوری بالاتر و برابر با 2.8درصد است، نرخ بیکاری استان اصفهان در تابستان 96 نسبت به تابستان سال گذشته 3.4درصد کاهش داشته و این در حالی است که این نسبت در کل کشور، یک درصد کاهش یافته است که مدیون برنامه های اشتغالزایی در دولت هستیم. وی با بیان اینکه استاندار سابق در تمام کارگروه های اشتغال حضور و بر کاهش نرخ بیکاری استان تاکید داشت، تصریح کرد: سهم طرح کارورزی 4 هزار و 125 نفر است که آن را بین شهرستانها توزیع کردیم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: باوجود بحث مشکل نرم افزاری به وجود آمده 110 قرار داد بیشتر نتوانستیم منعقد کنیم، بااین حال رتبه دوم کشوری در اجرای این طرح داریم و امیدواریم این رشد تصاعدی باشد تا بتوانیم این طرح را تکمیل کنیم.
نیرومند با بیان اینکه ثبت نام این طرح در شهرستان گلپایگان 74 و در شهرستان خوانسار 26 مورد است، افزود: اعتبار مشاغل خانگی، 54 میلیارد تومان است که رشد چند برابری نسبت به سال گذشته را نشان می دهد، درمجموع 233 میلیارد تومان در بخش مشاغل خانگی هزینه شده است، در سال گذشته 90 درصد اعتبار مشاغل خانگی به پشتیبانها با هدف اشتغال بیشتر پرداخت شده است.
روزنامه کیمیای وطن نیز در گزارشی نوشت: معیار سنجش و ارزیابی وضعیت اشتغال در ایران بیشتر بر مبنای نرخ بیکاری استوار است. در اینجا خواهیم دید که نرخ بیکاری فقط بخشی از وضعیت نامناسب و بیمار بازارکار کشور را نشان می دهد و اتکای محض به آن نه تنها درکی صحیح، از ابعاد واقعی بازارکار کشور فراهم نمی کند، بلکه راهکار مناسبی هم برای بهبود آن ارائه نمی دهد. سعی داریم تا نرخ بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران را نزدیک به واقعیت درنظرگرفته و نشان دهیم که انعکاس درستی از بازارکار کشور ندارد. در حقیقت آنچه که در ذهن مردم و به خصوص مطلعان از وضع کار و افراد جویای کار وجود دارد با آمار ارائه شده بسیار متفاوت است.
این روزنامه در ادامه مطلب افزوده است: بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری در تابستان امسال11.5 درصد بودهاست. این نرخ برای اقتصاد ایران که استعداد فراوانی در زمینه های کسب وکار و تولید دارد به خصوص اگر با میانگین نرخ بیکاری در جهان که کمتر از 6 درصد است، مقایسه کنیم نشانه رضایت بخشی نیست. با این حال این نرخ اعلام شده با ذهنیت افراد و خانوارهای درگیر بیکاری نیز چندان همخوانی ندارد. نرخ بیکاری که توسط مرکز آمار ایران محاسبه می شود بر مبنای تعاریف سازمان بین المللی کار است که بیان می کند بیکار شخصی است که در یک هفته قبل از آمارگیری حتی یک ساعت هم کار نکرده باشد، فعالانه در جستجوی کار باشد و یا در مراکز کاریابی ثبت نام کرده باشد و اینکه آماده باشد طی پانزده روز آینده شغلی را که به او پیشنهادشده و مورد قبول او قرارگرفته، شروع کند.
ادامه این مطلب حاکیست: لذا مرکز آمار تنها نرخ بیکاری را بر اساس بیکاری مطلق محاسبه می کند و تنها بیکاران مطلق جویای کار در این آمار جای دارند و این تنها افرادی را در برمی گیرد که در هفته پیش از آمارگیری حتی یک ساعت هم کار نکرده با شند . در حقیقت نرخ بیکاری 11.5درصدی که حدود سه میلیون سیصد هزار نفر را شامل میشود بسیاری از دسته های بیکاران را در خود جای نداده است. افرادی که سالهای زیادی جویای کار بوده ولی به هر دلیل کاری نیافته اند و دیگر فرصت حضور در بازارکار را ندارند و از بازارکار جامانده اند، فارغ التحصیان دانشگاهی که به ناچار در شغلهای کاذب و یا غیر از رشته تخصصی خود با شرایط نامناسب مشغول به کار هستند، افرادی که مجبورند به صورت پاره وقت و ساعتی با حقوق ناچیز کارکنند، افرادی که از ورود به بازار کار با مدرک دانشگاهی پایین تر ناامید شده و تا دوره های کارشناسی ارشد و یا دکتری ادامه تحصیل میدهند و خود را سرگرم تحصیل می کنند، بدون اینکه امیدی به یافتن کاری داشته باشند و این تحصیل آنان بیشتر برای وقت گذرانی است تا تخصص یافتن اگر نرخ بیکاری برای بازارکار.
در ادامه این مطلب آمده است: مسلما با این موارد محاسبه شود، تفاوت بسیاری با این نرخ 11.5 درصد خواهد داشت، اما با اینحال هنوز درک کاملی از بازار کار ایران نداریم و مسائل دیگری هم وجود دارد که در تحلیلهای اشتغال الزامی است که آورده شود.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخوار شهرستانی با کمترین نرخ بیکاری در استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رییس اداره صنعت، معدن تجارت برخوار گفت: این شهرستان بیش از ۳ هزار واحد صنفی و صنعتی دارد که بخش گسترده‌ای از مصالح ساختمانی ازجمله آجر و سنگ، تریکو و صنایع پلیمری رادر استان تامین می‌کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مردانشاه افزود: در راستای افزایش اشتغال در شهرستان هدف گذاری شده تا موانع تولید برطرف و رشد تولید در برخوار محقق شود.

دیگر خبرها

  • عملیاتی شدن ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان در سال گذشته
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی کاشان
  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری
  • صفحه نخست روزنامه‌های (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • نرخ بیکاری ژاپن منحرف شد
  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • برخوار شهرستانی با کمترین نرخ بیکاری در استان
  • تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم