Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ثبت بیش از ۵۰ وقف در هشت ماهه اول سال‌جاری در استان، گفت: سال گذشته ۱۳۵ وقف به ثبت رسیده بود که امید است در سال جاری بتوانیم در این راستا شاهد ثبت موقوفات در حد شایسته باشیم.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی مصایبی در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان به مناسبت فرارسیدن دهه‌ی وقف، ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان شمالغرب کشور، اظهار کرد: دهه وقف از ۲۸ صفر و همزمان با رحلت نبی مکرم اسلام(ص) آغاز می‌شود، چراکه پیامبر اسلام اولین واقف در اسلام بوده و امید است که ما نیز بتوانیم به وظایف خود در راستای صیانت از موقوفات به نحو شایسته عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی با بیان اینکه وقف، بحثی فقهی و مردمی است، بیان کرد: ایام دهه‌ی وقف فرصتی است تا بتوانیم عملکرد سالانه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان را گزارش داده و مردم را از وضعیت موقوفات استان باخبر کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه آماده دریافت پیشنهادت و انتقادات مردم، مسئولان و سایر افراد هستیم، خاطرنشان کرد: هرگز نباید بدون اطلاع و مطالعه، بیاناتی مطرح شود، باید در ابتدا بدانیم که وظایف سازمان اوقاف چه بوده و در چه مواردی تولیت دارد.
 
حجت‌الاسلام مصایبی در ادامه گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در "موقوفات متصرفی" بطور مستیقم تولیت دارد، اما موقوفات غیرمتصرفی برای خود متولی داشته و در استان بیش از ۲۰۰ متولی خاص و عام داریم که اداره کل اوقاف و امور خیریه در موقوفاتی که متولی دارند، نظارت می‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه مسئولیت رسیدگی صفر تا ۱۰۰ به امور بقاع متبرکه و امام زادگان(ع) به طور مستقیم بر عهده‌ی سازمان اوقاف است، یادآور شد: در مسابقات قرآنی نیز متوای اصلی برگزاری سازمان اوقاف است، البته دستگاه‌های دیگر هم مسابقاتی را برگزار می‌کنند اما سازمان اوقاف متولی اصلی مسابقات قرآنی است.
 
وی با بیان اینکه متولی اصلی مساجد و آرامستان‌های متروکه نیز سازمان اوقاف و امور خیریه است، گفت: مساجد و آرامستان‌های متروکه موقوفه بوده و برخی از آرامستان‌ها نیز موقوفات معاطاتی هستند و همچنین با توجه به اینکه مساجد موقوفه هستند از این رو احکام هئیت امنای مساجد را سازمان اوقاف صادر می‌کند.
 
حجت‌الاسلام مصایبی با تاکید بر اینکه موقوفات احیا نشده‌ی فراوانی در استان وجود دارد که نیازمند کمک و همیاری همگان است تا احیا شوند، افزود: در بحث موقوفات احیا، ترویج فرهنگ وقف و مهم‌تر از همه، حفظ و حراست و همچنین اجرایی کردن نیات واقفان از جمله وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه است.
 
وی با بیان اینکه در هشت ماه اول سال‌جاری دو هزار و ۳۰۰ سند اجازه با مردم تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: در اجرای نیات واقفان نیز همواره تلاش کرده‌ایم و علاوه بر اجرای نیات به طور خصوصی، به صورت نمادین نیز در سالجاری به بیش از ۳۰ نوعروس کمک جهیزیه اعطا شده است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اضافه کرد: در شش ماهه اول سالجاری به بیش ۱۵۰۰ دانش‌آموز بی‌بضایت کمک‌ کرده و همچنین از محل اجرای نیت واقفان ۱۵۰ نفر را به زیارت حرم مطهر امام هشتم(ع) و بیش از ۵۰ نفر را به زیارت کربلای معلی اعزام کرده‌ایم.
 
وی یادآور شد: از محل اجرای نیات مذهبی و فرهنگی نیز در سالجاری بیش از ۱۱۵ مبلغ دعوت شدند تا در ایام مختلف سال نسبت تبلیغ امور فرهنگی و مذهبی اقدام کنند و همچنین در اجرای نیات اطعام نیز در ماه‌های رمضان، ذی‌حجه و محرم الحرام بیش از ۴۰ هزار پرس غدا توزیع شده است.
 
حجت‌الاسلام مصایبی گفت: در شش ماه اول سالجاری، ۱۷۵ سند برای موقافات اخذ شده که این اسناد شامل بیش از 550 رقبه هستند، همچنین در مباحث حقوقی نیز ۸۳ رای نیز بر له موقوفات اخذ شده که بیش از ۳۰ رای آن اجرایی شده است، شاخص‌ترین این رای‌ها در مورد موقوفه‌ی ربع رشیدی مبنی بر ابطال سند ماکلیت پلاک 477، وصیت ثقه‌الاسلام اندبیل، مغازه‌های فخر علما در مراغه و... بوده است.
 
وی اضافه کرد: در راستای عمران و آبادانی بقاع متبرکه نیز کارهای مبارکی انجام شده و اکثر بقعه‌ها مثل سید حمزه بندکشی شده و مورد تعمیر قرار گرفته‌اند؛ بقعه امام‌زاده سیدحمزه(ع) ساختمانی میراثی بوده و با توجه به فرارسیدن تبریز 2018 خودمان دست به کار شده و با هماهنگی میراث فرهنگی تعمیراتی در این بقعه انجام داده‌ایم.
 
وی یادآور شد: در برخی از پاساژهای موقوفه بازار نیز تعمیراتی انجام شده و در امام‌زاده ابراهیم(ع)مراغه، امام‌زاده اسماعیل(ع)میانه، امام‌زاده ابراهیم(ع) صوفیان، امام‌زاده داود(ع) شندآباد، امام‌زاده احمد(ع) مرند و... عملیات عمرانی در حال اجرا بوده و از توان خود و خیران استفاده می‌کنیم تا بقاع متبرکه استان در شریط خوبی قرار گیرند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از انعقاد قراردادهایی با ضریح‌سازان اصفهانی برای ساخت ضریح برای برخی امام‌زادگان خبر داد و گفت: قریب به ۱۵ مسجد در تبریز در حال بازسازی هستند و همچنین مجمع خیران مسجدساز را نیز تشکیل داده‌ایم تا بهتر بتوانیم در این راستا عمل کنیم.
 
وی با اشاره به استقرار موکب اربعین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به عنوان "مدافعان حرم" در ایام منتهی به اربعین حسینی در عراق، اظهار کرد: در این ۱۷ روز از قبل نیات واقفان از زائران حسینی پذیرایی کردیم.
 
وی با تاکید بر اینکه در هیچ کجا فروش موقوفات نداریم، گفت: بحث فروش در موقوفات معنایی نداشته و تنها در قالب واگذاری منفعت و اجاره است و صرفا در جایی که موقوفه تبدیل به احسن شود می‌توان در راستای آن اقدام کرد که اعطای جواز آن نیز در اختیار نماینده ولی فقیه در استان است.
 
حجت‌الاسلام مصایبی در مورد کشتارگاه موجود در حوالی امام‌زاده سید محمد کججانی(ع) نیز بیان کرد: سال‌هاست این موضوع را پیگیری می‌کنیم و اهالی روستا نیز اعتراض بسیاری در این راستا داشته و اعلام کرده‌اند، اما هنوز برخورد جدی در این خصوص ندیده‌ایم!
 
وی با تاکید بر اینکه پرونده‌ی موقوفه‌ی قائم‌مقام فراهانی در تهران است، اضافه کرد: توانستیم اصل وقف‌نامه قائم‌مقام فراهانی را از کتابخانه مرکزی مجلس خارج کنیم و همچنین وقف‌نامه مسجد کبود را نیز از کتابخانه کاخ موزه گلستان تهران پیدا کردیم؛ مسجد کبود بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ رقبه دارد.
 
وی بیان کرد: ۹۰ درصد موقوفاتی که در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، درآمدزا هستند و ۱۰ درصد فاقد درآمد هستند، یک سری از موقوفات نیز هنوز احیا نشده و برخی از موقوفات نیز به دلیل نبود آب فاقد درآمد هستند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید بر وجود هفت هزار و ۱۰۰ حسینه و مسجد در استان، یادآور شد: این آمار شامل کلیه مساجد و حسینه‌ها اعم از فعال و غیر فعال است.
 
وی با بیان اینکه سازمان اوقاف بر اساس قانون تولیت مساجد را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مساجد موقوفه بوده و همچنین احکام هیئت امنای مساجد نیز توسط سازمان اوقاف داده می‌شود از این رو سایر افراد در مسجد تولیت نداشته ولی حضور دارند، نیاز است که دستگاه‌های دیگر با هماهنگی متولی، در مساجد اقدام کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه نباید چند مدیریتی در مساجد حاکم شود، بیان کرد: مسجد کریمخان در حال بازسازی بوده و کار به خوبی پیش می‌رود.
 
حجت‌الاسلام مصایبی در پاسخ به سوالی در خصوص پارک مفاخر نیز گفت: ما صرفا برای مالکیت این پارک توانسته‌ایم رای بگیریم و هنوز مدیریت پارک مفاخر را به دست نگرفته‌ایم! شهرداری از این مکان نگهداری می‌کند و کلیه امور و مدیریت را انجام می‌دهد، اما هنوز نسبت به عقد سند اجاره تمکین نکرده است؛ از این‌رو اگر مدیریت این مکان تماما در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بود می‌توانستیم تمهیدات خاصی اتخاذ کرده و جلوی هرگونه خسارت به آثار را بگیریم. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۹۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی عصر شنبه در جریان بازدید اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های آذربایجان شرقی از کتابخانه مرکزی تبریز افزود: طی سال گذشته تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان از ۷۷ هزار نفر به ۱۶۱ هزار نفر رسیده که این افزایش در طول سال‌های اخیر بی نظیر بوده است.

وی تعداد کتبی که سال گذشته از کتابخانه های عمومی استان به امانت برده شده است را ۷۰۰ هزار جلد عنوان کرد و اظهار داشت: این تعداد امسال با رشدی بالغ از ۱۵۳ درصد به رکورد یک میلیون و ۷۰۰ هزار جلد رسیده است.

وی از اجرای طرح کودک کتابخوان در استان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح که با همکاری مراکز بهداشت استان در حال اجرا است، کودکان ۶ ساله در موعد تزریق واکسن شأن با یک کارت دعوت خاص به عضویت در کتابخانه های عمومی استان ترغیب می‌شوند.

بابایی ادامه داد: با اجرای این طرح سال گذشته ۱۲ هزار نفر کودک ۷ ساله عضو کتابخانه های استان شدند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در ادامه از اجرای طرح خانواده‌های کتابخوان در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح به دنبال شناسایی و معرفی خانواده‌هایی به جامعه هستیم که همه اعضایشان عضو فعال کتابخانه های استان هستند و کتاب به امانت می‌برند و بر این اساس آن خانواده‌هایی که بیشترین تعداد کتاب را به امانت برده باشند مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: طرح جدیدی هم مدنظر داریم که در صورت مشارکت ادارات عملیاتی خواهیم کرد و آن هم راه اندازی باکس‌های ویژه امانت کتاب در برخی ادارات است که هدف از آن به اشتراک قرار دادن کتاب‌های کارمندان برای مطالعه سایر همکاران است.

بابایی ابراز امیدواری کرد: با همکاری شورای هماهنگی روابط عمومی‌های آذربایجان شرقی این طرح به صورت پایلوت در تعدادی از ادارات عملیاتی شود تا در آینده نزدیک در تمام دستگاه‌های دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین از آمادگی این اداره کل برای حمایت از برنامه‌های شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان خبر داد.

این گزارش می‌افزاید، در ادامه این نشست محمد عزیزی راد دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌های آذربایجان شرقی ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ابراز امیدواری کرد با تداوم چنین اقداماتی شاهد افزایش فرهنگی مطالعه بین اقشار مختلف مردم شویم.

همچنین در ادامه هر یک از اعضای به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون زمینه‌های همکاری بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان اشاره کردند که راه اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات همزمان با ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی از جمله آن بود.

کد خبر 6090268

دیگر خبرها

  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم