Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری هفته پژوهش و فناوری صبح امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مسعود برومند در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت علمی و فناوری ایران در سطح جهانی پرداخت و گفت: استراتژی و راهبرد اساسی ما بر پایه توسعه اکوسیستم نوآوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقالات علمی، پتنت، ثبت اختراع، توسعه فناوری و تجاری‌سازی و توسعه محصول در راس کارهای ما است، در سال 2016 تعداد مقالات علمی ایران در پایگاه ISI 47 هزار و 200 و در پایگاه اسکوپوس 50 هزار مقاله بود که رشد 18 درصدی را نشان می‌دهد و رتبه جمهوری اسلامی ایران از این لحاظ در سال 2017 به 16 رسیده است.

برومند ادامه داد: کشور در حالی که یک درصد جمعیت جهان را دارد ولی 2 درصد مقالات جهانی را تولید می‌کند و در حال حاضر رتبه 1 را در بین کشورهای اسلامی در پایگاه‌های ISI و اسکوپوس داریم. در حوزه مقالات داغ نیز رتبه ما در سال گذشته بسیار ارتقاء پیدا کرد که این امر مطمئنا شانسی اتفاق نمی‌افتد. همه مراکز و دانشگاه‌های ما برای رشد علمی خود بسیار تلاش کرده‌اند در سال 2016 از 1/9 درصد مقالات علمی جهان سهم ایران به 2/2 درصد مقالات پر استناد رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه کشورمان در سال 2016 با قرار گرفتن در رتبه دوم ستاد علمی در پایگاه ISI به عنوان دومین کشور از این نظر شناخته شده است، گفت: درصد رشد ثبت مدارک علمی ایران نیز حدود 20 درصد شده است در مجموع وزارت عتف 56 درصد تولید علمی کشور را در اختیار دارد و بقیه ناشی از تلاش‌های دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت بوده است.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در حال حاضر 42 پارک علم و فناوری در حال فعالیت هستند که 4 هزار و 716 واحد فناور در مراکز رشد این پارک‌ها دایر هستند از این تعداد هزار و 65 مورد آنها شرکت دانش‌بنیان است که تا کنون میزان صادرات محصولات این پارک‌ها حدود 200 میلیارد دلار و تعداد ایده‌های تبدیل شده به محصول آنها دو هزار و 478 مورد است.

او ادامه داد: به نظر من کاری که جوانان‌مان در پارک‌ها انجام می‌دهند قابل تقدیر است. در حال حاضر همچنین 159 انجمن علمی در کشور فعال هستند که مطمئنا باید توسعه یابد خیلی مهم است که ما فرآیند نوآوری را طوری حمایت کنیم که تبدیل ایده به محصول در این چرخه به خوبی دنبال شود.

برومند تعداد نشریات پژوهشی کشور را هزار و 170 مورد اعلام کرد و افزود: در مجموع هزار و 258 نشریه علمی ثبت شده داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین به جایگاه ایران و دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: رتبه کشور در حوزه نوآوری در میان 127 کشور 75 است در رتبه‌بندی لایدن از 5 دانشگاه در سال 2013 به 18 دانشگاه در سال 2018 رسیده‌ایم در رتبه‌بندی شانگهای اکنون 18 دانشگاه ایرانی حضور دارند تعداد دانشگاه‌های برتر ما در این رتبه‌بندی 8 دانشگاه است، همه این اتفاقات یک عملکرد جهانی است و ما به آن افتخار می‌کنیم.

او به برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری اشاره کرد و ادامه داد: از 21 تا 27 آذر امسال هفته ملی پژوهش برگزار می‌شود روز 21 با عنوان پژوهش، فناوری، دانش‌آموز و مدرسه، 22 آذر پژوهش، فناوری، صنعت، 23 آذر پژوهش، فناوری، ایده و خلاقیت، 24 آذر پژوهش، فناوری و اقتصاد مقاومتی، 25 آذر پژوهش، فناوری و سرمایه ملی، 26 آذر پژوهش، فناوری، مهارت و کارآفرینی و روز 27 آذر به نام پژوهش، فناوری، حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است. نمایشگاه پژوهشی و فن‌بازار از 22 آذر برپا می‌شود و در روز 27 آذر نیز جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر با حضور ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم با انتقاد از بودجه پژوهشی در این وزارتخانه و دانشگاه‌ها گفت: برای سال 97 درخواست بودجه پژوهشی بیشتری کرده‌ایم ما باید سعی کنیم تا همه این بودجه وارد چرخه پژوهش شود کل بودجه وزارت عتف 12 میلیارد تومان است که 23 درصد آن بودجه پژوهشی است و میزان تخصیص همین درصد هم مقداری کمنر است. مطمئنا این بودجه باید افزایش پیدا کند امسال نیز میزان پرداخت بسیار کم بوده و 30 درصد بودجه پژوهشی پرداخت شده است.

برومند در پاسخ به این سوال که با این همه آمار خوب ازدانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور پس چرا در اشتغال و اقتصاد هنوز مشکل داریم، گفت: ما تا چند سال پیش به عنوان آموزشکده به دانشگاه‌هایمان نگاه می‌کردیم چند سالی است که تغییر نسل دانشگاه‌ها در ایران مطرح شده و ما از نسل اول دانشگاه یعنی آموزش عبور کرده‌ایم و سه سال است که توجه به کیفیت بیشتر شده و اکنون باید به سمت فناوری برویم. به نظر من همه چیز طبیعی دارد پیش می‌رود و باید صبر کنیم تا نتیجه بگیریم.

در ادامه این نشست دکتر مظفر شریفی مدیر کل پژوهشی وزارت علوم نیز گفت: دستورالعمل انتخاب پژوهشگران هر سال در شهریور به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و هدف کلان این است که پژوهشگران تشویق و ترغیب شده و ارتباط بیشتری با صنعت برقرار شود.

او افزود: برای امسال شاخص‌های انتخاب پژوهشگران را ارتقاءدادیم و کیفیت بیشتر مد نظر قرار گرفت. تعداد طرح‌ها و کاربردی بودن طرح‌های پژوهشگران مد نظر قرار گرفت و کسانی که پروژه تحقیقاتی داشته و توانسته‌اند به فناوری یا تجاری تبدیل کنند در اولویت بوده‌‌اند.

شریفی ادامه داد: امسال در آیین‌نامه هفته پژوهش و فناوری جدولی اضافه شد تا رویکرد مهارتی هم اعمال شود. پرونده‌ها در هفت گروه در حال داوری هستند و در آینده‌ای نزدیک 5 نفر پژوهشگر نهایی انتخاب و معرفی می‌شوند.

به گفته شریفی در مجموع 286 پرونده به دبیرخانه جشنواره تجلیل از پژوهشگران ارسال شده که 60 مورد آنها در علوم پایه، 81 مورد فنی مهندسی، 79 مورد علوم انسانی، 31 مورد کشاورزی، 8 مورد دامپزشکی، 18 مورد هنر و معماری و 9 مورد در پزشکی بوده است از همه اینها تنها 177 پرونده از سوی دانشگاه‌ها به دبیرخانه ارسال شده است.

در ادامه دکتر خسرو پیری مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم از داوری پرونده 91 نفر در بخش فناوری خبر داد و گفت: در نهایت 5 نفر به عنوان فناور برتر انتخاب و در مراسم جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران از آنها تقدیر می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان نیز در این نشست با اعلام اینکه 200 مرکز آموزشی، علمی و فناوری از بخش دولتی و خصوصی در نمایشگاه امسال هفته پژوهش و فناوری حضور دارند، گفت: تا کنون 193 دانشگاه، پارک علم و فناوری و مراکز پژوهشی وارد سامانه ایران تکهاپ شده‌اند و فناوری‌های خود را ثبت کرده‌اند البته قبل از ثبت فناوری ممیزهایی در نظر گرفته شده که کاملا بر اساس استانداردهای بین‌المللی تعریف شده است.

او افزود: امسال مهمانان زیادی از سفیران کشورهای دیگر در ایران مهمانانی از کشورهای آذربایجان، پاکستان، قرقیزستان، مالزی و ... و نیز دانشجویان و استادان ایرانی خارج از کشور و مهمانان زیادی از داخل در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری حضور دارند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۲۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده

علی‌محمد زنگانه روز شنبه در همایش تجلیل از شوراهای اسلامی شهر و روستاهای گلستان اظهار کرد: در تعطیلات نوروز امسال ۷۵ هزار گردشگر از جزیره آشوراده دیدن کردند که این آمار باید به ۷۵۰ هزار نفر برسد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌گذاریم مصوبه رییس جمهور برای اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده روی زمین بماند، افزود: اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده در ۲۲ هکتار و احیای ۱۹ هکتار از روستای آشوراده در دستور کار قرار دارد.

استاندار گلستان در ادامه به جایگاه شوراها اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی متکی بر آرای عمومی است. زمانی نماینده مجلس شورای ملی به صورت فرمایشی انتخاب می‌شد اما به برکت انقلاب اسلامی انتخاب رییس جمهور و نمایندگان مجلس و اعضای شوراها با انتخاب مردم است.

زنگانه به حماسه‌ گلستانی‌ها در انتخابات اسفند پارسال و کسب رتبه سوم مشارکت در کشور اشاره کرد و افزود: دهیاران و شوراهای شهرها و روستاها در کسب این موفقیت نقش‌به‌سزایی داشتند.

استاندار گلستان به گلایه برخی اعضای شوراها مبنی بر طولانی شدن روند انتصاب شهرداران اشاره کرد و گفت: مجموعه معاونت عمرانی و اداره‌کل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان موظف است روند انتصاب شهردار را در دو تا سه هفته مشخص کنند.

زنگانه خواستار تشکیل نظام رصد تخصصی ویژه شوراهای شهر و روستا در استان گلستان شد و افزود: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان و همچنین شورای استان باید مطالبه‌ها و مشکل‌های شوراها را پیگیری کنند.

وی همچنین به اعضای شوراها توصیه کرد از پیگیری مستمر و مداوم مطالبه‌های خود غافل نشوند و در سایه وحدت و همدلی کارها را پیش برند، چرا که دود اختلاف به چشم مردم می‌رود.

استاندار گلستان با بیان اینکه افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال منابع اعتباری در پایان فروردین وارد استان شد گفت: از این مبلغ دو هزار میلیارد ریال برای حل مشکل آب آشامیدنی و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به سد نرماب اختصاص پیدا کرد.

زنگانه گفت: از آغاز فعالیت به عنوان استاندار تاکنون در ۳۴ شهر حضور پیدا کردم که این رخ‌داد در تاریخ استان بی‌سابقه بود. همچنین در ۱۴ شهرستان شورای اداری تشکیل دادم و نظام مسائل و مشکلات شهرستان‌ها، پیش از سفر بررسی و پیش‌نویس مصوبات تدوین شد و در نشست مشترک مسئولان در سطوح استانی و شهرستانی نیز در باره نظام مسائل مصوبه تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات سفر به شهرستان‌ها تشریفاتی نیست و تک‌تک آنها را تا حصول نتیجه پیگیری خواهم کرد، افزود: برخی شهرستان‌ها بیش از ۱۰۰ مصوبه داشتند و همه این مصوبات پیش از پایان دولت سیزدهم عملیاتی خواهد شد.

استاندار گلستان با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۱۳۸ واحد اقتصادی راکد در گلستان به چرخه تولید برگشت، گفت: صادرات غیرنفتی در کل تاریخ گلستان رکورد زد و از یک میلیون و ۳۵ هزار تن گذر کرد، همچنین سهم صادرات گلستان از کل کشور ۹ درصد بود که در دولت سیزدهم به ۲۶ درصد رسید.

زنگانه با بیان اینکه ابرچالش استان گلستان خشک شدن خلیج گرگان بود، یادآور شد: در صورت وقوع تراژدی تلخ و دردناک خشک شدن خلیج گرگان، خطرهای بزرگی گلستان را تهدید می‌کرد و محیط زیست و سلامت مردم را به چالش می‌کشاند.

زنگانه با اشاره به همت دولت برای راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون گفت: ده‌ها سرمایه‌گذار منتظر سرمایه‌گذاری در این منطقه آزاد هستند.

وی بیان کرد: خط انتقال برق از نیروگاه به شهرک هزار هکتاری اترک اقدام مثبت دولت در گلستان بود، ما این پروژه را با چنگ و دندان پیگیری کردیم تا زودتر به ثمر بنشیند.

وی به تنش و خشکسالی شدید در کلاله اشاره کرد و توضیح داد: طرح آب‌رسانی کلاله قرار بود سال ۱۴۱۴ به سرانجام برسد اما با اقدامات جهادی دولت سیزدهم، هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافت.

استاندار گلستان با بیان اینکه دولت برای سد نرماب به عنوان اولین سد با کاربری آب آشامیدنی استان تا اردیبهشت ماه بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال اعتبار تزریق کرد، گفت: همچنین اعتبارات برای کنترل تنش آبی شدید و بهبود وضعیت آب شرب در گرگان ۳۷ برابر شد.

وی به موفقیت گلستان در بخش‌های مختلف در کشور اشاره کرد و از کسب رتبه سوم استان در حوزه اشتغال، رشد بیش از هشت درصدی در حوزه اقتصاد، رتبه ۱۵ در سرمایه‌گذاری خارجی، رتبه دهم کشور در کنترل تورم و رتبه هفت کشور در طرح رضایت‌سنجی از عملکرد کارکنان، رتبه دوم کشور در اجرای مصوبات سفر رییس جمهور و رتبه سیزدهم در تبیین هنرمندانه دستاوردهای دولت خبر داد.

دیگر خبرها

  • انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • نشست خبری معاون علمی رییس‌جمهور
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد