Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@04:33:36 GMT

مشکلات راسته‌ فرهنگی خیابان انقلاب

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۶۴۱۶

مشکلات راسته‌ فرهنگی خیابان انقلاب

بازدید اعضای شورای شهر تهران از کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب با هدف «حل مشکلات حاکم بر پیاده‌رو خیابان انقلاب، حد فاصل میدان انقلاب تا خیابان دانشگاه» انجام می‌شود.

 به گزارش ایسنا، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در متنی با عنوان «شرحی بر مشکلات حاکم بر راسته‌ فرهنگی خیابان انقلاب» آورده است:

این روزها پیاده‌رو خیابان انقلاب، حد فاصل میدان انقلاب تا خیابان دانشگاه، که با داشتن شماری از پرسابقه‌ترین کتاب‌فروشی‌های کشور، با قدمتی نزدیک به پنجاه سال محدوده‌ای فرهنگی به شمار می‌رود، با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مهم‌ترینِ این مشکلات، مسئله‌ ایستگاه مبدأ خطوط اتوبوس‌رانی میدان انقلاب ‌ـ‌ میدان خراسان و میدان انقلاب ‌ـ ‌میدان سپاه، حدفاصل خیابان منیری جاوید و خیابان ۱۲ فروردین است. اتوبوس‌های دودزای این خطوط، که اغلب ایستگاه را فقط با پنج یا شش مسافر ترک می‌کنند، در زمان انتظار برای مسافرگیری  همچون سدی برای دیده‌شدن کتاب‌فروشی‌های این پیاده‌رو باعث کاهش فروش کتاب‌فروشی‌های منطقه ‌شده‌اند؛ این موضوع هم تصویر منطقه را زشت کرده و هم موجب تراکم و ازدحام بیشتر در این بخش از خیابان انقلاب شده است.
 
مشکل دیگر حضور پررنگ بساط کتاب‌های بدون‌ مجوز و افرادی به‌نام «دادزن» است؛ افرادی که با فریاد «تحقیق، پایان‌نامه و پروپوزال» برای مقاطع کارشناسی، ارشد، دکترا، «کتاب‌های دست دوم» (گاه نام دیگری برای کتاب‌های زیراکسیِ ناشران دیگر)، و «اعزام دانشجو به تمام نقاط جهان» را تبلیغ می‌کنند. پارک موتورهای سیکلت و تجمع «بساطی‌ها» و «دادزن‌ها»، گذشته از ایجاد تراکم زیاد جمعیت و سختی آمد و شد، آلودگیِ شنیداری و دیداری و فساد اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی نیز به همراه دارد.

در سال‌های گذشته این موارد بارها به شکل اعتراض، با نماینده و رئیس خط اتوبوس‌رانی این مسیر حتی شهردار منطقه در میان گذاشته شده اما شوربختانه هنوز برای حل این مشکلات اقدامی صورت نگرفته است.

با توجه به آنچه شرح داده شد، چهار پیشنهاد در راستای حمایت از فعالان صنف نشر و بهبود شرایط این منطقه‌ی فرهنگی‌ـ تاریخی ارائه می‌شود:

۱. انتقال ایستگاه‌های مبدأ خطوط اتوبوس‌رانی مذکور به محلی مناسب‌تر

۲. انتقال «بساطی‌ها» و «دادزن‌ها» به پیاده‌رو ضلع شمالی، حدفاصل خیابان ۱۶ آذر تا وصال

۳. جانمایی پارکینگ‌ موتورسیکلت برای کارمندان منطقه

٤. انجام اقداماتی برای استقرار و شکل‌گیری راسته فرهنگی به شکلی که فضایی مناسب، آرام، درخور کتاب، با امکانات رفاهی مناسب به وجود بیاید.

همچنین بر اساس خبر رسیده از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، پیرو نشست‌ها و هماهنگی‌های انجام‌شده با اعضای شورای شهر تهران، رئیس اتحادیه‌ ناشران و کتاب‌فروشان تهران و جمعی از کتاب‌فروشان و ناشران، رخدادی را برای بازدید چند نفر از اعضای شورای شهر تهران از کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب به مناسبت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار طراحی کرده‌اند.

هدف از برگزاری این رخداد، حل مشکلات حاکم بر پیاده‌رو خیابان انقلاب، حد فاصل میدان انقلاب تا خیابان دانشگاه اعلام شده است.

دعوت‌شدگان به رخداد  نیز ۱۳ عضو شورای شهر تهران هستند که اسامی آنان در پی می‌آید: محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، حسن خلیل‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، دکتر ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، شهربانو امانی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، محمد سالاری عضو کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تهران، ابراهیم امینی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران،  افشین حبیب‌زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران و علی اعطا عضو کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تهران.

بنا بر اعلام، هنوز قطعی نشده که کدام یک از افراد یادشده، در رخداد حاضر خواهند بود و به احتمال زیاد شهردار منطقه ۶ - آبادیان - در رخداد حضور خواهد داشت.

رخداد شامل برنامه‌های زیر است:

  ۹:۳۰ تا ۱۰ صبح: پذیرش اعضای محترم شورای شهر در محل بازارچه کتاب و بازدید از کتاب‌فروشی ققنوس

  ۱۰ تا ۱۱ صبح: پیاده‌روی و بازدید از کتاب‌فروشی‌های راسته خیابان انقلاب (حدفاصل بازارچه کتاب تا کتاب‌فروشی روزبهان)

  ۱۱ تا ۱۲ نیمروز: سخنرانی رئیس اتحادیه و میهمانان در کتاب‌فروشی روزبهان با تاکید بر:

- مشکلات حاکم بر راسته‌ فرهنگی خیابان انقلاب
- نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب

  ۱۲ تا ۱۲:۳۰: مصاحبه با خبرنگاران دعوت‌شده از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های معتبر در کتاب‌فروشی روزبهان

این برنامه در روز چهارشنبه ۲۴ آبان  از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ در راسته کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب برگزار می‌شود.‍

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۶۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی خضریان در تشریح نشست کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در خصوص تعیین تکلیف مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود اظهار داشت: این مجموعه صنعتی که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد، دارای زمین‌هایی با موقعیت تجاری است که از سال ۱۳۷۵ به متقاضیان آن اختصاص یافته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که شرکت بالادستی عمران پردیس از تعیین تکلیف مالکیت این زمین‌ها با استناد به مصوبه هیأت وزیران، عدول کرده از این رو شکایتی از سوی مالکان این زمین‌ها در خصوص طرز کار دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون اصل نود واصل شد.

خضریان در ادامه با اشاره به نتیجه این جلسه، بیان داشت: در این جلسه ضمن بررسی جوانب موضوع و پس از استماع مشکلات نماینده مالکان و همینطور نمایندگان وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر شد گزارشی از سوی شورای عالی محیط زیست جهت تعیین تکلیف این منطقه و لکه‌های صنعتی فاصله ۱۲۰ کیلومتری تهران ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش شورای معماری باید نسبت به بازنگری و جابجایی حدود مرزی شهر پردیس اعلام نظر کند و تصمیمات لازم در چارچوب کمک به تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۳ که به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، اتخاذ شود.

کد خبر 6091448 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود بررسی شد
  • جزئیات دستگیری شرور قمه‌به‌دست خیابان انقلاب
  • سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • مجزا برگزار شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان از سال آینده
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»