Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@13:46:50 GMT

ساختمان عَدالت با نخستین زلزله فروریخت

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۸۶۵۲

رویداد۲۴-خبر جانکاه و غافلگیرکننده بود.زلزله ای به بزرگی 7.6 ریشتر سلیمانیه عراق را لرزاند و پس از آن تکانه های زلزله با قدرت 7.3 ریشتر غرب کشور تا استان های جنوبی شامل استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان همدان، قزوین و تهران را لرزاند.  بنا بر آمارهای رسمی منتشر شده، تا لحظه نگارش این گزارش ، شمار کشته شدگان زلزله غرب کشور به ۴٣٠تن رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شمار زیادی از مردم در شهرهای غربی کشور شب را در فضای باز به سر کرده اند و برخی هم عزیزان خود را در زلزله از دست داده اند و داغدار شده اند . اما این تنها بخشی از مشکلات مردم داغ  دیده استان های غربی کشور از جمله کرمانشاه است.
 این تصویر یک منطقه جنگ زده یا چیزی شبیه آن نیست . این تصویر مسکن های مهر کرمانشاه پس از زلزله 2روز گذشته است .خانه هایی که هنوز 2سال بیشتر از ساخت آنها نمی گذرد و نوساز به حساب می آمده اند و حالا زلزله آنها را به این روز انداخته است .
مسکن مهر و تخریب چند درصدی آن در کرمانشاه توسط یک زلزله به سرعت به تیتر بسیاری از خبرگزاری ها بدل شد . این میان، گرچه این موضوع می توانست عمق بیشتری داشته باشد و درصد تخریب بناها به مراتب بیشتر از حالت فعلی باشد اما آنچه نمی توان از نظر به دور داشت اینکه خانه ها به هر صورت نوساز بوده اند و مسکن مهر هم طرحی ملی بوده که مردم به آن چشم امید داشته اند و حالا مردم مالکان کرمانشاهی مسکن های مهر مانده اند و خانه های خرابشان.
در این خصوص محمدرضا رضایی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت به گفت و گو پرداخته است.رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تخریب مساکن مهر استان کرمانشاه پس از وقوع زلزله معتقد است، در حال حاضر این مشکل در کشور وجود دارد که کیفیت ساخت و سازها، ساختمان ها و مصالح ساختمانی پایین است.
رضایی یکی از مشکلات را ساخت وساز توسط تمامی اشخاص بدون هیچ محدودیتی می داند و می افزاید مجری ذیصلاح که صلاحیت تولید مسکن را داشته باشد وجود ندارد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، معتقد است که هر شخصی در حال ساخت و ساز مسکن است و نظارتی بر این امر وجود ندارد.
وزارت راه و شهرسازی متولی مستقیم ساخت و ساز و نظارت بر مسکن مهر
"وزارت راه و شهرسازی متولی مستقیم ساخت و ساز و نظارت بر مسکن مهر،" بیت الغزل دیگر سخنان رضایی با خبرگزاری خانه ملت بود. به گفته وی تخریبی که در مسکن مهر استان کرمانشاه بر اثر زلزله  رخ داده نشان می دهد که نظارت کافی بر ساخت مسکن مهر صورت نگرفته و از مصالح با کیفیت در ساخت آن استفاده نشده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است که جای بسی تاسف دارد که یک ساختمان ساخته شود و پس از گذشت یک دوره بسیار کوتاه از عمر آن با وقوع یک زلزله تخریب شود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در بخش پایانی گفت وگوی خود، به اعزام تیمی از کمیسیون عمران به مناطق زلزله زده کرمانشاه اشاره کرد و گفت:کمیسیون عمران موضوع تخریب مسکن مهر را پیگیری می کند و باید مشخص شود که چه تعداد منزل مسکونی تخریب و مساکن مهر در چه سالی ساخته شده و آیا اصول فنی و مهندسی در ساخت آنها رعایت شده است یا خیر.
براساس تحلیل بدنه کارشناسی بازار مسکن ، بسیاری از تحلیل گران عمران، جانمایی های غلط ، عدم درنظر گرفتن امکانات زیربنایی، نظارت ضعیف در ساخت ، کیفیت بسیار پایین مصالح در برخی سازه های مسکن مهر را از جمله انتقادات جدی به عملکرد دولت ها در پیگیری این پروژه ملی می دانند . بیفزایید به اینکه حالا برخی از مسکن مهرها هم بی مشتری مانده اند و بعضی دیگر هم مشکل حقوقی دارند .
از یکسو گرچه ویرانی حاصل از زلزله باید به عنوان یک مسئله ملی برای همه مسئولان کشور مطرح باشد و همگی همنوا برای حل مشکل استانهای غربی دست به دست یکدیگر دهند، اما حادثه دیدگان ساکن مسکن های مهر که منازل نوساز آنها حالا از رنگ و رو افتاده اند سوالات بسیاری از مسئولان داشته و رسیدگی عاجل طلب می کنند.
سوالاتی که از چند سو نیاز به بررسی کارشناسی دارد . نخست اینکه گرچه بر اساس گزارشهای میدانی از مناطق غربی، عمق خسارات آنچنان زیاد نیست و رگ و پی ساختمانها سالم است ، اگر نظارت بر ساخت مسکن های مهر جدی بوده، پس چرا و چطور حالا حال و روز ساختمان های 2ساله مسکن مهر با یک زلزله به این روز افتاده است؟
ما مطابق کدام استاندارد جهانی و با کدام مصالح درجه چند ساختمان ساخته ایم که با زلزله ای امکان ویرانی نسبی آن به همین راحتی فراهم می آید؟
در مقابل این سوالات و امثال آن ، هر چه باشد،پاسخ را باید میان نهادهای نظارتی جست و جو کرد. نباید فراموش کرد که همه نهادهای همکار در ساخت و فروش این مسکن ها از قضا همین روزها باید پاسخگو باشند و مردم در مقابل وجهی که برای خرید مسکن مهر به پیمانکاران و دولت پرداخت کرده اند ، انتظار پاسخی مناسب و قانع کننده از نهادهای نظارتی در مقابل کیفیت مسکن مهر دارند./

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۸۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امام جمعه قزوین بر مشارکت مردم و تسهیل امر مسکن

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در دیدار آقای وهاب میزانی، سرپرست اداره‌ کل راه و شهرسازی استان قزوین اظهار کرد: مسکن، تسهیل امر مسکن و مخصوصاً مشارکت مردم در این حوزه بسیار مهم است، هر کجا ما مردم را کنار بگذاریم همان جایی است که کار ما لنگ می‌شود.

وی ادامه داد: در ساخت خانه‌ها ملاحظه سلیقه، فرهنگ و خواسته ی مردم را داشته باشید و مشارکت مردم را بالا ببرید، این‌ها موفقیت و برکت را با خود به همراه دارند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: رعایت حال زمین‌های حاصلخیز نیز بسیار حائز اهمیت است، زمین‌های حاصلخیز چیزی نیست که ما آن‌ها را از دست بدهیم و بعد راحت بتوانیم آن‌ها را پیدا کنیم، ما می‌توانیم از زمین‌های درجه 3 و زمین‌هایی که به درد کشاورزی و کشت و کار نمی‌خورند برای مسکن استفاده کنیم، گاهی ممکن است این زمین درجه 3 برای ساخت مسکن درجه یک باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی تصریح کرد: رهبر حکیم انقلاب در سفری که به استان قزوین داشتند فرمودند نسبت به زمین‌های حاصلخیز قزوین بیطرف نباشید، یعنی برای آن‌ها اهمیت ویژه قائل باشید.

وی بیان کرد: مسجد، مدرسه، فضای بهداشتی و درمانی، پارک و فضای ورزشی نیز جزو ضروریات زندگی امروز مردم است و باید در این شهرک‌ها لحاظ شود.  

نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: بخشی از حوزه جوانی جمعیت مربوط به بهداشت و درمان، بخشی مربوط به مسکن و اشتغال می‌شود، همه وقتی دست به دست هم دادیم می‌توانیم بگوییم حرفی برای گفتن در این حوزه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی گفت: هر کس در حوزه کاری خودش کارش را درست انجام ‌دهد نزد خدا مأجور است، زندگی‌اش برکت دارد.

وی بیان کرد: کیفیت ساخت‌وساز راه و مسکن حائز اهمیت است، برخی جاده‌ها را می‌بینیم که هنوز عمر چندانی از ساخت آن‌ها نگذشته و از بین رفته‌اند، باید اسم چنین پیمانکاری را تابلو کنیم و ابتدای این جاده نصب کنیم تا مردم در جریان باشند چه کسی سرمایه آن‌ها را حرام کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در باب سلامت اداری و نیروی انسانی دقت کنید، اینکه کارشناس ما دقیق کارشناسی می‌کند یا ناظر ما نظارتش را درست اعمال می‌کند یا خیر. 

دیگر خبرها

  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم
  • ببینید | ادعای جدید ابراهیم رئیسی در حضور مردم درباره ساخت مسکن
  • تاکید امام جمعه قزوین بر مشارکت مردم و تسهیل امر مسکن
  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی
  • ۲ هزار واحد مسکن مهر مهستان تا پایان اردیبهشت تحویل می‌شود