خمیربازی مسئولانه با قیمت نان/افزایش قیمت، ساماندهی معنی شد
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۱۱۴۷
اردبیل – افزایش ۱۵درصدی قیمت نان، از سویی شهروندان را نگران تحمیل هزینه به سبد خرید روزانه و از سوی دیگر اعتراض نانوایان اردبیل به پایین بودن نرخ نان نسبت به سایر استانها را درپی داشته است.
خبرگزاری مهر، گروه استانها- ونوس بهنود: افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان در سطح کشور در حالی مطرح شده و از امروز به اجرا گذاشته شد که نانوایان، مسئولان و مردم در اردبیل به آن معترض هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این امر موجب پادرهوایی نرخ مطلوب نان در اردبیل شده و در مجموع قشر ضعیف و محروم را نگران از ناتوانی در تأمین نیاز مصرف روزانه خود ساخته است. از سویی نانوایان اردبیلی معترض به قیمت پایین نان در این استان هستند و مسئولان برخی تخلفات بازار به ویژه کمفروشی را مرتبط با قیمت ناعادلانه نان میدانند.
گرانی نان برای قشر کم درآمد در وضعیت فعلی
شهروند اردبیلی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: تا دیروز قیمت لواش ۱۳۰ تومان، بربری ۵۰۰ تومان و سنگک هزار تومان بود که با همین قیمت نیز خرید نان به سختی انجام میشد.
رضا سلیمان پور تصریح کرد: شاید این قیمتها برای افرادی که از تمکن مالی برخوردار هستند چندان بالا نباشد اما اغلب مردم اردبیل درآمد متوسط و پایینی دارند و اگر نیاز روزانه یک خانوار چهار - پنجنفری برای نان محاسبه شود با درآمدی که اغلب داریم خرید نان به سختی انجام میشود.
این شهروند مخالف افزایش قیمت نان بوده و معتقد است مردم وسع پرداختن هزینه بیشتر برای نان را ندارند.
سلیمان پور در خصوص علت افزایش قیمت نان که با هدف حمایت از نانوایان انجام میشود، ادامه داد: در صورتی که این موضوع تا به این درجه اهمیت دارد، مسئولان باید به کیفیت پخت نان نیز توجه داشته باشند.
شهروند دیگری معتقد است برخی نانوایان به بهانه قیمت پایین نان، از کیفیت نان میکاهند و متأسفانه اعتراض راه به جایی نمیبرد.
آرش قلیپور تصریح کرد: کیفیت نان در آزادپز ها که قیمت بالاتری دارند به مراتب بهتر است، اما تأمین آن برای خانوادههای با درآمد پایین مقرونبهصرفه نیست.
وی افزود: نان مایحتاج روزانه سفره خانوادهها است و هر ماده غذایی دیگری که تأمین نشود، نان میتواند جایگزین آن باشد به همین دلیل افزایش قیمت آن چندان مورد استقبال نیست.
درآمد نانوایی با زحمت آن همخوان نیست
در مقابل این اظهارات یکی از نانوایان با قبول کیفیت پایین نان در اردبیل، علت آن را درآمد پایین نانوا عنوان کرد.
محمدی افزود: متأسفانه آردی که به دست ما میرسد قیمت مقرونبهصرفه ندارد و از سویی مشتری با نرخ مصوب نان میخرد؛ در این میان برخی نانوایان از کیفیت نان برای افزایش تعداد پخت خود میکاهند.
این نانوا معتقد است بیشتر از افزایش قیمت نان بهتر است آردی که به نانوا اختصاص مییابد، قیمت مناسب داشته باشد.
به عقیده وی برخی نانوایان توانستهاند به سمت آزاد پزی بروند اما برخی که قادر به انجام آن نبودهاند، چندان از وضعیت درآمد خود راضی نیستند.
وی در خصوص افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان اضافه کرد: حتی افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان نیز کافی نیست و لازم است تصمیم مناسبی برای وضعیت قیمت نان در اردبیل اتخاذ شود.
کمفروشی نتیجه سو مدیریت قیمت نان
بررسی بازار نشان میدهد نتیجه عدم ساماندهی قیمت نان موجب آب رفتن هر روزه اندازه نانها میشود.
به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل پروندههای تخلفی در این خصوص تشکیل شده و بررسی دقیقتر نشان میدهد علت کمفروشی به دلیل قیمت پایین نان است.
نانوا به دلیل اینکه سود چندانی ندارد از وزن چانه کسر میکند و امروز شاهد این هستیم که برخی سهمیه پزها حتی به آزاد پزی متمایل شدهاندحسین نجف زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: قیمت نان در اردبیل حداقل ۲۰ درصد کمتر از استانهای مجاور بوده و نانوا نیز به دلیل اینکه سود چندانی ندارد از وزن چانه کسر میکند و امروز شاهد این هستیم که برخی سهمیه پزها حتی به آزاد پزی متمایل شدهاند.
وی با بیان اینکه در برخی پروندهها از کاهش ناچیز وزن چانه در حد ۱۰ گرم صرفنظر میشود، ادامه داد: برای مقابله با کمفروشی نان ضروری است قیمت منصفانه برای نان تعیین شود.
مسئولان برای افزایش قیمت نان متفقالقول هستند
مردم اردبیل که درآمدی کمتر از نصف میانگین کشوری دارند، حاضر به پذیرش افزایش قیمت نان نیستند ولی به تعبیر مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تمامی مسئولان استان متفقالقول هستند که میبایست قیمت نان افزایش یابد و ضروری است برای این افزایش تصمیم قاطعی به استان اعلام شود.
نجف زاده معتقد است در سالهای گذشته سیاستهای غلطی در استان اجرا شده و قیمت نان افزایش معقول نداشته است بطوریکه اگر در سال جاری نیز به تبعیت از طرح کشوری قیمت نان فقط ۱۵ درصد افزایش یابد ما شاهد فاصلهگیری قابلتوجه قیمت نان در اردبیل با سایر استانها و زیان نانوایان خواهیم بود.
وی افزود: به منظور رفع این مشکل از استاندار اردبیل به صورت کتبی درخواست شده تا حداقل قیمت نان ۲۰ درصد افزایش یابد و بتوان زمینه حمایت هرچند اندک از صنف نانوایان را فراهم ساخت.
البته در این خصوص باید گفت که تفاوت قیمت نان در این استان و در مقایسه با استانهای دیگر در حالی بیان می شود که به نظر می رسد تفاوت درآمد در اردبیل نسبت به سایر استانها و حتی استان های همجوار مورد توجه قرار نمی گیرد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با بیان اینکه افزایش ۳۵ درصدی در این شرایط اردبیل را به سطح استانهای دیگر میرساند، ادامه داد: به دلیل اینکه این میزان افزایش موردپذیرش نخواهد بود پیشنهاد ما حداقل افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان است.
فروش نان اردبیل در سایر استانها
نجف زاده با اشاره به فعالیت بیش از هزار واحد نانوایی در این استان اضافه کرد: متأسفانه تفاوت قیمت نان در اردبیل با سایر استانها نه تنها موجب زیان مالی و سود حداقلی نانوایان است بلکه موجب شده نان پخته شده از اردبیل به دیگر استانها انتقال یابد.
وی با تأکید به ضرورت ساماندهی قیمت نان در اردبیل افزود: لازم است در استان تدبیری اتخاذ شده و نسبت به ساماندهی قیمتها اقدام شود تا نانوایان نیز با سود معقول فعالیت داشته باشند.
چرا در هزینه آرد موردنیاز نانوایان تدبیری نمیشود و آیا افزایش قیمت نان میبایست برای تمامی استانها با سطح درآمدهای مختلف به یکسان اعمال شود؟هر چند به نظر میرسد طرح ساماندهی قیمت نان برداشت پول بیشتر از جیب شهروند و قرار دادن در جیب شهروند دیگر است، اما سؤال اینجا است که چرا در هزینه آرد موردنیاز نانوایان تدبیری نمیشود و آیا افزایش قیمت نان میبایست برای تمامی استانها با سطح درآمدهای مختلف به یکسان اعمال شود؟
اینکه در دو سال گذشته قیمت نان افزایش نداشته صرفاً اعتراض نانوایان را به دنبال داشته در حالی که نانوایان معتقدند در صورتی که حمایت شوند از افزایش قیمت نان به مراتب سود بیشتری خواهند داشت.
افزایش قیمت نان در وضعیتی به معضلی در اردبیل تبدیل شده که استان اردبیل طی سه سال گذشته در تولید گندم موردنیاز خود، خودکفا شده و امسال ۴۵۹ هزار تن که به مراتب بیش از نیاز مصرفی این استان است، گندم خریداری و ذخیرهسازی شده است.
از سویی عادت غذایی اردبیلیها اغلب با نان همراه بوده و مصرف نان در اردبیل بالا است. با این وجود مشخص نیست از مزیت خودکفایی در تولید گندم و سکونت در قطب کشاورزی کشور چه زمانی مردم خود استان نصیب خواهند برد.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فلسفه نامگذاری ماههای شمسی چیست؟
شروع زمان سنج هجری خورشیدی روز جمعه «۱ فروردین سال ۱ هجری خورشیدی» (۲۹ شعبان ۱ سال قبل از هجرت) مطابق با ۱۹ مارس ۶۲۲ میلادی قدیم (ژولینی) و ۲۲ مارس ۶۲۲ میلادی جدید (گرگوری) است. البته روز اول سال یک هجری خورشیدی (از ۱ فروردین تا ۲۴ شهریور) ۵ ماه و ۲۴ روز قبل از هجرت پیامبر (کمتر از یک سال) است.
فلسفه نامگذاری ماههای شمسی
سال، فصلها، ماهها و روزهابه گزارش بیتوته، این زمان سنج از ۳۶۵ روز در قالب ۱۲ ماه تشکیل شدهاست و طبق زمان سنج جلالی ابتدای آن اعتدال بهاری در نیمکرهٔ شمالی است. با این فرق که مبدأ آن هجری است. طراحان زمان سنج جلالی، گروهی ریاضیدان و اخترشناس بودند که نامدارترین آنها حکیم خیام ریاضیدان و شاعر ایرانی بود.
این ها به سفارش ملکشاه سلجوقی و با اصلاح زمان سنج یزدگردی به این زمان سنج جدید دست پیدا کردند. زمان سنج جلالی با حفظ شروع و طول سال با تغییر مبدأ، اسامی و طول ماهها در قالب زمان سنج هجری شمسی برجی درآمده و باز با تغییراتی در طول ماهها ضمن تنوع اسامی آنها، عنوان تقویم هجری شمسی پیدا کرد.
این تقویم بر پایه سال اعتدالی خورشیدی برابر با ۳۶۵٫۲۴۲۱۹۸۷۸ روز است؛ که سال تقویمی آن ۳۶۵ و ۳۶۶روز (کبیسه) میباشد.
هر سال دارای ۴ فصل با نامهای بهار، تابستان، پاییز و زمستان است و هر فصل ۳ ماه دارد و هر ماه تقریباً ۴ هفته و هر هفته ۷ روز با نامهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سهشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (آدینه) دارد. هر سال با ۱ فروردین و فصل بهار شروع میشود.
بلندترین روز سال در ۱ تیر و بلندترین شب سال در شب یلدا (از غروب ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب در ۱ دی) اتفاق می افتد. طول ماههای این زمان سنج در طول تاریخ و در کشورهای گوناگون فرق داشته است، اما از حدود سال ۱۳۴۸ در ایران و افغانستان طول ماهها یکسان است.
طول ماهها در نیمه اول سال ۳۱ روزه و در نیمه دوم سال ۳۰ روزه است با این تفاوت که ماه پایانی (اسفند) ۲۹ روزه است و فقط در سالهای کبیسه ۳۰ روز خواهد داشت.
نام ماههای دوازدهگانه پارسینام ماههای دوازدهگانه پارسی تماما برگرفته از متون کهن زردشتی است که ریشه در اعتقادات و باورهای این آیین دارد.
فروردین نام اولین ماه فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در پهلوی فرورتین (فرورتن ) و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است. فروردین شکل تغییر یافته واژه فروهر است به معنای نیروی پیشرو. فروردین جمع مؤنث واژه ی فرورتی در حالت اضافی است و به معنی فروردهای پاکان و فروهرهای پارسایان است . پس «ین » علامت نسبت نیست .
- اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا به آن، اَشَه وَهیشتَه و در پهلوی اُرت وَهیشت گویند. مرکب از دو جزء است: اول اَرتَه به معنی درستی و راستی و پاکی و تقدس. دوم وهیشته صفت عالی از وِه به معنی به و خوبست و واژه ی مرکب به معنی بهترین راستی است .
در کل به معنی بهترین راستی است و همین طور نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند است.
- خرداد نام سومین ماه سال و روز ششم در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان هئوروتات، در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو بخش: بخش اول هئوروه که صفت است به معنای رسا، همه، درست و کامل. دوم تات که پسوند است برای اسم مونث، پس هئوروتات به معنای کمال و رسایی است. به معنی تندرستی نیز آمده و نیز نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند است.
- تیر نام چهارمین ماه سال و روز سیزدهم هر ماه زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا تیشریه، در پهلوی تیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده که یکی از ایزدان است و به ستاره شعرای یمانی گفته می شود. فرشته مزبور نگهبان باران است و به کوشش او زمین پاک، از باران بهره مند می شود و کشتزارها سیراب می شود. تیشتر را در زبانهای اروپایی سیریوس خوانده اند.هر زمان تیشتر از آسمان سر بزند و بدرخشد مژده ریزش باران می دهد. تیر نام ستاره ای در آسمان هم هست.
- امرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا امرتات، در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از سه بخش: اول ا، ادات نفی به معنی نه، دوم مرتا به معنی مردنی و نابود شدنی و سوم تات که پسوند و دال بر مونث است. بنابر این امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی. مرداد نام آخرین امشاسپند هم می باشد. نام این ماه اشتباه مرداد تلفظ می شود که باید امرداد خوانده شود.
- شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا خشتروئیریه، در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور می دانند. کلمه ای است مرکب از دو بخش: خشتر که در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی کشور و پادشاهی است و بخش دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن و ئیریه یعنی منتخب و آرزو شده و در کل یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده.
این ترکیب بارها در اوستا به معنی بهشت یا کشور آسمانی اهورامزدا آمده است. شهریور به معنی بهترین شهریاری یا مدینه فاضله، فرشته ای موکل بر آتش و موکل بر همه فلزات و تدبیر امور و مصالح و همین طور نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند هم آمده است.
- مهر (پیوستن با مهربانی). نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه را به عهده ایزد مهر است. در اسطورههای ایرانی گرما و نور خورشید را ایزد مهر می دانستند. در سانسکریت میترا، در اوستا و پارسی میثر، و در پهلوی میتر، و در فارسی مهر گفته می شود، که از ریشه سانسکریت آمده به معنی پیوستن. مهر به معنای محبت ومهربانی هم آمده است.
- آبان نام ماه هشتم از سال خورشیدی و نام روز دهم از هر ماه است. آبان (آبها(در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته می شود. در اوستا بارها آپ به معنی فرشته نگهبان آب استفاده شده و همه جا به صورت جمع آمده است. کلا جلوه های طبیعی سودمند نزد ایرانیان خیلی ارجمند است پس بعضی روزهای ماه به نام مظاهر طبیعی نهاده شده است. در این ماه از سال به طور معمول باران میبارد. آبان، در زمان سنج باستانی شروع زمستان بزرگ بوده است.
- آذر نام ماه نهم از سال خورشیدی و نام روز نهم از هر ماه است. آذر (آتش(در اوستا آتر و آثر، در پارسی باستان و پهلوی آتر و در فارسی آذر می گویند. آذر فرشته نگهبان آتش و یکی از بزرگترین ایزدان است. آریائیان(هندوان و ایزدان) بیش از دیگر اقوام به عنصر آتش اهمیت می دادند. آفتاب در این ماه در برج قوس یا کماندار قرار می گیرد. سرما در این ماه به اندازهای است که باید آتش روشن کرد.
- دی نام دهم از سال خورشیدی است. در بین سی روز ماه، روزهای هشتم، پانزده و بیست و سوم هم به دی (آفریدگار، دثوش) موسوم است. برای این که این سه روز با هم اشتباه نشوند نام هر یک را به نام روز بعد می پیوندند، یعنی هشتمین روز ماه را دی به آذر، نام روز پانزدهم ،دی به مهر و نام بیست و سومین روز هر ماه دی به دین بود. دی (دادار، دانای آفریننده) در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده ، دادار و آفریدگار است و بیشتر صفت اهورامزدا است و آن از مصدر دا به معنی دادن و آفریدن است. در خود اوستا صفت دثوش(=دی) برای تعیین دهمین ماه استفاده شده است. دی نام ملکی است که تدبیر امور و مصالح روز و ماه دی به او تعلق دارد.
- بهمن نام یازدهم از سال خورشیدی و نام روز دوم از هر ماه است. بهمن (منش نیک( در اوستا وهومنه، در پهلوی وهومن، در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو بخش: وهو به معنی خوب و نیک و مند از ریشه من به معنی منش است؛ بنابراین یعنی بهمنش، نیک اندیش و نیک نهاد. بهمن نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند هم هست.
- اسفند نام دوازدهم از سال خورشیدی و نام روز پنجم از هر ماه است. اسفند (آرامش افزاینده، پارسایی مقدس (دراوستا اسپنتا آرمیتی، در پهلوی اسپندر، در فارسی سپندار مذ، سفندارمذ، اسفندارمذ و گاه به اختصار سپندار و اسفند گفته شده است. اسفند یا سپنتا آرمیتی، آرامشی است که از عشق و ایمان سرچشمه می گیرد. در ادبیات اوستایی این جلوه اهورایی به صورت مادینه (مونث) به کار برده شده است.
پس در اسطورههای ایرانی این امشاسپند نگهبان زن و زمین محسوب می شده است. در بندهشن آمده که زن نیک مانند زمین نیک سختیها را می گوارد و بر شیرین می دهد. از این روی جشن اسپندگان (29 بهمن ماه امروزی) مخصوص زنان بوده است. در این روز مردها با دادن هدیه به زنان از ایشان قدردانی میکردهاند. اسفند به معنای فروتنی هم هست و نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند است.
کانال عصر ایران در تلگرام