گفتهام که ذکر حسین حسین را کامل بگوئید
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۵۳۶۸
به گزارش سرویس مداحان خبرگزاری بسیج، با مهدی سلحشور برادر کوچکتر مرحوم فرج الله سلحشور که ۲۰ سال اختلاف باهم دارند بعد از برگزاری مراسم هیات فاطمیون قم گفتگو کردیم. او از قرائنی دال بر ترور بیولوژیکی برادرش برای مان گفت. حاشیههای پیرامونی در مورد برهنه شدن یا نشدن در عزاداری و نظرات و تذکرات رهبری به وی در خصوص اشعار و سبکهایی که استفاده میکنند هم از موضوعات گفت و گو ست:
آنچه میخوانید متن این گفتگو است:
با یک مقدمه از کودکی تان شروع کنیم؛ همین روند معنوی که الان دارید از کودکی همراه تان بود؟ یا کودکی تان متفاوت بود؟
خدا را شکر من از ۸ سالگی در مسجد بودم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پدر و مادرتان چه شیوهای را برای تربیت تان استفاده میکردند؟
شیوه تربیت شان بیشتر عملی بود تا لسانی؛ و یا بهتر بگویم بیشتر دیداری بود تا شنیداری. همیشه قبل از اذان سجاده شان پهن بود. به یاد ندارم که یک زمانی اذان گفته باشند و بعد از اذان سجاده را پهن کرده باشند. خب این مسئله درس آموز بود.
از همرزمانی که شهید شده اند خاطرهای دارید؟ به عنوان مثال اگر در شرایط سخت زندگی کمک تان کرده باشند؟
قبل از اینکه خاطره را بازگو کنم باید عرض کنم که اصلا نمیخواهم ادعای معنویت داشته باشم. خودم را از همه گناه کارتر میدانم. ولی این را لمس کرده ام که شهدا زنده اند.
سال قبل در همین هیات فاطمیون، در شب حضرت علی اصغر (ع) نمیدانستم چه بخوانم. منابع مختلف را بالا و پایین کردم، ولی چیزی که راضی م. کند پیدا نکردم. شب خواب شهید علی جابری را دیدم. پرسید ماندهای چه روضهای بخوانی؟ گفتم آره. گفت: یادت هست در حسینیه پادگان امام علی، شب علی اصغر من چه روضهای خواندم؟ بعد شروع کرد به خواندن روضه و گفت: این روضه را بخوان. این حضور شهید هست. ولی خب شاید برخی توجه به آن نداشته باشند.
یا همین چند هفته پیش رفتم اطراف دماوند، بعد یادم افتاد که اینجا نزدیک روستای کرشت هست و شهید جعفر لاله در اینجا دفن هست. موقع مراسم یادی از جعفر کردم. جلسه تمام شد. یک نفر آمد با بغض من را بغل کرد و گفت: من دایی جعفر هستم. دیشب خواب جعفر را دیدم. به جعفر گفتم که امشب حاج مهدی سلحشور اینجا برنامه دارد. شهید لاله گفت: میدانم و برو در جلسه و من در ذهن حاج مهدی سلحشور میآورم که یادی هم از من بکند. دایی جعفر به من گفت: من از اول جلسه منتظر بودم ببینم که شما از جعفر یادی میکنید یا خیر؟ خب این حضور هست، ولی شاید گاهی اوقات ما توجه نداشته باشیم.
شهید جابری گفت: شما کور هستید که ما را نمیبینید شده در سختیها تحمل تان کم شود و شروع به گلایه از شهداء بکنید؟
یک مرتبه خاطرم هست شروع کردم به گلایه از شهید علی جابری، گفتم در این وانفسا، و فتنههای آخر الزمان ما را رها کردید و رفتید و آنجا خوش میگذارنید و کار راحت را شما کردید و ما در اینجا گیر کرده ایم. شب خواب شهید علی جابری را دیدم. در خواب گفت: شما کور هستید و ما را نمیبینید تقصیر ماست؟ ما حضور داریم. ما بین تان هستیم و در جلسه تان هستیم. بعد جملهای گفت که هیچ وقت یادم نمیرود. گفت: تو فکر کردی شماها را چه کسی در این مسیر نگه داشته است؟ فکر میکنی چه کسی آقا را یاری میکنند؟ چه کسی سنگها را از میان راه بر میدارند؟ کسی غیر از ما اینکارها را انجام میدهد؟ شماها کور هستید ما را نمیبینید تقصیر ما چیست؟ شما هیات که میگیرید قبل از حضور بچهها و مستعمین ما حضور داریم. نوحهای که میسازی ما یادت میدهیم. عین کلام شهید جابری ست. حتی دو دمههایی که میان دار شما، آقا بصیر (فرزند فرج الله سلحشور) میخواند را ما به او یاد میدهیم. حتی یادم هست از بصیر اسم برد. گفت: شما ما را نمیبینید ما چه کار کنیم؟ نمیخواهم بگویم خواب وحی منزل هست. ولی موید آیه شریفه هست که میفرماید شهداء زنده اند.
رهبری روی محتوای اشعار بسیار حساس هستند
حضرت آقا تاکنون نکتهای پیرامون اشعار یا سبکهای تان فرمود ه اند؟
ایشان بسیار روی محتوا حساس هستند. روی شعری که خوانده میشود حساس هستند و اگر تذکری به محتوا داشته باشند حتما میدهند.
در زمینه محتوا رهبری به خودتان هم تذکری داده اند؟
چندین باری که قسمت شده و خدمت ایشان مشرف شدم، عمدتا اشعار آقای زمانی را خوانده ام؛ و گاهی اوقات میفرمودند: این شعر فوق العاده از کدام شاعر بود و این کار خیلی خوب بود. بیشتر روی محتوا دقت نظر دارند. حتی ایشان یک مطلبی فرمودند که خیلی برای خودم مهم هست. فرمودند: اگر شما خواستید در شبی مثل شب تاسوعا روضهای بخوانید، و بین دو روضه که بار عاطفی بیشتری دارد و روضه دیگری که بار معرفتی بیشتری دارد، انتخاب کنید، شما روضهای که بار معرفتی و درس آموزی بیشتری دارد را انتخاب کنید. خب اگر این معیار را ملاک قرار دهیم خیلی از روضه خواندنهای مان زیر سوال میرود. به هر وسیلهای گاهی متمسک میشویم اشک بگیریم و آخر میبینیم که این اشک هابه بار معرفتی و درس آموزی مطلب توجهی نداشته ایم.
برخی عزاداریهای خاص هم طی این سالها رواج یافته، نظر شما در مورد آنها چیست؟
اولا معتقدم که این افراد در اقلیت هستند. در این وادی ذاکران خوب و پیرغلامان بزرگواری هستند که بسیار مبتکر و خلاق هستند و با دقت کار خودشان را انجام میدهند. به هر حال کنار این دریا یک آب باریکه نا سالمی هم شاید پیدا شود.
رهبری تاکید دارند خودمان سبک تولید کنیم
معتقدید اصلا نباید از سبکهای تقلیدی خوانندگان و ترانه سرایان در مداحی اهل بیت استفاده کرد؟
حضرت آقا تاکید دارند خودمان تولید کننده سبک باشیم خود مداحان سبک تولید کنند. نیازی به استفاده از سبکهای دیگران نیست. دیگران بیایند از ما استفاده کنند. چرا ما به سراغ آنها برویم؟ کاری که آن ور آب بسته شده و نطفه این کار برای مجلس لهو و لعب است مسلما شانیت استفاده در مجلس امام حسین را ندارد کما اینکه اگر خمس یک مالی را نداده باشید، شانیت این را ندارد که در مجلس امام حسین استفاده شود. باید پاکترین پولها در مجلس امام حسین استفاده شود.
ظاهرا در مورد این شیوه عزاداری که در هیات تان هست نظر رهبری را جویا شدید؟
از رهبری پرسیدم بعد از شعر، نوحه خوانی، مرثیه خوانی و بعد از اینکه از شهدا و ولایت میگوییم و سنگین سینه میزنیم با اقتضای دهه اول محرم بچهها حدود ۲۰ دقیقه شور میزنند و به سر و سینه خودشان میزنند. میگویند شما مخالفید؟ آقا فرمودند: من مخالفم؟ بسیار هم خوب هست، چه عیبی دارد؟
ضمن اینکه این سبک و سیاق برای الان نیست. از دفاع مقدس شروع شده است. رزمندهها شور میگرفتند و به سر و سینه میزدند؛ و این نوآوریهایی هم که جدیدا اتفاق افتاده بعید میدانم علما و بزرگان مخالفتی داشته باشند.
البته بعضی از اضافاتی که عدهای وارد میکنند و بعضی از کج رویها و سنگ بنای کج گذاشتنها موجب میشود اشکالاتی وارد شود. در یک جلسه میبینید که از نور پردازیها تا سبکها دقیقا از یک جلسه کذایی غربی الگو برداری شده است. خب شاید با غرض و آگاهانه باشد شاید هم نباشد. ولی خب این اتفاقات پسندیده نیست.
یک زمانی عدهای علم کردند که امام حسین اشک ریختن نمیخواهد و فقط سراغ مکتب امام حسین بروید؛ که امام خمینی فرمودند: عزاداری سنتی را که همان اقامه عزا و مرثیه سرائی ست برپا کنید. تعبیری که امام دارند با این مضمون که همین به سر و سینه زدن هاست که اسلام را زنده نگه داشته است. عزاداری سنتی در مقابل نوآوری در عزاداریها نیست. چراکه در هر مقطعی از طول تاریخ نوآوریهایی در عزاداریها وجود داشته است.
ذکر حسین حسین مستمع را با جلسه همراه میکند
چند سالی ست که نحوه ذکر حسین حسین گفتن در جلسات شور هیاتها تغییر پیدا کرده است. به جای اینکه جمعیت شور بگیرند و این ذکر را بگویند یک نفر پشت میکروفون قرار میگیرد و پشت سر هم این ذکر را میگوید. فکر میکنید بهتر نیست دوباره این ذکر به جمعیت واگذار شود؟
در جلسات ما خود مردم هم ذکر حسین حسین (ع) را میگویند. ضمن اینکه بین ذکر گفتن جمعیت، با کسی که پشت میکروفون ذکر میگوید هیچ منافاتی وجود ندارد. این یک کار مباحی ست.
اولا، اگر مستمع کسالت و رخوتی داشته باشد با این کار با روند جلسه همراه میشود. ثانیا، همیشه گفته ام که ذکر را درست بگوئید (حسین را کامل بگویید)؛ و مسئله بعدی اینکه اگر مردم شور گرفتند و حسین حسین گفتند شما دیگر در پشت میکروفون حسین حسین نگویید و به خود مردم بسپارید، یا آهستهتر بگویید. ضمن اینکه ما در جلسه مان استاد و بزرگتر داریم. حاج آقا مرتضی تهرانی که چندین بار پرسیده شد و گفتن من عیبی در این مدل عزاداری نمیبینم؛ و این مسئله نسبی است کسی شاید دوست دارد ذکر را خودش بگوید و شاید دیگری بگوید دوست داریم مردم فقط حسین حسین بگویند.
برهنه شدن یا نشدن در سینه زنی نطقه اشتراک نیست
بعد از مواضع رهبری در خصوص برهنه نشدن عدهای گفتند مقصر این ماجرا حاج مهدی سلحشور و میثم مطیعی ست؟!
من همان موقع هم تصریح کردم که این مسئله (پیراهن در نیاوردن موقع سینه زنی) خط کش میان حزب اللهی و ... نیست. من فقط یکبار صحبت کردم و آن هم در جلسهای بود که مقارن با ایام فاطمیه بود؛ و بعد از آن هم دیگر به آن نپرداختم. من همان زمان هم تاکید کردم که اصلا نقطه اشتراک ما این مسئله نیست. خیلیها لخت میشوند یا نمیشوند. ارتباطی ندارد با این مسئله که بگوئیم کسی که لخت میشود مثلا حزب اللهی ست و کسی که لخت نمیشود حزب اللهی نیست. اصلا این مسئله غصه ما نیست. دغدغه ما نیست.
خیلی از آقایان از قدیم میدانستند که نظر رهبری در مورد سینه زنی و لخت شدن چیست. خودشان به من نقل کردند که نظر رهبری در این خصوص چیست. خود بنده هم میدانستم، ولی علنا مطرح نکردم، چون این مسئله را خصوصی از رهبری سوال کرده بودم و بحثی که در هیات با بچهها به میان گذاشتیم بحثی نبود که خصوصی از رهبری پرسیده باشیم.
این مسئله را علنی مطرح نکردیم تا زمانی که رهبری به دیدار آن خانواده شهیدی رفتند که اعضای خانواده حدودا ۷۰ نفر بودند. در دیدار با این خانواده خود حضرت آقا این مسئله را مطرح کردند و همان جا هم بدون اینکه کسی بخواهد حرف در دهان ایشان بگذارد و یا کسی بخواهد سوال خاصی از ایشان بکند، خود ایشان صریحا به سنتهای عزاداری آذری زبانها اشاره میکند. گفتند چه سنت قشنگی بود که پیراهنهای خاصی در هنگام سینه زدن داشتند؛ و جای سینه زدن و یا زنجیر زدن فقط برهنه بود، اما الان متاسفانه باب شده برهنه میشوند و من هم این کار را نمیپسندم. خود حضرت آقا این مسئله را بازگو میکنند.
بعد ما این مسئله را شب در هیات مطرح کردیم؛ و گفتیم ما فقط به هیات خودمان کار داریم. باید عرض کنم که اصلا مشکل اصلی این مسائل نیست. مشکلات مهم و اساسی داریم که باید به آنها بپردازیم.
نظر رهبری در مورد برهنه نشدن توصیه اخلاقی ست نه فتوا
صوتی که پخش شد و ما دوست نداشتیم پخش شود. یک نفر از میان جمعیت ضبط کرد و پخش کرد. ضمن اینکه من در بعضی از جلساتی شرکت میکنم که از من هم حزب اللهی هستند و برهنه میشوند؛ و اصلا این مسئله نقطه اشتراک ویا افتراق نیست. ضمن اینکه این مطلب نه حکم حضرت آقاست و نه فتوای ایشان. یک توصیهی اخلاقی هست که ایشان فرمودند.
وقتی نظر رهبری را در خصوص برهنه شدن پرسیدین چه جوابی دادند؟
من یکبار پرسیدم در هیات ما بچهها هنگام سینه زنی برهنه میشوند، و نظر شخصی تان چیست؟ ایشان صریحا جواب داد که اگر موقع سینه زنی برهنه نشوید خیلی بهتر است.
برنامهای هم که پیاده شد فقط برای هیات خودمان بود. در هیات خودمان تصمیم گرفتیم که موقع سینه زنی دیگر برهنه نشویم و از تی شرتهای مشکی مخصوصی استفاده شود؛ و البته در هیات ما (فاطمیون) این مسئله به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بود.
آخر حرف مان هم این بود که ما دوست داریم حب و بغض قلبی مان منطبق با حب و بغض قلبی رهبری باشد.ای کاش به این نقطه برسیم که جلسات ما با خواست قلبی ایشان که نایب امام زمان هستند منطبق باشد. اگر حضرت آقا چیزی را دوست دارند ما هم دوست داشته باشیم. اگر دوست ندارند ما هم دوست نداشته باشیم. اگر چیزی را ایشان مطرح میکنند حتما خیری در این مسئله میبینند.
تنگ نظریها مانع جذب حداکثری شده است
بحث جذب حداکثری از دغدغههای اصلی تان هست که همیشه برای تان حایز اهمیت بوده است. فکر میکنید الان در هیاتها این مسئله پیاده میشود؟
مشکل کار اینجاست که تنگ نظریها باعث شده است ما از هدف دور شویم. شاید ما هنوز باور نکردیم که امام حسین دایره را وسیع کرده است تا هر کسی که هست سوار این کشتی نجات شود.
منظورتان از تنگ نظری چیست؟
یعنی قشری نگاه کردن به مستمعین هیات. به عدهای بگوئیم تو امام حسینیتر هستی و به عده دیگر بگوئیم مثلا تو کمتر امام حسینی هستی. امام حسین آمده تا دستگیر گناهکاران باشد. این یعنی یک گستره بی سر و ته. هر کسی بیاید در این وادی و بتواند خودش را به این کشتی برساند نباید برای او سد ایجاد کنیم. نباید هیات به گونهای باشد که خط کش بگذارد و بگوید تو بیا و تو نیا.
اصلا شاید همین تنگ نظریها در هیات خودمان هم باشد؛ که به شدت با وجود این تنگ نظریها در هیات خودمان مخالف هستم. صراحتا عرض میکنم که اینجا جای همه است و خط قرمز خاصی وجود ندارد و کسانی که هم که نظام را قبول ندارند اصلا به سراغ هیاتهای ما نمیآیند که در خصوص این خط قرمز صحبت کنیم.
بحث جذب حداکثری به همه ارکان هیات مربوط میشود و همه اعضای هیات در آن دخیل هستند و از همه مهمتر حسن رفتار و برخورد خادمین با مستمعین استجوری آغوش باز کنیم که همه بتوانند بیایند.
هیاتی که کاری به سیاست ندارد خواست دشمنان است
چه کار باید کرد که هم هیات سیاست زده نشود و هم سکولار نشود؟
ببینید هیاتی که کاری به مسائل سیاسی روز نداشته باشد خواست دشمنان ما هست و با آموزههای دین فاصله دارد. میگوید شما بیایید به سر و سینه بزنید و فقط از امام حسین بگویید، و کاری به مسائل سیاسی روز نداشته باشید به صراحت باید گفت که خواست دشمنان ماست.
کما اینکه رهبری هم به این نکته تاکید دارند که هیات نباید پاتوق حزب سیاسی باشد. همه میدانند حاج آقای تهرانی در هیات ما یکی از ارکان عضو جبهه پایداری هستند. ولی هرگز مسائل حزبی را در داخل هیات نیاورده اند و اعضای هیات هم این مسئله را نمیپذیرند. حتی در انتخاباتهای مختلف هم بچههای هیات با سلایق و انتخابهای مختلف رای داده اند. البته نظر شخصی خودم را شاید اگر کسی بپرسد عرض کنم، ولی هیات را میتینگ انتخاباتی نکرده ایم.
به بهانه جذب حداکثری نباید از اصول تخطی کرد
نکته اینجاست که برخی از مواضع سیاسیای که گرفته اید باعث رنجش خاطر عدهای شده و حتی برخی تصمیم گرفته اند به خاطر اختلاف دیدگاه سیاسی به هیات تان نیایند. این سیاست زدگی نیست؟
وقتی میگوئیم هیات نباید خنثی و سکولار باشد و موضع بگیرد طبیعتا به مزاج عدهای برمی خورد. ما از اصول نمیتوانیم تخطی کنیم. مثلا نمیتوانیم به بهانه جذب حداکثری اصول را کنار بگذاریم. حتما ما باید موضع گیری سیاسی داشته باشیم. نمیتوانیم نسبت به مسائل داخلی و مسائل جهان اسلام بی موضع باشیم. نمیتوانیم نسبت به نا عدالتی ها، استکبار جهانی و جبهه ظلم بی موضع باشیم.
مگر امام حسین اینگونه بود که ما اینگونه باشیم؟ مگر میتوانیم امام حسین را از مواضعی که داشته جدا کنیم؟ اصلا اگر امام حسین این مواضع را نداشت شهید نمیشد؛ لذا رهبری فرمودند که موضع گرفتن نسبت به این موضوعات در ذات هیات نهفته است. یک جا میبینیم که میگوئیم هیهات مناالذله و در جای دیگر میبینیم که نسبت به ظلم استکبار سر خم میآوریم. امام حسین میفرماید زیر بار زور نرویم بعد میبینیم عدهای دارند زیر بار زور میروند و همه منافع ما را از بین میرود. خب میتوانم بی موضع باشم؟ اصلا امام حسین به من یاد داده که موضع داشته باشم. حالا این وسط عدهای هم شاید ناراحت بشوند. اتفاقا همین جاست که شیاطینی که میفهمند و غرض دارند میگویند این هیات سیاسی ست. با مسائل سیاسی کاری نداشته باشید.
ضمن اینکه رهبری هم صریحا فرمودند که هیات امام حسین نمیتواند سکولار باشد؛ و جمله معروف شهید مدرس هم موید این مطلب است که فرمودند: دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست. این کلام بزرگان ماست که باید سرلوحه قرار بگیرد.
نظرتان در خصوص لطمه زنی چیست؟
شما مقتلی را پیدا نمیکنید که در آن لطمه وجود نداشته باشد. ولی نباید موجب سو استفاده دشمن باشد. مثلا در یک جمع عمومی باشد و دوربین زوم کند و باعث سو استفاده دشمن شود.
بهترین صلهای که گرفته اید چیست؟
ماشین پورشه (باخنده). به حضرت آقا عرض کردم ما چند سالی ست که در خدمت تان مشرف شدیم و سهم بسیار کوچکی داشتیم و صله میخواهم. حضرت آقا فرمودند: چه چیزی بدهم؟ به ایشان عرض کردم دعا کنید هم عاقبت بخیر شویم و هم شهید شویم. آقا فرمودند: این خواست قلبی من هم هست و ان شا الله خداوند قسمت همه مان کند.
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرمنطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان این که بررسیهای اولیه از فرونشست میدان امام حسین (ع) نشان از یک مسیر متروکه فاضلاب بود، گفت: مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شد.
علیرضا نقوی افزود: زیرگذر امام حسین (ع) ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو که شب گذشته بر اثر بارندگی دچار فرونشست شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پلیس راهور و تلاش نیروهای منطقه مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.