Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:31:05 GMT

تخریب خانه نائل، موضوع مشترک جراید اصفهان

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۱۹۱۷

تخریب خانه نائل، موضوع مشترک جراید اصفهان

اصفهان - ایرنا - تخریب خانه نائل، یکی از خانه‌های به جا مانده از دوران صفویان موضوع مشترک روزنامه های دیار نصف جهان در پنجمین روز از آذرماه 96 است.

روزنامه نسل فردا در مطلبی با عنوان دوئل با تاریخ در خانه نائلخانه نائل، نوشت: یکی از خانه‌های به جا مانده از دوران صفویان بود که زمان مدعیان روشنفکری تخریب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اولین بار نیست که یک خانه تاریخی شبانه تخریب می‌شود، شاید آخرین بار هم نباشد خانه‌هایی که سالیان سال روی پای خود ایستاده‌اند تا روشنگر تاریخ باشند، اما به دست عده‌ای که نمی‌دانند تاریخ نسل آینده را به یغما می‌برند، تخریب می‌شوند.
جالب اینجا است که در بیشتر این تخریب‌ها پای احتمالی شهرداری هم در میان است. این بار هم به صراحت که نه، اما در پرده از جانب متولیان و مسئولان میراث فرهنگی عنوان شد که احتمال می‌رود که مشارکت شهرداری اصفهان در تخریب خانه تاریخی نائل در میان باشد.
تخریب این اثر تاریخی که ثبت ملی است، از هفته پیش شروع شد و مردم بخشی از دیوارهای این خانه باارزش را تخریب کرده بودند. پیرو آن یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اصفهان با حضور در محل و بررسی ابعاد تخریب، اخطاری را تنظیم و به همسایگان این بنا ابلاغ کرد که در آن تأکید شده بود، هرگونه آسیب‌رسانی به این بنای تاریخی برخورد شدید قانونی را به دنبال خواهد داشت، اما با وجود تأکیدهایی که از طرف میراث فرهنگی شده بود، خانه نائل هم‌چنان در معرض تیر تخریب قرار گرفت. این خانه که در کوچه مسجد مصری در محله طوقچی قرار دارد و مربوط به دوران صفویه است، به علت تعریض مسیر و به درخواست و همکاری همسایگان این محل تخریب شد. البته ساختمان داخلی بنا متروکه بود و سه ماه پیش این بنا برای مرمت اضطراری به پیمانکار سپرده شده بود، پیمانکار نیز هفته گذشته داربست‌هایی را برای مرمت این بنا نصب کرد.
براساس نظر مسئولان میراث‌فرهنگی اصفهان، با توجه به اخطار کتبی که به همسایگان ابلاغ شد و با توجه به حجم عظیم تخریب و هزینه‌بر بودن آن در تخریب خانه نائل بازیگر سومی نیز نقش داشته است؛ زیرا تخریب در این اندازه نیازمند لودر است، درصورتی که برای تردد لودر و کامیون در آن منطقه افراد باید مجوز اخذ کنند، در نتیجه هرچند تخریب با درخواست مردم صورت گرفته، اما تخریب در مرحله دوم نمی‌تواند کار اشخاص محلی باشد و حتماً نهادی در این زمینه مداخله داشته و به احتمال آن نهاد، شهرداری منطقه‌ای اصفهان است.
فریدون الهیاری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان روز شنبه چهارم آذر 96 اعلام کرد: «از عاملان تخریب خانه شکایت‌های ویژه صورت گرفته است. حتی اگر مسئولان شهرداری در این تخریب نقش داشته باشند اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد و با عاملان و مسببان این اتفاق برخورد جدی می‌کند و پای شکایت خود از عاملان این موضوع محکم می‌ایستد و هیچ‌گونه مسامحه‌ای در این‌باره رخ نمی‌دهد تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.»
او افزود: «از هفته گذشته نیز معاونت میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی اصفهان با بررسی دوربین‌های مدار بسته در حال پیگیری و شناسایی متخلفان است تا با عوامل تخریب این بنای باارزش تاریخی، خواه مردم محلی باشند یا شهرداری، به‌صورت جدی برخورد شود.»
تحقیقات مسئولان میراث فرهنگی در حالی در زمینه خانه نائل که یکی از آثار ثبت شده ملی ایران به شمار می‌رود ادامه دارد که در همین حین، خبرگزاری ایمنا، که از جمله خبرگزاری‌های وابسته به شهرداری است، در گزارشی با ریختن اشک تمساح نوشت، این خانه به دست همسایگان این بنا تخریب شده است: «آنان که کمر به تخریب میراث تاریخی بسته‌اند، این بار در اقدامی نابه هنگام دوم آذرماه دیوار بیرونی خانه تاریخی «نائل» را فرو ریختند. جالب اینجاست که این تخریب براساس آنچه شواهد اولیه نشان داده است توسط برخی از همسایگان این بنا روی داده که به قصد تعریض کوچه، تیشه بر دیوار این خانه زده‌اند»
حالا شهرداری، همسایگان و چه هر فرد یا ارگان دیگری در تخریب تاریخ مقصر باشد، آنچه مهم است بازسازی این خانه و زنده نگه داشتن تاریخ برای نسل‌های بعدی است. شاید جای خوشحالی دارد که این بار مدیران میراث فرهنگی با تأکید فراوان بر این باور شده‌اند که این خانه باید نگه‌داری و بازسازی شود. به گفته فریدون الهیاری، بنای نائل، ثبت ملی و پلان و نقشه‌های خانه تاریخی موجود است و بنا بر تصمیم میراث فرهنگی اصفهان دیوار این خانه تاریخی منطبق با نقشه موجود بازسازی می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه از عاملان تخریب خانه شکایت‌های ویژه صورت گرفته است، بیان داشت: هیچ مسامحه‌ای در این ارتباط نخواهیم داشت و با عاملان تخریب به شکل جدی برخورد می‌کنیم. بر همین اساس تیمی متشکل از کارشناسان معاونت حقوقی مجلس و امور استان‌ها در اصفهان حضور می‌یابند تا ابعاد قضیه روشن شود.
روزنامه زاینده رود نیز در مطلبی با عنوان خانه تاریخی در اصفهان با خاک یکسان شد در شماره روز یکشنبه نوشت: بی توجهی مدیر کل میراث اصفهان به هشدار فعالان میراث فرهنگی و رسانه، منجر به تخریب تمام بنای ثبت ملی نائل شد.
در حالی که فعالان میراث فرهنگی شهر اصفهان با جزئیات از تخریب بنای تاریخی نائل خبر داشتند و هشدارهای لازم را داده بودند، مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان تخریب این خانه را در حد یک دیوار دانست؛ تا زمانی که سرگرم جشنواره گردشگری زعفران است، این بنای تاریخی مربوط به دوره صفوی با خاک یکسان شود.
روز چهارشنبه همزمان با تخریب بخشی از بنای تاریخی خانه نائل در شهر اصفهان، فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت و گو با میزان، این تخریب را مربوط به یک دیوار دانست و گفت: همسایه ها برای تعریض یک کوچه این دیوار را تخریب کرده‌اند.
یگان حفاظت بازدید کرده و پیمانکار برای دیوار‌کشی به محل فرستاده شده است.
در حالی که مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان مدعی بازسازی دیوار شده بود، روز جمعه تمام این خانه به دست عوامل ناشناسی تخریب شده است.
این تخریب در حالی رخ داده که مالک این بنای ثبت ملی، سازمان میراث فرهنگی است و مشخص نیست به چه دلیل با وجود هشدار تخریب عوامل و مدیران این سازمان، اقدامات لازم را برای حفظ این بنای تاریخی انجام نداده اند.
مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان پس از تخریب کامل این بنا از پیگیری جدی آن خبر داده و مدعی شده که این بنا به درخواست همسایه ها تخریب شده است.تطبیق تصاویر این بنای تاریخی حاکی از این است که از ابتدا مخربان این بنا بخشی از آن را تخریب کرده بودند و موضوع فراتر از تخریب یک دیوار بوده و پس از پیگیری نشدن این تخریب، آنها تمامی بنا را تخریب کرده‌اند.
براساس قانون هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور(که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد) آسیب برساند، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یک تا ده سال محکوم می شود.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، سپهر زارعی با اعلام این مطلب افزود: این اشیا به‌صورت اتفاقی توسط یکی از دوستداران میراث‌فرهنگی در شهرستان حاجی‌آباد به‌دست‌آمده است.

وی اظهار کرد: این آثار شامل سکه، انگشتر و مهر است که قدمت آن‌ها به دوران ساسانی، صفوی و قاجاریه برمی‌گردد.

زارعی بیان کرد: اشیا پس از بررسی نهایی به مورد مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

وی ضمن قدردانی از دوستداران میراث‌فرهنگی در حفاظت و مراقبت از آثار تاریخی تأکید کرد: جامعه محلی شهرستان حاجی‌آباد نسبت به اهمیت حفظ هویت تاریخی خود و شناسه‌های فرهنگی و تاریخی آگاهی دارد و همین مسئله موجب شده درزمینهٔ حفظ آثار تاریخی حساسیت داشته باشند و منطقه هم تحت رصد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی قرار دارد.

کد خبر 6092272

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی