Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان  سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری پنج شنبه دوم آذرماه با حضور در جلسات جداگانه‌ای با برخی اهالی سینما در موزه سینما دیدار کردند.

در این دیدار برخی از اهالی سینما درخواست هایی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای شورای مرکزی کانون دستیاران کارگردان و برنامه ریزان سینمای ایران شامل مریم هژِیر وند، رضا سخایی و احد صادقی با حضور در این جلسه اظهار داشتند: شاید اولین بار است که برای صنوف خانه سینما این اتفاق افتاده که در جلسه‌ای به صورت مستقیم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت داشته باشند. ما به عنوان بازوی اجرایی سینما برای عملی کردن خواسته‌ها در کنار شما خواهیم بود همانطور که در خانه سینما هم در کنار دیگر اصناف بودیم.

مشکلاتی که در این صنف به آن ها اشاره شد از این قبیل بودند: صنف دستیاران کارگردان بزرگترین مشکل‎شان را تعریف نشدن این شغل در وزارت کار دانستند که همین امر باعث شده بیمه آن ها نیز دچار مشکل شود. تخصیص بیمه بیکاری به اعضای صنف که راهکارهای اجرایی آن جمع بندی شده ولی به دلیل عدم تخصیص بودجه انجام نشد. سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پرداخت بیمه تامین اجتماعی حذف شده است و بار سنگین مالی بر دوش اعضا افتاده است. حقوق بازنشستگی و مزایای آن بسیار اندک و کف حقوق شامل حال آن‌ها می‌شود. با وجود آنکه این شغل جز مشاغل سخت قرار دارد سن بازنشستگی آن ٣٠ سال است در حالی که نیروهای با سنین بالا را کسی سر کار نمی‌برد. به گفته آنان تقویت لایحه نظام سینمایی می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

در نشست بعدی با حضور شورای مرکزی انجمن فیلم کوتاه شامل مسعود امینی تیرانی، سعید پور اسماعیل و مرضیه وفامهر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان شد: ما نماینده انجمن فیلم کوتاه هستیم و این انجمن مسائل خاص خودش را به صورت مستقل از دیگر اصناف و همچنین فیلم بلند دارد. متاسفانه تصمیم گیری و سیاستگذاری برای انجمن فیلم کوتاه در آن بخشی صورت می‌گیرد که نماینده‌ای از انجمن فیلم کوتاه در آن دخیل نیستند و این مهم ترین آسیبی است که این حوزه می‌بیند.

آن ها ادامه دادند: در گزارش معاونت سینمایی که در یک بازه ١١ ساله به فعالیت هایش اشاره کرده بود، فقط یک صفحه به فیلم کوتاه اختصاص داده شد؛ البته که تعداد تولیدات و ارقام هم دقیق نبودند. این در حالی است که در سال ٤٠٠ فیلم کوتاه حرفه ای ساخته می‌شود. تقاضا داریم یک فرصت دو ساعته به ما بدهید تا متوجه شوید که بدنه‌ فیلم کوتاه چقدر قوی است.

رئیس انجمن فیلم کوتاه با اشاره به اینکه به فیلم کوتاه به عنوان پایه ای برای ورود به فیلم بلند نگاه می‌شود، اظهار کرد: این حوزه می‌تواند در صورت سرمایه گذاری بازده خوبی داشته باشد. فیلم کوتاه مثل یک آزمایشگاه کوچک است و باید مورد حمایت و یارانه قرار بگیرد. سینمای جوان مثل آموزش پرورش برای سینما است.

از دیگر نکاتی که اعضای این صنف آنها را بیان کردند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

فیلم کوتاه هیچ پروانه مالکیتی ندارد و نیازمند است که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسمیت شناخته شود. ایجاد یک برنامه جامع جهت جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی ضروری به نظر می‌رسد. بسیاری از مراکز تولید فیلم کوتاه دیگر فعالیت ندارند، زیرا نهادهایی مثل صدا و سیما، کانون پرورش فکری و حوزه هنری از آن ها حمایت نمی‌کند و این ها نیاز به هماهنگی‌های بالا دستی دارد. و در نهایت تاسیس صندوق حمایت از فیلم کوتاه و دوبرابر شدن بودجه انجمن سینمای جوان از خواسته‌های این صنف بود.

در ادامه جلسات با اصناف خانه سینما، شورای مرکزی انجمن پخش کنندگان فیلم شامل علی سرتیپی، بیژن امکانیان، مرتضی شایسته، حبیب علی اسماعیلی و اصغر بانکی با حضور در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند: ما چون پخش کننده سینما هستیم، حس و حال تولید را بیشتر از دیگر اصناف حس می‌کنیم. امسال در جشنواره فیلم‌های خوبی داریم و سال آینده تنوع ژانر مطلوبی وجود خواهد داشت و باید از این فرصت استفاده کرد.

تعدادی از مسائل موجود در این صنف که به آنها اشاره شد به شرح زیر است:

در زمینه تبلیغات تلویزیونی هیچ یک از اعضا شورای پروانه ساخت یا نمایش و سینمایی‌ها حضور ندارند. همچنین باید سالن های سینمایی جدیدی در شهرستان ها ساخته شود و از طرح سینما سیار استفاده شود. خوشبختانه اکران هم زمان فیلم‌ها با تهران شرایط بهتری را برای فروش و رونق سینما رقم زده است.

باید دفاتر توزیع به عنوان زیر ساخت‌های این حوزه تجهیز و تقویت شوند. هزینه تبلیغات تلویزیونی شهری و میدانی بسیار زیاد است. حمایت از آموزش برای ارتقا پخش کننده‌ها از نیازهای اساسی این صنف است. ایجاد نظام حمایت از توزیع و تناسب تولید با توانایی پخش آن،ارتباط داشتن دفاتر پخش با کمپانی های خارجی و همچنین احداث یک تلویزیون مخصوص تبلیغات فرهنگی و سینمایی، حضور نمایندگان پخش در شوراهای مختلف و مشارکت در جشنواره فجر نیز مهم هستند. پروانه‌های دفاتر پخش را بدون بازه زمانی قرار دهید و همچنین شرایطی ایجاد کنید که با ارائه پروانه فیلم ها به بانک ها و موسسات بانکی، تسهیلات شامل حال ما شود.

شورای مرکزی کانون دستیاران فیلم بردار شامل مصطفی بافرونی و بهرام مشائی با حضور در جلسه با اشاره به اینکه ٢٧٠ نفر عضو این صنف هستند، اظهار کردند: حدود ١٢٠ نفر از اعضا غیر فعال هستند و سنشان بالا رفته و از کار افتاده شده‌اند.

اعضای شورای مرکزی درباره مشکلات موجود در این صنف بیان کردند:

ما از صنوف میانی سینما هستیم و مشکلات دستمزدی زیادی داریم. شغل ما تعریف دقیقی در وزارت کار ندارد به همین علت مشکل بیمه درمانی، از کارافتادگی و بیکاری داریم. بازنشسته‌ها شرایط سختی دارند و کف حقوق را دریافت می‌کنند. بیمه لوازم، ابزار و اشخاص هم نداریم و اگر هر کدام خسارت ببینند باید هزینه آن را از جیب خودمان بپردازیم.

شورای مرکزی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه شامل سارا قراچه داغی، عباس حاجی درویش و رامین عاشوری در این جلسه اظهار کردند: اعضای این صنف از نظر وضعیت حقوقی پایین هستند و بعضی نمی‌توانند حتی سرانه درمان تامین اجتماعی را به تنهایی پرداخت کنند. تا زمانی که لایحه نظام سینمایی نباشد شاید نشود خیلی از کارها را پیش برد.

شورای مرکزی انجمن مدیران تدارکات شامل مجید امینی زاده، پرویز کاظم لو، علیرضا احمدی کیا در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند: تدارکات یکی از ستون های اصلی سینما است چون تمام مجوزهای لازم برای کار را این صنف تهیه می‌کند. این صنف٢٨٠ نفر عضو دارد که نیمی از آنان بیمه هستند. بقیه افراد چون پول بیمه پرداخت حق بیمه را ندارند، شامل حالشان نشده است. وامی که صندوق به ما می‌دهد اینقدر سختگیرانه است که افراد از گرفتن آن منصرف می‌شوند. بن کالا هم چند سال است که قطع شده. این ها دلگرمی برای خودشان و خانواده‌هایشان بود.

شورای مرکزی انجمن مدیران تولید شامل حسن آقا کریمی، یوسف صمدزاده، علی قایم مقامی و پیمان جعفری با حضور در جلسه اظهار کردند: یک مدیر تولید از ابتدا تا انتهای تولید یک فیلم حضور دارد از عقد قرارداد تا نکات کیفی و کمی و مانند پلی است بین تهیه کننده و عوامل فیلم. اخیرا نقش مدیر تولید تضعیف شده است و علت آن کسانی هستند که نمی‌خواهند روند تولید فیلم شفاف باشد. مدیر تولید مثل مهندس ناظر برای یک ساختمان است.

آنان ادامه دادند: بیش از ٢ سال است که نام مدیر تولید از پروانه ساخت حذف شده است. توجیهشان این است که در دوره ای مدیر تولید وجود داشت که تهیه کننده‌ها حرفه‌ای نبودند ولی الان دیگر نیازی به شما نیست. امیدواریم یک دوره آموزشی برای مدیران تولید گذاشته شود، زیرا باید نیروی متخصص تربیت کنیم.

شورای مرکزی انجمن جلوه های ویژه میدانی شامل ایمان کریمیان، محسن روزبهانی، مصطفی رستگار، عباس شوقی و محسن پورهاجریان با حضور در جلسه با وزیر ارشاد درباره مشکلات موجود در این صنف اظهار داشتند: اعضای این صنف ٦٠ نفر هستند و از سال ٦٣ فعالیت داریم. دوره ای آموزشی برای بچه ها برگزار شد که همه نتوانستند در آن شرکت کنند و فقط ١٢ نفر گواهی دریافت کرده اند. درخواست داریم تا دوره دیگری برای بقیه اعضا برگزار شود و به جلوه های ویژه امنیتی و نظامی نگاه نشود و ساز و کار اداری برای این صنف تسهیل شود.

شورای مرکزی انجمن گویندگان فیلم متشکل از حمیدرضا آشتیانی پور، ژرژ پطروسیان، بیژن علی محمدی، شروین قطعه ای، علی رضا باشکندی، علی همت مومیوند، مریم رادپور، ناصر ممدوح با حضور در جلسه با وزیر بیان کردند: دوبله در حال حاضر نسبت به جمعیت کل خانه سینما و فعالیت‌هایشان بیشترین مخاطب را دارد. این صنف به تنهایی هزار فیلم در سال دوبله می‌کند و بازار گسترده‌ای هم برای خود دارد. انجمن گویندگان فیلم ۲۱۰ نفر عضو دارد که ۱۵۰ نفر فعال اند و فقط ۶۰ نفر از درآمد مطلوبی برخوردار اند.

انجمن گویندگان درباره مسائل موجود در این صنف گفت: فعالیت غیر مجاز موسسات دوبلاژ ضرر زیادی را به این حوزه زده است. تنها خواسته ما حمایت از سازمان سینمایی است. این حوزه به طور مستقیم با فرهنگ در ارتباط است. بنابر این ترجمه اشتباه و دوبلاژ نادرست فیلم ها باعث تغییر در فرهنگ و زبان فارسی می‌شود. ورود لهجه ها به صنعت دوبله کار بسیار خطرناک و بدی بود. دوبله انیمیشن بسیار مهم و سخت است چون برای کودکان ساخته شده و تاثیر زیادی بر آن ها دارد و نباید موسسات غیر مجاز و غیر حرفه ای دست به انجام آن بزنند.

آن ها ادامه دادند: ما را محکوم به گرفتن دستمزدهای زیاد و بستن درهای دوبله می‌کنند در صورتی که صحت ندارد و ما نیازمند جذب نیرو هستیم. هیچ کدام از ما استخدام رسمی نیستیم و پروژه ای درآمد کسب می‌کنیم. مجالی بدهید تا مانند دو سال پیش در حاشیه جشنواره فجر حضور داشته و مراسمی برگزار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این جلسه با گویندگان فیلم بیان کرد: شما گویندگان و دوبلور ها هم خوب حرف می‌زنید هم حرفهای خوبی می‌زنید.

شورای مرکزی انجمن سینماداران ایران متشکل از محمد قاصد اشرف گلشن، رضا زارعی و شهرام مهر آسا با حضور در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اکنون تمام سینماهای کشور عضو انجمن هستند بیان کردند: ما تنها صنفی هستیم که انتخابات آن زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد و بر صحت آن نظارت می‌شود. ما برای تمام اعضا کارت عضویت صادر کرده ایم.

این صنف با بیان این نکته که هزینه های زیادی را باید در شرایط مختلف بپردازند، درباره مشکلات موجود سینماداران گفتند: بعد از انقلاب تعدادی از سینماها از چرخه اکران فیلم خارج شدند. سینماها به کاربری فرهنگی تبدیل شده‌اند، در صورتی که تا پیش از آن کاربری تجاری داشتند و این به نفع سینماداران بود. در صورت امکان باید با شهرداری صحبت شود تا دوباره تجاری شوند. عوارضی که شهرداری ها به عناوین مختلف  از ما دریافت می‌کنند زیاد است. همچنین هزینه خرید تجهیزات و نوسازی سینماها نیز بر دوش سینمادار است. مثلا هر دو ماه یکبار باید لامپ پروژکتورها تعویض شود که هر کدام ۶ میلیون تومان است. سینماها نیاز به نوسازی دارند و سازمان آتش نشانی به خاطر اتفاقاتی که شهروندان_زنجانی">رخ داده است نسبت به ایمن بودن برخی سینماها ایراد وارد کرده است و ایمن سازی این ساختمان ها به بودجه سنگینی نیاز دارد؛ این در حالی است که اغلب سینماهای شهرستان‌ها فرسوده هستند و همین امر باعث استقبال نشدن از آن ها است.

شورای مرکزی انجمن بازیگران شامل علی دهکردی، حبیب رضایی در جلسه با وزیر اظهار کردند: بیش از ۱۲ سال است که کار صنفی انجام می‌دهیم حدود ۵۰۰ نفر عضو داریم. صنف بازیگری به علت آنکه مانند ویترین می‌مانند، هرکاری انجام بدهند بازتاب گستره‌ای پیدا می‌کند و بنابر این در خیلی از بخش‌های جامعه موثر و تاثیر گذار هستند.

رئیس این انجمن درباره مشکلات موجود در صنف بازیگران گفت: دیگر صنوف خانه سینما با این تصور که شرایط ما خوب است به امید کمک به ما رجوع می‌کنند ولی جز کمک معنوی کار دیگری از ما بر نمی آید چون خودمان هم در مضیقه هستیم. وضعیت پرداخت دستمزدها خوب نیست و متاسفانه شرایطی ایجاد شده است که ما به تهیه کنندگان می‌گوییم‌ چه رقمی برای دستمزد بگوییم تا شما آن را پرداخت کنید؟ وضعیت بیمه بازیگران مناسب نیست و کسانی بودند که در دهه‌های پیش ستاره بودند ولی امروز از کار افتاده یا کنار گذاشته شده اند و بیمه ندارند.

شورای مرکزی انجمن فیلم برداران متشکل از تورج منصوری، بهرام بدخشانی، محمد آلاد پوش، محمدرضا سکوت و علی لقمانی در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما یک صنف بسیار تشکیلاتی هستیم، درباره وضعیت بیمه در این صنف اظهار کردند: حقوق بازنشستگی ما به اندازه حداقلی و کف حقوق است. امینت شغلی ما حاصل نشده است.

رئیس انجمن فیلمبرداران ادامه داد: نام ما در پروانه فیلمسازی مانند مدیران تولید حذف شده است. یک تحقیق ۶ ماهه انجام دادیم و متوجه شدیم در ابتدا باید نام این شغل را در وزارت کار ثبت کنیم تا امکان انحلال آن وجود نداشته باشد. باید جلوی بازار سیاه و حضور افراد غیرحرفه ای به این کار گرفته می‌شد. همچنین باید قراردادی با تهیه کنندگان بسته شود تا نیروهای فیلمبرداری‌شان توسط این صنف معرفی شوند. با توانمند کردن تک تک صنوف کمک بیشتری را می‌توان به خانه سینما کرد.

شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان متشکل از رضا مقصودی، سعید عقیقی، سعید رحمانی، امیر عربی، حسین ایری در این جلسه به ارتقا کیفی و توجه به اصول پایه ای در سینما اشاره کردند و مشکل اصلی را کنترل کیفیت دانستند و راه حل آن را استاندارد سازی بیان کردند.

شورای مرکزی کانون کارگردانان متشکل از محمد بزرگ نیا، محمد علی سجادی، مصطفی کیایی، رضا درمیشیان، محسن امیر یوسفی، کامبوزیا پرتوی، قدرت الله صلح میرزایی، نادر مقدس، علی اکبر ثقفی، احمد مراد پور، ، هاتف علیمردانی در این جلسه اظهار کردند: پزشکان، خلبانان و فیلم سازان جزو گرانترین شهروندان یک کشور هستند. ولی فیلم سازان یک‌ تفاوت جدی دارند و آن این است که کارشان با ذوق و خلاقیت آمیخته است.

اعضای این صنف درباره شرایط موجود و اعتبار پروانه‌های فیلم، بیان کردند: مجوزها و اعتبار آن ها مثل دادن پروانه نمایش و پروانه ساخت باید قدرت زیادی داشته باشند تا بعد از دریافت آن ها کسی نتواند آن ها زیر سوال ببرد. امروزه فقط فیلم های کمدی خوب فروش دارند و ساخته می‌شوند و رئالیسم اجتماعی دچار رکود و سرکوب شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان جلسه با کارگردانان بیان کرد: اعضای این صنف هم حرف‌های زیادی در دل دارند و هم حق زیادی دارند که به آن ها رسیدگی خواهد شد.

شورای مرکزی شورای عالی تهیه کنندگان متشکل از سید جمال ساداتیان، غلامرضا موسوی، محمد بانکی، منوچهر محمدی، علی آشتیانی پور، مسعود اطیابی، علی ژکان و کامران قدکچیان در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم ترین مساله خود را خدشه دار شدن اعتبار پروانه‌های نمایش و ساخت دانستند و همچنین به این نکته اشاره کردند که افرادی بدون تخصص و با پول هایی سرگردان وارد تهیه کنندگی سینما شده‌اند که باید برای ورود آن ها محدودیت هایی ایجاد شود.

از دیگر نکاتی که اعضای این صنف به آن اشاره کردند شامل تعداد اندک سالن‌ها به نسبت جمعیت در ایران، حضور بخش خصوصی در زیرساخت‌های فرهنگ، سامان بخشیدن به شبکه های پخش فیلم مجازی و همچنین VOD ، احساس عدم امنیت در گرفتن مجوزهای ساخت و تولید، ساخت فیلم های سفارشی و بدون قصه و تولید بیرویه فیلم‌های کمدی و لزوم ایجاد محدودیت‌هایی برای تولید ژانرهای سینمایی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از برگزاری جلسات با اهالی سینما به مناسبت هفته کتاب از کتابفروشی حوض نقره واقع در محوطه موزه نیز دیدار کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۸۰۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش می‌کند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلم‌های کمدی می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت هزینه‌های تولید آن باشد.

اوج این اتفاق را می‌توان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدی‌ها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دست‌اندرکاران سینما به ساخت فیلم‌های کمدی بیش از پیش جلب شود.

فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلم‌های کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلم‌های کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

جدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنی‌های «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری می‌کرد که فعلا جایی برای ورود فیلم‌های غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.

این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلم‌های غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم می‌تواند رتبه نخست را از آن خود کند.

مست عشق و تابوشکنی در گیشه

یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدی‌سازان نیست و حتما سوژه‌ها و موضوعات دیگری هستند که می‌توانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهره‌ای را روایت می‌کند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان، برنامه‌های تلویزیونی و ترانه‌های خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقه‌مندان به ادب را دگرگون ساخته است.

اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز می‌کند و این نوید را به دست‌اندرکاران سینما به ویژه تهیه‌کنندگان می‌دهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، می‌توان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهره‌های محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.

استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟

میرجلال‌الدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار می‌دهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی  بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار  بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»

ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلم‌های مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."

اگر حرف‌های وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عیادت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از «رضا رویگری»
  • انتشارفراخوان حمایت از تولیدات نمایشی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان
  • واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • دیدار رئیس سازمان فرهنگ با معاون وزیر خارجه ارمنستان
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند