Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد-ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: وقوع حادثه های آتش سوزی در عرصه های طبیعی این استان از ابتدی سال جاری تاکنون 13 میلیارد و 315 میلیون ریال خسارت وارد کرده است.

سرهنگ موسی الرضا حیاتی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال جاری 41 فقره حریق در 289 هکتار از عرصه های طبیعی استان رخ داد که 2 فقره آتش سوزی در عرصه های جنگلی، 34 فقره در عرصه های مرتعی و پنج فقره در عرصه های مرتعی مشجر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: امسال 95 هکتار عرصه جنگلی، 160 هکتار عرصه مرتعی و 34 هکتار عرصه مرتعی مشجر دچار آتش سوزی شده است که میزان سطح آتش سوزی ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال 35.7 درصد و به لحاظ تعداد حادثه ها هم 26 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: پارسال سه مورد حادثه آتش سوزی در عرصه های جنگلی، 38 مورد در عرصه های مرتعی و 15 فقره آتش سوزی در عرصه های مرتعی مشجر گزارش شد که در این حادثه ها 14 هکتار عرصه جنگلی، 321 هکتار عرصه مرتعی و 116 هکتار عرصه مرتعی مشجر طعمه آتش شد.
سرهنگ حیاتی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 451 هکتار از عرصه های مرتعی و جنگلی استان در 56 فقره حادثه دچار آتش سوزی شد که ارزش ریالی خسارت های این حادثه ها 10 میلیارد و 375 میلیون ریال برآورد شده است.

* 95 درصد از حادثه ها عامل انسانی دارند
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین حادثه های آتش سوزی در مرداد و شهریورماه اتفاق افتاده است گفت: علت وقوع 95 درصد از آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی عامل انسانی دارد و گردشگران، شکارچیان، چوپانان و یا ساکنان محلی عامل بیشتر این آتش سوزی ها هستند که معمولات شناسایی نمی شوند.
وی گفت: در برخی مواقع باغداران یا کشاورزان که بقایای گیاهی را در زمین های کشاورزی آتش می زنند، آتش به عرصه های طبیعی نیز سرایت می کند و سبب آتش سوزی می شود که در این گونه موارد، عامل حادثه آتش سوزی شناسایی می شود و در این باره پرونده هایی تشکیل شده که برخی در دست بررسی است.

* مشعل های بهره برداران عسل آتشی در جان عرصه های طبیعی
سرهنگ حیاتی افزود: در عرصه های بزداغی نیز بهره برداران محصولات طبیعت، 2 سال پیاپی سبب آتش سوزی شده اند.
وی تصریح کرد: این افراد به هنگام تهیه عسل برای دور کردن زنبور ها از مشعل آتش استفاده می می کنند که این آتش مشعل بعضا منجر به آتش سوزی می شود.
وی با بیان اینکه شمار حادثه های آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان طی امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است گفت:
یکی از دلایل این کاهش، افزایش برنامه های آموزشی برای مردم و جوامع محلی است.
به گفته سرهنگ حیاتی، امسال بیشترین تعداد حادثه آتش سوزی از عرصه های طبیعی بجنورد، مانه و سملقان و اسفراین گزارش شده است و کمترین آن از گرمه و فاروج بوده است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: به لحاظ سطح دچار آتش سوزی شده، عرصه های راز و جرگلان با 106 هکتار بیشترین سطح آتش سوزی را به خود اختصاص داده است و مانه وسملقان با 96 هکتار در رده بعدی قرار دارد و کمترین میزان سطح دچار آتش سوزی شده نیز در عرصه های شهرستان گرمه بوده است.

* 110 اکیپ برای مهار آتش
سرهنگ حیاتی با اشاره به جذب و شناسایی جوامع محلی برای آموزش برنامه های پیشگیرانه و مهار آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی اظهار کرد: امسال 110 اکیپ در استان شامل یکهزار و 100 نفر تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: تلاش داریم تا از توان و ظرفیت های جوامع محلی در روستاها و عشایر برای مهار آتش سوزی ها استفاده کنیم.
وی گفت: برای کاهش حادثه های آتش سوزی در عرصه های طبیعی و نیز کاهش خسارت ها تلاش داریم تا با نهادهای مختلف تعامل و هم افزایی داشته باشیم به طور مثال با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تابلوهای راهنما در مناطق مختلف نصب می شود تا گردشگران نسبت به خطرات آتش سوزی در عرصه ها آشنا شوند.

* خرید 11 دستگاه دمنده
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه امسال 11 دستگاه دمنده برای اطفای حریق در عرصه های طبیعی خریداری شده است افزود: این دستگاه برای اطفای حریق در مراتع کاربرد دارد و برای خرید این تجهیزات 400 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

* کمبود نیرو
سرهنگ حیاتی درباره کاستی ها و کمبودهای استان در اطفای حریق عرصه های طبیعی گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از بزرگ ترین چالش ها در این زمینه است به طوری که اکنون تنها 50 نفر نیروی یگان حفاظت کار صیانت و رصد 2 میلیون هکتار عرصه طبیعی استان را بر عهده دارد.
وی افزود: در وضعیت استاندارد هر 10 هزار هکتار از عرصه های طبیعی تحت حفاظت و رصد یک نفر است اما در این استان هر نیروی یگان حفاظت، حدود 60 هزار هکتار عرصه طبیعی را پوشش می دهد.

* خراسان شمالی پایگاه اطفای حریق عرصه های طبیعی ندارد
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: یکی دیگر از مشکلات برای مهار آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی، نبود پایگاه های اطفای حریق است.
وی تصریح کرد: پایگاه های حریق که مجهز به تجهیزات و امکانات مربوط به اطفای حریق باشند یکی از نیازهای اساسی در این استان است.

* کمبود شدید اعتبار
سرهنگ حیاتی، کمبود اعتبار را از دیگر دغدغه ها عنوان کرد و گفت: خراسان شمالی یکی از استان های محروم است و به همین لحاظ امکانات و تجهیزات برای مهار آتش سوزی ها خیلی مناسب نیست.
وی گفت: یکی از کمبود ها در این باره نبود بالگرد است و تامین باگرد یکی از نیازهای اساسی برای اطفای حریق در عرصه های طبیعی است البته در سطح کشور با محدودیت بالگرد روبه رو هستیم.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: خراسان شمالی به لحاظ جغرافیایی کوهستانی است و عرصه های طبیعی صعب العبور است بنابراین وجود بالگرد برای سرعت بخشیدن به اطفای حریق ضروری است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ???? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد

کشاورزیان گفت: در پی شناسایی و تشکیل پرونده برای ۱۲ مورد تصرف زمین توسط سودجویان، چهار هزار و ۴۶۸ هکتار منابع طبیعی شاهرود با دستور مقام قضایی رفع تصرف شد.

وی به قانون تبصره یک ماده ۵۵ سازمان منابع طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، منابع طبیعی مکلف است توسط ماموران حفاظتی خود به هنگام اطلاع از تصرف زمین‌های ملی، برای رفع تجاوز ورود کند.

کشاورزیان به اجرای مستقیم ۱۰ مورد رفع تصرف در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود اشاره کرد و افزود: سند هفت هزار و ۱۰۷ هکتار از زمین‌های ملی تصرف‌شده طی سال گذشته بدون تشکیل پرونده و پس از آزادسازی به نام دولت صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • سیلاب هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به آزادشهر و رامیان خسارت زد
  • جلوگیری از وارد آمدن خسارت به استان ایلام را در دستور کار داریم
  • ۷ فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی
  • آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات
  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی