Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@15:14:48 GMT

ثـبت‌نام کـردیم، دولـت پولــی نداد

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۱۵۳۹

اواسط شهریور بود که در دولت تصمیم گرفته شد برای بازسازی و ایجاد رونق تولید، تسهیلاتی بزرگ آن هم به اندازه 30 هزار میلیاردتومان به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شود. توافق هم نوشته شد، بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت کار.

توافقی که بنا بود طبق آن، دو برنامه «ایجاد اشتغال روستایی و عشایری» و «برنامه فراگیر اشتغال سال جاری» با همکاری صندوق توسعه ملی و بانک‌ها پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح، بر اساس دستور رئیس کل بانک مرکزی، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال فراگیر به بانک‌ها ابلاغ شد و همچنین قرار بود دو واحد درصد از نرخ سود متعلق به این تسهیلات به صورت یارانه تامین مالی شود.

همچنین در طرح ایجاد اشتغال روستایی و عشایری، حدود 5/1 میلیارد دلار با پیشنهاد دولت به مجلس شورای اسلامی و تصویبی که انجام شد از سوی صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود که رقمی معادل پنج‌ هزار میلیارد تومان بوده و در بانک‌ها و صندوق‌ها سپرده‌گذاری شده و به‌ صورت قرض‌الحسنه و با سود صفر درصد خواهد بود. همچنین معادل این مبلغ را قرار است بانک‌ها و دستگاه‌ها تامین کنند که در مجموع، به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این طرح که قرار بود از ابتدای مهر اجرایی شود، هنوز بعد از گذشت چند ماه کماکان در سکوت خبری به سر می‌برد و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار اوست. بسیاری از فعالان اقتصادی می‌گویند تاکنون دولت ریالی به آنها وام تولید نداده است؛ در حالی که آنها در طرح 30 هزار میلیارد تومانی دولت ثبت‌نام کرده بودند.

ثبت‌نام کردم، پولی ندادند!

مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی درباره میزان تحقق تسهیلات 30 هزار میلیاردتومانی به صنایع تولیدی به «فرهیختگان» گفت: «اطلاعی ندارم که این کار انجام گرفته باشد. بنگاه ما چندین ماه است در این طرح ثبت‌نام کرده اما تاکنون اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته است.»

پورقاضی درباره امکان به نتیجه رسیدن این طرح نیز گفت: «دولت امکانات ندارد، بانک‌ها نیز منابع ندارند. سال گذشته نیز این تسهیلات بیشتر از منابع بانک‌ها پرداخت شد و ارتباطی با منابع دولت نداشت.» وی تصریح کرد: «دولت می‌خواهد این کار را انجام دهد، اما هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر نمی‌گیرد. تلاشی هم برای این کار صورت نمی‌دهد. فقط برای بانک‌ها دستور پرداخت را صادر می‎کند. بانک‌ها در صورت توانایی خودشان می‌دانند چگونه تسهیلات بدهند، نیازی به دستور دولت ندارند. اگر هم منابعی در اختیار نداشته باشند، هرچقدر دولت دستور دهد وامی پرداخت نمی‌شود. این کاری نیست که دولت بخواهد به آن افتخار کند. این تصمیم عجیبی است که دولت به آن افتخار می‌کند و بانک‌ها هم هر وقت توانایی داشته باشند وام می‌دهند.»

اقدامات این‌گونه بیشتر شو و نمایش است

این عضو اتاق بازرگانی درباره تجربه سال گذشته این طرح گفت: «باید بررسی کرد وام‌هایی که پارسال پرداخت شده است، چقدر برگشت داشته‌اند. طبق اطلاعات بنده، بخشی از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطایی که دولت سال گذشته به صنایع پرداخت کرده بود، تاکنون بازپرداخت نشده‌اند. وقتی وام به بنگاه‌هایی داده می‌شود که رقابتی نیستند، جز از بین بردن منابع و گرفتار کردن آنها در یک گرداب عمیق‌تر کاری صورت نمی‌گیرد. همچنین بدهی این بنگاه‌ها به سیستم بانکی افزایش می‌یابد.»

قاضی‌پور همچنین تصریح کرد: «سال گذشته در یک تصمیم غلط به کسانی که بدهی داشتند مجددا وام پرداخت شد. اگر تسهیلات در اختیار بنگاه‌های رقابتی قرار بگیرد می‌توانند کالای خود را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند. دولت باید برای این بنگاه‌ها امتیاز قائل شود، نه اینکه وام را هم بر عهده بانک‌ها بگذارد. اقدامات این‌گونه بیشتر شو و نمایش است تا اینکه بخواهد به نفع اقتصاد و صنعت کشور باشد.»

تسهیلاتی نگرفتیم

حمیدرضا صالحی عضو دیگر اتاق بازرگانی نیز در این باره با بیان اینکه موضوع تسهیلات به صنایع، سال گذشته نیز مطرح بود، به «فرهیختگان» گفت: «طبق اعلام دولت در سال گذشته 16 هزار میلیارد تومان به صنایع تسهیلات اعطا شده است. البته از سوی بعضی از مراجع این عدد با تردیدهایی مواجه شد. علت این تردیدها به این بود که بیشتر وام‌ها، استمهال بدهی‌های گذشته بود و نمی‌توان آن را سر فصلی جدید از وام‌دهی و تزریق نقدینگی نامید.»

صالحی راه‌حل را فقط اعطای تسهیلات نمی‎داند و معتقد است: «باید نرخ تسهیلات را نیز پایین بیاورند. این نرخ باید متناسب با تورم باشد. نمی‌شود تورم 10 درصد و سود تسهیلات نزدیک به 18 درصد باشد.»

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه بانک‌ها برای ضمانت این تسهیلات سختگیری زیادی اعمال می‌کنند، گفت: «ضمانت‌نامه‌های ما برای نظام بانکی رضایت‌بخش نیست. نظام بانکی فقط وثایقی مانند سند خانه و کارخانه را قبول می‌کند. مگر ما چقدر باغ و آپارتمان داریم تا در اختیار بانک قرار دهیم؟ برای کمک کردن به صنایع در این مقاطع، دولت باید ریسک کند و تسهیلات اعطا کند، این تسهیلات برای خروج از رکود لازم است. باید به صنایعی برگشت‌پذیر اعتماد کنیم.»

صالحی افزود: «دولت در کنار این تسهیلات برای خروج از رکود باید دنبال بازار باشد. پایین بودن نرخ این تسهیلات می‌تواند کمک کند که نرخ تمام شده پایین بیاید و کالاهای ما به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کنند.»

هنوز پرداختی صورت نگرفته است

سید بهادر احرامیان، دیگر عضو اتاق بازرگانی و فعال بخش خصوصی درباره اعطای تسهیلات 30 هزار میلیارد تومانی دولتی که قرار بود دولت از ابتدای مهر 96 پرداخت کند به «فرهیختگان» گفت: «تا جایی که بنده اطلاع دارم ایده 30 هزار میلیاردتومان در حد برنامه است و هنوز در نیمه دوم سال 96 چیزی محقق نشده است. برای سال آینده هم فکر نمی‌کنم دولت امکان پرداخت داشته باشد، شاید از طریق بانک‌ها اقدام کند.»

تسهیلات 30 هزار میلیاردی هنوز پرداخت نشده

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی نیز درباره پرداخت وام 30 هزار میلیاردتومانی دولتی گفت: «متاسفانه بانک‌ها تمایلی به پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان ندارند و بر اساس ارزیابی‌ها تقریبا اقدامی نسبت به پرداخت این تسهیلات انجام نشده است، به ‌نحوی که به‌اعتقاد من رقم تسهیلات 30 هزار میلیارد تومانی هنوز محقق نشده است.»

 منبع: فرهیختگان

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۱۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای ۲۱ هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در ۱ ماه

بانک ملی ایران در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود، پرداخت عادلانه تسهیلات قرض الحسنه به مشتریان، متقاضیان، نیازمندان و گروه های هدف سازمان های حمایتی را همواره یکی از سیاست های مهم خود در نظر دارد و به آن عمل می کند. - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این بانک در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی خود و همسویی با برنامه های دولت مبنی بر تسهیل ازدواج جوانان این بانک طی فروردین ماه سال جاری در مجموع تعداد 21هزار و 271 فقره تسهیلات قرض الحسنه بالغ بر 24 هزار و 270 میلیارد ریال به عموم متقاضیان پرداخت کرده است.

همچنین طی همین مدت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ارزش بیش از 1 هزار و 596 میلیارد ریال به 532 متقاضی توسط بانک ملی پرداخت شده است.

همچنین بانک ملی ایران طی یک ماه نخست سال تعداد 973 فقره تسهیلات فرزندآوری به متقاضیان و خانواده های واجد شرایط پرداخت کرده است.

گفتنی است ترویج سنت حسنه ازدواج و کمک به جوانان از مهم ترین سیاست‌های اعتباری بانک ملی ایران محسوب می شود که این بانک طی سال گذشته بخش قابل توجهی از کل تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان را در شبکه بانکی پرداخت کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند؛ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • اعلام آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد+ جزییات
  • آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • اعطای ۲۱ هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در ۱ ماه
  • پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی