Web Analytics Made Easy - Statcounter

مانی آشتیانی خبرنگار

ایران آنلاین / درست در روزی که اعضای انجمن واردکنندگان تلفن همراه و تبلت، نایب رییس اتاق اصناف تهران و چند تن از واردکنندگان گوشی تلفن همراه در وزارت بازرگانی ایرانی گرد هم جمع آمده بودند تا نسبت به تعلل دولت در اجرای طرح ثبت تلفن همراه (رجیسترینگ) اعتراض کنند، وزارت ارتباطات در بیانیه ای خبر از اجرای فاز دوم طرح رجیسترینگ تلفن همراه از 14 آذر ماه را داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت ارتباطات چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم به عنوان ناظر فنی اجرای طرح رجیسترینگ موبایل از ابتدا اعلام کرد که به دنبال اجرای فوری و بدون بررسی این طرح نیست و می خواهد تمام فازهای اجرای رجیسترینگ را با در نظر گرفتن تمام ملاحظات و بدون کوچکترین مشکلی به اجرا در بیاورد تا تجربه تلخ اجرای این طرح در دهه 80 مجددا تکرار نشود. اما حالا اعضای انجمن واردکنندگان موبایل و برخی از واردکنندگان این دستگاه به کشور معتقدند هر روز تعلل دولت در اجرای فازهای رجیسترینگ ، ضررهای جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد میکند. اصرار این گروه به اجرای هرچه سریعتر این طرح ، به شایعات و اظهار نظرهای گوناگونی نیز دامن زده است. از جمله اینکه گروهی که اصرار به اجرای هرچه سریعتر این طرح در کشور دارند به دنبال انحصار در بازار واردات تلفن همراه در کشور هستند و می خواهند تنها خودشان وارد کننده مدلهای مختلف گوشی در بازار باشند و دیگر فعالان در این حوزه را کنار بگذارند.

اجرای فاز دوم از نیمه دوم آذر ماه

28 مهر ماه سال جاری بالاخره بعد از اما و اگرهای بسیار وزارت ارتباطات خبر از اجرای فاز اول طرح رجیسترینگ تلفن همراه در کشور را داد. قرار بود دور جدید اجرای این طرح ، بعد از یک بار اجرای آن در سال 85 که به دلیل تخلفات صورت گرفته متوقف شده بود، گام به گام و در فازهای مشخص به اجرا گذاشته شود. در فاز اول اجرای رجیسترینگ کار مانیتورینگ برای بررسی اصالت گوشی‌ها فعال  در شبکه آغاز شد. در این مرحله براساس اظهارات مسوولان وزارت ارتباطات  تنها کار شناسایی گوشی انجام و اطلاعات دریافت شده به دیتابیسی که در این خصوص در نظر گرفته شده ارسال می شد. به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مرحله مردم هیچ کار خاصی نباید انجام می دادند  در همان زمان فلاح تاکید کرده بود که  در این مرحله گوشی های دست کاربران و همچنین گوشی های که در انبار فروشندگان قرار دارند شامل اجرای رجیسترینگ نمی شد. وزیر ارتباطات نیز چند هفته بعد از اجرای مرحله اول رجیسترینگ از موفقیت آمیز بودن این طرح  در فاز اول اجرا خبر داد. براساس وعده های وزارت ارتباطات فاز دوم اجرای رجیسترینگ تلفن همراه قرار بود سه هفته بعد از اجرای فاز اول با معرفی چند برند مشخص برای رجیستر شدن آن ها در شبکه اطلاع رسانی شود اما در نهایت حالا و براساس آخرین خبرها گفته میشود فاز دوم این طرح قرار است 14 آذر ماه به اجرا در بی آید. وزارت ارتباطات در اطلاعیه ای در این خصوص گفته است:"با تصمیم کارگروه ساماندهی و مقابله با قاچاق تلفن همراه  فاز دوم طرح ثبت گوشی تلفن همراه موسوم به رجیستری از تاریخ 14 آذرماه سال جاری آغاز می شود."در این اطلاعیه تاکید شده که  در این مرحله تمام مدل های گوشی و تبلت آیفون (اپل) را شامل خواهد شد و به تدریج در هفته های پس از آن سایر مدل های گوشی و تبلت نیز تحت پوشش طرح رجیستری قرار می گیرند. براساس این اطلاعیه  با اجرای این طرح، برای تمامی گوشی ها و تبلت هایی که تا قبل از تاریخ اجرای این مرحله فعال شده است مشکلی بوجود نمی آید لیکن پس از آن صرفا گوشی هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند فعال خواهند شد.

قاچاق روزانه 30 تا 35 هزار گوشی در کشور

برخی واردکنندگان تلفن همراه کشور معتقدند که هر هفته به تعویق افتادن اجرای فاز دوم طرح رجیسترینگ صدمات جبران ناپذیری به شرکتهای وارد کننده این بخش و اقتصاد کشور وارد می کند.

محمود سفار، رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در نشست خبری که به خاطر نگرانی این صنف از به تعویق افتادن اجرای رجیسترینگ در اتاق بازرگانی ایران برگزار شده بود تاکید کرد که براساس وعده های دولت تمامی واردکنندگان شرایط تامین بازار بعد از اجرای این طرح را فراهم کرده اند اما حالا به دلایل مختلف اجرای فاز دوم آن مدام به تعویق می افتد. او در این خصوص گفت: روزانه بین 30 تا 35 هزار گوشی در کشور قاچاق می شود که علاوه بر زیان‌های مالی، دارای تاثیرات گسترده بر اشتغال و سرمایه‌گذاری بوده است

سفار در ادامه تاکید کرد: از ماه ها قبل از اجرای رسمی طرح رجیسترینگ با توجه به برنامه های که برای اجرای جدی این طرح بود واردکنندگان میزان واردات خود را افزایش دادند تا هنگام اجرای طرح، بازار با مشکل کمبود گوشی مواجه نشود. براساس امارهای گمرک نیز واردات رسمی گوشی  اکنون نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته 89 درصد افزایش داشته است و این افزایش به دلیل اطمینان به اجرای طرح رجیستری از سوی دولت بوده است.

  سفار در این نشست تاکید کرد که  واردکنندگان با افزایش ظرفیت واردات خود  از اجرای این طرح حمایت کردند. اما متاسفانه دولت با تعویق و تاخیر این طرح ملی ضرر بسیاری را متوجه واردکنندگان کرده است و در کنار سردرگمی مصرف کنندگان خود دولت نیز از سهم ۱۶.۵ درصدی سود حاصله از واردات قانونی محروم شده است.

رییس انجمن واردکنندگان موبایل، همچنین در این نشست در واکنش به سوال خبرنگاران در خصوص افزایش قیمت گوشی بعد از اجرای طرح رجیسترینگ گفت: در مدت اجرای طرح رجیستری دولت اعطای ارز مبادله‌ای برای واردکنندگان در این حوزه را متوقف کرده است و ناگهان ارز مبادله‌ای موبایل از ۳۳۰۰ به ۴۵۰۰ تومان رسید. این افزایش ۲۰ درصدی همه معادلات را بهم ریخت و افزایش قیمت های اخیر هیچ ربطی به واردکنندگان و طرح رجیستری نداشته و قیمت ارز و دلار فاکتور تعیین کننده در قیمت است.

سرنوشت کاربران نهایی

در حالی که برخی وارد کنندگان تلفن همراه به دنبال اجرای هرچه سریعتر طرح رجیسترینگ هستند و وزارت ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز سعی دارد گام به گام و بدون عجله این طرح را به اجرا بگذارد تا کاربران نهایی و واردکنندگان دچار ضرر نشوند اما در این بین کاربران نهایی همین حالا نیز متحمل ضرر شده اند چرا که از زمان اجرای فاز اول طرح رجیسترینگ قیمت گوشی بین 15 تا 20 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین گمرک کشور در بخشنامه ای که هفته گذشته منتشر کرد هشدار داده است که مسافرانی که وارد کشور می‌شوند باید دستگاه‌های تلفن همراه خود را ثبت کنند. بر این اساس گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری صرفا یک دستگاه تلفن همراه، با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض متعلقه مراتب اظهار ذی نفع را در سامانه مسافری از طریق گزینه ثبت اطلاعات وارد کرده و سپس از آیکون مقابل هر رکورد ثبت شده نسبت به درج اطلاعات شناسه IMEI و مبالغ عوارض مربوطه اقدام کنند. همین شرایط باعث اعتراض بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی شده است. برای مثال یکی از کاربران در توییتر خود نوشته است برای رجیستری موبایل مسافرتی باید نزدیک به 20 درصد حق گمرکی پرداخت شود و این یعنی مسافر برای گوشی 2 میلیونی که به کشور وارد کرده باید 400 هزار تومان حق گمرک پرداخت کند.

یا کاربر دیگری اعلام کرده است که طرح رجیستری در حال حاضر تنها به نفع واردکنندگان گوشی تلفن همراه است چرا که با افزایش قیمت یک گوشی به بهانه تعرفه واردات و مالیات سود قابل توجه ای دریافت میکنند.

بهنام فاتحی یکی از وارد کنندگان موبایل در خصوص وضعیت فروش تلفن همراه در بازار می گوید:« بسیاری از کاربران نسبت به خرید گوشی جدید برند آیفون شک دارند چرا که با توجه به تزریق گوشی های قانونی به بازار و از آنجا که حق گمرک و مالیات به این گوشی اضافه میشود قیمت آن ها بین 200 تا 400 هزارتومان و در برخی گوشی هایی 1 میلیون تومان تفاوت قیمت وجود دارد به همین خاطر اکثر کاربران یا خرید نمیکنند و یا ترجیح میدهند تا شروع نشدن فاز دوم رجیسترینگ همچنان از بخش قاچاق این بازار گوشی خود را تهیه کنند. » او تاکید میکند که تمامی واردکنندگان به دنبال اجرای درست طرح رجیسترینگ هستند اما به نظر میرسد با توجه به حجم بالایی از بازار که به صورت قاچاق تامین میشود اجرای درست این طرح در کشور با تاخیر به نتیجه برسد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۶۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل زن مورد علاقه‌ جلوی چشمان مردم در شمال تهران

 به گزارش تابناک، 26 فروردین امسال، صدای درگیری و فریادهای زن و مردی جوان در یکی از خیابان‌های شمال تهران توجه رهگذران را به خود جلب کرد. رهگذران که شاهد درگیری بودند، ناگهان با صحنه تلخ و عجیبی مواجه شدند.

 مرد جوان گوشی تلفن همراهی در دست داشت و زن جوان با اصرار از او می‌خواست گوشی‌اش را پس بدهد اما در یک لحظه مرد عصبانی دست به جیب شد و با بیرون آوردن یک چاقو ضربات متعددی به زن جوان زد و پا به فرار گذاشت.شاهدان بلافاصله با اورژانس و پلیس تماس گرفتند و زن جوان به بیمارستان منتقل شد اما 19 ضربه چاقو او را به کام مرگ کشاند. گزارش قتل زن جوان به بازپرس سالار صنعتگر اعلام شد و تیم جنایی تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری عامل جنایت آغاز کردند.

هویتی برای قاتل
با حضور کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی در محل، مشخص شد محل سکونت زن جوان چند خیابان پایین‌تر از محل قتل بوده است. یکی از شاهدان در تحقیقات گفت: زن جوان اصرار داشت که گوشی تلفن همراهش را از قاتل بگیرد اما او ممانعت می‌کرد و می‌خواست محتویات داخل گوشی را ببیند. به همین دلیل مقتول به دنبال مرد جوان می‌دوید و فریاد می‌کشید.

خیلی زود محل زندگی مقتول و خانواده‌اش شناسایی شد و در تحقیقات از آنها مشخص شد مقتول مدتی قبل از همسرش جدا شده و با فرزندش زندگی می‌کرده است. مدتی قبل او با مردی به نام پژمان آشنا شد.

 اما بعد از چند ماه زن جوان تصمیم به جدایی گرفت اما مرد جوان موافق جدایی نبود. با این اطلاعات احتمال ارتکاب قتل از سوی پژمان قوت گرفت و کارآگاهان با دریافت عکس وی و نشان دادن به شاهدان ماجرا مطمئن شدند که قتل از سوی او رخ داده است.

 همچنین کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت در بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل درگیری تصاویر ضارب را بدست آوردند که با تطبیق عکسی که از پژمان در دست داشتند، تأیید می‌کرد که او قاتل فراری است.

دستگیری در شمال
با شناسایی هویت قاتل، تیم تحقیق راهی محل زندگی او شدند، اما مرد جوان آنجا را ترک و فرار کرده بود. تحقیقات برای شناسایی متهم ادامه داشت تا اینکه رد او در یکی از شهرهای شمالی کشور بدست آمد. کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت، پس از هماهنگی‌های قضایی، راهی محل مخفیگاه متهم شده و او را بازداشت کردند.

متهم پس از انتقال به پایتخت، به قتل ناخواسته زن جوان اعتراف کرد. پژمان، برای تکمیل تحقیقات به دستور بازپرس شعبه هشتم دادسرای امور جنایی پایتخت به اداره آگاهی منتقل شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

نمی‌دانستم مرتکب قتل شده‌ام
مرد جوان که به اتهام قتل بازداشت شده، مدعی است پس از ضربه زدن به زن جوان و هنگام فرار از اینکه زن مورد علاقه‌اش به قتل رسیده بود، اطلاع نداشته و بعد از دستگیری متوجه شده است.

با مقتول چطور آشنا شدی؟

5 ماه قبل در یکی از خیابان‌های شمال تهران با او آشنا شدم. رابطه‌مان اوایل در حد تلفن و پیامک بود، اما کم کم قرار ملاقات‌ها شروع شد و مدام همدیگر را می‌دیدیم. به خودم که آمدم متوجه شدم او را خیلی دوست دارم و او همان زنی است که سال‌ها دنبالش بودم.

با این همه علاقه چرا او را به قتل رساندی؟

قصدم کشتن نبود. اصلاً نمی‌دانستم که او را کشته‌ام. وقتی او را زدم و فرار کردم نگران حالش بودم اما جرأت نمی‌کردم تماس بگیرم.

می‌دانستم پلیس در تعقیبم است و می‌ترسیدم که لو بروم از طرفی هراس این را داشتم که بشنوم او کشته شده است.

چرا تلفنش را گرفته بودی؟

شک کرده بودم. رابطه ما خیلی خوب بود اما از یک هفته قبل از قتل همه چیز تغییر کرد. رفتارش سرد شده بود و تلفن‌هایم را پاسخ نمی‌داد. از هر 10 پیام یک پیام را جواب می‌داد. پیگیر رفتارش شدم و او گفت که دیگر نمی‌خواهد با من ادامه دهد و خواست که با او تماس نگیرم.

چرا؟

خودم هم نمی‌دانم، رابطه‌مان خوب بود و حتی قرار بود با هم ازدواج کنیم. اما یک دفعه تغییر کرد، احساس می‌کردم شخص دیگری وارد زندگی‌اش شده است و باید به این موضوع پی می‌بردم.

روز حادثه چه اتفاقی افتاد؟

به مقابل خانه‌اش رفتم و از او خواستم گوشی تلفن همراهش را بدهد تا آن را بررسی کنم. تصور می‌کردم اگر پای شخص سومی در این میان باشد، بی‌شک پیام‌ها یا تماس‌هایش را در گوشی می‌بینم. اما او نمی‌خواست تلفنش را ببینم و زمانی که گوشی او را به زور گرفتم، تا چند خیابان آن طرف‌تر دنبالم آمد.

چرا چاقو داشتی؟

چاقو را بردم تا او را بترسانم و بتوانم گوشی تلفن همراهش را بگیرم و با بدست آمدن رمز گوشی، وارد آن شوم و بفهمم که آیا به من خیانت کرده است یا خیر.

چند ضربه به او زدی؟

نمی دانم، خیلی عصبانی بودم. پلیس می‌گوید که 19 ضربه زده‌ام. آن زمان چون حالم را نمی‌فهمیدم، به یاد ندارم چند ضربه زده‌ام.

منبع: حادثه 24

دیگر خبرها

  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • قتل زن مورد علاقه‌ جلوی چشمان مردم در شمال تهران
  • گوشی هوشمند به "کنترل تلویزیون" تبدیل می‌شود
  • همراه پرخرج
  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد!
  • سرک کشیدن در موبایل همسر باعث قتل شد
  • وارسی گوشی موبایل همسر باعث قتل شد
  • واردات ۵۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در یک ماه
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد