Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-29@07:08:36 GMT

مناطق آزاد مکانی برای واردات نه صادرات

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۳۸۴۱۵

مناطق آزاد مکانی برای واردات نه صادرات

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، مناطق آزاد در حال حاضر نه تنها به محلی برای تولید و صادرات بوده، بلکه حتی به مکانی برای واردات تبدیل شده اند.

به گزارش امتداد نیوز به نقل از شبکه خبر، علی اکبر کریمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب در بررسی عملکرد مناطق آزاد گفت: فلسفه تاسیس مناطق آزاد، ایجاد مناطقی با برخورداری از یک سری معافیت های حقوقی و مالیاتی برای توسعه تولید و صادرات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در حال حاضر نه تنها تولید و صادرات قابل قبولی در این مناطق نداریم، بلکه حتی به مکانی برای واردات تبدیل شده اند.

وی افزود: مناطق آزاد بستری برای تسهیل رشد اقتصادی در نظام تجاری و در سطح منطقه ای و جهانی هستند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در قالب تبصره ۱۹ و ۲۰ برنامه توسعه در سال ۷۰ و ۷۱ و ۷۲  مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار و ماکو در سال 89 تاسیس شد و سرمایه گذاران خارجی توانستند بدون قید و بند سرمایه گذاری تولیدات خود را صادر کنند و با کسب تسهیلات قانونی و نیروی کار، عملکرد چند دهه ای در این مناطق آزاد نشان دهند.

او ادامه داد: اگرچه این مناطق نقش مثبتی داشتند؛ اما انحراف زیادی هم داشتند.

کریمی افزود: مناطق آزاد به یک آفت بزرگ تبدیل شده اند و به جای تامین زیر ساخت ها یک زمین بکر را مصوب کرده ایم و در اختیار  این مناطق آزاد قرار داده ایم. آفت این منطقه این است که از ابتدا سنگ بنای انها از طریق تامین عوارض گذاشته شده است و همواره واردات بر صادرات می چربد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کارشناسان رسوب کالا از منطقه آزاد و یا همان پدیده قاچاق را از مشکلات موجود در مناطق آزاد می دانند. کالای همراه مسافر به یکی از جذابیت های مسافران تبدیل شده است و بسیاری از لوازم غیرضروری از این مناطق وارد کشور می شود.

وی تاکید کرد: وقتی رقم قاچاق به واردات کشور افزوده شود این رقم بسیار افزوده خواهد شد.

کریمی گفت: ما ۳ منطقه قشم، کیش و چابهار را برای صادرات معرفی کردیم، اما کیش برای گردشگری موفق تر بوده است.

وی افزود: ما در کمیسیون اقتصادی کلیات لایحه را تصویب کرده ایم و نکته اصلی مساحت گردشگری است که کاهش یافته است.

آهنگران معاون شورای عالی مناطق آزاد میهمان دیگر برنامه در ادامه این گفتگو اظهار داشت: مناطق آزاد بیشتر به کارهای خدماتی و بانکی می پردازند و عملکرد آنها نسبتا موفق بوده است.

وی افزود: عملکرد آنها نسبت به بخش های دیگر اقتصادی  بهتر بوده است و آنها مرحله تکمیل زیر ساختها را گذرانده اند و درباره اقتصاد مقاومتی هم در 4 سال گذشته اقدامات مثبتی انجام داده اند و سیاست های راهبردی داشته اند. اکنون آماده پذیرش سرمایه خارجی هستند.

وی اظهار امیدواری کرد: از این پس نظارت بر سازمان مناطق آزاد تقویت شود و به کارکرد اصلی خود یعنی تولید و صادرات سوق پیدا کند.

آهنگران افزود: مکان یابی مناطق آزاد به درستی صورت نگرفته است. چون شیوه مدیریت مناطق آزاد درآمد هزینه ای است.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات مناطق آزاد مساحت زمین هایی است که انتخاب می شود. در کشورهایی که روی مناطق آزاد سرمایه گذاری کرده اند، مناطق آزاد بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار نیستند، اما برخی مناطق آزاد در ایران مانند منطقه ازاد ماکو ۵۴۰ هزار هکتار است و همین مسئله موجب شده مدیران مناطق ازاد  به جای تولید و صادرات به دنبال کارهای عمرانی و شهرداری بروند چون مناطقی که به عنوان منطقه ازاد تعریف شده شهر و روستاهای بسیاری را در برگرفته است.

آهنگران گفت: رسوب نیرو در مناطق ازاد از دیگر مشکلات این مناطق شمرده می شود. به عنوان مثال در منطقه ای مانند قشم کارکنان مناطق آزاد چند برابر کارکنان شهرداری آن منطقه است. در صورتی که قرار نیست این مناطق انقدر کارمند به خدمت بگیرند که در پرداخت حقوق آنها هم دچار مشکل بشوند و از راههایی مانند فروش زمین و برخی عوارض حقوق انها را تامین کنند.

معاون شورای عالی مناطق آزاد افزود: در مناطق هشتگانه آزاد ورود کالا با مسافر ممنوع شد ولی اعضای کمیسیون با این طرح مخالفت کردند و پیشنهاد شد منطقه ویژه امیر آباد به منطقه آزاد تبدیل شود و منطقه ماکو به عنوان یک منطقه موفق معرفی شد و در سیستان و بلوچستان، منطقه چابهار منطقه تجاری شد.

هادی قوامی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دیگر میهمان برنامه در گفتگویی تلفنی درباره اهمیت مناطق آزاد تصریح کرد: این مناطق در بخش هایی شکل گرفته که اقتصاد کاملا دولتی بوده است.

 وی افزود: اما انتظار داریم با تشکیل مناطق آزاد این مناطق به کارکرد اصلی خود یعنی صادرات دست یابند.

او ادامه داد: با وجود ایم مناطق در کشور اما شاهدیم که، بیشتر افراد برای تجارت به کشورهای اطراف رفته اند و ارزکشور را خارج کرده اند که دراینجا با دو نوع خروج سرمایه مواجه هستیم و حتی قادر به جذب گردشگران هم نبوده ایم.

فرهاد تجری نماینده مجلس هم دیگر میهمان تلفنی برنامه در حالی که از منطقه سرپل ذهاب صحبت می کرد گفت: بخشی از اقتصاد مناطق آزاد دولتی است که به نوعی مانع تولید و واردات می شود.

وی گفت: دولت باید قابلیت هر منطقه را شناسایی کرده و بررسی کند که بالاترین میزان صادرات از کدامیک از مناطق بوده است. تجری ادامه داد: اما امروز مناطق آزاد محل ورود کالاهای قاچاق شده است و باید دید که با بستن مبادی ورودی این مناطق آیا دیگر جنس خارجی وارد کشور نمی شود و بررسی کرد که آیا مسافران از طریق دیگر جنس وارد کشور نمی کنند؟

true برچسب ها : رشد اقتصادی مناطق آزاد صادرات نظام تجاری true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۸۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، احمد وحیدی ضمن اشاره به نقش مناطق آزاد در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، اظهار داشت: برای پویا شدن اقتصاد باید ظرفیت های بالقوه بالفعل شوند.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می توانند تعیین کننده و پیشران بزرگ در اقتصاد کشور، باشند.

وحیدی اذعان داشت: حرکت ها و اقدامات بسیار خوب و مهمی جهت رشد اقتصادی در مناطق آزاد انجام شده که باید به صورت مستمر پیگیری شوند.

احمد وحیدی یکی از وظایف مناطق آزاد را جذب سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور عنوان کرد و افزود: مناطق آزاد برای اینکه بتوانند در توسعه اقتصاد اثر گذار باشند، باید موضوع محور گام بردارند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در راستای مسئولیت های فرهنگی، ساخت شهرک های اربعین جهت سهولت زائرین اباعبداله الحسین(ع) باید در دستور کار مناطق آزاد قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • منطقه آزاد اروند و ارس بعنوان مناطق برتر انتخاب شدند
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد
  • اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است