Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای،استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، در رابطه با وحدت مورد نظر اسلام، اظهار کرد: دین انبیا، دین توحید و خود لغت توحید به معنای وحدت است؛ یعنی مسلمانان در چند چیز با هم متحدند که نخستین آن وحدت عقیدتی است.
وی افزود: به عبارتی مسلمانان در مورد خدا، سپس در پرستش و اطاعت از او وحدت دارند، دوم وحدت در کتاب قرآن است که در این رابطه خداوند می‌فرماید: «مَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِه وَ رُسُلِهِ؛ پیامبر، به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است; و همه مؤمنان (نیز)، به خدا و فرشتگان او و کتاب ها و فرستادگانش، ایمان آورده اند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(بقره،285)
وی با بیان اینکه مسلمانان همه در مورد انبیا به خصوص پیامبر اسلام، قیامت و معاد وحدت دارند، گفت: اصل حکومت نیز مورد قبول همه مسلمانان می‌‎باشد و تنها در شرایط حاکم اختلافاتی وجود دارد. شیعه معتقد است که حاکم باید منصوب از سوی خدا باشد و در صورتی که به حاکم مورد تایید خداوند دسترسی نداشتیم، مرجع تقلید و ولی فقیه به حکومت می‌رسند. اما اهل سنت معتقدند حاکم باید عالم، باتقوا، مدافع حقوق مسلمین و یا با شرایطی از این قبیل باشد. 
وی بیان کرد: مودت و محبت به اهل بیت علیه السلام هم مورد قبول همه مسلمانان است و همه می‌دانند که دشمن ائمه(ع) دشمن خدا و رسول است. سنی‌ها  تنها امامت اهل بیت علیه السلام را قبول ندارند.
وی با بیان اینکه در بحث اعمال عبادی مانند نماز، قبله، روزه، حج و زکات بین مسلمانان وحدت وجود دارد، افزود: مسلمانان در صفات و اخلاق نیز همه معتقد به عدالت، فضیلت، پاکی و مبارزه با ظلم هستند.
اژه‌ای اامه داد: براین اساس باید گفت که دین بزرگترین منادی وحدت و عامل حقیقی آن است. پس کسانی که دین ندارند از این نوع وحدت چه در زمینه عقیدتی و چه در زمینه واجبات و احکام و اخلاق محروم هستند. در جامعه نیز همواره به دلیل تنوع قومیت‌ها، ملیت‌ها و برداشت‌های متفاوت از فقه و دین اختلافاتی پدید می‌آید.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند در این باره دو عامل وحدت را معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا؛ همگی به ریسمان خدا [ قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! (آل عمران 103)» و یا فرموده است «وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم ۖ وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ؛و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است! (انفال 46)»، لذا خداوند وحدت اجتماعی را گرد محور توحید سفارش می‌کند.
عضو هیئت مدیره دارالقرآن استان اصفهان بیان کرد: وحدت اجتماعی عامل عملی در مسئله رهبری و امامت است. حضرت زهرا سلام الله علیها می‌فرمایند: «خداوند امامت خاندان ما را بر مردم واجب کرد تا از چند دستگی و تفرقه جلوگیری کنیم.» حال ائمه با اینکه حق مسلمی که خدا برایشان تعیین کرده بود را به زور از دست دادند، ولی در دوره 260 ساله امامت، بزرگترین پشتیبان وحدت اجتماعی بودند. به طور مثال امام حسین علیه السلام در مورد قیامشان می‌فرمایند: «من برای تفرقه نیامده‌ام، بلکه برای اصلاح امت جدم آمده‌ام».
وی اضافه کرد: بنیان گذار وحدت بین مسلمانان ابتدا خود خدا، سپس انبیا از طرف خدا، ائمه از طرف خدا و پیامبر،  علما و مراجع تقلید هستند که مسمانان هم با تکیه به قرآن و مشترکات باید عمل صالح را تشخیص داده و از هر عملی که دشمن از آن خوشحال شود، دوری کنند.
اژه‌ای ادامه داد: وفاداری مردم به اسلام به عنوان عاملی درونی، عامل وحدت است. البته در مقابل دشمن خارجی مردم همه ملت‌ها با هم متحد شده و دشمن را از کشور بیرون می‌رانند. مسلمانان نیز در مقابله با کفر و شرک عامل وحدتند، ولیکن تضعیف ایمان‌، هوس، مال پرستی و فرصت‌طلبی موجب تفرفه می‌شود. دشمن نیز زمانی که از راه مبارزه مسلحانه به نتیجه نرسد، از راه تشدید اختلافات وارد می‌شود.
عضو هیئت مدیره دارالقرآن استان اصفهان تصریح کرد: اگر انسان‌ها دشمن‌شناسی قوی داشته  باشند و ایمان و اخلاق آنها درست باشد، وحدت میان مردم تقویت شده و دشمن ناکام می‌ماند. این شرایط مانند شرایطی است که ما در این 40 سال پس از انقلاب داشتیم و به برکت همین اتحاد مسلمانان و اقوام مختلف ایران، نقشه‎‌های دشمن را خنثی کرده‌اند. در عراق نیز وحدت مردم بزرگترین پیروزی تاریخی را برای آنها ممکن ساخت و از قبل آن داعش نابود شد.
این استاد حوزه و دانشگاه  ادامه داد: مراجع تقلید همواره مردم را به وحدت دعوت می‌کنند؛ به طور مثال زمانی که از آیت الله وحید خراسانی سوال کردند که اهل سنت ما را در منطقه قبول ندارند، آیا ما می‌توانیم مقابله به مثل کنیم؟ ایشان جواب دادند: خیر،اهل سنت هم مسلمان هستند،با آنها رابطه خوبی داشته باشید، در مراسم‌های آن‌ها شرکت کنید و در مشکلات یاری‌رسان آنها باشید. یعنی مراجع درعین تاکید بر عقاید شیعه، برای اتحاد میان مسلمانان  نیز ارزش قائل هستند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۶۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس

قبرستان سفید چاه، اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. با قدمتی که به دوره تیموریان بازمی‌گردد، مردم محلی بر این باورند که جسد مردگان پس از دفن در این گورستان، دچار پوسیدگی و تباهی نمی‌شود؛ باوری که طبق تحقیقات تا اندازه‌ای درست بوده است.

از اعتقادات جالب اهالی این روستا آن است که اگر در این قبرستان دفن شوند، جسد آنها سالم باقی می‌ماند یا هیچ آسیبی نمی‌بیند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های مختلف خاک‌شناسی، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار است و اجساد در این‌گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به باقی انواع خاک تجزیه می‌شوند. علت نام‌گذاری این قبرستان نیز به‌دلیل خاک سفیدش است که به میزان بالای آهک آن برمی‌گردد.

 در قبرستان سفید چاه سنگ مزار‌ها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران پیشینه معماری دارند.

برای دسترسی با خودروی شخصی، راهی شهرستان گلوگاه شوید و تا انتهای کمربندی غربی را بروید. از آنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید. با عبور از روستای نیالا، دوراهی کیاسر و چاه سفید را خواهید دید. در این نقطه، سمت چاه سفید بپیچید. در ابتدای روستا، قبرستان واقع شده است.

منبع: کجارو

tags # تاریخ ایران سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • آئین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • دشمن می‌داند دست ما پُر است/ وعده صادق به ملت ایران ابهت داد
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است