Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@02:59:01 GMT

نیمی از امامزادگان کشور درآمد ندارند

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۳۴۷۰

رویداد۲۴-حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی روز سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با بیان اینکه در روایات اسلامی از صدقه به وقف تعبیر شده است، اظهار کرد:‌ وقف یادگار پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و حضرت زهرا (س) است که خوشحالیم در این عرصه ما میراث‌دار این فرهنگ در جامعه اسلامی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقف در سایر ادیان نیز بوده است، ولی پیامبر (ص) آن را تکامل بخشید و بر آن مُهر تأیید زد و آن را در سطح کل جهان توسعه داد.وی در ادامه با بیان اینکه وقف در موضوعات مختلفی به دولت، ملت و مردم ما خدمات مختلفی ارائه می‌دهد، گفت: یکی از خدمات مهم موقوفات، خدمت‌درمانی به دولت و ملت است. بیش از ۱۴۰۰ خدمات و موقوفات درمانی در کشور داریم، ۲۵ درصد این مراکز درمانی موقوفه هستند و ۳۳ بیمارستان وقفی در تهران داریم و بیش از ۶۰۰۰ موقوفه درمانی در سطح کشور به ثبت رسیده است. همچنین موقوفات علمی، آموزشی و پژوهشی نیز در سازمان اوقاف و امور خیریه وجود دارد که بیش از ۴۰۰ دانشگاه ما موقوفه است که ممکن است خود اساتید و دانشجویان از آن اطلاع نداشته باشند و ۱۴۰۰ مدرسه موقوفه نیز داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: خدمات فرهنگی و عبادی که در مدارس، حسینیه‌ها و تکایا شکل می‌گیرد از جمله اقدامات و دستاوردهای سازمان اوقاف است. بیش از ۷۰ هزار مسجد، ۱۵ هزار حسینیه و تکیه داریم که در طول سال به ویژه محرم و صفر خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند. ما در سازمان اوقاف یک حرکت رو به جلویی را آغاز کرده‌ایم که برای مدیریت موقوفات برنامه‌هایی را ارائه بدهیم. از جمله برنامه ما توجه به موقوفات و ترویج وقف قرآنی است.

محمدی تصریح کرد: از سال ۹۱ تا به حال تمامی اسناد وقفی و موقوفه‌ها در سامانه‌های ثبت کشور به ثبت رسیده است. بیش از ۵۰۰ هزار صفحه وقف‌نامه مطالعه و بررسی شده است که در سامانه به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: نسبت به اخذ سند مالکیت رسمی کشور در عرصه موقوفات نیز اقدام فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم. از زمانی که ثبت در کشور به وجود آمده تا پایان سال ۸۸، ۶۵۰۰ سند برای موقوفات به ثبت رسیده است که از سال ۸۹ تا این تاریخ بیش از ۷۰۰۰ سند رسمی برای موقوفات کشور ارائه شده است.

وی گفت: درباره حل مشکلات مردم و موقوفات نیز ۱۸ تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف به امضا رسیده است که از این طریق مشکلات مردم و موقوفات کشور حل شود. از جمله تفاهم‌نامه‌هایی که امضا شده با سازمان منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی،‌ میراث فرهنگی و... از دیگر سازمان‌هایی بودند که به آن‌ها تفاهم‌نامه امضا شده است. در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی که در سازمان منابع طبیعی بوده است از طریق این تفاهم‌نامه‌ها مشکلات‌شان رفع شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: از دیگر اقدامات این سازمان، شناسایی مستأجرین و متصرفین موقوفات است. بیش از ۱۱ هزار رقبه در تصرف دستگاه‌های حکومتی بود و بیش از ۲۵ هزار هکتار از اراضی نیز در اختیار این دستگاه‌ها قرار داشت که ما آن‌ها را شناسایی و جمع‌بندی کردیم و خواسته‌هایی که از موقوفات داشتیم را برای آن‌ها ارسال کردیم. بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات سازمان اوقاف از این رقبه‌ها و موقوفات است. همچنین مستندسازی مطالبات سازمان از دستگاه‌های حقیقی و حقوقی را داشتیم که از طریق دستگاه‌های حقوقی این امر را پیگیری کردیم.

محمدی یادآور شد: عمران و آبادانی موقوفات نیز از دیگر اقدامات ما در سازمان اوقاف بوده است که ما بیش از ۱۰ هزار رقبه را مورد بررسی قرار داده‌ایم که آن‌ها باید ساخته شود و مورد بازسازی قرار بگیرند. برای این کار قریب به ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و در این عرصه نیز برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم. از سال ۶۸ تا ۸۸، ۳۷۰۰ رغبه ساخته شده و از سال ۸۹ تاکنون بیش از این ارقام رغبات مورد ساخت و ساز و عمران و آبادانی قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: شناسایی موقوفاتی که در هیچ جا ثبت و ضبط نشده از دیگر اقدامات سازمان اوقاف بوده است. بیش از ۳۰ هزار از موقوفات شناسایی شده است و حق و حقوق آن‌ها مورد پیگیری قرار گرفته است. از سال ۹۱ با اساتید دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران در عرصه وقف داشته‌ایم که بتوانیم یک شاخصه‌هایی را برای سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه رقبات طراحی کنیم تا از دستاوردهای این سازمان و موقوفات بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و از بین ۲۰۰ شاخصی که برای برنامه‌ریزی ارائه شد ۱۶ شاخص کلی تهیه و تدوین شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: ۴۸ درصد از امامزادگان هدایا و نذورات و درآمدزایی دارند و ۵۲ درصد آن‌ها هیچ گونه درآمدی ندارند. ما اگر بخواهیم همه بقاع متبرکه کشور پذیرای زائران باشد، باید در این عرصه برنامه‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم از طریق امامزادگان خدمات مادی، معنوی، تبلیغی و فرهنگی را برای مردم ارائه بدهیم. برای فعال‌سازی تمام امامزادگان در این عرصه حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است تا بتوانیم برای اداره کردن امامزادگان مدیریت عمرانی و فرهنگی آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

محمدی خاطرنشان کرد:‌ برای مدیریت عمرانی امامزادگان تا پایان سال ۸۸ در چهار میلیون و ۴۰۰هزار مترمربع کار عمرانی انجام شد و از سال ۸۹ تاکنون در بیش از شش میلیون و و ۵۰۰ هزارمترمربع کار عمرانی انجام شده است. تا پایان سال ۸۸ در کمتر از ۵۰۰ هزار امامزاده نماز جماعت برگزار می‌شد، ولی از سال ۸۸ تاکنون در ۱۳۰۰ بقعه و امامزاده نماز جماعت برپا می‌شود که در برخی از آن‌ها نماز صبح و ظهر و عصر به صورت جماعت برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: بیش از ۵۲ هزار مُبلغ و کارشناس دینی از سال ۸۹ تاکنون به سراسر کشور اعزام شدند و راه‌اندازی در حوزه مسائل و مفاهیم قرآنی داشته‌ایم. از اول انقلاب تا پایان سال ۸۸، ۴۰۰ بقعه در عرصه مسائل قرآنی فعال بودند و از سال ۸۹ تاکنون در بیش از ۲۹۰۰ بقعه و امامزاده کار فرهنگی و قرآنی انجام می‌شود. در عرصه فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی تا پایان سال ۸۸، ۳۶ هزار نفر در مسابقات قرآن شرکت می‌کردند و از سال ۸۹ تا پایان امسال بیش از ۴۰۰۰ نفر در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنند و بیش از سه میلیون دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد:‌ مقام معظم رهبری در سال ۹۰ فرمودند که باید بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم که ما از همان سال به صورت خودجوش این اقدام را در سازمان اوقاف دنبال کردیم و تا پایان سال ۹۵ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از هموطنان ما در عرصه حفظ و مفاهیم قرآنی در فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف شرکت کردند و در فضای مجازی که سازمان اوقاف و امور خیریه برای مفاهیم قرآنی راه‌اندازی کرده است  افرادی شرکت کرده‌اند. همچنین در مسابقات قرآنی بیش از ۸۳ کشور نماینده دارد.

محمدی ادامه داد: از اول انقلاب تا پایان سال ۸۸، ۱۳ هزار و ۹۶ موقوفه به ثبت رسیده است ولی از سال ۸۹ تاکنون ۱۵ هزار و ۶۱۷ موقوفه ثبت شده است و در این عرصه رسانه‌ها، مبلغان و ائمه جماعات تأثیرگذار بودند. از دیگر اقدامات ما در سازمان اوقاف ایجاد وقف مشارکتی است که در این طرح افراد زیادی شرکت کرده‌اند چرا که با توجه به وضعیت مالی افراد در زمان حال حاضر شاید نتوانند افراد به صورت تکی وقف داشته باشند و این وقف مشارکتی یک فعالیت در عرصه ایجاد موقوفات است و سه بیمارستان در قالب کار مشارکتی کار خود را آغاز کرده است.

وی گفت:‌ برنامه‌ریزی برای تشویق مردم در عرصه تولید علم و فناوری نیز داشته‌ایم. یکی از سیاست‌های مقام معظم رهبری که آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته‌اند، ارتقاء وقف در زمینه علم و فناوری است. ما هم در این عرصه برنامه‌ریزی داشته‌ایم. اما در حال حاضر موقوفات قرآنی بسیار کم است و در این رابطه نظرسنجی‌هایی داشته‌ایم و دلیل آن این بود که بیش از ۷۰ درصد از مردم با وقف و کارکردهای آن آشنایی ندارند که برای این امر رسانه‌ها باید اقدام کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از اقدامات جدی است که رسانه‌ها باید به آن اهتمام بورزند. ما کمپین «همه واقف باشیم» را راه‌اندازی کرده‌ایم که در این عرصه ارگان‌ها و نهادهای زیادی نیز با ما همکاری داشته‌اند. شفافیت‌سازی مالی و مدیریت مالی سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر اقداماتی بوده که داشته‌ایم. همچنین یک سال مالی برای امامزادگان در نظر داشته‌ایم که همه آن‌ها باید حساب‌های خود را در آن سامانه ثبت کنند تا از این طریق شفافیت نیز در این عرصه بیشتر شود. ما ۶۰۰ انجمن یاوران وقف را راه‌اندازی کرده‌ایم.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۳۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها

نتایج اخیر یک پژوهش چندساله نشان می‌دهد که سرانه مصرف مواد غذایی ایرانی‌ها با وجود گرانی اقلام غذایی و شرایط بد اقتصادی تغییر چندانی نداشته و آن‌ها در وضعیت سوءتغذیه بحرانی قرار ندارند، اما بخش عمده درآمدهایشان به سمت تأمین مواد غذایی رفته است.   به گزارش همشهری، متخصصان تغذیه بر مصرف همه گروه‌های غذایی؛ کربوهیدرات، چربی‌ها، پروتئین، لبنیات، میوه و سبزیجات، برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها تأکید می‌کنند؛ محصولاتی که البته طی چند سال گذشته روند افزایشی قیمت داشته و به نوعی حضورشان در سفره‌ها کمتر شده. این وضعیت حواشی متعددی را هم رقم زده و اخبار متعددی از تبعات این مساله مطرح می‌شود، از جمله این‌که ایرانی‌ها در مسیر گرسنگی قرار گرفته و دچار سوءتغذیه شده‌اند.    به گفته جلال‌الدین میرزای‌رزار، رئیس انجمن تغذیه ایران، هم پیش‌تر فکر می‌کردند که بحث سوءتغذیه در کشور جدی است و به همین دلیل یک طرح ملی از سوی انستیتو تحقیقات تعذیه در این باره در کشور کلید خورد که نتایج آن سوءتغذیه خانواده‌های ایرانی را رد می‌کند.   در این باره حتی تابستان سال گذشته سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد -فائو- از کاهش قابل توجه سوءتغذیه در ایران طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: «طی این دوره ۶.۱ درصد از جمعیت ایران با مشکل سوء تغذیه مواجه بودند و این عدد در دوره قبل -۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰- بالغ بر ۷ درصد بوده است.» یک ادعای عجیب از سوءتغذیه ایرانی ها عجیب‌ترین ادعا درباره سوءتغذیه ایرانی‌ها تابستان سال گذشته مطرح شد. مدیرکل سابق مطالعات اجتماعی وزارت تعاون با بیان اینکه اوضاع سوءتغذیه در کشور بحرانی شده، عنوان کرد: «۵۷درصد ایرانی‌ها سوءتغذیه دارند و کالری مورد نیاز یعنی ۲۱۰۰ کیلوکالری را دریافت نمی‌کنند. ۱۴.۵میلیون نفر از این ۵۷درصد هم کودکند و نزدیک ۱۰میلیون نفر زیر ۱۲سال»؛ ادعایی که نشان می‌داد فقر غذایی، سلامت بیش از نیمی از جمعیت کشور را تهدید می‌کند و هم نظام سلامت و هم آینده‌سازی کشور با مشکلات قابل‌توجهی روبه‌رو است.   ادعای این مسئول همان زمان هم مورد انتقاد گرفت و عنوان شد که حتی میانگین جدول سازمان بهداشت جهانی برای میزان کالری مورد نیاز گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است. به‌عنوان مثال درباره افراد زیر ۱۰ سال دچار سوءتغذیه که به تأکید این مسئول سابق چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر بودند، اگر پسر باشند ۸۵۰ تا ۱۹۸۰ کالری مورد نیاز است و اگر دختر باشند ۱۲۵۰ تا ۱۷۳۰ کالری. به همین دلیل میانگین عجیب ۲۱۰۰ کیلوکالری درباره این گروه سنی مصداق ندارد.   این در حالی است که وزارت بهداشت هم براساس جدولی که از سوی انستیتو تغذیه ایران تهیه شده بود، میانگین کالری و پروتئین مصرفی دهک‌های مختلف در سال ۹۷ را اعلام کرد. براساس این جدول، تنها ۴ دهک ابتدایی کالری کمتر از ۲۱۰۰ دریافت کرده بودند؛ دهک اول ۱۶۳۵، دهک دوم ۱۸۴۱، دهک سوم ۱۹۳۴ و دهک چهارم ۲۰۰۵؛ بنابراین کالری دریافتی ۳ دهک تفاوت قابل توجهی با میانگین کالری مطرح‌شده از سوی مدیرکل سابق مطالعات اجتماعی وزارت تعاون نداشته است.   البته آمار‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود ۱۶درصد کودکان زیر ۶ سال در ایران دچار سوء‌تغذیه‌اند و ۸۰۰هزار کودک در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و کمبود ریزمغذی‌ها روبه‌رویند. متولیان نظام سلامت همچنین از کمبود وزن ۱۱درصد کودکان در ایران و لاغری شدید حدود ۵درصد از کودکان خبر می‌دهند. سرانه مصرف تغییری نکرده ایرانی‌ها طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بهبود ۱۲ پله‌ای در رده‌بندی جهانی سوءتغذیه داشتند و در جایگاه ۹۰ قرار گرفتند؛ یعنی در مقایسه با ۱۶۷ کشور جهان از نظر سوءتغذیه، ۷۷ کشور جهان سوءتغذیه بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند. حالا پژوهش‌ها هم نشان می‌دهند که ایرانی‌ها از نظر سوءتغذیه در وضعیت بحرانی قرار ندارند.   رئیس انجمن تغذیه ایران در این‌ باره به توضیح می‌دهد: دراین‌باره یک پژوهش چندساله از سوی انستیتو تحقیقات تغذیه ایران آغاز شد. نام این طرح «سرانه مصرف مواد غذایی در خانوار‌های ایرانی» بود و از ۸ هزار خانوار ایرانی یادآمد غذایی گرفته شد. در طول این مطالعه سرانه مصرف تمام اجزای مواد غذایی در کشور به‌صورت پراکنده مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. نتایجی که اخیرا به‌دست آمده نشان می‌دهند که سرانه مصرف نسبت به قبل از شرایط بد اقتصادی خیلی تغییر نکرده است که ایرانی‌ها را دچار سوءتغذیه بحرانی کند. هزینه‌های ۵۰ درصدی برای خوراکی‌ها به‌گفته میرزای‌رزاز، این مطالعه نشان داد که خانوار‌های ایرانی بخش قابل توجهی از درآمد خود را به تامین مواد غذایی اختصاص داده‌اند. او دراین‌باره عنوان می‌کند: اگر در سال‌های گذشته یک خانوار مجبور بود ۱۵ تا ۲۰ درصد از درآمد خود را به خورد و خوراک اختصاص دهد، اکنون این عدد به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است؛ اما مصرف سرانه چندان جابه‌جا نشده است، مگر درباره گوشت به‌صورت خاص، و شاید لبنیات.   این متخصص تغذیه درباره سرانه مصرف لبنیات در ایران توضیح می‌دهد: این شاخص در کشور ما در مقایسه با کشور‌های توسعه‌یافته همیشه کم بوده و اکنون هم همان وضعیت را دارد؛ به همین دلیل نمی‌توان کاهش مصرف را خیلی به مسائل اقتصادی ربط داد. حمایت‌های غذایی ارجح‌تر است رئیس انجمن تغذیه ایران با تأکید بر اینکه این آمار‌ها در دهک‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر تفاوت‌هایی دارد، عنوان می‌کند: این گروه‌ها در یک یا ۲ دهک قرار دارند که در سازمان‌های مردم‌نهاد و ان‌جی‌اوها، ارگان‌های نیمه‌دولتی مثل کمیته امداد و ارگان‌های دولتی مثل سازمان بهزیستی به‌عنوان مستمری‌بگیر ثبت شده‌اند. یکی از توصیه‌های همیشگی ما به دولت‌ها درباره این گروه‌های آسیب‌پذیر این بوده است که این گروه‌ها باید تحت حمایت‌های غذایی قرار داشته باشند؛ یعنی به جای دریافت یارانه و کمک‌های نقدی، سبد‌های مواد غذایی دریافت کنند تا دچار سوءتغذیه که عامل بسیاری از بیماری‌هاست، نشوند.   میرزای‌رزاز تأکید می‌کند: تحقیقات نشان داده است که پول نقد پرداختی به این خانوارها، به دلیل گرفتاری‌های زیادی که دارند، به مواد غذایی اختصاص پیدا نمی‌کند و صرف موارد و مسائل دیگر می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات