Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مرور حماسه ها و خاطره های دوران دفاع مقدس، جلوه ای بارز از ایثار و شهامت رزمندگان و مدافعان این مرزوبوم است و شناخت آثار و مستندهای موجود از ایثارگران و سلحشوران جبهه های حق علیه باطل در حقیقت فرصتی مناسب را برای بازپروری و غنای درونی نسل جوان کشور مهیا می سازد و الگویی مناسب را در برابر آنها ترسیم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران با موقعیت ویژه سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی همواره کانون توجه قدرت های بزرگ جهان بوده است و افزایش قدرت دفاعی در کنار دیپلماسی فعال، تنها راه بازدارندگی در برابر دشمنان به شمار می رود. رزمندگان سلحشور ایران در هشت سال دفاع مقدس با وجود برخی نارسایی های تسلیحاتی و اطلاعاتی در مقایسه با دشمن، با ایمان و اراده راسخ، حماسه هایی جاودان آفریدند. در هفته گذشته روزنامه های مختلف به منظور نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

** اهل بیت(ع) الگوی رزمندگان دفاع مقدس
رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با تمسک و تاسی از اهل بیت(ع) توانسته اند با الگوبرداری از سیره و روش زندگی ائمه اطهار (ع)، پیروان راستین این بزرگواران باشند و با اشراف بر وجوب جهاد در دفاع از وطن در مسیر رضایت معبود خویش گام بردارند.

روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «نبرد در خانه» به روایتی از شکست محاصره سوسنگرد پرداخت و نوشت: حدود دو ماه از آغاز جنگ می‌گذشت؛ نیروهای عراقی با همه قوا قصد پیشروی داشتند. آنها از شروع حمله به ایران، از چند جبهه وارد شدند. چنان وارد شده بودند که صدام خیال رسیدن به تهران در همان هفته‌های اول جنگ را داشت. شهرهای بی‌دفاع مرزی زیر آتش بودند. دشمن وارد خانه شده بود و نبرد در خانه ادامه داشت.

در ادامه این مطلب آورده است: سردار حسین علایی، از فرماندهان جنگ در کتاب «روند جنگ ایران و عراق»، درباره محاصره سوسنگرد نوشته است: «اگرچه ارتش عراق در تصرف سوسنگرد شکست خورد، ولی نمی‌توانست از اشغال این شهر صرف‌نظر کند؛ بنابراین بار دیگر واحدهایی از لشکر ٩ زرهی، خود را مأمور کرد تا در 23.8.1359 از شمال رودخانه کرخه‌کور، پیشروی خود به‌سوی جاده حمیدیه- سوسنگرد را آغاز کنند. این نیروها در ٢٤ آبان ١٣٥٩ شهر سوسنگرد را از شرق، جنوب و غرب به محاصره درآوردند. در آن هنگام حدود ٣١٠ رزمنده سپاه و بسیج در شهر مقاومت می‌کردند.

روزنامه «خراسان» در بازخوانی نقش حضرت آیت الله خامنه ای و شهید چمران در حماسه فتح سوسنگرد در گزارشی با عنوان «روایت لحظه به لحظه فتح سوسنگرد»، آورد: حماسه فتح سوسنگرد وبازپس گیری این شهر مقاوم از نیروهای بعثی عراق در 26 آبان سال 59 از ابعاد مختلف قابل بررسی است ودرس های فراوانی می توان از آن به یادگار گرفت، ازبعد نظامی وسیاسی گرفته تا ابعاد حماسی وحتی فرهنگی و اجتماعی. اما به گفته مهندس مهدی چمران که عصرهمان روز شاهد این پیروزی بوده و خود را به بالین برادرش که زخمی شده بوده، رسانده است؛ به این حماسه توجه کمتری می‌شود یا اصلا توجه نمی شود.

در ادامه گزارش می خوانیم: ما رییس سابق شورای شهر تهران و رییس بنیاد شهید چمران آن قدر حرف برای گفتن دارد که متوجه گذشت حدود یک ساعت ونیم از مصاحبه نمی‌شوم. روایت مهندس چمران درباره برادرشهیدش و حماسه فتح سوسنگرد بخش هایی شنیدنی و خواندنی از تاریخ پرشکوه این سرزمین است؛ ازنبرد یک تنه شهید چمران با تانک های عراقی تا نامه مقام معظم رهبری برای تجهیز نیروهای خودی. همچنین تلاش حضرت آیت الله خامنه ای برای انجام مصاحبه صداوسیما با دکترمصطفی چمران به منظور تضعیف دشمن وتقویت روحیه نیروهای خودی و این که اعلام کنند که چمران هنوز زنده است.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «مسافران طلائیه همسفران شهدا» از ضرورت حضور نوجوانان و جوانان در اردوهای راهیان نور، نوشت: حدود 28 سال از نبرد هشت ساله دفاع مقدس می‌گذرد. دانش‌آموزانی که این روزها تنها از جنگ و رشادت‌های دلاور مردان آن صحنه‌ها از زبان بزرگ‌ترهایشان شنیده‌اند و گاه مستندها و یا فیلم‌هایی را دیده‌اند چگونه می‌توانند بعد از گذشت سال‌ها در صلح و آرامش، روز‌های جنگ را لمس کنند؟

این روزها دانش‌آموزان و دانشجویان هر چند از کنار مین‌های خنثی شده و خاک‌های بی‌کمین اما با همان حال و هوا به سفر راهیان نور می‌روند. دانش‌آموزانی که حتی بسیاری معتقدند شرکت در این اردوها و حضور در آن مکان‌ها تاثیرات بسیاری دراعتقاد و عملشان داشته است و آنان را از نزدیک با حقایق دفاع مقدس آشنا کرده است. اعزام اردوهای راهیان نور بیش از هر مورد دیگری سبب آشنایی نسل جوان با فرهنگ جهاد و شهادت و همچنین رویارویی با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی است.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «بسیج در تراز تفکر امام؛ قانونمندی و مسئولیت شناسی»، آورد: بسیج همواره در پیوند با جوانان معنا داده و یکی از جدی‌ترین و تأثیر گذار‌ترین پروژه‌های سیاسی در دهه نخست انقلاب بوده است. این نتیجه تلاش امام خمینی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و دینی کشور است. برخی اما، بدون در نظر آوردن نقطه عزیمت امام خمینی در به‌کارگیری بسیج در راستای ایده‌های آرمانی اش، تفسیری واژگون از متن امام خمینی درباره بسیج ارائه می‌دهند و سعی می‌کنند جوان‌گرایی امام خمینی را در تقابل با قانونمداری و در تضاد با ساختارهای رسمی و سازوکارهای حاکمیتی تفسیر و توصیف کنند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «تصرف ارتفاع «گرده رش» در عملیات نصر۸»، نوشت: بیست و نهم آبان ماه سالروز انجام عملیات «نصر۸» است که با هدف تصرف ارتفاع «گرده رش» و در نتیجه تسلط بر بخشی از رودخانه «قلعه چولان» و تسهیل عبور نیروها در منطقه عملیاتی شمال سلیمانیه طراحی و اجرا شد. عملیات «نصر۸» ساعت یک و ۱۵ دقیقه بامداد ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۶۶ با رمز «یا محمدبن‌عبدالله ادرکنی، ادرکنی، ادرکنی» آغاز شد. در این عملیات برای تک(حمله) هماهنگ به مواضع دشمن، یکان‌ها با پنج تا هشت ساعت راهپیمایی، زیر مواضع دشمن مستقر شدند و پس از اعلام حمله، به مواضع دشمن حمله کردند و موفق شدند هدف‌های خود را بر روی قله‌های ۱۴۲۶ ، ۱۴۱۸ ، ۱۳۹۱ و همچنین قرارگاه تاکتیکی تیپ ۳۹ و مقر گردان ۱ این تیپ عراق را تصرف کنند .

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «نیروی دریایی، حافظ اقتصاد کشور در دفاع مقدس»، آورد: فرمانده معظم کل قوا در آذرماه ۱۳۸۷ (سخنرانی ایشان در جمع افسران نداجا در مراسمی به مناسبت سالروز نیروی دریایی در بیت معظم‌ٌله) فرمودند: «حالا ماجرای ناوچه پیکان را در عملیات مروارید خیلی‌ها می‌دانند، امّا ماجرای حفاظت از کشتی‌های تجاری را خیلی‌ها نمی‌دانند، آن زمانی که اقتصاد ما بسته به صادرات نفت بود، دشمن درصدد بود تا صادرات نفت ما را قطع کند، آنگاه بود که نیروی دریایی جوهره خود را نشان داد.»

با شروع جنگ تحمیلی بخش زیادی از کشتی‌های داخل اروند رود چه در کنار اسکله‌ها و چه در لنگرگاه‌ها مورد اصابت تیرهای مستقیم نیروهای بعثی قرار گرفتند و یا غرق شدند و یا در صورت آسیب‌دیدگی به گِل نشستند. با توجه به تأمین قسمت عمده نیازهای کشور که به‌طور کلی از طریق بنادر جنوبی تأمین می‌ شد، با خارج شدن بنادر حاشیه اروند رود، عمده فشار تأمین نیازمندی‌ها و ارزاق عمومی ضروری کشور به بندر امام منتقل شد.

**تکلیف مداری؛ ویژگی هویتی مدافعان حرم
سلحشوران و مدافعان حرم اهل بیت(ع) با روحیه حق مداری و به حکم ادای تکلیف در پاسخ به ندای درونی خویش، داوطلبانه و آگاهانه گام در کارزاری نهادند که به حیات اندیشه های افراطی پایان دهند و سرانجام در این مسیر به پیروزی رسیدند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «آقاوحید روسفید و سربلندم کردی!»، نوشت: در آستانه اربعین حسینی و هنگامی که زائران حرم اهل‌بیت در نهایت امنیت و احترام در سفری عاشقانه و عارفانه رهسپار سفری معنوی بودند شهید وحید فرهنگی، جوان 26 ساله تبریزی با فداکاری و جانسپاری، سر در راه معشوق داد و آسمانی شد. حالا عکس‌های شهید شبکه‌های اجتماعی را غرق کرده است.

در ادامه آمده است: او که اربعین سال گذشته در راهپیمایی اربعین حضور داشت و در حال خدمت به زائران بود و امسال پیکر مطهرش بر دست عاشقان اهل‌بیت تشییع می‌شود. مأموریت نیمه‌کاره شهید فرهنگی امسال به سرانجام رسید و رؤیایش تعبیر شد. شهادت آرزویی دیرین برای او بود و از امام حسین(ع) شهادت در راهش را خواسته بود. وحید فرهنگی متولد 1370 از استان آذربایجان‌شرقی، سه‌شنبه 16 آبان 1396 به کاروان شهدای مدافع حرم پیوست. شهید فرهنگی هجدهمین شهید مدافع حرم استان آذربایجان‌شرقی است که نامش را در تاریخ این مرز و بوم جاودانه کرد.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «اخلاق خوب «سجاد» نظامی‌های روس را هم جذب کرده بود»، آورد: شهید «سجاد باوی» در همان سالی که جنگ تحمیلی شروع شد در کوت‌عبدالله به دنیا آمد. کم‌سن‌تر از آن بود که بتواند در دفاع مقدس شرکت کند اما وقتی به سن جوانی رسید و موسم دفاع از حرم را پیش رو دید، دیگر صبر نکرد و لباس رزم پوشید و به‌عنوان یک فعال فرهنگی در شهرستان کارون خوزستان فعالیت می‌کرد. سجاد بارها در جبهه مقاومت اسلامی حضور یافت تا اینکه روز پنج‌شنبه 19 مرداد 1396 به فیض شهادت نائل آمد. از شهید باوی دو فرزند به نام‌های فاطمه 13 ساله و محمدعلی 10 ساله به یادگار مانده است. مردی که بزرگ بود ولی دنیا را کوچک می‌دید.

در ادامه به نقل از سرهنگ «علی باوی» عموی شهید می خوانیم: بچه‌های مقاومت در آزاد‌سازی منطقه دیرالزور در چند کیلومتری که پیشروی کرده بودند بالای یک تپه در تیررس دشمن قرار می‌گیرند. وقتی شهید می‌بیند یکی از بچه‌های ایرانی و یک سوری در بالای تل مورد اصابت گلوله‌های دشمن قرار گرفته‌اند، طاقت نمی‌آورد و سریع می‌رود به آنها کمک می‌کند که خودش هم مورد اصابت تیر دشمن در قفسه سینه‌اش قرار می‌گیرد. این دوست سجاد که الان مجروح است می‌گوید سجاد در چهار متری من به زمین افتاد. بعد رویش را به طرف من برگرداند و گفت سلام من را به خانواده‌ام برسان. سپس اشهدش را خواند و شهید شد.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «تیپی که 9 شهید مدافع حرم تقدیم کرد» به نقل از سرهنگ پاسدار «عبدالعلی صفری» فرمانده تیپ زرهی حضرت حجت(عج) نیروی زمینی سپاه، آورد: سازمان سپاه در بدو تشکیل به صورت تیپ و لشکر نبود و در هر عرصه‌ای که انقلاب اسلامی نیاز داشت وارد میدان می‌شد. بعد از انقلاب اسلامی کشور خیلی به دنبال تشکیلات نظامی نبود اما پس از تهدیدهایی که در مرز کشور انجام شد بچه‌های سپاه و نیروهای مردمی به دفاع از مرزها شتافتند و این نیاز احساس شد که ساز و کار نظامی مشخصی مبتنی بر اصول جنگ تشکیل شود؛ به همین خاطر ابتدا گروهان‌ها، گردان‌ها و در نهایت پس از عملیات آزادسازی خرمشهر سازمان سپاه به صورت تیپ درآمد. دو سال بعد از دلِ این مجموعه‌ها لشکرها شکل گرفتند و سازمان سپاه توسعه پیدا کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: دو تیپ 51 و 72 محرم در خوزستان فعالیت می‌کردند که در دوران مختلف با یکدیگر ادغام شدند و لشکر 7 ولی‌عصر(عج) را تشکیل دادند. تیپ یکم یا تیپ زرهی یکی از تیپ‌های این لشکر بود؛ با توسعه سپاه و تغییرات سازمانی از سال 84 به بعد تیپ زرهی حضرت حجت از مجموعه لشکر7 جدا شد و به عنوان یک تیپ مستقل زیر نظر نیروی زمینی مشغول فعالیت است.

** رزمندگان دفاع مقدس؛ تلالو نور حقیقت
رزمندگان و ایثارگران جنگ تحمیلی با عزم و اراده ای راسخ در برابر دشمن صف آرایی کردند و به منظور حفظ و حراست از انقلاب و آرمان هایش، تمام همت خویش را به کار بستند و با عمل به تکلیف خویش، سرانجام به آرزوی خود که شهادت در راه خدا بود، دست یافتند.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «حق‌طلبی حتی در اسارت»، نوشت: علی‌احمد قیطاسی اول اردیبهشت سال 1344 در شهرستان سقز از توابع استان کردستان به دنیا آمد. با آغاز جنگ تحمیلی روانه جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد در جریان شناسایی یکی از محورهای عملیاتی به همراه معاون خود سلیمان اکبری و نیروهای تحت امر برای عملیات شناسایی وارد منطقه زبیدات عراق می‌شوند اما در دام کمین نیروهای دشمن می‌افتند. علی‌احمد و سلیمان نیروهای خود را از معرکه نجات می‌دهند، اما خود اسیر نیروهای بعثی عراقی شده و به پادگان العماره منتقل می‌شوند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «اسوه یک دانشجوی معتقد به وحدت حوزه و دانشگاه»، آورد: شهید محمدرضایی‌زال در 29 شهریور 1344 در شهر فردوس به دنیا آمد. در جریان جنگ تحمیلی بر حسب احساس وظیفة شرعی و لبیک به ندای امام امت(ره) و نیاز جمهوری اسلامی، چند بار در ایام تحصیل به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، اعزام و برای خود از میدان جهاد و مبارزه با دشمن خدا کسب فیض کرد.

او داوطلبانه به جمع برادران همرزم خود در واحد اطلاعات و عملیات پیوسته بود، به لحاظ تسلط به زبان عربی توانست دین خود را در مدت مأموریت نسبت به جنگ ادا کند. محمد در تاریخ 24 دی 1365 در مصاف باکفار بعثی و در آغازین لحظات عملیات «کربلای5» در «جزیرة بوارین» در شرق بصره و محور شلمچه به لقای معشوق شتافت.

روزنامه «کیهان» در گزارشی دیگر با عنوان «سنگرسازِ بی‌سنگر»، نوشت: شهید حسین زنجانی روز هشتم خرداد سال 1332 در خانواده‌ای متدین و زحمتکش در روستای مبارکه از منطقه پیشوای شهرستان ورامین به دنیا آمد. با شروع جنگ تحمیلی حسین در چند مرحله عازم جبهه‌های جنگ شد و در یکی از مأموریت‌ها نیز دست وی مجروح شد. آخرین باری که به جبهه رفت در تاریخ 20.11.1361 در منطقه عملیاتی فکّه در کنار همرزمان و همسنگرانش به جهاد و نبرد مشغول بود حسین که همواره آرزوی شهادت داشت در میان خون گرم بدن خویش و در حالی‌که آتش دشمن برای لحظه‌ای قطع نمی‌شد، چشم از دنیای فانی فرو بست و چشم دل به سوی آسمان بلند شهادت گشود تا از کاروان شهیدان و همنشینی با اولیاء خدا باز نماند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «آنجا که عشق خیمه زَنَد، جایِ عقل نیست»، آورد: شهید «مجتبی علی نژاد» در سال 1336 در یکی از روستاهای سبزوار متولد شد. در سال 1358 در رشته تأسیسات حرارت مرکزی در دانشگاه شهید رجایی تهران پذیرفته شد. ازدواج کرد و با اینکه امکانات مالی پدرشان بهترین موقعیت‌ها را برایش ایجاد می‌کرد نمونه کاملی از ساده ‌زیستی را در زندگی به نمایش گذاشت. خیلی اهل حلال و حرام بود. با شروع جنگ تحمیلی به جبهه شتافت. در جبهه کردستان و جنوب رشادت‌هایی از خود به نمایش گذاشت تا اینکه در تاریخ 18.2.1361 در جبهه خرمشهر هدف گلوله مستقیم دشمن قرار گرفت و به آرزویش که دیدار محبوب بود نائل آمد.

گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: کامبیز رضایی**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**1699**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۱۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک خبرنگار دیگر در غزه شهید شد/ شهادت ۱۴۱ خبرنگار از آغاز جنگ

«محمد بسام الجمل» خبرنگار خبرگزاری «فلسطین الان» امروز در بمباران خانه‌اش در شهر رفح (جنوب غزه) به شهادت رسید. در این حمله ۶ نفر شهید و تعدادی هم زخمی شدند.

الجمل که در حمله شب گذشته جنگنده‌های صهیونیستی به خانه‌اش در محله «الجنینه» در شرق رفح زخمی شده بود، امروز بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید.

با شهادت این خبرنگار، شهدای رسانه در غزه از آغاز جنگ به ۱۴۱ نفر افزایش یافت.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • گرامیداشت شهید جاویدالاثر احمد قلی قائدی در بن
  • شهید مطهری به معنای واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود/ در برابر مخالفین با سعه‌صدر و حُسن‌خلق رفتار می‌کرد
  • اولویت رسانه ملی تولید محتوای مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت است
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • یک خبرنگار دیگر در غزه شهید شد/ شهادت ۱۴۱ خبرنگار از آغاز جنگ
  • یادواره خانگی شهید جابر صمدی در چهار برج
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند