Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به دنبال معرفی مؤسسات قرآنی سراسر کشور این بار به سراغ مؤسسه‌ای قرآنی در یکی از مناطق محروم شهرستان نجف آباد در استان اصفهان رفته‌ایم، مؤسسه‌ای که مزین به نام حضرت ولی عصر(عج) است که موفق شده است در منطقه نوجوانان و نونهالان بسیاری را تحت پوشش قرار دهد. علویجه شهری است که در بخش مهردشت شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه و دستاوردهایش با محمد شفیعی علویجه به گفت‌وگو پرداختیم؛ وی متولد سال 1353 در شهر تهران و کارمند شرکت صنایع هواپیماسازی ایران در شهر شاهین شهر اصفهان است و از سال ۱۳۸۸ با همفکری همسرش مؤسسه قرآنی صاحب الزمان(عج) علویجه را به نیت رشد قرآنی و مذهبی در درجه اول کودکان و سپس سایر اقشار راه‌اندازی کرده است.

شفیعی در ابتدای گفت‌وگو با اشاره به فعالیت‌های قرآنی خود گفت: بنده به عنوان مدیر عامل مؤسسه قرآن و عترت صاحب الزمان (عج)، حافظ ۷ جزء کلام الله مجید بوده که طی ۵ سال گذشته در مسابقات سراسری نیروهای مسلح عناوینی در زمینه حفظ و مفاهیم کسب کرده و هم اکنون مشغول به تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث در دانشگاه مجازی مرکز اصفهان هستم.

وی درباره چگونگی تاسیس مؤسسه صاحب الزمان(عج) بیان کرد: با توجه به اینکه در منطقه علویجه شهرستان نجف آباد استان اصفهان، هیچ مجموعه قرآنی مؤثری در شهر علویجه موجود نبود و مخاطبان در رده‌های سنی مختلف علاقه‌مند به آموزش قرآن‌کریم بودند، این موضوع ما را برآن داشت که همسر بنده به همراه 7 نفر از بانوان علاقه‌مند در این حوزه در دوره‌های مهد الرضا تحت نظر استاد محسنی حضور داشته و آمادگی‌های لازم را به دست آوردند.

وی ادامه داد: این مؤسسه در سال ۱۳۸۸ با مجوز موقت از سوی سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نجف آباد، شروع به فعالیت کرد. مبنای کار این مجموعه کار با گروه سنی نونهالان مقطع دبستان و پیش از دبستان بوده؛ در کنار آن هم از حدود ۵ سال پیش کلاس‌های حفظ ویژه بانوان در دستور کار قرار داد که تاکنون ۵ نفر حافظ بالای ۱۰ جز بانوان بزرگسال و حدود ۵۰ حافظ یک و دو جزء مقطع دبستان و بیشتر از گروه بانوان مقطع دبستان آموزش دیده‌اند.

وی در خصوص هدف تاسیس این مؤسسه بیان کرد: ترویج فرهنگ قرآن کریم در شهر خودمان و تربیت نیروهای قرآنی و انس هر چه بیشتر عموم مردم علی‌الخصوص خردسالان با آیات قرآن کریم، ما را تشویق به تاسیس مؤسسه کرد. در زمان تشکیل مؤسسه همسرم استخاره‌ای گرفتند که آیا این‌کار را شروع کنیم یا نه که آیه زیبای «خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ» جواب استخاره بود که با توکل به خدا وارد این راه شدیم.

شفیعی افزود: این مرکز از سوی آموزش و پرورش نیز مجوز کسب کرده است و موفق شده دوره‌های آموزشی برای مهد قرآن کودکان را در رشته‌های مختلف آموزشی برگزار کند. از ابتدای امر نیز هدف آموزش و فعالیت برای نونهالان در حوزه قرآنی بود که این روند با پیشرفت بسیاری تا کنون همراه بوده است.

شفیعی به اولین مکان ابتدایی آغاز فعالیت مؤسسه اشاره کرد و گفت: مؤسسه در ابتدای آغاز خود مکانی نداشت و با همکاری امام جمعه شهر، خانه ایشان که خالی از سکنه بود در اختیار مؤسسه قرار گرفت. این مکان شامل یک سالن و یک کلاس برای آموزش بود که این نیز برای آغاز فعالیت مؤسسه بسیار ارزشمند بود که برپایی کلاس‌ها با استقبال خوبی همراه شد.

مدیر مؤسسه افزود: در ابتدای تاسیس مؤسسه، این مرکز با نام «مجمع اهل بیت(ع)» به مدت یک سال کار خود را شروع کرد و سپس برای تاسیس موسسه و انتخاب نام آن اقداماتی صورت گرفت و به مرور در مکان‌های مختلف ساکن شده و در حال حاضر نیز در مکان فعلی مؤسسه اهدایی از طرف مادر بزرگوار شهید «علی شفیعی» مشغول فعالیت هستیم. که با وجود کوچک بودن مکان و جوابگو نبودن استقبال گسترده متعلمین به برکت خون شهید شفیعی از بازدهی بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: این مرکز تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی است و در سالیان گذشته با توجه به استقبال خانواده‌ها از آموزه‌های دینی و اخلاقی که توسط مربیان مجرب پیاده می‌شود با هماهنگی با آموزش و پرورش شهرستان در زمینه آموزش کودکان در مهد قرآن فعالیت گسترده‌ای دارد.

این فعال قرآنی به علت نام‌گذاری این مؤسسه به صاحب الزمان(عج) اشاره و اظهار کرد: نام مؤسسه با توجه به علاقه شخصی اینجانب و همسرم به حضرت مهدی موعود (عج) انتخاب شد و حتی هزینه‌هایی که برای نام این بزرگوار است، از دیگر هزینه‌های شخصی جدا گذاشته می‌شود. هر فعالیت قرآنی که هم اکنون نیز انجام می‌شود، بر عنایت و لطف آقا امام عصر (عج) است. مناسبت‌هایی که برای صاحب‌الزمان(عج) و امام رضا(ع) است خیلی برجسته‌تر از دیگر مناسبت‌ها در مؤسسه برپا می‌شود.

مدیر مؤسسه صاحب الزمان(عج) از ارکان مؤسسه که شامل مدیرعامل محمد شفیعی، عضو هیئت مدیره و معاون مدیرعامل و مدیر مهد قرآن خانم زهرا کریمی و عضو هیئت مدیره، حسین قندهاری نام برد.

شفیعی با تاکید بر اینکه استقبال خوب قرآن‌آموزان از کلاس‌ها آموزشی صورت گرفت است، تصریح کرد: با توجه به اینکه موسسه یک طبقه و حضور مخاطبان در این مؤسسه رو به افزایش است، حیاط این موسسه را مسقف کرده که کلاس‌های پیش دبستانی با حضور نونهالان و کودکان برگزار می‌شود.

مدیر مؤسسه به تعداد قرآن‌آموزان این مرکز اشاره کرد و گفت: تعداد قرآن‌آموزان مؤسسه سالیانه بین ۶۰ تا ۷۰ نونهال در مقطع مهد و پیش دبستانی در سال تحصیلی و حدود ۵۰ نفر در مقطع دبستان و راهنمایی جهت کلاس‌های تابستانی ثبت‌نام می‌شوند.

این حافظ قرآن به فعالیت‌های این مؤسسه تاکید کرد و گفت: دوره‌های آموزشی نونهالان شامل حفظ سوره‌ها و احادیث کاربردی و کوتاه، آموزش نماز، آموزش روابط اجتماعی دینی، جشن‌های مناسبتی مذهبی، سایر دوره‌ها شامل آموزش روخوانی و روان‌خوانی، حفظ آیات کاربردی، احادیث، روایات، برپایی کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی قرآنی، حفظ اجزاء ۱ و ۳۰ جهت مقطع دبستان (اکثرا بانوان) و همچنین حفظ کل برای بزرگسالان برگزار می‌شود.

مدیر مؤسسه به دیگر برنامه‌های این مؤسسه اشاره کرد و گفت: کلاس‌های این مؤسسه در فصول مختلف سال تحت تاثیر قرار گرفته به عنوان نمونه در فصل تابستان دوره‌های آموزشی برای مقطع راهنمایی و دبستان دوره‌های روان‌خوانی و حفظ قرآن‌کریم برپا می‌شود و از مهر تا خرداد ماه (زمان تحصیل)، مهد قرآن برای کودکان و همچنین کلاس‌های آموزش خانواده نیز برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این موسسه از ظرفیت آموزشی توانمندی برخوردار است، اظهار کرد: مؤسسه از ظرفیت آموزشی خوبی برخوردار بوده به نوعی که مربیان این مرکز همگی توانمند هستند و آموزش همه رده سنی و مقاطع را در توان دارند اما مکان مؤسسه هرگز جوابگوی نیازهای شهر علویجه با حدود ده هزار نفر جمعیت نیست.

شفیعی با اشاره به افتخارات کسب شده توسط قرآن‌آموزان این مرکز بیان کرد: عمده فعالیت در زمینه نونهالان با توجه به بستر مناسب و بکر بودن این قشر است و همچنین کسب رتبه‌های ورزشی، کسب لوح سپاس در اجرای گروه سرود یادواره شهداء است. یکی از نقاط قوت این مؤسسه، استقبال گسترده خانواده‌ها از کلاس‌ها است.

این فعال قرآنی ادامه داد: این مؤسسه درآمدزایی و هزینه‌های خود را تنها از شهریه ها تامین می‌کند اما باز نیاز به حمایت‌های مالی و معنوی از سوی مسئولان استان وجود دارد. مشکل اصلی این مؤسسه کمبود فضا است که نمی‌توان کلاس‌های زیادی در آن برگزار کرد که امیدواریم با حمایت‌های معنوی خیرین بتوانیم افراد زیادی را به سمت قرآن سوق بدهیم.

وی در ادامه از نقاط ضعف این مرکز یادی کرد و گفت: کوچک بودن مرکز و عدم جوابگویی به استقبال علاقه‌مندان، کمبود بودجه و حمایت دولتی از طرف ارگان‌های مربوطه، عدم دریافت مجوز دائمی با وجود حدود ۹ سال فعالیت مستمر از جمله این موارد است.

مدیر مؤسسه در گفتار پایانی خود خاطر نشان کرد: درخواست ما تنها حمایت معنوی و مادی از طرف مسئولین مربوطه است، هرچند بعد از ۹ سال فعالیت مستمر و نامه نگاری و تماس‌های مکرر با افرادی که انتظار کمک از طرف آنها می‌رفت کمتر نتیجه حاصل شد و اگر نیت اخروی و عمل به وظیفه شرعی نبود شاید با وجود مشکلات عدیده تاکنون اینکار رها شده بود.

شفیعی در پایان به آدرس این مؤسسه اشاره کرد و افزود: مؤسسه صاحب الزمان(عج) در استان اصفهان، شهرستان نجف آباد، منطقه علویجه، بلوار شهید بهشتی، کوچه روبروی عکاسی شیوا واقع شده است و آدرس تلگرام مؤسسه به نشانی quranalavi@ است و همچنین آدرس کانال شهید علی شفیعی shahidshafiei@است که علاقه‌مندان می‌توانند با عضویت در آن از مطالب استفاده کنند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۲۶۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد

ایسنا/لرستان مدیرآموزش و پرورش بروجرد گفت: خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد.

نریمان سبحانی‌نیا امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به ایام شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، اظهار کرد: خصوصیات شهید مطهری باید برای همه معلمین الگو باشد. شهید مطهری انسانی دانشمند و فقیه بود و به مسائل فکری تسلط کامل داشت، لکن خصوصیت بسیار مهم ایشان این بود که هم تولید فکر می کرد و هم نشر فکر انجام می‌داد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه والای معلم در کلام معصومین، خاطرنشان کرد؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «تمامی جنبندگان روی زمین و ماهیان دریا و هر موجود زنده‌ای در فضا و همه اهل آسمان و زمین برای معلمی که نیکی به مردم بیاموزد طلب آمرزش می‌کند.

سبحانی‌نیا اضافه کرد: رشد و توسعه هر جامعه به آموزش و پرورش بستگی دارد و در راس آن معلم قرار دارد و براساس سند تحول بنیادین باید همه امکانات برای معلم بسیج شود تا بتواند یک دانش‌آموز را در تراز جمهوری اسلامی تربیت کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که آموزش و پرورش به منزله قلب پیکره جامعه اسلامی است، باید در آن سرمایه‌گذاری مناسبی صورت پذیرد و هرگونه آسیب به آن موجب آسیب رساندن به سایر بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور خواهد بود.

مدیر آموزش و پرورش بروجرد به مهم‌ترین فعالیت‌های اداره آموزش و پرورش بروجرد در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با تشکیل قرارگاه جهادی معلم علاوه بر کمک‌های مالی صورت گرفته به مدارس، شاهد حضور میدانی همکاران به منظور کمک در عملیات‌های عمرانی بودیم.

سبحانی‌نیا ،تجهیز پروژه خانه معلم شماره۲ و بهره‌برداری از آن در ایام نوروز، فعال سازی پروژه درمانگاه فرهنگیان شماره۲ و پیشرفت ۸۰درصدی آن، کسب رتبه نخست استانی در مجموع فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی، ۷ پروژه زمین چمن مصنوعی در مدارس و افتتاح ۴ مورد از آنها را از مهمترین فعالیت‌های این نهاد برشمرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد