Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، دکتر اصغر مولایی دهکردی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، صبح امروز در آئین اختتامیه نمایشگاه پژوهش و فناوری خرسان شمالی در سالن بصیرت دانشگاه پیام نور بجنورد، حضور 80 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه های کشور را نقطه عطف پتانسیل پژوهشی دانست و گفت: برای جبران معضل کاهش دانشجو باید درآمدزایی از طریق پژوهش میسر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی راهکار این درآمد زایی را سوق دادن محورهای پژوهشی به سمت نیاز جامعه و بازار کار دانست.
وی با اشاره به اینکه امسال پذیرش 780 هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی، 200 هزار دانشجو در مراکز فنی و حرفه ای و پذیرش 500 هزار نفر در دانشگاه های علمی کاربردی نهایی شده است، ادامه داد: در دانشگاه های آزاد نیز ظرفیت پذیرش 500 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی موجود است که داوطلب نداریم.
مولایی توسعه کمی دانشگاه ها را نشان از اهمیت به علم و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به کیفی سازی فضای موسسات آموزشی عالی را زمینه ساز بروز استعدادهای نو و دستاوردهای علمی عنوان کرد و یادآور شد: پذیرش سالانه 300 هزار دانشجوی مقطع ارشد یعنی قبولی از هر دو داوطلب یک نفر در مقطع کارشناسی ارشد موید این مسئله است.
وی خاطرنشان کرد: در مقطع دکتری نیز سالانه 200 هزار داوطلب ثبت نام می کنند که با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد، حدود 10 درصد از این داوطلبین پذیرفته می شوند.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم گفت: باید موضوعات پژوهشی پایان نامه های ارشد و دکتری دنبال شوند و نقش مهم آن ها در توسعه منطقه ای و ملی فراموش نشود.
مولایی اضافه کرد: در خراسان شمالی نیز دانشجویان باید در تحصیلات تکمیلی مسئله محور باشند.
وی گفت: این گام موثر، به برداشتن باری از دوش مسئولان کمک می کند.
وی از مسائل مورد توجه دولت تدبیر و امید را ساماندهی تعداد موسسات آموزشی عالی عنوان کرد و سطح بندی موسسات و دانشگاه ها در رده های منطقه ای را از تصمیمات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دولت برشمرد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف توسعه هدفمند موسسات آموزش عالی را از مطالبات جدی مقام معظم رهبری ذکر کرد و افزود: تلاش بر این است که رشته های دانشگاهی بر اساس نیاز جامعه و بازار ارائه شود و مراکز هدف گرا حرکت کنند.
مولایی با بیان اینکه هدف گرایی زمینه را برای بهره گیری از حضور چهار میلیون دانشجو و صد هزار دانشجوی دکتری هموار می سازد، خواستار اثرگذاری موسسات آموزشی عالی در هر منطقه از کشور شد.
وی خطاب به روسای دانشگاه های خراسان شمالی تصریح کرد: انتظار بر تصمیم گیری مبتنی بر واقعیت ها و تحقیقات علمی است و باید شاهد روزی باشیم که مبنای تصمیمات بر پایه پژوهش است.
وی همچنین خواستار ارتباط تنگاتنگ دستگاه های اجرایی با موسسات آموزش عالی شد.
پایان نامه های دانشگاهی با رویکرد ایجاد اشتغال و تولید، حمایت مالی می شوند
معاون امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در این آئین ضمن اشاره به ارائه طرح های علمی مبتنی بر حل مشکلات جامعه و شکوفایی اقتصادی، خواستار حضور پژوهشگران به عنوان پشتوانه قوی در حل مسائل کشور شد.
 محمود دلپسند برگزاری برنامه های پژوهش محور را فرصتی برای توسعه استان دانست و گفت: اساتید و دانشگاهیان پایان نامه ها را به سمت مسائل کاربردی هدایت کنند.
وی اضافه کرد: وظیفه یک پژوهشگر تشریح واقعیت های موجود خود در اطراف است و برای حل مسائل پیرامون نیازمند تحقیقات کاربردی هستیم.
دلپسند از آمادگی دولت برای حمایت همه جانبه از پژوهش گران خبر داد و اعلام کرد: با اعتبارات دستگاه های دولتی از پژوهش های کاربردی حمایت می شود و در صورت لزوم از اعتبارات عمرانی با تصویب در شورای برنامه ریزی بهره مند خواهیم شد.
وی با بیان اینکه همه راهکارها برای افزایش اعتبارات پژوهشی پیش بینی شده و در این بخش مشکلی وجود ندارد، اعتبارات پژوهشی سال گذشته خراسان شمالی را 860 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: این اعتبار امسال به یک میلیارد تومان افزایش یافت.
وی تصریح کرد: پژوهش ها باید متکی بر مسائل جامعه، تولید، اشتغال و اقتصاد باشد و در این راستا از پژوهش های اقتصادی دانش بنیان که متکی بر اشتغال زایی و مسائل بازار است، حمایت می شود.
این مسئول یادآور شد: باید از طریق پژوهش همه دستاوردها به فناوری، فناوری به محصول و محصول به ثروت تبدیل شود.
دبیرکل ستاد اجرایی هفته پژوهش خراسان شمالی نیز در این آئین، هفته پژوهش را فرصتی برای مرور چالش های پیش روی دانشگاه ها با جامعه، صنعت و دستگاه های اجرایی ذکر کرد.
دکتر محقر افزود: ماموریت گرا کردن مراکز آموزش عالی، نیاز محلی و جهت دهی مراکز پژوهشی برای حل مسائل را ممکن می سازد.
وی با بیان اینکه جامعه نیازمند کلنیک پژوهش است تا معضلات اجتماعی در آن درمان شوند، خاطرنشان کرد: با تحقیق و عمل به آن جامعه توسعه یافته محقق می شود.
رئیس دانشگاه دولتی بجنورد با اشاره به اینکه در هفته پژوهش امسال خراسان شمالی، تقدیر از پژوهشگران دانشجو نیز در برنامه ها گنجانده شد، اظهار کرد: از 29 پرونده ارسال شده به دبیرخانه، 15 پرونده مربوط به پژوهش های دانشگاهی و 14 پرونده مربوط به پژوهش دستگاه های اجرایی بوده است.
دکتر محقر اضافه کرد: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان شمالی در سال 96 به تولیت دانشگاه بجنورد در قالب 70 غرفه متشکل از پژوهش دستگاه های اجرایی، موسسات آموزش عالی، بخش خصوصی و واحدهای فناور مرکز رشد برگزار شد.
در پایان این آئین از 14 پژوهشگر برگزیده خراسان شمالی با حضور مسئولان و با اهدای لوح و جوایز نقدی، تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۴۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی: هم افزایی فعالیت‌های سپاه با دانشگاه برکت دارد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های خراسان رضوی در نشست هم‌اندیشی مسوولان دانشگاه‌های استان خراسان رضوی با فرمانده سپاه امام رضا (ع) افزود: در هیچ دینی به اندازه اسلام، به جایگاه علم بها داده نشده و اسلام پرچمدار حرکت علمی در بین ادیان مختلف است‌.

حجت‌الاسلام جواد مهدوی‌نسب با بیان این که در ناآرامی‌های اجتماعی و همچنین بحران‌های طبیعی، بسیج اولین قشری است که اقدام به خدمت‌رسانی می‌کند اضافه کرد: اگر در ناآرامی‌های سال گذشته بسیج حضور نداشت اکنون شاهد وضعیت دیگری بودیم. نیروهای بسیج در این صحنه بسیار صبور بودند و البته نیروهای امنیتی و عزیزان سپاه نیز با یک نقش پدرانه وارد شدند.

وی ادامه داد: تعداد اندکی از اساتید دانشگاهی هستند که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند اما تیشه به ریشه اعتقادات جوانان می‌زنند و باید این اساتید شناسایی و با همگرایی میان بسیج، نهاد رهبری و مسوولان دانشگاه به آنان تذکر داده شود که در این صورت بیش از ۹۰ درصد اساتید تغییر مسیر خواهند داد. لذا نهی از منکر یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در دانشگاه‌ها انجام شود.

مهدوی نسب با اشاره به فرمایش امام علی(ع) مبنی بر لزوم پرهیز مسلمانان از تفرقه عنوان کرد: متاسفانه در برخی از مراکز علمی، نوعی از اختلافات مسموم دیده می‌شود در حالی که بسیاری از نواقص و ضعف در عملکردها با یک تذکر برادرانه و امر به معروف حل می‌شود، اما گاهی می‌بینیم در قبال این موارد به جای تذکر برادرانه، اقدامات دیگری انجام می‌شود.

او با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: این عملیات باعث شد بعد از ماه‌ها بمباران، کودکان غزه چند شبی را راحت بخوابند و مردم کشورهای مقاومت و جهان نیز شاد شدند.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) نیز در این نشست گفت: امروز اقتدار ما به برکت ولی فقیه است و تمام نعمات دیگر نیز در سایه این نعمت حاصل شده است. اگر ما امروز امنیت داریم، از فناوری هسته‌ای برخورداریم و استوار در مسیر انقلاب گام برمی‌داریم، همه به برکت وجود ولی فقیه است.

سردار سید هاشم غیاثی افزود:ما باید قدرتمند شویم و یا این که اراده دشمن را بپذیریم و در این ۴۵ سال نشان دادیم هیچ گاه تسلیم نشدیم و نخواهیم شد و باید در تمام حوزه‌ها نیز قدرتمند شویم و بر همین اساس قدرت علمی یکی از مهم‌ترین مولفه‌هاست و باید دانشگاهیان تلاش کنند در این حوزه قوی‌تر از همیشه مسیر را طی کنند.

وی با بیان این که باید برای تحقق مشارکت مردمی مورد تاکید رهبری تلاش کنیم اظهار کرد: ۲۱ بخش در حوزه بسیج اقشار فعال هستند که هر کدام مختص به یک قشر است و هدف از تاسیس چنین شاخه‌ای از بسیج ایجاد زمینه برای مشارکت اقشار مختلف است و برای تحقق این هدف می‌توانیم با نهادهای مختلف تعامل کنیم.

او با بیان این که ایران در حوزه‌های امنیتی سرآمد است اضافه کرد: بسیاری از کشورهای دیگر هم امنیت دارند اما آنها با تهدید مواجه نیستند اما ما با وجود تهدیدها، امنیت داریم و از اقتدار امنیتی برخورداریم و این به برکت وجود ولایت فقیه است.

دیگر خبرها

  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی: هم افزایی فعالیت‌های سپاه با دانشگاه برکت دارد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد