زوایای تازه از پرهزینه ترین و عظیم ترین انیمیشن تاریخ ایران
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۵۳۹۰
رکنا: عظیمترین و پرهزینهترین اثر انیمیشن ایران و جهان اسلام عنوانی است که اخیراً در اخبار مربوط به پروژه پویانمایی محمد رسول الله(ص) برای این انیمیشن ذکر شده است.
انیمیشنی که با هدف انعکاس زندگی حضرت رسول اکرم (ص) به سفارش و تهیه کنندگی آقای کیارش کیانی فعال در حوزه انیمیشن تولید میشود. این سریال با بهره گیری از توانمندیهای فنی و هنری موجود در کشور و با رویکرد وحدت بین مسلمانان جهان تولید خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این کار بازههای تاریخی زندگانی پیامبر (ص) قبل از ولادت پیامبر تا انتهای امامت حضرت علی (ع) به تصویر درمیآید و پیشبینی میشود مدت تولید این سریال به حدود ۶ سال برسد. تهیه کننده سریال «محمد رسول الله (ص)» چندی پیش درباره این انیمیشن مدعی شد که بیش از ۴۰۰ اسپانسر از ایران و همچنین بخش خصوصی سایر کشورهای اسلامی برای سرمایه گذاری در ساخت آن اعلام آمادگی کردهاند. وی در این باره به گزارش روابط عمومی پروژه گفت: این کار بدون شک بزرگترین سریال انیمیشنی تاریخ صنعت انیمیشن ایران و جهان اسلام خواهد بود و برای چنین حجمی از پروژه اجرایی اعلام آمادگی ۴۰۰ اسپانسر امری طبیعی است. وی عنوان کرد: مجموعه بلند «محمد رسول الله (ص)» در استودیو انیمیشن رضوان تولید خواهد شد که متشکل از هنرمندان انقلابی فعال در صنعت انیمیشن ایران است و پیش بینی میشود، این اثر بینالمللی با کیفیت شایسته قدمی بلند در راستای ارتقای صنعت انیمیشن ایران باشد. علاوه بر اینها بیش از ۳۰ سفارتخانه از کشورهای اسلامی و غیراسلامی متقاضی شرکت در مراسم افتتاحیه پروژه محمد رسولالله (ص) شدند و در این بین درخواست حضور ۳۰ تن از سفرا در مراسم افتتاحیه این سریال انیمیشن تاریخی، در کمیته برگزاری مراسم افتتاحیه در حال بررسی است. همچنین بهدلیل استقبال شرکتهای دولتی و خصوصی برای حضور بهعنوان اسپانسر و حامی مالی سریال انیمیشنی محمد رسول الله (ص) کمیته مدیریت پروژه تولید سریال، گزینش از میان متقاضیان اسپانسرینگ را آغاز کرده و با برخی از آنها وارد مرحله عقد قرارداد شده است. در کنار این صحبتها به تازگی اخباری مبنی بر پیوستن آقای حسن روح الامین نقاش و هنرمند عرصه تجسمی که آثار قابل توجهی در حوزه هنرهای آیینی و مذهبی دارد، به این پروژه منتشر شد.
روایتی از دوران جاهلیت و زندگی پیامبر (ص)
در همین راستا وی درباره این همکاری عنوان کرد: در حال حاضر من با ۷ تابلو کانسپتهای اولیه این پروژه را طراحی کردهام. نقاشیهایی که به گونهای شامل یکسری از ایدههای اولیه است که میتواند در اختیار کارگردان و نویسنده قرار بگیرد که سوژهای باشد برای بهره بردن از فضایی که در این حوزه وجود دارد. روح الامین درباره بازه تاریخی این کار نیز گفت: دوران و زمانی که در این پروژه به تصویر کشیده میشود به دوران زندگی پیامبر، کمی پیش از آن و دوران جاهلیت برمی گردد. فضایی که بازه زمانی قابل توجهی از زندگی ایشان را به تصویر میکشد. این هنرمند درباره تلفیق هنر Art و ایدههایی که یک نقاش باتجربه آیینی میتواند برای انیمیشنی با این فضا داشته باشد، بیان کرد: قالب کارهای ارائه شده برای این مجموعه به شکل دیجیتال ارائه شده و در کل داستان و رمز موفقیت برای هر کاری این است که هر چه قدر روی یک کار بیشتر تجربه و اتود زده شود، آن پروژه پختهتر میشود. در این بین بهترین حالت این است که وقتی ما میخواهیم درباره موضوعی حرف بزنیم با تحقیق و اصیل دربارهاش بگوییم، به عنوان مثال زمانی که میخواهیم از اعراب زمان پیامبر بگوییم و آن را به تصویر بکشیم، باید با آگاهی و شناخت طرحی را ارائه دهیم که عرب دوره خلیفههای عباسی یا مصر نباشد، بلکه تنها گویای عرب عربستان باشد.
دقت؛ لازمه موفقیت است
بحث تأمین منابع تحقیقاتی و شناخت از موضوع پیش رو برای داستانهای تاریخی این چنینی موضوع دیگری بود که روح الامین دربارهاش گفت: بخش زیادی از منابع تاریخی در این حوزه، مطالعه منابع تصویری است. اتفاقی که از کتابها، نقاشیها و عکسهایی که در موزهها وجود دارند برای آن میتوان استفاده کرد. این مسأله کار سختی نیست و تنها به تلاش، پیگیری و دقت نیاز دارد، اتفاقی که چندان در کارها اتفاق نمیافتد و به همین دلیل وقتی کسی این شیوه را در پیش میگیرد فکر میکنند که او کار خیلی خاصی کرده است، در صورتی که این طور نیست. این منابع نیز در عین عدم وسعت، چندان محدود هم نیستند و تنها باید با دقت آنها را بررسی کرد. او در خصوص شکل گیری آثار تأثیرگذار و منشأ آنها در این فضا بیان کرد: مسأله این است که همه این تصاویر از یک منبع به ذهن من خطور میکند و این اتفاق مثل خاطرهای است که تنها در ذهن شماست. در این بین من تمام این حرفها و فضا را مثل یک فیلم سینمایی Movie یا یک خاطره طولانی که انگار سالها با آن زندگی کردهام در ذهنم دارم، بعد از آن کم کم تمام این پلانها و تصاویر را به یاد میآورم و در ادامه میتوانم همه آنها را ثبت و اجرا کنم.
اصول ثابت است، ابزار تغییر کرده
روح الامین که در این پروژه نیز به شکل دیجیتال کانسپتهای اولیه را طراحی کرده است درباره خلق اثر به روش دیجیتال افزود: نقاشی دیجیتال تنها اسمش نقاشی دیجیتال است و به عنوان نمونه در کارهای خود من اصول آن مثل همان اصلهای نقاشی رنگ روغن و... است. در این فضا شما به جای ترکیب رنگ با روغن و زدن آن روی بوم از قلم نوری و مدیومهایی استفاده میکنی که به شکل دیجیتال وجود دارند، در نتیجه خروجی نهایی کار یکی است و تفاوت چندانی با دیگر شیوهها ندارد، چرا که اصول ثابت است و تنها ابزار تغییر کرده است. در این حوزه نیز ما نه تنها عقب نیستیم بلکه هنرمندانی را داریم که در سطح بینالمللی کار میکنند و این موضوع جالب توجهی است. وی همچنین پیرامون لزوم فضاسازی در هر کاری به ویژه طرحهایی که به انیمیشنی مثل محمد رسول الله (ص) اختصاص دارد، گفت: من همیشه با خودم میگویم که مگر کاری که میخواهم انجام دهم، چیزی به جز فضاسازی است؟ در واقع من احساس میکنم مهمترین کاری که باید انجام دهم همین فضاسازی است و من باید برای مخاطب آن اتمسفری را که وجود دارد خلق کنم. روح الامین درباره ادامه همکاری اش با پروژه انیمیشن محمد رسول الله (ص) خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست و به خواست گروه بستگی دارد که میخواهند تا کجای کار با آنها همراهی کنیم، ولی از جانب من مشکلی در این باره وجود ندارد. مراسم افتتاحیه این پروژه در تاریخ ۱۵ آذر ماه مصادف با میلاد باسعادت پیامبر اعظم (ص) و در راستای تجدید میثاق با آرمانهای بنیان گذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنهای برگزار میشود.
منبع: رکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرهزینه و زیانده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
آفتابنیوز :
۲۰ سال پس از تصویب واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، بلاخره این دو نهاد ورزشی رسماً با حضور وزرای ورزش و اقتصاد به هلدینگ خلیج فارس و یک کنسرسیوم بانکی واگذار شدند.
بازیان سرپرست سازمان خصوصیسازی، این واگذاری را «وزیدن هوای تازه در مدیریت این دو باشگاه» توصیف کرد. خبرگزاری دولتی ایرنا نیز این واگذاری را به عنوان «عاقبت به خیر» شدن استقلال و پرسپولیس تفسیر نمود. در مراسم واگذاری، روسای سازمان خصوصیسازی و مدیران این دو باشگاه همدیگر را در آغوش گرفتند! و فضای دراماتیک را رقم زدند. با این همه ارقام، دادهها و واقعیتهای پشت پرده این شکل خصوصیسازی تا بدین حد شورانگیز به نظر نمیرسد.
پر هزینه، زیانده و بدون چشم انداز سوددهی
در قانون بودجه ۱۴۰۳ هزینههای باشگاه استقلال ۶۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و هزینه سالانه پرسپولیس بیش از ۴۲۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در همه بودجههای سالانه سهم باشگاه پرسپولیس همیشه چند برابر استقلال بوده. کارشناسان این مسئله را به تعداد بیشتر طرفداران پرسپولیس و هواداران استقلال اغلب این تقسیم نابرابر را به نگاه تبعیضآمیز مسئولان نسبت میدهند.
هرچند در جداول بودجهای، پرسپولیس و استقلال جزء شرکتهای سربهسر و با زیان جزئی طبقهبندی شدهاند، اما بر اساس صورتهای مالی زیان انباشته باشگاه استقلال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و زیان جمع شده پرسپولیس ۶۹۰ میلیارد تومان است.
هر دو باشگاه نیز در مجموع بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند که معلوم نیست قرار است چگونه پرداخت شود. حدود ۳ سال قبل ۱۰ درصد از سهام این دو شرکت زیانده در فرابورس عرضه شد که برای استقلال ۳۵۸ میلیارد و پرسپولیس ۳۵۰ میلیارد تومان عائدی در بر داشت.
پیش از این گفته شد که باشگاه پرسپولیس قرار است به بانک ملت واگذار شود، این مسئله در یک اطلاعیه شفافسازی از سوی بانک تایید نشد و در نهایت ۳۰ درصد از سهام پرسپولیس به بانک شهر و ۴۰ درصد نیز به بانکهای ملت و تجارت واگذار شد. بانکهای اقتصادنوین، رفاه و صادرات هم هر کدام ۵ درصد از سهام باشگاه را خریداری کردند.
۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال نیز به گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس فروخته شد. این سهام ۸۵ درصدی توسط سازمان خصوصیسازی قریب ۳۲۰۰ میلیارد تومان قیمتگذاری شد که ۱۰ درصد آن به صورت نقدی و مابقی به شکل اقساط پرداخت خواهد شد. بانکها نیز بخش عمدهای از سهام را به شکل قسطی خریداری کردهاند. با توجه به این مسئله که صداوسیما تا کنون حاضر به پرداخت حق پخش واقعی مسابقات نشده، معلوم نیست که هزینههای هنگفت آنها قرار است چگونه تامین شود.
پول قرارداد بازیکنان از جیب کارگران، بازنشستگان، کولبران و سوختبران
مدیر سابق باشگاه استقلال کف هزینههای این دو نهاد را ۷۰۰ میلیارد تومان بر آورد کرده است. سایت دولت از فروش این دو شرکت به عنوان واگذاری به «بخش خصوصی» یاد کرد. با این همه ترکیب سهامداری خریداران مغایر این گفته به نظر میرسد.
۱۸.۰۵ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس در اختیار گروه تابان فردا قرار دارد که از شرکتهای زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نفت محسوب میشود. بر این اساس بازنشستگان صنعت نفت باید بخشی از هزینههای باشگاه استقلال را تقبل کنند. سازمان تامین اجتماعی نیز از طریق شرکتهای مانند شرکت تامین نفت و گاز پتروشیمی تامین بخشی از سهام هلدینگ را در اختیار دارد و بر این اساس بیش از ۴۰ میلیون کارگر و بیمهپرداز سازمان تامین اجتماعی هم باید در تامین قراردادهای میلیاردی بازیکنان استقلال سهمی تقبل نمایند.
بخش دیگر سهام گروه خلیج فارس هم در اختیار شرکتهای سهامی عدالت استانی از جمله شرکت سهام عدالت سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی قرار دارد. با این پیش فرض، کولبران و سوختبران ساکن این دو استان در قالب طنزی تلخ باید اندکی از هزینههای باشگاه استقلال را پرداخت نمایند.
قابل تامل آنکه به دلیل نبود نقدینگی در گروه خلیج فارس، این مجموعه ماهها در پرداخت حق سهام عدالت تاخیر داشته است، با این همه بعید به نظر میرسد بازیکنان تیم استقلال به اندازه دارندگان سهام عدالت صبوری به خرج دهند.
سهام بانک رفاه نیز متعلق به تامین اجتماعی است و بیمه گذاران تامین اجتماعی باید هزینههای باشگاه پرسپولیس را هم پرداخت کنند. دیگر بانکهای خریدار نیز هر چند بر روی کاغذ و از نظر وزیر اقتصاد «خصوصی» محسوب میشوند، اما بخش قابل توجهی از سهام آنها در کنترل دولت قرار دارد.
یک خرید زوری؟گروه هلدینگ خلیج فارس صادر کننده محصولات پتروشیمی است و اساساً برخلاف مثلاً یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی و چیپس و پفک، نیازی به تبلیغ داخلی و خرید باشگاه فوتبال ندارد. کارشناسان صنعت پتروشیمی و بانکی بر این باور هستند که نه هلدینگ و نه بانکها علاقهای به خرید این دو باشگاه نداشتند، اما به اجبار دولت به این خرید به اصطلاح زوری تن دادند.
با این همه این واگذاری لااقل برای طرفداران باشگاه استقلال خبر خوبی محسوب میشود، زیرا هلدینگ خلیج فارس مجموعه ثروتمندی است و هرساله مبلغ قابل توجهی برای مسئولیتهای اجتماعی هزینه میکند، انتظار میرود بودجه این باشگاه در سالهای آتی از باشگاه پرسپولیس پیشی بگیرد و یا لااقل با آن برابری نمایید. هرچند سهامداران این هلدینگ در شبکههای اجتماعی مراتب نارضایتی خود از این خرید نه چندان خوشایند را پنهان نکردند.
اخذ مجوز کی اف سی
یکی از دلائل اصلی واگذاری علاوه بر خلاص شدن دولت از پرداخت هزینههای این دو باشگاه فوتبال، صدور اعلامیه کی اف سی بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا به این مطلب که هر دو باشگاه دارای یک مالک (دولت) هستند ایراد گرفته بود و استقلال و پرسپولیس تا ۵ اردیبهشت فرصت داشتند تا تکلیف سهامداری خود را مشخص نمایند. مصطفی زارعی رئیس کمیته صدور مجوز حرفهای در آئین واگذاری مالکیت باشگاههای استقلال و پرسپولیس ضمن تایید حل شدن این مشکل، اخذ مجوز نهایی از کی اف سی را تایید کرد.
بخش خصوصی اهلیت نداردیکی از مسئولین سابق سازمان خصوصی سازی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با آفتابنیوز گفت: همه باشگاههای اروپایی دارای مالک خصوصی هستند، در ایران هم بسیاری از شرکتهای معتبر خصوصی مایل به خرید این دو باشگاه بودند، به ویژه که قرار بود ۹۰ درصد هزینه را هم به صورت اقساط پرداخت نمایند، با این همه هر بار که تلاش میکردیم تا این واگذاری انجام شود، برخی نهادهای ناظر با آن مخالفت میکردند، استدلال آنها این بود که این دو باشگاه دارای طرفداران بسیاری در کشور هستند و پای مسائل امنیتی در میان است و خریداران بخش خصوصی «اهلیت ندارند». در جلسات کارشناسی اغلب از رفتارهای برخی بازیکنان مانند وریا غفوری یاد میکردند و معتقد بودند که خریدار باید از مجموعه نظام باشد. طبعاً مدیران خریداران شبه دولت فعلی مستقیم و غیرمستقیم توسط حاکمیت منصوب میشوند و دولت از این بابت دغدغهای ندارد.