Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان یزد گفت: شور شدن آب‌های منطقه ابرکوه نشانه‌هایی است که زمین هشدار می‌دهد وضعیت به مرحله خطرناکی رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرو ابرکوه، صبح امروز بیست و سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب ابرکوه و نهمین شورای هماهنگی دشت پایلوت شهرستان، با حضور دکتر محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و سید محمد طباطبایی معاون آب منطقه‌ای استان یزد و مسئولان شهرستان، در محل فرمانداری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسین باقری رئیس اداره آب منطقه‌ای ابرکوه با اشاره به وضعیت بارندگی سال آبی گذشته، اظهار کرد: مجموعاً 35 میلی‌متر بارندگی طی متوسط 11 روز داشتیم که وضعیت مساعدی نبود و کاهش 46 درصدی نسبت به متوسط بلندمدت 65 میلی‌متر بود.

 

صرفه‌جویی 30 سانتی‌متر آب در سال گذشته نسبت به دو سال قبل
باقری ضمن ارائه گزارش اقدامات فرهنگی شورای حفاظت آب شهرستان در خصوص توسعه مدیریت مشارکتی و اطلاع‌رسانی، گفت: یکی از فعالیت مهم در این زمینه ایجاد تشکل آب بران بین کشاورزان، جهت تعریف پروژه و همکاری شرکت مربوطه است.

وی با مقایسه میزان بارندگی در دو سال گذشته با سال آبی 95- 96 عنوان کرد: سال‌های گذشته با وجد اینکه میزان بارندگی زیادتر از سال گذشته بود، ولی اُفت سطح آب زیرزمینی به 93 سانتیمتر رسیده بود درحالی‌که در سال 95-96 با کمترین میزان بارندگی، اُفت آب به 64 سانتیمتر رسید.

باقری، خاموشی یک‌ماهه چاه‌های کشاورزی در سال گذشته را علت اصلی این صرفه‌جویی 30 سانتیمتری بیان کرد و گفت: این صرفه‌جویی که معادل حجم 15 تا 20 میلیون مترمکعب است، برابر با چهار الی پنج سال آب شرب مردم ابرکوه است.

اجرای طرح تحویل حجمی موجب کاهش 2 هزار میکرو موسی شوری آب چاهگیر
وی با توجه به نصب صددرصدی کنتورهای هوشمند در چاه‌های منطقه چاهگیر، طرح تحویل حجمی آب در سال 95 با مجوز شورای حفاظت آب در آن اجرا شد، که به‌موجب این امر (EC)شوری آب منطقه از 12 هزار میکرو موس که شش برابر حد استاندارد است، کاهش 2 هزار میکرو موسی داشتیم و این روند باوجود کاهش میزان بارندگی، ثابت است.

رئیس اداره آب منطقه‌ای ابرکوه با تأکید بر تعیین تکلیف 51 حلقه چاه کشاورزی در سال گذشته و لزوم قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش 11 میلیارد مترمکعبی آب، افزود: اجرای این قانون جز با کاهش بهره‌برداری از چاه‌ها ممکن نیست.

پر و مسلوب المنفعه شدن تعداد 26 حلقه چاه غیرمجاز
باقری اذعان کرد: پر و مسلوب المنفعه شدن تعداد 26 حلقه چاه غیرمجاز، رعایت الگوی کشت مناسب، چاپ و توزیع کتابچه با موضوع گیاهان کم آبخواه، اجرای طرح داناب در مدارس، تأمین آب موردنیاز حیات‌وحش به‌وسیله قنوات، 25 چاه، تانکرهای آب و زیرساخت‌های خودجوش مردمی، ازجمله اقداماتی است که شورای هماهنگی دشت پایلوت ابرکوه، در شهرستان انجام داده است.

وی در پایان ضمن تأکید بر ممنوعیت نصب دستگاه آب‌شیرین‌کن بر چاه‌های کشاورزی، تصریح کرد: رعایت این بخشنامه برای همه کشاورزان یکسان و برابر است و با افراد خاطی طبق ضوابط قانون برخورد جدی خواهد شد.

 

شور شدن آب‌های منطقه ابرکوه زنگ هشدار وضعیت خطرناک است
دکتر محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه استان یزد، با اشاره به کاهش میزان بارندگی در سال‌های اخیر، گفت: متأسفانه کفگیر به ته دیگ رسیده است و وضعیت منابع آب استان به‌شدت وخیم است. در ابرکوه و خاتم قطب‌های کشاورزی استان نیز وضعیت شدیدتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان یزد تأکید کرد: شور شدن آب‌های منطقه ابرکوه نشانه‌هایی است که زمین هشدار می‌دهد که وضعیت به مرحله خطرناکی رسیده است.

جوادیان زاده تصریح کرد: علت این مشکلات، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است که نصب آب‌شیرین‌کن (که باعث ایجاد ریزگردها و شوری آب ( EC=50) می‌شود) راه درمان آن نیست، بلکه همچون مُسکنی است که جلو بروز علائم بیماری را می‌گیرد و درمان را به تأخیر می‌اندازد.

وی با اشاره به ضرر آب‌شیرین‌کن‌ها برای محیط‌زیست در بخش کشاورزی، گفت: انجام امور غیرقانونی جهت افزایش بهره‌برداری و قرار دادن مسئولان ذی‌ربط در عمل انجام‌شده، راهکار قانونی کردن فعالیت‌ها و گرفتن مجوز نیست.

جوادیان زاده، در خصوص طرح مدیریت مشارکتی خاطرنشان کرد: همیشه طرح‌هایی که از مردم و برای مردم بوده است، موفق بودند. بحث مدیریت مشارکتی حول دو محور خرد جمعی و تلاش جمعی، قالب اجراشدن است.

 

مسئولان مربوطه عدالت را برای همه کشاورزان یکسان اجرا کنند
احمد کرم نژاد یکی از نمایندگان کشاورزان ابرکوه، گفت: یکی از مشکلات اساسی کشاورزان شهرستان، برداشت بی‌رویه آب در شهرهای مجاور در استان فارس است.

کرم نژاد عنوان کرد: در سال‌های اخیر بنا بر ابلاغیه اداره آب منطقه‌ای، برداشت آب تعداد 100 حلقه چاه از 12 لیتر به 5 و هشت‌دهم تقلیل یافته است، که موجب بروز خسارت و خشک شدن درختان 30 ساله شده است.

وی گفت: افرادی که با مبالغ زیاد در زمینه نصب آب‌شیرین‌کن هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کنند، قطعاً چندین برابر بهره‌برداری می‌کنند. اگر بنا است با استثناء قائل شدن جلو ضرر و زیان چنین افرادی گرفته شود، پس خسارت‌های دیگر کشاورزان را نیز به خاطر اجرایی کردن مصوبات اداره آب، جبران کنید.

کرم نژاد با تأکید بر اینکه همیشه مدیریت و کارشناسی‌ها بعد از بروز ضررها است، خطاب به مسئولان مربوطه تصریح کرد: عدالت را برای همه کشاورزان یکسان اجرا کنید.

اقدامات جهاد کشاورزی در زمینه کاهش برداشت آب
مهدی غیب الهی رئیس جهاد کشاورزی ابرکوه، اجرای آبیاری تحت‌فشار، 150 کیلومتر لوله‌گذاری بااعتبار صندوق توسعه ملی، کشت 150 هکتار زعفران، کشت محصولات گلخانه‌ای و متراکم را از مهمترین اقدامات جهاد در راستای کاهش مصرف آب بخش کشاورزی، عنوان کرد.

انتهای پیام/ ف

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۰۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، بررسی میزان تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و بررسی نحوه اجرای احکام دادگاه موضوع قلع و قمع بنا و اعاده وضعیت اراضی کشاورزی به حالت سابق در دستور کار این بازدید قرار داشت.

سرپرست جهاد کشاورزی مهریز گفت: جهاد کشاورزی یک نهاد انقلابی بوده و از مهمترین رسالت‌های آن حفظ اراضی کشاورزی در راستای افزایش تولید و اشتغالزایی در روستا‌ها است.

محسنی الحسینی اظهار داشت: با توجه به تاکید ریاست سازمان جهاد کشاورزی در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، سعی خواهیم کرد هر گونه سوء استفاده از اراضی واگذاری را به حداقل برسانیم.

وی افزود: از همشهریان محترم نیز خواهشمندیم هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی را به شماره ۱۳۱ اطلاع رسانی کنند.

دیگر خبرها

  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • درخواست رانندگان برای رسیدگی به جاده باریک و خطرناک نشتیفان - قائن + فیلم
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • ببینید | خون‌شوری از کوچه‌ها
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز