Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر ضرورت برنامه ريزي‎هاي دقيق براي نقد حقوق بشر غربي گفت: مسائل حقوق بشري و شبهاتي که در اين زمينه عليه جمهوري اسلامي مطرح مي شود بايد در سطح حوزه و دانشگاه و براي عموم به خوبي تبيين شود.

به گزارش گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان، به نقل از اداره کل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در نشست اعضاي ستاد حقوق بشر با تاکيد بر لزوم در نظر گرفتن مباحث حقوق بشري از جنبه هاي مختلف و رعايت ابعاد گوناگون موضوع حقوق بشر در مواجهه با غرب، تصريح کرد: يکي از جنبه هاي مهم اين موضوع، ابعاد نظري حقوق بشر و بويژه مباني آن است که متضمن بحث هاي دقيق نظري و فلسفي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه برخي سکولارها پسوند «اسلامي» را براي حقوق بشر نمي پذيرند، افزود: ما با رجوع به مباني ديني و معارف قرآني مشاهده مي کنيم که در حوزه هاي نظري و فلسفي حقوق بشر سخن‌هاي بسياري براي ارائه داريم. به عنوان مثال در اعلاميه جهاني حقوق بشر بحث «کرامت انساني» مطرح شده است که بسياري از ناظران معتقدند اجمال کاملاً مضري در اين زمينه وجود دارد و به قدري اختلاف بر سر حقيقت «کرامت انساني» وجود داشته که مجبور شده‌اند به همين عبارت مجمل بسنده کنند در حاليکه مقوله «کرامت انساني» بر اساس آموزه هاي اسلامي و معارف قرآن کريم بخوبي قابل تبيين و تحليل معقول است. در حاليکه بسياري از فلسفه‌هاي مادي و غير مادي چنين امکاني ندارند.
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه نبايد تلقي غرب از حقوق بشر همانند وحي منزل قلمداد شود، بسياري از دعاوي حقوق بشري غرب را قابل نقد فني دانست و اظهار کرد: ما بر حسب نگاه توحيدي خود نظريّات بسيار عميق و اساسي در باب حقوق بشر مي‌توانيم ارائه کنيم که بايد اين نکات و همچنين شبهاتي را که غرب در مورد نگاه حقوق بشري ما مطرح مي کند در سطح حوزه و دانشگاه و همچنين براي عموم جامعه تبيين کنيم.
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر ضرورت تلاش همه جانبه دستگاه هاي مرتبط و بويژه رسانه ها براي تبيين مباني حقوق بشري جمهوري اسلامي، رفع شبهات و مقابله با تخريب اذهان عمومي جامعه با طرح برخي مسائل حقوق بشري اظهار کرد: براي دست يابي به اين امر نيازمند شناخت دقيق زبان تمدني و فلسفي غرب هستيم که اين موضوع به زحمت و کار زيادي نياز دارد.
آيت الله آملي لاريجاني بر لزوم برنامه ريزي هاي دقيق ستاد حقوق بشر براي محاکمه حقوق بشري غرب، از محتواي برخي همايش هاي داخلي در زمينه حقوق بشر انتقاد کرد و گفت: آنچه مي خواهيم عرضه کنيم بايد با زبان جمهوري اسلامي و ذيل ديدگاه هاي دين مبين اسلام، پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع) باشد و سپس اين مفاهيم را بايد در حدود فهم مخاطبان گوناگون به زبان هاي مختلف بيان کنيم.
رئيس قوه قضاييه يکي از چالش هاي مهم ميان ايران و غرب در زمينه حقوق بشر را فارغ از مباحث نظري و مبنايي، موضوعات سياسي دانست و تصريح کرد: به نظر مي رسد که دعواي آمريکا و اروپا با جمهوري اسلامي بر سر رعايت حقوق بشر نيست زيرا دقيقاً در فاصله بسيار کمي از ايران، کشور بحرين را شاهد هستيم که مردم آن براي به دست آوردن حق رأي مي جنگند در حاليکه 40 سال است در کشور ما انتخابات برگزار مي شود. در عربستان سعودي نيز مردم با صندوق رأي آشنا نيستند اما هيچ يک از هجمه هاي حقوق بشري غرب عليه ايران را در مورد عربستان نمي بينيم. همه اين موارد نشان مي دهد که بحث غرب، سياسي است و قصد دارند از اين ابزار براي تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي استفاده کنند گرچه گاهي چاشني هاي نظري و حقوقي هم به گزارش هاي خود اضافه مي کنند.
آيت الله آملي لاريجاني با تاکيد بر ضرورت تلاش هرچه بيشتر براي مقابله با توطئه هاي حقوق بشري غرب عليه کشورمان اظهار کرد: ما بايد تمام تلاش خود را به کار بگيريم اما حقيقتاً معلوم نيست که چقدر طرف مقابل پذيرش داشته باشد زيرا بسياري از تلاش ها در چنبره سلطه رسانه اي غرب گرفتار مي شود و بسياري از اوقات مي بينيم که هر حرف حقي هم که داشته باشيم نهايتاً عليه ما قطعنامه صادر مي کنند زيرا بنا ندارند سخن حق را بپذيرند.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه ستاد حقوق بشر، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و رسانه ها بايد با هماهنگي و هم افزايي نسبت به هجمه هاي حقوق بشري غرب پاسخ دهند، از برخي کم کاري ها در اين زمينه انتقاد کرد و گفت: همه نهادهاي مسئول بايد تلاش خود را براي حضور پررنگ نمايندگان ايران در همه فرصت هاي ممکن در مجامع بين المللي و کشورهاي ديگر به کار گيرند. ستاد حقوق بشر نيز بايد زمان بندي مناسبي براي تبيين مباحث حقوق بشري داشته باشد تا کار در اين عرصه با يک برنامه دقيق و مدون پيش برود.
آيت الله آملي لاريجاني همچنين تاکيد کرد: با توجه به اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و کاهش اعدام هاي مرتبط با قانون سابق، در حال حاضر پرونده‌هاي بسياري مجدداً مورد رسيدگي قرار مي گيرند که اين امر تحول بسيار بزرگي است. بر همين اساس بايد چنين تحولاتي در جلسات و مذاکرات حقوق بشري بخوبي براي طرف مقابل تبيين و براي آنها ترسيم شود. در مباحث مربوط به حقوق کودک و حقوق شهروندي نيز دستاوردهاي مهمي داريم که بايد همه موارد به خوبي تبيين شود.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه در برابر ادعاهايي نظير ارتکاب شکنجه توسط پليس کشورمان بايد اولاً توضيح داده شود که بسياري از اين موارد صرفاً اتهاماتي است که مخالفان جمهوري اسلامي و منافقين که خود از بزرگترين گروههاي تروريستي جهان بوده‌اند مطرح مي‌کنند و اعتبار حقوقي و قضايي ندارد. و ثانياً بايد پرسيد قتل افراد عادي به ضرب گلوله پليس در بسياري از کشورهاي غربي از جمله آمريکا چه توجيهي دارد، خاطر نشان کرد: در زمينه بازداشتگاه ها و زندان ها تحولات بسيار مثبتي از نظر حقوق شهروندي صورت گرفته که بايد به خوبي توضيح داده شود. علاوه بر اين مواردي نظير حقوق زنان را مطرح مي کنند که بايد از آنها پرسيد آيا در زمان حکومت طاغوت که مورد تاييد و حمايت شما بود زنان کشور ما بيشتر در جامعه حضور داشتند يا در حال حاضر؟ از سوي ديگر مي بينيم که در بسياري از کشورهاي غربي حجاب را بويژه در دانشگاه ها و مدارس ممنوع کرده اند، اين چه توجيه حقوق بشري دارد؟
رئيس دستگاه قضا همچنين با اشاره به يکي ديگر از تناقض هاي حقوق بشري موجود در غرب، اظهار کرد: در بسياري از اين کشورها اگر کسي بحث تاريخي درباره موضوعي مانند هولوکاست داشته باشد و در مورد اين موضوع ترديدهايي را مطرح کند به زندان مي افتد. چگونه اين مطلب با ادعاي حقوق بشري شما سازگار است؟
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه مجموعه کارهاي جمهوري اسلامي در زمينه حقوق بشر به لحاظ تقنيني و نظارتي بايد تبيين شود، تصريح کرد: يکي ديگر از مسائل مورد بحث ما، مسئله گزارشگر ويژه حقوق بشر است که ما اصل و مبناي انتصاب چنين شخصي را قبول نداريم. علاوه بر اين گزارش هاي گزارشگر ويژه فاقد استنادات لازم و بدون متدولوژي است. هر آنچه که از سوي ضدانقلاب، منافقين و افراد فراري به عنوان ادعا مطرح شده به شکل يک سند در اين گزارشها مشاهده مي شود که هر کدام از گزارشها نيز از گزارش قبلي، شديدتر و تندتر است. بر همين مبنا، اولاً به طور کلي مخالف حضور گزارشگر ويژه در ايران هستيم و ثانياً مذاکره با اين شخص در خارج از کشور نيز بايد مقيد به اثرگذاري باشد و ببينيم که چنين مذاکره اي تأثيري در رويّه‌ نادرست آنها دارد يا نه؟
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر ضرورت تقسيم کار اعضاي ستاد حقوق بشر به عنوان يک ستاد فراقوه اي و فعاليت هرچه بيشتر رسانه اي، تصريح کرد: ما بايد هجمه هاي فني حقوق بشري عليه غرب داشته باشيم و منتظر هجمه‌هاي آنها نباشيم تا منفعلانه صرفاً پاسخ دهيم.
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه به هر حال در معرض هجوم هاي بي پايان حقوق بشري از سوي دشمنان هستيم بر لزوم طراحي برنامه هاي جديد براي مقابله با اين هجمه ها تاکيد کرد و گفت: مذاکرات حقوق بشري با کشورهاي ديگر نيز بايد همراه طرح مسائل دو جانبه باشد يعني به اين شکل که اگر ايرادات حقوق بشري نسبت به ما دارند، بايد در زمينه مسائل مختلف حقوق بشري خودشان نيز پاسخگو باشند. علاوه بر اين بايد توجه داشت که در مباحث مطروحه از موضع يکساني مذاکره شود و از حرمت جمهوري اسلامي و نظام اسلامي صيانت شود.
بر اساس اين گزارش، دکتر محمدجواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در ابتداي اين نشست گزارشي از عملکرد اين ستاد ارائه کرد و برخي از اعضاي ستاد نيز به بيان نقطه نظرات خود پرداختند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۱۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، حجت‌الاسلام مرتضی ادیب‌یزدی در مراسم سالروز شهادت امام صادق (ع) در مصلی کیش و در جمع عزاداران با تشریح تلاش‌ها و مجاهدت‌های امام صادق (ع) در مسیر توسعه و نشر ارزش‌های تشیع و دین مبین اسلام، گفت: پس از شهادت حضرت امام حسین (ع) امامان بزرگواری همچون امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) با دعا، نشر علوم و تربیت اندیشمندان و دانشمندان متعدد سعی و تلاش کردند انحراف در دین را که نتیجه آن شهادت امام حسین (ع) بود اصلاح کنند و تربیت هزاران شاگرد و مبلغ دینی ثمره تلاش‌های آنان بود.

وی افزود: دوران امام صادق (ع) به دلیل فضاسازی مناسبی که در زمان امام محمدباقر (ع) ایجاد شده بود تبدیل به دورانی شد که از همه ادیان برای علم اندوزی به شهر مدینه و محضر امام صادق (ع) می‌آمدند و امام هم تلاش می‌کرد با هدفدار کردن آموزش‌های خود اسلام ناب محمدی و سیره و سلوک حضرت علی (ع) را به شاگردانش بیاموزد.

دبیر جامعه مبلغین تهران، تلاش‌های امام صادق (ع) برای تربیت پانزده هزار شاگرد و نشر علوم متعدد را سرآغازی برای تمدن نوین بشری عنوان کرد که دانش امروزی وام دار این دانش‌ها و علوم اسلامی زمان آن حضرت است.

حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی بیداری جامعه اسلامی و بازگرداندن آن به مسیر صحیح ارزش‌های اسلامی از مسیر توسعه علوم را مهمترین راهبرد دوران زندگی امام صادق (ع) دانست و گفت: به همین دلیل است که امام صادق (ع) را رئیس مذهب جعفری می‌دانند که احیای مکتب شیعه وام دار ایشان است.

وی با عنوان اینکه در دوران امام صادق (ع) دشمنان از هر تلاشی برای جلوگیری از تربیت شاگردان و زدودن چهره اسلام واقعی از خرافه و شرک فروگذار نکردند، گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی امروزه هم گروه‌هایی تلاش می‌کنند ارزش‌های اسلامی را سست کرده و به اسلام ضربه وارد سازند که موضوع حجاب هم یکی از این موضوعات است.

دبیر جامعه مبلغین تهران افزود: عده‌ای با برنامه ریزی و توطئه می‌کوشند جامعه را به سمت غرب گرایی، لودگی و بی شرمی ببرند که باید هوشیار بود و در دام ان‌ها گرفتار نشد.

حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی با اشاره به اینکه این انقلاب و نظام ثمره خون شهدای بسیاری است و امروز در مقابل خانواده شهدا وظیفه داریم پاسدار ارزش‌های اسلامی باشیم، تاکید کرد: در کیش هم با وجود ساکنان ولایی و ارزشی که حضور دارند، باز هم عده‌ای از بیرون تلاش می‌کنند چهره این جزیره را که پیشانی گردشگری کشور محسوب می‌شود، خدشه دار کنند و هم بر مردم و هم بر مسولان جزیره لازم است تا در مقابل این تحرکات ایستادگی کنند.

وی تبیین و تشریح ابعاد قیام عاشورا و بیان دستاورد‌های ائمه معصومین علیهم السلام همچون امام صادق (ع) را موضوعی مهم در مسیر معرفی درست اسلام و تشیع عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • از بازار داغ دید و بازدید‌ تا تریبون‌های آزاد/ تبیین روشنگرانه در جنگ ترکیبی
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • امام صادق (ع) جامعه بشری را هدایت کرد
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند